back to top
2025. szeptember 18. 20:54
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1356

    Dakar: Loeb nyerte a hetedik szakaszt

    0

    Sébastien Loeb nyerte a Dakar hetedik szakaszát, ez második szakaszgyőzelme a versenyen. A motorosoknál a hondás Jose Ignacio Cornejo Florimo lett az első, a kamionos mezőnyben Anton Shibalov először nyert szakaszt ebben az évben.

    A reggel már drámával kezdődött a motorosoknál. Az összettben harmadik Daniel Sanders az etapon balesetet szenvedett, és megsérült a bal karja. Kórházba szállították, a GasGas versenyzőjének véget ért a Dakar.

    A napot 44 másodperces előnnyel Jose Ignacio Cornejo Florimo nyerte a címvédő Kevin Benavides előtt. A harmadik helyen Joan Barreda Bort ért célba. Az összetettben Adrien Van Beveren vette át a vezetést, annak ellenére, hogy 12 perces hátránnyal csak 10. lett. Nála is lassabb volt ugyanis Matthias Walkner és Sam Sunderland, ennek köszönhető, hogy Van Beveren az élre állt. A francia most öt perccel vezet Walkner előtt, de az elmúlt évek balszerencséje után megtanulta a leckét: majd akkor örül, ha elérte a célvonalat.

    Gyenes Emánuel a 37. lett, ez idei legjobb szakasz-eredménye. Saghmeister Gábor a 113. helyen fejezte be a 402 kilométeres mért szakaszt.

    Az autósoknál Nasser Al-Attiyah tudja a receptet a Dakar sikerhez: nem kell szakaszokat nyerni, elég beosztani az előnyt. Ebből az előnyből most 5 perc 26 másodpercet adott Sébastien Loebnek, de még mindig háromnegyed óra a különbség kettejük közt.

    Fantasztikus szakaszunk volt egészen 50 kilométerrel a cél előttig, amikor is motorproblémák kezdődtek. Csak be és kikapcsolt és újra bekapcsolt… Sok időt veszítettünk a vége felé, de még így is nyertünk. Nincs stratégiánk. Csak tesszük a dolgunkat, és meglátjuk, hogyan alakul” – mondta Loeb.

    A vasárnapi napon ismét jól mentek az Audik, Sainz harmadik lett, Peterhansel negyedik, és Ekström is nyolcadik helyen ért célba.

    A kamionok közt Shibalov és Nikolaev mögött Martin Van Den Brink eddigi legjobb  eredményével harmadik lett. Az összettben Sotnikov és Nikolaev között megfeleződött a különbség, Nikolaev már csak bő ötpercnyire van az első helytől.

    Dakar 2022
    Anton Shibalov, foto: Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool

    Ezért vezetnek a Kamaz alakulatai a Dakaron

    0

    A 2022-es Dakar első fele után a kamionos kategóriát három Kamaz vezeti. Dimitriy Sotnikov áll az élen, mögötte 10 perc 29 másodperc Edouard Nikolaev hátránya, a harmadik Anton Shibalov pedig 38 perccel van Sotnikov mögött.

    A legjobb nem Kamaz versenyző Janus Van Kasteren, aki a De Rooy csapat Ivecojával már több mint egy órás hátrányban van, az ötödik Ales Loprais pedig a Pragával másfél perc távolságra van Van Kasterentől. A hatodik helyen a negyedik Kamaz áll, Andrei Karginov hátránnyal 1 óra 38 perc a táv felénél.

    Könnyű lenne azt mondani, hogy a Kamazok sikerének titka a mérhetetlen mennyiségű tapasztalat, de sem a De Rooy csapat, sem Loprais nem kell, hogy a szomszédba menjen egy kis Dakar-rutinért. Akkor vajon mi a titok?

    Egyfajta „szent” őrület, ami az oroszokat körüllengi. Hihetetlen elszántsággal mennek a versenyre, és ez nem csak a versenyzőkre, hanem a szerelőkre is igaz. Nincs számukra veszett helyzet, mindig mindent megoldanak, sokszor úgy, hogy nem is számolnak a következményekkel. De valahogy mégis kiadja. Az alábbi video is egy hasonló esetet mutat. Karginov eltévedt, és olyan elánnal akarta ledolgozni a hátrányát, hogy még egy kisebb folyó sem állta útját.

