Augusztus elején másodszor gyűltek össze a rallyversenyzők Zalaegerszegen egy felhőtlen örömautózásra. Az esemény hivatalos videóösszefoglalója is elkészült.
A tavalyihoz hasonlóan a II. ZEG Rally Shown is a jó hangulat volt a középpontban, valamint a raliversenyek hangulatának átadása a közönségnek. Az idei útvonalban mindenki megtalálta azt a szakaszt amit legjobban kedvelt, a két ralis gyorsasági, Gellénháza és Nagylengyel mellett a ZalaZONE szakaszai, és a belvárosi gyorsasági a technikásabb részeket kedvelőket szórakoztatta. Mellettük pedig azt a sokezer szurkolót akik a pálya szélén bíztatták kedvenceiket, a szervizparkban pedig begyűjthették az autogramokat.
Jó hír, hogy a háttérben már folyik a III. ZEG Rally Show szervezése.
A hétvégén a Morethan10 csapat is befejezte a kisfilmjét az eseményről.
A Barum Rallyn tízre növelte győzelmei számát Jan Kopecky. A rekord ellenére a Skoda versenyzőjét nem érdeklik a számok.
Szombaton délután az élre állt, a nap végére 22 másodpercre növelte előnyét, aztán vasárnap magabiztosan, fél percen kívül tartva a versenytársakat, megnyerte a Barumot Jan Kopecky és Jan Hlousek. A pilóta a 10. sikerét aratta ezzel a versenyen, de ha beleszámoljuk a 2004-ben Fabia WRC-vel szerzett elsőséget, akkor 11. alkalommal volt a leggyorsabb. Ennek ellenére a célban nem volt hatalmas ünneplés, a maga szerény módján köszönte meg a csapatnak a munkát.
„Ez csak egy szám. Természetesen nagyon örülök neki, hogy itt ennyire sikeresek vagyunk, de minden köszönet a csapatot illeti, a navigátoromat, és a körülöttem levő embereket” – mondta a verseny után Kopecky.
„Sok szempontja van a sikernek, és azt kell mondanom, hogy talán ez volt az egyik legnehezebb győzelem, mert a körülmények nagyon őrültek voltak” – értékelte az idei Barumot a győztes.
@World / Red Bull Content Pool
Ahogy már sokszor írtuk, az időjárás valóban kaotikus volt, a pályákon levő víz vagy éppen eső mennyisége és a megfelelő gumiválasztás volt a legnagyobb kérdés ebben az évben. Szombaton már a nyitó szakaszon kis túlzással percenkét váltotta egymást a napsütés és a szakadó eső, a legjobbak között talán nem volt olyan páros, aki ugyanolyan gumival versenyzett. Vasárnapra kicsit kiszámíthatóbb lett az idő, ami azt jelentette, hogy jellemzően esett.
„A körülmények itt soha nem könnyűek. Folyamatosan változott, különösen vasárnap, mert valóban tele volt vízzel minden egyes szakaszon. Amikor a levágások nedvesek, tele vannak sárral, és a sár mindig kijön az úttestre, ami még csúszósabbá teszi” – magyarázta Kopecký.
Meglepő módon a 40 éves versenyző 13 gyorsaságiból csak négyet nyert meg, de a következetesség volt az, ami miatt kiemelkedett a mezőnyből. Ez a következetesség pedig a tapasztalatból fakad.
Nála jobban talán senki sem ismeri a Barumot, de az új generációra figyelni kell. Gondoljunk Eric Caisra, aki tavaly majdnem megtréfálta Kopeckyt és ebben az évben is a Power Stage-en kapott defektet, igaz most nem a győzelemért harcolt.
Nem kizárt, hogy valóban csak egyszeri kivétel volt a Red Bull Belga Nagydíjon látott óriási fölénye. Az okokat pedig nem a spái futamtól életbe lépett új szabályokban, hanem a világ egyik leghíresebb kanyarja által támasztott kihívásokban kell keresni.
A Belga Nagydíjon még úgy sem volt esélye senkinek a Red Bull és Max Verstappen ellen, hogy a holland pilóta a 14. helyről kezdte meg a versenyt. A címvédő felzárkózása közben az volt az ember érzése, mintha egy hosszú távú versenyen nézné, ahogy egy prototípust vezető pilóta kerülgeti valamelyik GT-kategória résztvevőit. Verstappen, mint kés a vajon, úgy ment át a mezőnyön, és saját csapattársára is közel 20 másodpercet vert.
De nemcsak a versenyen, hanem az összes szabadedzésen és az időmérőn is hatalmas fölényben volt, amit látva a Ferrari pilótái is csak a fejüket vakarták. A belgiumi hétvége során olyan pletykák is szárnyra kaptak, hogy a Red Bull új, az eddiginél nagyjából 5 kg-mal könnyített kasztnit vetett be, de ezt később cáfolták, így joggal vetődhet fel, hogy minek köszönhették az idén eddig nem látott fölényüket.
„Ez a pálya kidomborította az erősségeinket. Nagyon hatékony az autónk, és nagyon jó beállítást találtunk. Max pedig az első szabadedzése első körétől fogva fenomenális formában volt” – nyilatkozta Christian Horner az Autosportnak.
Egyik Red Bullra sem volt ellenszer, de Verstappen még Pérezt is kenterbe verte Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
A Red Bull csapatfőnökének szavaiból pedig arra következtethetünk, hogy egyrészt a Belga Nagydíjtól érvénybe lépő, a delfinezést csökkenteni igyekvő új technikai szabályok, másrészt pedig az Eau Rouge által megkövetelt különleges beállítások tehetők felelőssé a szokatlanul nagy előnyükért.
