back to top
2025. november 07. 11:05
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1364

    Molnár Martin: Esőtánc La Concában

    0

    Az időjárás játszotta a főszerepet a WSK Super Master Series harmadik futamán, az olaszországi La Concában. A pályára zúduló eső alaposan megnehezítette a versenyzők dolgát. Molnár Martin is sokat küzdött a sárral, az egyetlen száraz nyomvonallal, egyszer pedig a karburátor is fennakadt. Ennek ellenére csupa pozitív élménnyel zárta a hétvégét. 

    Viszontagságos körülmények közepette kellett helytállniuk a versenyzőknek a WSK Super Master Series harmadik futamán, La Concában, ahol az OKJ kategória mezőnyében az Energy Corse versenyzője, Molnár Martin is pályára lépett. A fiatal versenyző korábban nem kedvelte a dél-olaszországi helyszínt, idén viszont annak ellenére is pozitívan zárta a hétvégét, hogy több tényező is hátráltatta őt. 

    „Tavaly jártam utoljára La Concában, ami a WSK egyik legnehezebb pályája – mondta Martin. – Akkor nem nagyon tudtam kihozni a gokartból a maximumot, emiatt nem is lett a kedvenc helyszínem. Most szinte újra meg kellett tanulnom az előzési pontokat, de a hétvégén sikerült nagyon jól feldolgozni a La Concát, ami így már az egyik kedvenc pályám lett.”

    Fotó: Molnár Martin

    Martin második versenyét futotta az Energy Corse színeiben, így a pálya mellett az új környezetet is ki kellett tapasztalnia. Az időmérőn a leggyorsabb körének a végén elkövetett egy apró hibát, ami miatt csoportjában a 11., összesítettben pedig 33. lett. 

    Ezután szakadt le az ég, ami azért is különös helyzetet teremtett, mert a pályát speciális bevonattal látták el, ami szárazon remek tapadást biztosít, esőben viszont úgy csúszik mint a jég. Martin számára a négy előfutam közül az első sikerült a legjobban, ahol esős körülmények között a 13. helyről rajtolva kilenc pozíciót javított, és 4. lett. 

    A másik három előfutam inkább a viszontagságos körülményekről szólt. Ezekben az előfutamokban az volt a közös, hogy a 13. és 14. helyekről rajtolva feljött az ötödik, hetedik, tizedik helyekre, ahol vagy az egyetlen száraz nyomról lökték le vagy a karburátor akadt fel, de a mindig balszerencsés volt. 

    Az elődöntőben taktikázott a csapat, felrakták a négy új gumit, amivel Martin a 19. helyről rajtolva kilenc pozíciót javított, és a 10. pozícióban futott be, amiért hat bajnoki pont járt. 

    Fotó: Molnár Martin

    Így, a szinte vert helyzet ellenére is sikerült beverekednie magát a döntőbe, ahol a 30. helyről rajtolt. A mezőnynek ezen része minden mindegy alapon versenyzett, és Martin is belekeveredett a darálóba, ahol hátulról beletolták az előtte lévő versenyzőbe, amitől az első lökhárítója is beesett, és ezért 5 másodperc büntetés jár. Később pedig hiába volt a mezőny egyik leggyorsabb versenyzője, csak a 23. helyre tudott felkapaszkodni. 

    „Őrült hétvége volt – mosolygott Martin. – Néha nem láttam a felverődő sártól, de előfordult olyan is, hogy a célegyenes harmadánál tudtam csak padlógázt nyomni, addig úszott a gokart a vízen. Az sem segített, amikor a sok sártól padlógázon fennakadt a karburátorom az 1-es kanyarban. Ez egy derékszögű kanyar kis bukótérrel és nagyon közeli fallal. A fékkel ilyenkor nem lehet a motort lefullasztani, csak a motor tetején lévő szeleppel, amit egy kanyarban padlógázon keresztbe csúszva, nem könnyű megtalálni.”