    A történethez hozzá tartozik, hogy a többi versenyző megkerülte a folyót….

    Érdemes figyelni a csapat youtube csatornáját is. A napi összefoglaló videók remek képet adnak arról, hogy milyen az élet a pályán és a táborokban. Az alábbi videóban 7 percnél kezdődik a belső kamerás rész a hatodik szakaszról, a 15. perctől pedig a szervizkamion titkait mutatják meg.

    Persze azért őrületért a többi Dakar versenyző sem megy a szomszédba…

    Molnár Martin megerősödve, sikeresen melegített a WSK-sorozatra

    Egy héttel a szezonnyitó WSK Champions Cup előtt szintén Adrián rendezték a legerősebbnek tartott nemzetközi gokart sorozat, a WSK kollektív tesztjét. Ez Molnár Martin számára rutinfeladat volt, de jó alkalomnak bizonyult arra is, hogy egy kicsit visszaemlékezzen, mennyit fejlődött egy év alatt az OK Junior kategóriában.

    „A hétvége legjobb sztorija az volt, hogy már egyedül be tudom tolni a gokartot” – nevetett Martin, pedig ez bizony nagyon nagy érdem. Az OKJ gokartot ugyanis nem könnyű életre kelteni. A kategóriába érkező fiataloknak ez az első egy–két évben nem nagyon szokott sikerülni.

    A teszt az előre meghatározott protokoll szerint zajlott, több vázat, motort, karburátort tesztelt a csapat. Emellett Martinnak is jó alkalom nyílt arra, hogy újra lendületbe jöjjön az eddigieknél hosszabb holtszezon után.

    Az elmúlt hetek így sem zajlottak eseménytelenül. Martin a Fit4Race program segítségével intenzív felkészülésbe kezdett, ebben az Egyesült Államokból származó új teljesítménytrénere, Jebrai Regan is segíti őt. A szakember a szezonnyitón már a helyszínen is gondoskodik Martin fizikális és mentális felkészítéséről, valamint az ideális táplálkozásáról is.

    Kép: Molnár Martin, WSK
    Kép: Molnár Martin, WSK

    „Sokat erősödtem az elmúlt évben. Emlékszem, hogy tavaly ilyenkor, az első OKJ tesztemen egyfolytában a felhőket néztem, mert nem tudtam a nyakamat egyenesen tartani. Most nem mondom, hogy a nap végére nem fáradtam el egy kicsit, de ha lehetett volna, még mentem volna. Az időeredmények jók voltak, többször szerepeltem az első ötben, de ennek itt nem nagy a jelentősége.”

    Rangos bajnokságban áll rajthoz

    Molnár Martin a tavalyi első OKJ szezonjához hasonlóan idén is valamennyi WSK-futamon rajthoz áll, emellett az FIA Európa-bajnokság és a Champions of the Future sorozat szerepel a tervei között. Ebben a három bajnokságban használnak OKJ szabvány szerint készülő gokartokat, itt kell a legerősebb ellenfelekkel is megküzdeni.

    „Tavaly volt már pár jó eredményem, ezeket szeretném idén felülmúlni. Felkészültem én is, a csapat is, akár holnap kezdődhetne az első verseny” – nyilatkozta a 13 éves versenyző. Erre nem kell sokat várni, hiszen a WSK Champions Cupot január 20–23-a között rendezik Adrián.

    Dakar: Terranova nyerte a pénteki napot, Al-Attiyah növelte előnyét az összetettben

    0

    Orlando Terranova 2015 után újra szakaszt nyert a Dakaron. Az argentin több, mint egy perccel volt gyorsabb Ekströmnél. A motorosoknál Matthias Walkner nyert, Brabec és Klein előtt.

    Az autósok számára kijelölt 348 kilométeres speciálszakaszon sokszor cserélt gazdát az első hely. Sainz, Al-Rajhi és Al-Attiyah is vezetett, de miután Nasser Al-Attiyah Toyotája lelassult az utolsó 120 kilométeren, Terranova megszerezte az első helyet.