„Sokat reméltek a delfinezéssel kapcsolatos technikai direktívától, és vitathatatlan, hogy másokat jobban sújtott, mint minket. De nem igazán változtattunk azon, hogy miként működtetjük az autót. Nyilván a padlólemez aszfalthoz érése itt mindig gondot jelent az Eau Rouge miatt, de ez nem csak minket érint, ez mindenkinek ugyanolyan. Viszont már a korábbi futamokon is láthattuk, hogy mi nagyobb hasmagassággal megyünk, és az autónk filozófiája némileg eltért a többiekétől. Talán jön egy technikai direktíva a következő futamra, hogy sokkal alacsonyabb hasmagassággal kell mennünk” – élcelődött Horner.
Mivel az F1 egyik leghíresebb kanyarjában sehol máshol nem tapasztalható erők hatnak az autókra, a csapatok kénytelenek a szokottnál néhány milliméterrel jobban megemelni a hasmagasságot, hogy a futam végére ne kopjon el a megengedettnél jobban az autó alján található kopólemez. Ez a jelek szerint a Red Bull kezére játszhatott, mert eleve nagyobb hasmagassággal versenyeznek, mint a többiek, akiket az autó megemelése jobban visszavetett.
Az Eau Rouge tehet mindenről? Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool
Mekkora a szerepe az új szabályoknak?
A Belga Nagydíjtól életbe lépett a 39-es számú technikai direktíva, amely az autók hasmagasságának megemelése mellett egy bonyolult számítással kikalkulált határértéket is bevezetett, amely az autók függőleges mozgására vonatkozik, és amelyet senki nem léphet át. Emellett az FIA célja vélhetően a néhány csapat által alkalmazott trükkös, hajlékony padlólemez használatának ellehetetlenítése is volt.
A szezon eddigi részében a legtöbb versenyen tempóban egymáshoz nagyon közel álló Red Bull és Ferrari közötti különbséget látva többekben felmerült, hogy a maranellóiakat jóval hátrányosabban érintette az új szabályozás, avagy inkább a Red Bullt nem vetette vissza úgy, mint az összes többi istállót. Mattia Binotto Hornernek ellentmondva az Auto Motor und Sportnak azonban cáfolta, hogy emiatt lettek volna ennyire lassúak.
Jock Clear, a Ferrari rangidős mérnöke pedig kijelentette, hogy semmin sem kellett változtatniuk ahhoz, hogy megfeleljenek a szabályoknak, így az AMuS szerint is inkább a spái pálya sajátosságai állnak a háttérben. Az Eau Rouge miatt ugyanis a technikai direktíva által előírt minimális hasmagasság fölé kellett mennie a csapatoknak, sőt, a 14-es és 15-ös kanyarban található hupli további emelést követelt meg.
Mint mindenki, a Ferrari is emelt az Eau Rouge miatt Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Azaz Spában még nem derült ki, hogy az új szabályozásnak milyen hatása lesz az erőviszonyokra, csupán azt tudhattuk meg, hogy a Red Bull extrán megemelt hasmagassággal jóval hatékonyabb, mint a Ferrari és a Mercedes.
És hogy mi a helyzet az energiaitalosok állítólagos könnyített kasznijával? Christian Horner szerint nem vittek ilyet Spába, és „nincs ilyenünk, úgyhogy ez nem játszott szerepet a teljesítményben.” Nem sokkal ezután arra a kérdésre, hogy a következő két-három futam során bevetnek-e egy ilyen kasztnit, Horner már jóval árulkodóbb választ adott. „Nincsen… ezek a kasztnik lesznek szolgálatban a következő néhány versenyen.”
Először versenyzett ERC futamon Rally2-es autóval László Martin és Berendi Dávid. Tökéletes bemutatkozás volt, a Barum Rallyn az Eb értékelés hetedik helyén végeztek. A pilótával hétfőn késő délután beszélgettünk.
Az elsőre mindig nagyon sokáig emlékszik az ember.
Így van, biztos, hogy nagyon sokáig emlékezni fogunk erre, mert egy életre szóló élményt kaptunk-szereztünk magunknak. Már amikor megtudtuk, hogy autóváltás lesz, attól kezdve minden nap készültem arra, hogy jól sikerüljön ez a verseny. Videókat néztem, edzésen ezért dolgoztam, hogy ez jól sikerüljön.
foto: Topp Cars/MGR Images
Miért váltottatok autót a szezon közben? Igaz nem volt meglepetés, mert az utolsó verseny után érezhető volt a nyilatkozataidon, hogy a Clio nem nőtt a szívedhez.
Igazából nem találtam bele. A tavalyi év a Peugeot-val elég szép sikereket hozott, és azt gondoltuk, hogy ezzel az autóval még gyorsabbak tudnánk lenni. Ez sajnos nem így lett. Annyi utcai megoldás van a Clióban, például a kipörgésgátló is ilyen, hogy nem tudtam vele úgy versenyezni, ahogy szerettem volna. Nem volt meg az a magabiztosság, az a tempó amit szerettem volna, jöttek elő a problémák is, és a Róma Rally volt az, amikor azt mondtam, hogy most elég ebből.
Kettő vagy inkább másfél verseny után Rally2-es autóval ERC futamon indulni bátor dolog. Valószínűleg ti is éreztétek, mert egy héttel a Barum előtt egy szlovén futamon hangolódtatok az autóra, nem is akármilyen eredménnyel.