    „Még sohasem versenyeztem ekkora esőben, de ezt is ki kellett egyszer próbálni. Az összes megpróbáltatás ellenére élveztem a hétvégét, egy pillanatra sem adtam fel, és próbáltam kihozni magamból a legtöbbet.” 

    Fotó: Molnár Martin

    „A döntőben elég nagy volt a káosz a rajt után, mire a 30. helyről kiverekedtem magam a darálóból és elkezdhettem versenyezni, addigra elúszott a jó helyezés esélye. Így is kilenc helyet javítottam, amivel sajnos most meg kellett elégedni. A csapat a tempóm alapján top 10-be várt, de nem baj, majd a következő hétvégén Sarnóban pótoljuk.”

    Molnár Martin, OKJeredmények

    Résztvevők: 54
    Időmérő csoport: 11.
    Időmérő: 33.
    CE előfutam: 13. -> 4.
    C-D előfutam: 13. -> 14.
    A-C előfutam: 13. -> 19.
    B-C előfutam: 13 -> 20.
    Előfutamok összesen: 37.
    A elődöntő: 19. -> 10.
    Összesített eredmény a döntő előtt: 30.
    Döntő: 30 -> 23.

    WSK Super Master Series bajnoki helyezése 2 futam után: 25.
    WSK Super Master Series bajnoki pontok 2 futam után: 18

    Teljes eredménylista itt található.

    Mit kell tudni a 2022-es ERC szezonról? 

    0

    Egy hét múlva már megkezdődik a 2022-es ERC szezon, mely megújulva, új promóterrel és minden versenyről élő közvetítéssel zajlik majd. 

    Az idei Rally Európa-bajnokság talán legnagyobb újdonsága, hogy a nyolc futamos szezon minden versenyének összes szakaszáról élő közvetítés lesz látható a WRC+ oldalán. 

    Kategóriák 

    Változtak az idei évre a kategóriák is, az ERC-ben a Rally2-es autókkal, az ERC3-ban a Rally3-as autókkal, míg az ERC4-ben a Rally4-es és Rally5-ös autókkal lehet versenyezni. Emellett a 2022. január 1-jén 27 évnél fiatalabb versenyzők indulhatnak az ERC4 junior kategóriában Rally4-es és Rally5-ös autókkal, Pirelli gumikkal. 

    Az ERC Open kategória váltja a korábbi ERC2-t, itt Rally2 Kittel szerelt, valamint RGT és N4-es autókkal lehet indulni. 

    A Toksport WRT Clio Trophy öt versenyén Renault Clio Rally5-tel lehet résztvenni, az ERC-Michelin Talent Factory pedig egy olyan utánpótlásnevelő kategória, ahol a szezon első hat versenyén a 28 évnél fiatalabb, Rally2-es autóval induló és Michelin gumit használó versenyzők indulhatnak. 

    Versenyformátum 

    Minden 2022-es verseny négy napon át fog zajlani. Az első másfél napon a pályabejárás kerül megrendezésre, majd a Rally2-es autóval indulók számára szabadedzések és a kvalifikáció kerül lebonyolításra. A kvalifikáció eredményei határozzák meg a verseny első napjának rajtsorrendjét. A többi versenyző a kvalifikáció után kezdheti a felkészülést. A második nap végén ünnepélyes rajtceremónia, vagy szuperspeciál szakasz zárja le. A harmadik és negyedik napon pedig a verseny zajlik, az utolsó szakasz pedig a Power Stage, melyen bónusz pontokat lehet kapni. 

    Pontozás 

    Minden versenyen az abszolút első 15 helyezett kap pontokat (30, 24, 21, 19, 17, 15. 13, 11, 9, 7, 5, 4, 3, 2, 1). Az ERC-ben, ERC3-ban és ERC4-ben a versenyzők legjobb hét eredménye fog beleszámítani az év végi eredményekbe a nyolc futamból. A hat futamos ERC4-ben az öt legjobb eredményt veszik számításba év végén. 