    A második helyen Ekström ért a rijádi célba, ezzel megszerezte az Audi RS Q e-tron eddigi legjobb szakasz eredményét. Al-Rajhi pedig 1 perc 49 másodperc hátránnyal harmadik lett. Al-Attiyah végül csak tizedik helyen ért célba, de az összetettben tovább nőtt az előnye, mivel Loeb eltévedt, és több mint 20 percet veszített. Ez azt is jelentette, hogy a második helyen már nem ő áll, hanem Al-Rajhi. Kettejük közt hat másoperc a különbség, Al-Attiyah előnye viszont 50 percre nőtt.

    A motorosok versenyét 101 kilométer után félbeszakították a pálya állapota miatt. Danilo Petrucci a szakasz elején esett, de folytatni tudta. Ross Branch szintén bukott, de neki a zúzódásai miatt olyan erős fájdalmai voltak, hogy a kórházba szállították. A félbeszakított napot két GasGas nyerte, Daniel Sanders lett az első, Sam Sunderland a második. Az osztrák Walkner 10 másodperccel Sanderland mögött a harmadik időt kapta, amivel összetettben most 2 perc 39 másodperc a hátránya Sunderland mögött.

    Gyenes Emánuel a 41. lett pénteken, Saghmeister Gábor pedig a 114. Összetettben is hasonlóan állnak, Gyenes a 44., Saghmeister a 113.

    Dakar 2022
    Matthias Walkner, Fotó: Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool

    A kamionosok közt Karginov harmadik szakaszgyőzelmét szerezte. Sotnikov és Nikolaev követte őt, majd Loprais érkezett negyediknek a Pragával. Az összetettben Sotnikov 10 perccel vezet Nikolaev előtt.

    Dakar: Lategan is feliratkozott a szakaszgyőztesek listájára

    0

    A Dakar ötödik szakaszán Henk Lategan volt a leggyorsabb autós, közel két perccel előzte meg a második Sébastien Loeb-öt. A motorosoknál Toby Price, a kamionok közt Andrej Karginov nyert.

    Az 560 kilométeres távból 346 kilométer volt a mért szakasz. A dél-afrikai Lategan szerdán is nagyot csatázott Al-Attiyah-val, de azon a napon egy technikai hiba miatt nem tudott kiemelkedőt alkotni. Csütörtökön viszont semmi sem hátráltatta, szinte végéig vezetett a speciálszakaszon, és 1 perc 58 másodperces különbséggel előzte meg Sebastien Loeb-öt. Mivel Nasser Al-Attiyah idei legrosszabb szakasz-eredményét produkálta – csak nyolcadikként ért célba közel 5 perces hátránnyal – Loeb az összetettben három percet hozott rajta. Igaz a katarinak így is van még 35 perc előnye. A szintén Toyotával versenyző Lucio Alvarez harmadik lett a csütörtöki napon, ezzel az összetettben is harmadik, mert megelőzte Al-Rajhit.

    Az autósoknál is akadt bőven kaland. A legérdekesebb sztori az Audié volt. Stéphane Peterhansel a 201. kilométernél megállt, mivel a csapattárs Sainz egy rossz lengéscsillapító miatt leparkolt a sivatagban. Mr. Dakar azonnal segített, kiszerelte autójából a lengéscsillapítót és azt áttették Sainzéba. A spanyol így csak egy órát veszített, Peterhanselnek pedig már úgyis mindegy volt.

    Giniel de Villiers citromdíjat nem kapott ugyan, de ötórás büntetést igen. Az idei Dakar negatív hőse szerdán megint egy motorossal került összetűzésbe. A marokkói Mohamedsaid Aoulad Ali motorján hajtott át a Toyotával. Mivel ez volt a második eset, a versenybírák az előző 5 perces büntetés helyett most 5 órát szabtak ki rá.

    Dakar 2022
    Sébastien Loeb , Fotó: Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool

    A motorosoknál Toby Price idei első szakaszgyőzelmét szerezte. Újra jól ment Danilo Petrucci. A jó végső eredményről már korábban lemondhatott, de a részsikereknek még örülhet, csütörtökön második lett. A harmadik helyen a Yamahával versenyző Ross Branch ért célba, de csak kettő(!) másodperccel volt lassabb Petruccinál. Az összetettben vezető Sunderland 12 perc hátránnyal ért célba, de mivel Walkner nem sokkal volt gyorsabb nála, Sunderland két és fél perccel vezet az öt szakasz után.