A Mecseket úgy kaptuk a Topp Carstól, mondták hogy ne a Renault-val menjünk. Hazai pálya, ismerjük az adottságokat, és ők mondták azt, hogy készen állunk a feladatra, hogy átüljünk ebbe az autóba. Ez adta a kezdeti lökést, hogy belevágjunk. A szlovén verseny tudatos felkészülés volt a Barumra. Nyilván sokkal gyengébb mezőnyben mentünk, de a helyi menőt már kétszer meg tudtuk verni, és már ott megvolt az a magabiztosságom amire szükség volt.
Két verseny, két navigátor. Ez nem okozott gondot?
Dávid épp nyaralt a szlovén futam idején ezért indultam Bán Viktorral. Ő nagyon jó munkát végzett, rutinos navigátor, sok segítséget nyújtott. Utána pedig visszaült Dávid, vele pedig már nagyon nagy az összhang.
Mégis azt gondolom mélyvíz volt a Barum, és ez ebben az évben duplán igaz volt.
Mindenki azt mondta, hogy kiválasztottuk a legnehezebb futamot. Tisztában voltunk ezzel mi is, ugye egy Barum sosem adja magát könnyen, de most az időjárás is megnehezítette a dolgunkat. Volt, hogy az etapon sütött a nap, a gyorsaságira pedig leszakadt az ég, de hiba nélkül tudtuk teljesíteni a versenyt. Az autónk karcmentes maradt, de a legnagyobb kalandunk az volt, hogy egyszer-kétszer lecsúsztunk az út mellé, de mindig vissza tudtunk valahogy térni. A szervizcsapatot is ki kell emelnem, mert tökéletes autót kaptunk a Topp Carstól, mindent megtettek a sikerért. Berendi Dávid munkáját sem lehet elég sokat méltatni, együtt jutottunk el idáig, egy csapat vagyunk végtelenül profi navigátor és nagyszerű barát.
foto: Topp Cars/MGR Images
Tudatos stratégia volt, hogy a célba érkezés a legfontosabb?
Mindig így próbálom felépíteni a versenyeket. Azt gondolom, hogy attól szerzünk tapasztalatokat ha megyünk, és nem attól, hogy van egy top 5-ös időnk és utána pedig az árokban kötünk ki. Abból szerintem senki nem tanul, csak a magabiztosságomat rombolom, illetve a pénztárcámat. Mi még abban a fázisban vagyunk, amikor a versenykilométerek a legfontosabbak.
Sokat mentetek slickkel vizen, fehér aszfalton, a fák között egy nagyon gyors autóval. Nem volt olyan pillanat amikor azt mondtad, hogy húha hová is kerültem?
De, volt ilyen. A második napon a 11-es gyorsaságin, amikor Battistolli óriásit esett. Ott elrajtoltunk, persze slickkel, és olyan monszuneső szakadt ránk, hogy nem láttam ki az ablakon, mert nem bírta az ablaktörlő. Pedig ezekben a Skodákban elég jól törölnek az ablaktörlők… Ott azt mondtam, hogy csak érjünk le, mert csak hülyeséget lehetett csinálni. Láttam Battistolli belsőjét, ott is az történt, hogy egyenesben felúszott az autó és onnantól csak utasok voltak.
foto: Topp Cars/MGR Images
Az utolsó előtti gyorsasági végén is azt nyilatkoztad a stopban, hogy már csak lassan végig kell menni a Power Stagen.
Igen, de aztán megláttuk, hogy a mögöttünk levők kettő másodpercre megközelítettek minket. Nagyon vacilláltunk, hogy slickkel vagy vizes gumival menjünk. Olyan információk jöttek, hogy vizes a gyorsasági, de ott ahol álltunk sütött a nap. Az utolsó pillanatban feltettük előre a slickeket és futópercre értünk oda a rajtba. Nem voltam benne biztos, hogy jó döntés volt, mert az első három kilométeren ránk szakadt az ég. Már csak nevettünk rajta, hogy a második napon egyszer sem találtuk el a gumizást, de utána egy erdős részt követően jött egy tíz kilométeres picit nedves rész, és ott tudtunk javítani. Nagyon pontosan át tudtunk jönni, és így megvertük az Albertéket végül 6.9 másodperccel.
Mi volt a végén?
Óriási teher került le rólunk. Öt percig csak ültünk Dáviddal csendben, és néztünk egymásra, hogy tényleg sikerült és itt vagyunk. Már két éve megyünk az Eb-n, és mindig nézegettük a nagyokat, hogy mennyire jó lehet ott versenyezni. Tényleg nagyon jó ott menni, de óriási teher is. Sokkal jobban a figyelem középpontjában vagy, folyamatosan követ a helikopter, leérsz a gyorsaságiról és nem tudsz magaddal foglalkozni mert interjúkat kell adnod, satöbbi-satöbbi. Sokkal összetettebb az egész, de az élmény az megfizethetetlen.
Első ERC versenyeteken a Rally2-es autóval a hetedikek lettetek, nem néz ki rosszul.