    A Power Stage-n pedig az öt leggyorsabb versenyző kap bónusz pontot (5, 4, 3, 2, 1). 

    Ahhoz, hogy a csapatok pontot szerezhessenek a csapatbajnokságban, a versenyzőknek egy csapat neve alatt kell regisztrálniuk az ERC, ERC3 és ERC4 bajnokságban. Maximálisan három páros regisztrálható egy csapat által, a versenyek során pedig a csapat két legjobb versenyzője szerez pontot a csapatbajnokságban. Az ERc4-ben a priorítással rendelkező versenyzők szereznek pontot saját csoportjukon belül csapataiknak. 

    Címek 

    2022-ben az alábbi bajnoki címek kerülnek kiosztásra 

    FIA Európa-bajnoki cím a pilótáknak, navigátoroknak, csapatoknak
    FIA ERC3 bajnoki cím pilótáknak és navigátoroknak
    FIA ERC4 bajnoki cím pilótáknak és navigátoroknak
    FIA ERC4 junior cím csak pilótáknak
    ERC Open bajnoki cím pilótáknak és navigátoroknak 

    Gumiabroncsok 

    Az ERC pontok megszerzéséhez a versenyzőknek az ERC által regisztrált gumigyártók abroncsaival kell versenyezniük. 2022-ben a Michelin, az MRF és a Pirelli a regisztrált gyártó. A gumiabroncsok használata kategóriánként változó. 

    Tesztelés 

    A versenyzők minden verseny előtt egy napot tesztelhetnek. 

    Millener: Tudtuk, hogy nehéz lesz megismételni a Montét 

    0

    Richard Millener, az M-Sport csapatvezetője számított arra, hogy csapata elmarad a Monte eredményeitől a Svéd Rallyn, mégis csalódottan gondol vissza a versenyre. 

    Amíg a Monte-Carlo Rallyn kettős dobogós eredményt ért el az M-Sport, addig Svédországban csak Gus Greensmith ötödik helyét tudja a fordos csapat felmutatni, de Richard Millener számított rá, hogy nehéz lesz megismételni a Montén született eredményeket. 

    “Tudtuk, hogy nehéz lesz megismételni a Monte-Carlo Rallyn elért eredményeket – mondta az M-Sport csapatfőnöke. – Ugyanakkor mindannyian csalódottak vagyunk a svéd verseny után, mert tempónkkal felvettük a versenyt a többiekkel. Néhány apró technikai és versenyzői hiba miatt azonban nem sikerült megközelítenünk a szezonnyitó eredményeit. Svédországban is sikerült azonban szakaszt nyerni és Gus Greensmith is a bajnokság negyedik helyén áll, ami fantasztikus. Jari Huttunen pedig a WRC2-ben állhatott dobogóra. Most lesz egy kis szünet Horvátország előtt, ami gyorsan el fog telni. Keményen fogunk tesztelni aszfalton és már most várom, hogy megnézzem mire lesz képes a Puma Horvátországban. A svéd szervezők kitűnő munkát végeztek, és igazán vendégszeretőek voltak Umeában.” 

    Az M-Sport a gyártók bajnokságában a második helyen áll 24 pontos hátránnyal a Toyota mögött és 12 ponttal megelőzve a Hyundait. 

    A fordos versenyzők közül Sébastien Loeb a harmadik, Gus Greensmith a negyedik, Craig Breen a hetedik helyen áll a pilóták bajnokságában, míg Adrien Fourmaux még nem ért célba idén.

    A WRC következő versenyét áprilisban tartják Horvátországban. 