    Gyenes Emánuel a 43. helyen ért célba. Saghmeister Gábort a 133. helyen rangsorolták, de a szabadkai motoros nem jutott el a célig, mert a motorosok és a Dakar Classic mezőnyének versenyét félbeszakították, azért, mert minden mentőhelikopter elfoglalt volt, és nem maradt szabad mentőegység.

    Dakar 2022
    Toby Price, Fotó: Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool

    A kamionos mezőnyben csak az volt a kérdés, hogy megint beékelődik-e Janus Van Kasteren Ivecoja a kamazok közé. A hollandnak nem sikerült a bravúr, így Karginov, Sotnikov, Shibalov és Nikolaev is megelőzte őt. Karginov talán ezzel a részsikerrel kiheverte, hogy szerdán másfél órára a homokban ragadt. Az összetettben Sotnikov előnye közel 10 perc Nikolaev előtt.

    Dakar 2022
    Dmitry Sotnikov, foto: Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool
    2022-es Dakar Rally állása az ötödik szakasz után:

    Motor:
    1. Sam Sunderland
    2. Matthias Walkner +0:02:29
    3. Adrien Van Beveren +0:05:59
    … 43. Gyenes Emánuel +4:35:19
    … 126. Saghmeister Gábor + 13:11:38

    Autó:
    1. Nasser Al-Attiyah
    2. Sebastien Loeb +:35:10
    3. Lucio Alvarez +0:51:15

    Kamion:
    1. Dimitrij Sotnikov
    2. Eduard Nikolaev +0:09:53
    3. Anton Shibalov +0:26:27

    Rácz Gergő a brit MINI CHALLENGE-ben tesz újabb lépést a túraautózás csúcskategóriái felé

    Motorsport Talent Management kötelékében folytatja pályafutását a túraautózás csúcskategóriái felé tartó Rácz Gergő. Az együttműködés részeként a fiatal autóversenyző 2022-ben a legendás brit túraautó-bajnokság (BTCC) állandó betétfutama, a MINI CHALLENGE márkakupa JCW kategóriájában indul a tavalyi bajnok EXCELR8 MOTORSPORT színeiben.

    Rácz Gergő csatlakozik a Motorsport Talent Management (MOTAM) programjához, a túraautós pályafutásra készülő, tehetséges autóversenyző képviseletét a továbbiakban az autó-motorsport rendezvények nemzetközi szintű lebonyolításában már kiváló referenciákkal rendelkező Truck Race Promotion versenyzőmenedzsment ága látja el.  

    Az együttműködés első lépéseként a MOTAM megvizsgálta, hogy milyen nemzetközi lehetőségek merülnek fel a 16. születésnapját márciusban ünneplő tehetség számára a pályafutása további építése érdekében. A választás a legendás brit túraautó-bajnokság (BTCC) állandó betétfutamára, a MINI CHALLENGE JCW kategóriájára esett, ahol Rácz Gergő a tavalyi bajnokcsapat, az EXCELR8 MOTORSPORT kötelékéhez csatlakozik.  

    Max Bird - EXCELR8 Motorsport MINI
    Fotó: MOTAM Kommunikáció

    A JCW kategória a MINI CHALLENGE erősebb géposztálya, a márkakupában az F56-os kódjelű MINI alapjaira épített, egyforma versenyautókat használhatják a pilóták Goodyear slick gumikkal, szekvenciális sebességváltókkal, legalább 240 lóerős teljesítménnyel. A sorozat ideális továbblépési lehetőséget kínál Rácz Gergő számára, mert a túraautózás egyik központjában, az Egyesült Királyságban fejlesztheti a képességeit, jelentős létszámú helyszíni közönség előtt, kiforrott üzleti környezetben.  

    A sorozat a tervek szerint 2022. április 23-24. között a Donington Park National nyomvonalán kezdődik, a versenyzők 7 forduló során összesen 21 futamon állnak rajthoz olyan legendás helyszíneken is, mint Brands Hatch vagy Silverstone.  