Nyilván látjuk mi is az időkülönbségeket. De ott kellett lenni, végig kellett menni. Pozícióban nem tudtunk volna javítani, esetleg az időn lehetett volna faragni, ha több kockázatot vállalunk. Kétszer megszórtak minket egy olyan átlagidővel is, hogy az előttünk levők megkapták a Kopecky idejét, mi pedig egy ötvenessel rosszabbat. De nyilván nem ezen múlt, sokat kell még tanulnunk, és ha azt kérdezné valaki, hogy hol lehet fejlődni, akkor a rövid válaszom az lenne, hogy mindenhol. Biztos, hogy szárazabb körülmények között nem fogunk ennyit kapni, mert ott a tapasztalatunk is több, és a pályák sem ennyire extrém módon kiszámíthatatlanok. Azt hiszem ez így normális, az utunk újabb szakaszára léptünk, de ennek a szakasznak az elején vagyunk.
Merre vezet ez az út?
A következő verseny a közös spanyolországi Eb és vb futam lesz. Azt, hogy utána mi következik, még nem tudjuk, ha csak rajtam múlna, akkor jövőre a teljes ERC szezonon indulnék a Skodával.
A felkészülési irány mi lesz? Csak az ERC futamokon indultok, vagy beiktattok kisebb felkészülési versenyeket, esetleg kihasználjátok, hogy Pécs és Szentlőrinc közel van és teszt, teszt, teszt?
Még nem tudjuk. Kettő hónap múlva jön a következő verseny. Ott annyira tipikus pályák vannak, amit itthon nem találunk, ezért biztos, hogy egy helyszíni tesztet teljesítünk majd, a versenyhez közeli időpontban. Gondolkodtunk a Mediterrán Rallyn is, az lenne a legegyszerűbb, de szeptember közepén van, egy hónap kihagyás pedig nagyon sok az autósportban.
foto: Topp Cars/MGR Images
Mert közben dolgozni kell. Elkezdted már?
Persze. Az élet nem áll meg. Vasárnap hazautaztunk és hétfőn már dolgoztunk. Pont Istovics Gergő mondta, hogy ne foglalkozz vele, hogy hetedik vagy nyolcadik hely, holnap reggel be kell menni dolgozni.
Mit szóltak a kollégák?
Aki tudta, hogy versenyzek az nagyon gratulált, aki meg nem tudja, ő nem foglalkozik vele.
Édesapád mit mondott?
Ő többször megdicsért már, mondta, hogy tetszett neki amit csináltam. Most a céldobogón találkoztunk először a futam után. Azt láttam rajta, hogy nagyon meg van hatódva, és nagyon büszke ránk. Ezt többször el is mondta, és ez nagyon jól esett, mert az ő szava nekem nagyon sokat jelent.
Michael Schumacher napra pontosan 30 éve, 1992. augusztus 30-án aratta pályafutása első győzelmét a Forma-1-ben. Ehhez egy vezetői hiba is kellett, de mindez önmagában nem lett volna elég a sikerhez.
12 hónappal azután, hogy bemutatkozott a Jordan színeiben, Michael Schumacher a Forma-1-es élmezőny stabil tagjaként tért vissza a legendás spái versenypályára. Ám hiába szerzett öt dobogós helyezést – köztük két második helyet – az 1992-es szezon addigi 11 futamán, és állt a pontverseny negyedik helyén mindössze egy ponttal lemaradva az előző évi világbajnok Ayrton Sennától, futamgyőzelme még nem volt.
És nem úgy nézett ki, hogy erőből abban az évben lesz neki, hiszen a Williams-Renault-k technikai fölénye miatt minden futamnak a Frank Williams istállója volt az esélyese, a többiek pedig többnyire a csodában reménykedhettek. Ayrton Sennának kétszer – Monacóban és a Hungaroringen – sikerült addig elkapnia a világbajnoki címet már öt futammal a vége előtt, a Magyar Nagydíjon bebiztosító Nigel Mansellt, de egy olyan, az autók közötti különbségeket kidomborító pályán, mint a belgiumi, totális Williams-dominanciára volt kilátás.
Az időmérő edzés – még úgy is, hogy akkoriban a manapság megszokottnál jóval nagyobb különbségek számítottak általánosnak – óriási Mansell-fölényt hozott, a friss világbajnok a pénteki kvalifikáción (szombaton esett, így senki sem tudott javítani) elért 1:50.545-ös körével több mint két másodperccel (!) múlta felül a második rajtkockát megszerző Ayrton Sennát. Schumacher a harmadik helyet kaparintotta meg, megelőzve Patrese Williamsét, illetve Jean Alesi Ferrariját, és a másik McLarent vezető Gerhard Bergert. Martin Brundle-t, jóval rutinosabb, a 9. helyről induló csapattársát pedig 1,8 másodperccel hagyta le.
A rajtot az első sorból indulók közül Senna kapta el jobban (Mansell az időmérő után kesergett egy sort azon, hogy vasárnap az dönti majd el, hogy ki fordul elsőként, hogy az autójában kinek jobb a rajtszoftver), és már ő érkezett elsőként a La Source hajtűbe. Schumacher egy pozíciót veszített – Patrese előzte őt meg –, így a negyedik helyen zárta az első kört.
Senna azonban hiába vezetett, a Williams tempófölényét elnézve teljesen reménytelennek tűnt, hogy képes lesz sokáig az élen maradni. Nem is volt: Mansell a második kör végén kifékezte őt a buszmegálló sikánban, majd miután Patrese is lehagyta a McLarent, úgy tűnt, sima Williams kettős győzelmet láthatunk. Az eső azonban másként gondolta. Már a rajt előtt is szitált, de a mezőny még slick abroncsokon vágott neki a 44 körnek, ám hamarosan (majdnem) mindenki kénytelen volt esőgumira váltani.