    Csomós Mixi: Izgulás és várakozás az első Eb-futam előtt

    0

    Komoly kihívás elé néz Csomós Mixi és Nagy Attila, akik első rally Európa-bajnoki szezonjuk első versenyét teljesítik március 11–13. között a portugáliai Fafe Rallyn. A Hankook támogatását élvező páros már a helyszínen van, kedden tesztelnek, csütörtökön kezdődik a pályabejárás, pénteken pedig a shakedown. De már eddig is komoly felkészülési munkán vannak túl. 

    „Tulajdonképpen már hetek óta erre az első versenyre készülünk. Most, hogy a repülőtéren vagyunk, egyrészről megnyugodtam, hogy mindent sikerült elintézni, másrészről kezdek izgulni“ – nevet Mixi. 

    „Sok belső kamerás felvételt néztünk a pályákról, van némi elképzelésem róluk, de amíg nem megyünk rajtuk, addig semmi biztosat nem tudok mondani. 

    Kedden lesz egy egésznapos privát tesztünk, hárman leszünk összesen a pályán, úgyhogy annyit mehetünk, amennyit csak szeretnénk. Utána kicsit okosabbak leszünk, hogy milyenek a portugál murvás szakaszok. 

    A mezőny elég nagy, 32 Rally2-es/R5-ös nevező van. Az ellenfelek nagy részét ismerjük a Rally Hungaryről. Azt gondolom, hogy itthon, hazai körülmények között versenyképesek voltunk velük szemben, az a nagy kérdés, hogy idegen pályákon, ahol minden új lesz nekünk, hogyan tudjuk felvenni velük a versenyt. 

    Nagyon merész célom van, az első nyolcban szeretnék végezni, meglátjuk, hogy ezt tudjuk-e az idei első Eb-futamon teljesíteni.

    Sokan gratuláltak nekünk az Eb-program bejelentése óta. Ezt szeretném ezúton is megköszönni, és mindent megteszünk érte, hogy rászolgáljunk. “

    A felkészülés, ahogy Mixi mondta, már hetekkel korábban elkezdődött és ha nem is kész itinerrel, de kész forgatókönyvvel érkeztek Portugáliába. 

    „Szinte az összes pályáról találtunk belső kamerás felvételt a WRC+ oldalon – mondta Nagy Attila, navigátor. – Itinert ez alapján nem lehet készíteni. Egyszer már próbálkoztunk hasonlóval, de nem jött be. Viszont sok támpont megvan, illetve azt is láttuk, hogy a második körre mennyit változik a pálya. 

    A Rallymaps oldalon fent vannak a pályák, ezt próbáltam átültetni egy turistaútvonalakat is tartalmazó offline térképre. A pályabejáráson csoportokba vagyunk osztva, pontosan meghatározva, hogy mikor melyik pályákat járhatjuk be. Ezek alapján már megvan a pontos tervünk. 

    Amit itthon meg lehetett tenni, azt meg is tettük a felkészülésben. Én is izgulok már, hiszen Európa híres pályáin fogunk versenyezni. Ez hatalmas kihívás mind a kettőnknek.“ 

    A FAFE RALLY PROGRAMJA

    Március 11. péntek

    17:30 Shakedown, Lagoa 3,04 km
    22:08 GY1 Fafe szuperspeciál – 1,43 km

    Március 12. szombat

    08:27 Szerviz A, Fafe – 15 perc
    10:00 GY2 Boticas 1 – 15,05 km
    11:17 GY3 Cabeceiras de Basto 1 – 10,84 km
    12:20 GY4 Vieira do Minho 1 – 16,93 km
    13:20 GY5 Luílhas 1 – 11,86 km
    14:21 Szerviz B, Fafe – 30 perc
    16:09 GY6 Boticas 2 – 15,05 km
    17:26 GY7 Cabeceiras de Basto 2 – 10,84 km
    18:29 GY8 Vieira do Minho 2 – 16,93 km
    19:29 GY9 Luílhas 2 – 11,86 km
    20:25 Szerviz C, Fafe – 45 perc