    Max Bird - EXCELR8 Motorsport MINI
    Fotó: MOTAM Kommunikáciő

    A 2018-as autóversenyzői bemutatkozása után Gergő élete második versenyén a 3. helyet szerezte meg a Swift Cup Europe junior értékelésében a Salzburgringen, majd 2019-ben a 2. helyezett lett a 16 éven aluli versenyzők kategóriájában. A 2020-as szezon során pályafutása első abszolút futamgyőzelmét aratta Brnóban, majd 2021-ben a korábbiaknál erősebb, 1,4 literes, turbós autók mezőnyében indult. Abszolút 1. helyezést ért el a Salzburgringen és a Slovakiaringen, végül a kategória pontversenyének 4. helyén zárta a szezont. 

    Kyle Reid
    Fotó: MOTAM Kommunikáció

    Családjában van hagyománya a sportolásnak: édesapja korábban a Ferencváros labdarúgója volt, majd autóversenyzőként is kipróbálta magát. Fia is beleszeretett a sportágba, a sikeres szereplés érdekében szimulátoron és a Fit4Race program edzésein is készül. A versenyzés mellett Gergő angol kéttannyelvű gimnáziumba jár, ahol a magyar és történelem tantárgyakat kivéve mindent angol nyelven tanul, így már 15 évesen felsőfokú nyelvvizsgával rendelkezett, és második idegen nyelvként spanyol képzésben is részt vesz.  

    A MOTAM a sportprogrammal kapcsolatos operatív feladatok lebonyolítása mellett ellátja Gergő sportszakmai képviseletét, részt vesz a karriertervezésben, együttműködési lehetőségek felkutatásában, a kommunikációban, valamint a személyes márkaépítés folyamatában is. 

    Dan Zelos - EXCELR8 Motorsport MIN
    Fotó: MOTAM Kommunikáció

    „Nagyon izgatott vagyok az angliai lehetőség miatt, a MINI CHALLENGE sok újdonságot tartogat a számomra a jobbkormányos vezetéstől kezdve a slick gumikon át a szekvenciális sebességváltóig. Az autó erősebb is az eddigieknél, újak lesznek számomra a pályák, így biztosan rengeteget kell majd tanulnom, de nagyon várom már. Szeretném, ha az EXCELR8 Motorsporttal jó eredményt érnénk el az újonc versenyzők értékelésében. Köszönöm édesapámnak, hogy mindenben mellettem áll és a MOTAM-nak is, hogy segítenek megtenni a következő lépést a pályafutásom során” – nyilatkozta Rácz Gergő. 

    „Sikeresen indult az együttműködésünk, és fontosnak tartom, hogy a MOTAM révén a magyar autósportban is létrejött egy olyan kezdeményezés, ami valódi szakértelemmel segíti a fiatal tehetségek előmenetelét. Úgy érezzük, hogy Geri pályafutása eljutott abba a szakaszba, amikor nemzetközi karrierépítésben gondolkodhatunk, és örülünk, hogy a MOTAM kidolgozott egy olyan tervet, ami sportszakmai és üzleti szempontból is lehetőségeket teremt a számunkra. Kedveljük az angol kultúrát és a MINI márkát is, így pont találkoztak az elképzeléseink. A magyar autósport-életnek sem kell hátat fordítanunk, Geri a hazai versenyeken továbbra is versenyez majd.” – mondta Rácz Gyula.  

    Justina Williams, az EXCELR8 MOTORSPORT tulajdonosa üdvözölte Gergőt a csapatban:
    „Nagyon örülök és izgatott vagyok, hogy lehetőségünk nyílik az együttműködésre Gergővel és a MOTAM-mal. A csapatnál nagyon várjuk, hogy nagy szerepet játszhassunk Gergő pályafutásában, ami a BTCC felé vezet. Meggyőződésem, hogy a MINI CHALLENGE JCW osztálya nagyon élvezetes lesz Gergő számára, megismerhet egy új autót, egy új csapatot és az Egyesült Királyság pályáit. Fényes jövőt látok Gergő előtt és nagyon büszke vagyok arra, hogy a részese lehetek.”  