Mansell és Alesi a harmadik, Schumacher a negyedik, Brundle az ötödik, Patrese a hatodik kör végén érkezett a szerelőihez, Senna viszont kint maradt, és megpróbálta kihúzni az eső végéig a száraz pályára alkalmas gumikon. „Tudtam, hogy az egyetlen esélyem, ha korán felszárad a pálya. Ebben reménykedtem” – nyilatkozta utólag a háromszoros világbajnok.
Belgian GP down the years
Michael Schumacher took his first Victory in F1 in the 1992 Belgian Grand Prix, the first of 6 victories in Spa pic.twitter.com/Qo2p4GoO3C
Hátrébb eközben Alesi vívott meg Mansell-lel a második helyért, és kapott defektet, miután az első kanyarban összeért a brittel, így a továbbiakban vele sem kellett számolni. A 11. körre Mansell visszavette a vezetést, miután utolérte, és a buszmegállóban ismét megelőzte a továbbra is slickeken haladó Sennát, aki a pálya kevésbé nedves részein nem autózott rossz tempót, ám összességében lassabb volt az élmezőnynél.
Nem sokkal ezután Schumacher a Fagnes-kanyarban autózta körbe a brazilt, majd egyből bebújt mellé Brundle is, hogy rögtön ezután Mika Häkkinen is kikerülje őt a Lotusszal. 13 kör után Mansell 3 másodperccel vezetett Patrese, és több mint 8 másodperccel a Schumacher-Brundle duó előtt, míg Senna teljesen kiírta magát a játékból a hazardírozással. Végül a 16. körben már ő is kénytelen volt a bokszba hajtani esőgumikért.
Az élmezőnyben ezután megmerevedtek az erőviszonyok, a két Williams magabiztosan vezetett, míg Brundle tapadt Schumacherre. Féltáv után azonban az eső kezdett alábbhagyni, az ideális ív pedig felszáradni, ami többeket – köztük Sennát – is arra sarkallt, hogy ismét kockáztassanak, és a lehető leghamarabb feltegyék a slick gumikat. Eközben az élen haladók még kivártak, Schumacher azonban nemsokára jött, nem véletlenül: a 23 esztendős pilóta a 30. körben senkitől sem zavartatva szélesre futott a Stavelot-kanyarban. A vizes füvön a falat sikeresen elkerülte, az őt kissé lemaradva követő csapattársa azonban elslisszolt mellette.
Rövid ideig úgy tűnt, a német a buszmegálló felé vezető gyors szakaszon vissza fog támadni, ám végül nem tette, ehelyett jól megnézte magának, hogy mennyire kopottak és mennyire hólyagosodnak a gumik csapattársa autóján, és úgy döntött, hogy azonnal a bokszba hajt. Mint később kiderült, ezzel nyerte meg a versenyt, Brundle ugyanis a saját kerékcseréje után messze lemaradva tért vissza a pályára. „Az autó remekül ment, de a kelleténél egy vagy két körrel később álltam ki slick gumikért. Hezitáltam, és ez a győzelmembe került” – nyilatkozta a futam után a brit.
Schumacher tempójának nem sokkal ezután a Williams is áldozatául esett, mert addig várt Patrese és Mansell kerékcseréjével, amíg az addig második helyen autózó olasz veterán és a versenyt sokáig vezető világbajnok is csak a német mögé tudott visszajönni a bokszból. Ezzel együtt úgy tűnt, hogy – akárcsak Senna a futam elején – Schumacher is hamarosan kénytelen lesz kapitulálni a kerékcseréje után azonnal leggyorsabb körrel indító Mansell előtt, csakhogy a szerencse rámosolygott a fiatal németre, a Williams FW14B-n ugyanis rövidesen kipufogó-problémák jelentkeztek, ráadásul nemcsak Mansell, hanem Patrese autóján is.
Mansell előbb egyetlen kör alatt 12, majd 9 másodpercet veszített Schumacherrel szemben, és végül 36,5 másodperces hátránnyal gurult be a célba a tempóból szintén jócskán visszavevő Benetton-pilóta mögött, míg a harmadik helyen Patrese is csak éppen, hogy meg tudta tartani a pozícióját Brundle-lel szemben. Mögöttük Senna és Häkkinen ért be az ötödik és hatodik, azaz a két utolsó pontszerző helyen.
FLASHBACK TO BELGIUM 1992 👀
A legend was born, as Michael Schumacher took the first of 91 amazing wins
A Williams ugyanakkor örülhetett, hiszen a kettős dobogójukkal bebiztosították a konstruktőri világbajnok címet, a legboldogabb azonban természetesen a pályafutása első győzelmét szerző Schumacher volt. Az élmezőnyből a legkevesebb tapasztalattal bíró pilóta a technikailag legkevésbé fejlett topautóban nyert, amihez persze egy adag szerencse, illetve a remek helyzetfelismerés is kellett. Ezzel Jochen Mars 1975-ös Spanyol Nagydíjon elért sikere után Schumacher lett az első német F1-es győztes.
„Nem igazán tudom szavakba önteni, hogy mit érzek most. Már a hétvége kezdetén jó előérzetem volt, és nem tudom miért, de ma reggel a motorhome-ban azt gondoltam, hogy talán megnyerhetem a versenyt. Amikor a 3. vagy 4. helyen találtam magam, úgy voltam vele, talán az álmom nem válik valóra, de aztán hirtelen minden megváltozott” – nyilatkozta az örömmámorban úszó győztes a leintés után.