    Március 13. vasárnap

    07:37 Szerviz D, Fafe – 15 perc
    09:08 GY 10 Montim 1 – 8,73 km
    09:40 GY11 Seixoso 1 – 9,97 km
    10:15 GY12 Santa Quitéria 1 – 9,18 km
    11:08 GY13 Lameirinha 1 – 14,83 km
    12:19 Szerviz E, Fafe – 30 perc
    13:20 GY14 Montim 2 – 8,73 km
    13:52 GY15 Seixoso 2 – 9,97 km
    14:27 GY16 Santa Quitéria 2 – 9,18 km
    16:08 GY17 Lameirinha 2 [Power Stage] – 14,83 km

    A Fafe Rally eredményei itt találhatók

    Az ötvenéves álom piros Zsiguli

    0

    Fél évszázados dédelgetett álma valósul meg Wirtmann Ferenc egykori navigátorának, az 1979-es magyar szlalom bajnok, Schneer Lászlónak, aki az Orfű Rallyn egy piros Gruppe 2-es Zsiguli volánja mögött kezdi meg a historic bajnoki szezont. Az első rally szezonját sofőrként.

    Nagy felbolydulás volt a Wirtmann műhelyben az elmúlt hetekben. A Ford Escortra rá sem néztek, hiszen sokkal fontosabb feladata volt a csapatnak: a Gruppe 2-es kereklámpást kellett felkészíteni, amit Schneer László hétvégén, egy nappal a 68. születésnapja után, Kiskunlacházán ki is próbált. 

    „Beszéljünk az első verseny után, mert most nem tudok neked mit mondani, Csaba. Nem akarok nagyképű lenni – kezdte Schneer Laci a telefonba, de azért nem engedtem, hogy ilyen könnyen lerázzon. Azt tudtam, hogy tíz évvel ezelőtt azért szállt ki Wirtmann mellől, mert a gerincsérve miatt eltiltotta az orvos. 

    Fotó: Makai Gergely // MGR Images

    „Azóta nem történt komolyabb bajom. Lehet, hogy egy kicsit túl óvatosak voltunk, úgyhogy arra gondoltam, megkockáztatom – nevetett. – Tavaly eladtuk a céget, hivatalosan is nyugdíjba vonultam most már van időm versenyezni.“

    Most, hogy ilyen sok ideje van, gondolom, eszébe jutott a rally is – próbálkoztam egy nem túl jó poénnal, de Laci azonnal lecsapta a labdát.

    „A rallynak nem kellett eszembe jutnia, az elmúlt negyven–ötven évben mindig az eszemben volt. Húsz éves koromig élsportoló voltam, kenuztam, és az volt a célom, hogy a ’76-os olimpiára kijussak. Nem tudom, hogy megvalósulhatott volna-e, de volt rá talán egy kevés esélyem, de egy sérülés miatt abba kellett hagynom. 

    Schneer Laci
    Fotó: Makai Gergely // MGR Images

    Az autósporttal is próbálkoztam, ’79-ben magyar bajnok lettem szlalomban. ’80-ban én segítettem felkészülni Zágon Zsoltnak (a Premier Videó későbbi alapítójának), az edzéseken még én voltam a gyorsabb, de abban az évben ő lett a bajnok.“

    Olyan ellenfeleik voltak, mint a mai napig is aktív Gerencsér Titi, a későbbi abszolút bajnoki második helyezett Szabó Tamás, a sokszoros hegyi bajnok, Szabó András, vagy a magyar hegyi legenda, Cserkuti Öcsi. Ezeken a neveken jó pár percig elcsemegéztünk, de aztán gyorsan visszatértünk a jelenbe. 

    „Ha navigálsz, akkor a fejed egyfolytában rázkódik, ha vezetsz, akkor jobban tudod tartani. Kevésbé veszi igénybe a nyakat, talán a vezetést jobban fogom bírni. 