    Őry Tamás, a MOTAM ügyvezető igazgatója hozzátette: „Büszkék vagyunk arra, hogy a gokartozás csúcskategóriájában versenyző Molnár Martin mellett Rácz Gergő révén egy túraautós tehetség is csatlakozik a MOTAM csapatához. Számos lehetőséget megvizsgáltunk, végül a versenyző céljait szem előtt tartva az Egyesült Királyságban állítottunk össze egy sportprogramot, figyelembe véve, hogy a túraautó-világbajnokság történetének legsikeresebb tagjai szinte kivétel nélkül a szigetországban is bizonyítottak. Bízunk benne, hogy Gerivel újabb sikertörténetet írhatunk, ebben számítunk az EXCELR8 MOTORSPORT felkészültségére. Köszönjük a MINI CHALLENGE promóterének és az EXCELR8 Motorsportnak, hogy lelkesen, nyitottan fogadták a megkeresésünket, és Rácz Gyulának is a bizalmat, hogy együtt dolgozhatunk Geri pályafutásának további építésén.”   

    Dakar: Al-Attiyah a leghosszabb napon is növelte előnyét

    0

    A Dakar negyedik szakaszán Yazeed Al-Rajhi nyert, de büntetést kapott, ezzel pedig Nasser Al-Attiyah lett az első, Sébastien Loeb a második. A motorosoknál Joan Barreda Bort volt a leggyorsabb.

    A szerdai 464 kilométeres speciálszakasz után Rijádba érkezett a Dakar mezőnye. Yazeed Al-Rajhi a sikerével az összetettben is előrelépett, most a harmadik, igaz csak 2 másodperc(!) az előnye a negyedik De Villiers előtt. Nasser Al-Attiyahnak emiatt nem fáj a feje, ugyanis a szaúdi versenyző is Toyotával megy, tehát csapattárs. Nassernek csak az a fontos, hogy Loeb-öt maga mögött tudja, ami szerdán is sikerült. A francia második lett, 25 másodperccel volt lassabb Al-Attiyahnál. A verseny annyira szoros, hogy az első öt autós 2 percen belüli idővel ért célba.

    A nap nagy vesztese Stéphane Peterhansel, neki ismét technikai gondja adódott. Egy ugrató után megsérült a felfüggesztés és a hűtő is, így ismét meg kellett várnia a segítő kamiont.

    Benediktas Vargas is örökre emlékezni fog a 2022-es Dakar negyedik szakaszára, ugyanis hatalmasat bukott.

     


    Az autós kiesők közé tartozik Romain Dumas is. Ő a Nasser Al-Attiyahtól kapott Toyotával indult, miután csapattársa autója a verseny előtt porig égett. A Toyotában megadta magát a váltó, így Dumas is búcsúzott.

    A motorosoknál Joan Barreda Bort másodszor is szakaszt nyert. Csapattársa Pablo Quintanilla lett a második, Rui Goncalves a harmadik. Danilo Petrucci nagyot ment, harmadikként ért célba, de 10 perc büntetést kapott. Sam Sunderland továbbra is vezet az összetettben, pedig csak hetedik lett. Sőt a brit növelte is előnyét, mert Walknert és Van Beverent is megelőzte.

    Gyenes Emánuel a 43. helyen ért célba, ezzel ötödik lett az Original by Motulban. Saghmeister Gábor a 417. kilométernél a 116. helyen állt.

    Dakar 2022
    Mattias Ekström, Fotó: Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool

    Dakar: Sainz megszerezte a hibrid Audi első szakaszgyőzelmét

    0

    A Dakar harmadik szakaszán Carlos Sainz volt a leggyorsabb az autósok közt, ezzel megszerezte az Audi RS Q e-tron első szakaszgyőzelmét. 

    Az összetettben Nasser Al-Attiyah tovább növelte előnyét, annak ellenére, hogy csak nyolcadikként ért Al Qaisumah-ba. Az Audinak megint jó napja volt, Peterhansel harmadik lett, Ekström ötödik, úgy tűnik életképes a hibrid koncepció a Dakaron.

    A nap nagy vesztese Sébastien Loeb, egy törött kardántengely és két defekt hátráltatta. Csak a 38. lett, több mint fél órát veszített, mivel kétkerékhajtással teljesítette a táv nagyobb részét. Összetettben ugyan maradt a második, de gondjainak köszönhetően Al-Attiyah előnye már 37 perc. A katari nem lehet teljesen nyugodt, ugyanis a hétfői versenynapon az egyik szerelő elfelejtette áram alá helyezni a kötelező adatrögzítőt, ami miatt pénzbüntetést szabtak ki rá, de ami fájóbb, felfüggesztett kizárást is kapott. Tehát még egy hiba, és vége a Dakarjának.