Ekkor még kevesen sejthették, hogy ez csak az első volt a sokáig rekordot jelentő 91 győzelemből, és Schumacher nemcsak, hogy még ötször fog nyerni a szülővárosától mindössze 100 km-re fekvő Spában – amelyet később a nappalijának nevezett –, hanem 2004-ben hetedik, egyben utolsó világbajnoki címét is ezen a helyszínen biztosítja majd be.
„Ezek a döntő pillanatok jelentik a különbségek aközött, hogy valaki jó vagy nagyszerű – nyilatkozta évekkel később elismerően a Schumacherrel közös szezont követően a Ligier, a McLaren és a Jordan színeiben 1997 végéig az F1-ben versenyző, azóta szakkommentátorként tevékenykedő Brundle. – Ez az eset megmutatja, hogy mekkora volt a mentális kapacitása – már akkor, az első teljes idényében – arra, hogy a határon autózzon egy F1-es autóval, közben pedig elemezze, hogy mi történik körülötte.”
Mick Schumacher és Räikkönen is tisztelgett a 92-es spái siker előtt
Amellett, hogy az apja 30 évvel ezelőtti győzelmének alkalmából készült sapkával és pólóval Mick Schumacher, a hétszeres világbajnok F1-ben versenyző fia is megemlékezett apja első sikeréről, a Michael Schumacherrel éveken át nagy csatákat vívó, később a Ferrarival szintén világbajnoki címet nyerő Kimi Räikkönen is megtette ugyanezt. A Jégember a Keep Fighting Foundation által a jeles alkalomból piacra dobott limitált szériás kesztyűvel pózolt egyet, amelynek az eladásából származó bevétel egy részét az alapítvány kapja.
Megjelent a Rallycross világbajnokság portugáliai fordulójának nevezési listája. A csúcskategóriában most is nyolc RX1e induló lesz és az EURO RX1-ben sem tolonganak a résztvevők.
Három és fél év szünet után tért vissza az elmúlt évben a Circuito Internacional de Montalegre pálya a rallycross vb-re. Ebben az évben két héttel Riga után újra itt versenyeznek a vb és az Eb résztvevői, de a WRX.ben a Supercarok helyett már az elektromos RX1e autók jelentik a csúcsot. Sajnos továbbra is csak nyolcan, új autó nem készült el az elmúlt hetek során. Kristoffersson és Hansenék csatáját hozhatja ez a forduló is, de mivel nagyon új még az elektromos konstrukció, akár két héttel korábban Rigában is megkavarodhatnak az erőviszonyok.
Az EURO RX1-ben 14-en adták le a nevezésüket. Ott lesz a bajnoki címre toronymagasan esélyes Anton Marklund, valamint Janis Baumanis, Enzo Ide és Sivert Svardal is. A magyarok közül a két állandó résztvevő Kárai Tamás és Mózer Attila indul a portugáliai hétvégén.
Az EURO RX3-ban a bajnokság első négy helyezettje rajthoz áll szeptember közepén is. Kobe Pauwels és három üldözője, Joao Ribeiro, Damian Litwinowicz és Jan Cerny is nevezett. Pauwels a bajnoki címet akarja bebiztosítani, a többiek már inkább a dobogós helyekre hajtanak, Riga előtt 20 pont Pauwels előnye. Sajnos magyar induló megint nincs a kategóriában.
foto: Kárai Motorsport
A WRX nevezési listája a Lusorecursos World RX of Portugal 2022 futamra:
1
Johan KRISTOFFERSSON
SWE
Kristoffersson Motorsport
SWE
Volkswagen RX1e
12
Klara ANDERSSON
SWE
Construction Equipment Dealer Team
SWE
PWR RX1e
17
Gustav BERGSTRÖM
SWE
Gustav Bergström
SWE
Volkswagen RX1e
21
Timmy HANSEN
SWE
Hansen World RX Team
SWE
Peugeot 208 RX1e
52
Ole Christian VEIBY
NOR
Kristoffersson Motorsport
SWE
Volkswagen RX1e
68
Niclas GRÖNHOLM
FIN
Construction Equipment Dealer Team
SWE
PWR RX1e
71
Kevin HANSEN
SWE
Hansen World RX Team
SWE
Peugeot 208 RX1e
77
René MÜNNICH
DEU
ALL-INKL.COM Muennich Motorsport
DEU
SEAT Ibiza RX1e
Az Euro RX1 nevezési listája a Lusorecursos World RX of Portugal 2022 futamra:
2
Oliver O’DONOVAN
IRL
Oliver O’Donovan
IRL
Proton Iriz
6
Jānis BAUMANIS*
LVA
#YellowSquad
SWE
Peugeot 208
24
Sivert SVARDAL
NOR
Sivert Svardal
NOR
Volkswagen Polo
33
Ulrik LINNEMANN*
DNK
Linnemann Promotion
DNK
Ford Fiesta
38
Mandie AUGUST*
DEU
ALL-INKL.COM Muennich Motorsport
DEU
SEAT Ibiza
44
Dariusz TOPOLEWSKI*
POL
Oponeo
POL
Ford Fiesta
50
Attila MÓZER*
HUN
Nyirád Motorsport KFT
HUN
Ford Fiesta
67
Frank VALLE
NOR
Frank Valle
NOR
Ford Fiesta
73
Tamás KÁRAI*
HUN
Kárai Motorsport Sportegyesület
HUN
Audi S1
75
Mário BARBOSA
PRT
Mário Barbosa
PRT
Citroën DS3
88
Marcin GAGACKI*
POL
Oponeo
POL
Ford Fiesta
91
Enzo IDE*
BEL
EKS
SWE
Audi S1
92
Anton MARKLUND*
SWE
SET Promotion
FIN
Hyundai i20
110
José OLIVEIRA
PRT
José Oliveira
PRT
Peugeot 208
Az Euro RX3 nevezési listája a Lusorecursos World RX of Portugal 2022 futamra:
A Williams pilótája a versenyen is a középmezőny sűrűjében tudott maradni, mivel kihasználta a Williams erős egyenesbeli sebességét, hogy ellenálljon a látszólag gyorsabb riválisok támadásainak. Végül a 10. helyen ért célba, és ezzel megszerezte első pontját a csapatnak a Miami Nagydíj óta.
„Ez volt pályafutásom egyik legkeményebb versenye, és egyben az egyik legjobb személyes eredményem is” – mondta Albon.
„A lehető legjobb munkát végeztük, és ez jó érzés. A felvezető körben már egyértelmű volt, hogy a gumik kopása nagyon magas lesz, és a hétvége többi részében tapasztaltnál melegebb pályahőmérséklet tovább rontotta ezt.”
Az egyenesekbeli jó tempó segített
„A verseny utolsó szakaszában már a háromkiálláson gondolkodtam, de kibírtuk, és Lance-t [Strollt] magunk mögött tartottuk, ezután pedig csak az volt a fontos, hogy ne hibázzunk.”
Alex Albon (THA) Williams Racing. Belgian Grand Prix, Saturday 27th August 2022. Spa-Francorchamps, Belgium.
„Úgy gondolom, hogy összességében jól teljesítettük a hétvégét az első szabadedzéstől kezdve, maximálisan kihasználtuk az autónk gyorsaságát az egyenesekben, és nem hibáztunk.”
„Kísérleteztünk, a legjobbat hoztuk ki a gumikból a kvalifikáción, és a versenyen mindent kihoztunk, amit csak lehet, szóval nagyon boldog vagyok.”
„Csapatként teljes hétvégét teljesítettünk, és ez mutatja; ha nem a leggyorsabb autód van, de mindent jól csinálsz, akkor is el tudsz hozni egy-két pontot.„
Boldogan maradna az ideihez hasonló felállásban Esapekka Lappi a Toyotánál. A finn jövőre is szívesen megosztaná a harmadik gyári Yarist Sebastien Ogier-vel.
Ahogy írtuk tegnap, Jari-Matti Latvala 2023-ban is szívesen megtartaná az idei felállást a Toyotánál. Ez azt jelentené, hogy Esapekka Lappinak újra meg kellene osztania az autót Sebastien Ogier-vel, és ezt a finn nem is bánná, sőt örülne a lehetőségnek.
„Tudomásul veszem, hogy jelenleg nincs esélyem legyőzni Kallét.”
Ezt mondta Lappi arra kérdésre, hogy milyen lehetőségei vannak a csapatnál és hogyan képzeli a folytatást.
„Az biztos, hogy pilótaként szeretnél lehetőséget kapni, hogy megküzdja legnagyobb címért. Másrészt az életed legfontosabb része a családod, így egy nem teljes szezon jó kompromisszum a profi rallyversenyzői élet és a családi élet között” – magyarázta a finn.
Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Lappival ellentétben a legtöbb versenyző inkább a teljes szezont részesíti előnyben, de az elmúlt években többen is voltak, amelyek részszezonokkal remekeltek. Jó példa erre Sébastien Loeb, aki megnyerte az idei Monte Carlo Rallyt az M-Sporttal tervezett négy futamának egyikén, csakúgy, mint a Hyundainál Dani Sordo, aki kétszer nyerte meg a Rally Italyt, mióta befejezte a WRC pályafutását.
Fotó: Toyota Gazoo Racing
Esapekka Lappi 2017-ben WRC2 bajnokként érkezett a Toyotához. Negyedik versenyén Finnországban győzni tudott, de a sikert nem tudta megismételni. Jöttek ugyan a dobogós helyek 2018-ban is, ám az áttörés elmaradt. 2019-ben a Citroenhez igazolt, de itt is csak a dobogóig jutott, majd egy évvel később a Fordnál talált helyet. Három kiesés, két negyedik hely, de év végén nem maradt neki ülés. Egy évvel később két versenyen indult a WRC2-ben, ezeket megnyerte, majd a Finn Rallyn egy privát Yaris WRC-vel villantott egy negyedik helyet, ami meggyőzte a Toyotát, hogy Ogier mellé ő lesz a jó választás a hibrid korszakba lépéshez. Idén eddig háromszor állt dobogón, jó formában van, Rovanpera és Evans mellett teljes jogú tagja a csapatnak még akkor is, ha csak hat versenyen indult eddig.
Charles Leclerc újabb nehéz Forma-1-es hétvégét élt át Belgiumban, hiszen a hatodik helyezéssel tovább távolodtak bajnoki reményei.
A Ferrari versenyzője új erőforrást kapott a versenyre, ami miatt a vasárnapi nagydíjon rajtbüntetést kapott. A rivális Max Verstappent szintén hátrébb sorolták ugyanezért, ám ő sikeresen átverekedte magát a mezőnyön, és megnyerte a futamot, míg Leclerc délutánja korántsem volt zökkenőmentes.