    A Dakar mai antihőse Giniel De Villiers lett. A Toyota dél-afrikai versenyzője hétfő elütött egy chilei motorost, majd továbbhajtott. Emiatt 5 perces büntetést kapott. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a motoros intett de Villiernek, hogy menjen tovább.


    A motorosok közt a portugál Joaquim Rodriges nyert Toby Price és Mason Klein előtt. Összetettben Sam Sunderland előnye 4 másodpercre csökkent Adrien van Beveren előtt.

    Gyenes Emánuel 49. lett, 31 perc hátránnyal, Saghmeister Gábor a 129 pozícióban ért célba.

    A nap történetéhez hozzá tartozik, hogy a taktika is szerepet játszott, az ötödik Sanders például egész egyszerűen félreállt a cél előtt.

    Leültem, piknikeztem egy kicsit, és vártam három percet. Tudtam, hogy az élen állhatok, szóval megálltam három percre, amivel az ötödik lettem, így holnap nem én leszek az első a pályán. Holnap lesz a verseny leghosszabb szakasza, és szerettem volna egy kicsit hátrébbről indulni, hogy aztán utolérjem majd a srácokat elől. Nagy csatában vagyunk, és úgy gondolom, egyszer lassítani és taktikázni okos dolog volt”

    A kamionosoknál ezúttal kettős Kamaz siker született. Sotnikov egy perccel előzte meg Karginovot. Meglepetésre a harmadik helyen Janus Van Kasteren ért célba az Ivecoval, a negyedik pedig Shibalov lett. Összetettben a négy Kamaz áll az élen, Sotnikov előnye 11 perc felett van a ma csak hetedikként célba érő Nikolaev előtt.

    Dakar 2022
    foto: Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool

    Egy új korszak: az Audi RS Q e-tron megkezdte első Dakar-rali versenyét

    Az új Audi RS Q e-tron 2022. január 1-14. között részt vesz első Dakar-rali versenyén. A quattro, a TFSI, az ultra, az e-tron és számos más jövőbemutató, a motorsportban használt technológia fejlesztőjeként az Audi számára ez egy új korszak kezdetét jelenti az országokon átnyúló raliversenyek tekintetében.

     „A Dakar-rali az elképzelhető legnagyobb kihívás a nagyfeszültségű akkumulátorral és kiemelkedően hatékony energiaátalakító egységgel szerelt innovatív elektromos hajtásunk számára.” – nyilatkozta Julius Seebach, az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója, aki az Audi márkánál a motorsport területért felel. „Az Audi Sportnál eddig soha nem állítottunk rajthoz ilyen összetett járművet ilyen rövid idő alatt. Versenykörülmények között az első megbízhatósági tesztünk éppen a világ leghosszabb és legmegterhelőbb raliversenye, most kizárólag erre a kihívásra összpontosítunk.” A szaúd-arábiai sivatagi rali tizenkét futamán az autók mezőnyében az Audinak 91 további versenytárssal kell megküzdenie. Ez pedig egy az öt járműkategória közül a motorkerékpárok, a quadok, a könnyű járművek és a kamionok mellett.

    Az Audi Sport történetében az országokon átnyúló raliversenyeken való részvétel egyike a hét motorsport irányzatnak. 1981 óta a márka képviselteti magát a sprint rali versenyeken (WRC), a túraautó küzdelmeken (Trans-Am, IMSA GTO, DTM, STW, TCR), a prototípus versenyeken (LMP), a GT sorozatokban (GT3, GT2, GT4), a ralikrossz világában (WRX) és az együléses versenyautók küzdelmeiben (Formula E).

    A három Audi RS Q e-tron fedélzetén: úttörő technológia és három kiemelkedő pilóta és navigátor páros. Miután az Audi 2012-ben első autógyártóként elektromos hajtással győzedelmeskedett a Le Mans-i 24 órás autóversenyen illetve első német gyártóként csapatbajnoki címet szerzett a Formula E sorozatban 2017/2018-ban, a következő úttörő vállalkozás egészen a sivatagig vezette a márkát. A Dakar-rali T1 kategóriájában induló Audi azt kívánja bebizonyítani, hogy az elektromos hajtás kifejezetten hatékony és versenyképes lehet.