A korai biztonsági autós fázis alatt a monacói kénytelen volt a boxba menni egy nem tervezett kiállásra, mert füstöt észlelt az autója jobb első részéből. A Ferrari közölte vele, hogy egy eldobott sisakfólia a bűnös, ami a fékrendszerébe akadt – és lehet, hogy Verstappentől származik.
Azóta már kiderült, hogy valóban a Red Bull versenyzőjének sisakjáról származik a problémákat okozó darab. A fedélzeti kamerán látszik, ahogy Verstappen letépi a fóliát és eldobja, ahogy az minden versenyzőnél bevett gyakorlat, de Leclerc ekkor éppen mögötte száguldott.
Fotó: Mark Thompson/Getty Images) / Red Bull Content Pool
„Mindig benned van a félelem, hogy ez megtörténik, főleg, ha a mezőnyben vagy, pláne egy ilyen pályán, mint ez, ahol nagyon gyorsan leveszed őket.” – mondta Verstappen.
A büntetéssel került fel az i-re a pont
Bár Leclerc az ötödik helyen ért célba, egy 5 másodperces büntetést kapott, mivel gyorsan hajtott a boxutcában. A Ferrari úgy döntött, hogy szeretné bezsebelni a versenyben futott leggyorsabb körért járó plusz pontot, ezért kihívta a monacóit lágy gumikért, Leclerc pedig ekkor lépte át a megengedett sebességet.
„Ha a mai napot nézem, és arra koncentrálok, akkor úgy gondolom, hogy a kiállás helyes döntés volt. Az F1-ben bátornak kell lenni.” – mondta a csapatfőnök, Mattia Binotto a stratégiai döntéssel kapcsolatban.
„Tudtuk, hogy nagyon közel lett volna Fernandóhoz, csak a pozíciót veszítettük volna el, de azzal is tisztában voltunk, hogy visszaelőzhettük volna, mert frissebb abroncsaink voltak, és ez előnyt jelentett a DRS és a fő egyenesben a végsebesség szempontjából.”
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Leclerc versenyét már a futam elején megnehezítette a beszorult fólia miatti be nem tervezett boxkiállás, de mint utólag kiderült a büntetését is részben ennek köszönheti.
„Nem használhattuk a sebességet alapesetben mérő szenzorainkat, mert azok meghibásodtak a Max által eldobott fólia miatt, amikor túlmelegedett az autó jobb első része.” – mondta Binotto.
A Ferrari pilótája mindössze 0,1 km/h-val lépte át átlagosan a maximálisan megengedett sebességet a boxutcában, ezért a csapatfőnök úgy véli, hogy a szerencse nem állt mellettük ezen a napon sem.
A Toyota csapatfőnöke, Jari-Matti Latvala szeretné megtartani az idei versenyzői felállást a 2023-as rally-világbajnokságon is.
Kalle Rovanpera, Elfyn Evans és Takamoto Katsuta 2022-ben teljes szezont versenyez a Toyotánál, a japán pilóta a junior csapat neve alatt indul. A negyedik autón Esapekka Lappi és Sebastien Ogier osztozik.
2023-ban nem valószínű, hogy Rovanpera vagy Evans helye veszélyben lenne, Katsuta pedig a Toyota elnökének támogatását élvezi, mert a gyár raliprogramjának egyik kiemelt célja, hogy az élvonalban japán versenyzői is legyen. Katsuta 2022-ben nem akart a nagycsapatban versenyezni, kérdés, hogy jövőre mik a szándékai.
„Ha összességében nézzük, nagyon szépek az eredményei, mostanában végig következetes volt, így természetesen jó lenne látni egy napon a fő csapatban is” – mondta Latvala. „De jelenleg úgy gondolom, hogy jövőre még mindig az lenne a legjobb, ha négy autónk lenne.”
Fotó: Toyota Gazoo Racing
A negyedik ülés sorsa lehet kérdéses. Ogier Kenyában indult utoljára, a novemberi Japán futamon várható, hogy újra autóba ül. Lappi viszont lendületben van, három egymást követő rallyn is jól szerepelt. Az észtországi hatodik hely után WRC-pályafutása során először állhatott kétszer egymás után a dobogóra, a Finn Rallyn és az Ypres Rallyn egyaránt harmadik helyen végzett. Igaz, Finnországban kicsit átszabta a Yarist… Év elején Svédországban is hozott egy harmadik helyet, megérdemelné a bizalmat jövőre is. Ezt a csaptfőnök Latvala is így gondolja.
„Igen, én is így látom. Én személy szerint nagyon szeretném őt a csapatban tartani, de meg kell vizsgálnunk a helyzetet, meg kell beszélnünk vele. Ott van Sébastien Ogier is, aki azt mondta, hogy szeretne Monte Carlóban versenyezni, de ha többet is akar vezetni, akkor ezt meg kell beszélnünk mindenkivel. Ogier nyolcszoros világbajnok, és még mindig nagyon-nagyon gyors pilóta” – mondta Latvala a Dirtfish kérdésére Belgiumban.
„Vannak olyan események, ahol Ogier nagyon-nagyon erős, és úgy gondolom, hogy vannak olyan versenyek, ahol Esapekka teljesít jól. Ahogy Finnországban, Észtországban láttuk, nagyon jól vezetett, Szardínián ugyanígy alakult. Szerintem ez egy jó kombináció lehet jövőre is, ha a két pilóta mellett egy harmadik autó lesz, és Taka a negyedikben.
Szóval számomra az lenne az ideális helyzet, ha jövőre ugyanazzal a csomaggal folytatnám.”