    Három kiemelkedően nagy tudású vezető páros hozza majd a legjobb teljesítményét. Mattias Ekström ismét megcsillogtatja sokoldalúságát, hiszen a közel 30 éves, nemzetközi motorsportban eltöltött karrierje során két DTM bajnoki címmel és egy WRC elsőséggel is büszkélkedhet. Navigátora, a szintén svéd Emil Bergkvist, aki junior ralivilágbajnok is volt, mielőtt átült a navigátori ülésbe. Stéphane Peterhansel 14 első helyezésével vezeti a Dakar-rali győzelmi listáját. Honfitársa és navigátora Edouard Boulanger mutatta az utat legutóbbi, 2021-es sikerénél. A spanyol Carlos Sainz háromszor diadalmaskodott a Dakar-rali versenyén, több, mint két évtizednyi – a sprint ralik világában szerzett – tapasztalattal a háta mögött, amelynek során kétszer is a WRC bajnoka lett. Honfitársa Lucas Cruz foglalt helyet mindhárom Dakar győzelménél a navigátori ülésben.

    Mindhárom Audi RS Q e-tron autó a Team Audi Sport színeiben állt rajthoz. A márka a Q Motorsport alakulatától kap támogatást. Sven Quandt csapata, amelynek székhelye a németországi Trebur település, több, mint negyedszázados tapasztalatra tekinthet vissza az országokon átívelő ralizás világában, amely során hat Dakar győzelmet gyűjtöttek be. Az Audi és a Q Motorsport összesen 80 munkatársa – a pilótáktól kezdve a technológiai megvalósítást vagy a logisztikai kérdéseket felügyelő kollégákon át a csapatorvosig és a gyógytornászig –utazik két héten keresztül Szaúd-Arábián át. A 2022-es program tizenkét szakaszból áll és előfordul, hogy a naponta előirányzott távolság meghaladja a 800 kilométert. A rali teljes hossza 8 099 kilométer, az utaktól távol megtett mért szakasz hossza 4 252 kilométer. A rali újév napján rajtolt Dzsiddából és ugyanitt ér véget majd január 14-én. Január 8-án a mezőny Rijádban tart pihenőnapot.

    DiCaprio új filmjével csatlakozott a kihíváshoz, amit az Extreme E is támogat

    DiCaprio filmje most, az Extreme E még 2021 első felében kezdte el a Count Us In – avagy „számíthatsz ránk” – kihívást, amivel az embereknek mutatnak ötleteket arra, hogyan segíthetnek a klímaváltozás ellen.

    A sorozat összes pilótája részt vállalt a kihívásban, ezzel mutatnak példát mindenkinek a környezettudatosabb életmódra.

    A karácsonyi kasszasiker, a „Don’t Look Up” (Ne nézz fel!) csapata is létrehozott egy weboldalt, amivel ugyanezt a kihívást népszerűsítik.

    Leonardo DiCaprio – az egyik főszereplő – a Netflix interjújában kiemelte, a film az olyan rossz hírekre adott reakciónkat hivatott modellezni, mint például a globális felmelegedés.

    A színész már korábban is támogatott hasonló ügyeket, például a Formula E-ben szereplő Venturi alakulat társalapítója. Emellett, 2015 óta vezeti a sorozat Fenntarthatósági Bizottságát, és a több amerikai versenyre is kilátogatott. Ráadásul ő volt a producere a negyedik szezon dokumentumfilmjének (And We Go Green) is.

    Most új filmjét igyekszik a tudatosabb fogyasztás és cselekvés mögé beállítani. Ennek keretein belül a film weboldalán különböző – kisebb – lépéseket ajánlanak, amivel bárki csökkentheti a saját mindennapi kibocsátását.

    Természetesen az Extreme E és a Don’t Look Up listája között van némi különbség, előbbi inkább a közlekedésre fókuszál, míg utóbbi a háztartásban is megléphető változásokra.

    Mindenesetre így kijelenthető, hogy DiCaprio – így vagy úgy, de – kötődik Alejandro Agag mindkét sorozatához.