    Fotó: Makai Gergely // MGR Images

    De nem csak ez az oka annak, hogy a volán mögé ülök. Amikor elkezdtem szlalomozni, az volt az álmom, hogy egy ilyen Gruppe 2-es Zsigulival rallyzzak. A VFTS is tetszett, de nekem mindig is a Gruppe 2-es volt az álmom. Akkor ez nem tudtam megengedni, most igen.“

    És még egy adalék Laci fanatizmusához: „Képzeld el, a feleségemtől egy piros Zsiguli modellt kaptam a születésnapomra. Nagyon nehéz nekem ajándékot venni, mert mindenem megvan, de ennek nagyon örültem. Most is itt van mellettem, gyönyörű!“

    A Zsírpapa vs Wirtmann szájkarate óta tudjuk, hogy a historicnak ez is komoly része. Wirtmann és Schneer pedig egyfolytában egymás vérét szívja. Négy évesen ismerkedtek meg az óvodában, felnőttként pedig közös cégük volt egészen tavalyig. A historicban is együtt versenyeztek, amíg Schneert el nem tiltotta az orvosa a kemény lengéscsillapítótól. 

    Egy alkalommal, amikor Wirtmann-nal készítettem interjút az irodájukban, Schneer bejött egy fontos gazdasági kérdéssel, de kb. három másodperc múlva már a rallyról beszéltünk, sőt előkerült két méterrúd is (textil kereskedelemmel foglalkoztak) amivel megmutatták, hogyan szoktak kardozni az irodában. 

    Schneer Laci
    Fotó: Makai Gergely // MGR Images

    Ebből kiindulva gondoltam, megkérdezem Schneertől, hogy akkor idén megveri-e Wirtmannt. 

    „Biztos hogy nem. Együtt tanultunk vezetni, Lengyelországba jártunk ki, és a Tátra a legjobb tanpálya volt. Akkor még felvettem vele a versenyt, de azóta ő sokat fejlődött. Nem csak az Escort és a Zsiguli közti műszaki különbség miatt nem tudom őt megverni, a méterrúddal inkább van esélyem.“

    A kérdés már csak az, hogy mire lesz képes Schneer a Zsigulival és hogy Wirtmann nem félti-e sokat dédelgetett kincsét. 

    „Feri szerintem jobban izgul, mint én. Nem azért, mert félti az autóját, hanem hogy nekem milyen élményt okoz. Azt tudom, hogy annak idején el tudtam vezetni egy ilyen autót. Most, hogy kipróbáltam, már köszönőviszonyba kerültünk, de azt még nem engedte meg, hogy tegezzem. 

    Schneer Laci
    Fotó: Makai Gergely // MGR Images // Wirtmann éppen nem félti a Zsiguliját

    Azt is érzem, hogy egyelőre halvány utánzata vagyok a ’79-es szlalom bajnoknak – nevet megint. – Egyetlen célom van, hogy menjek a Zsigulival és hogy jól érezzem magam. Talán a szurkolók is megbocsátják, hogy nem a 43 évvel ezelőtti Schneer Laci ül a volán mögött, de remélem, hogy az autó látványa kárpótolja majd őket.“

    Azt hiszem, hogy ha egy ilyen gyönyörű Gruppe 2-es Zsigulit láthatunk a magyar mezőnyben, az mindenképpen öröm. Mint ahogyan az is, hogy a magyar autósport ilyen legendás alakja visszatér a pályákra. 

    És ki tudja, hátha megmutatja, mit tud. 

    Két ötödik hellyel nyitott Zagyva Dorka

    0

    Két kategóriában – a 2WD liceces és a Túra 2000 felett – is ötödik helyezést szerzett a Zagyva Dorka–Zagyva Lajos páros Peugeot 208 Rally4-gyel az R-CUP első fordulóján Kiskunlacházán. Ami azonban az eredménynél is sokkal fontosabb volt, Dorka hatalmasat lépett előre. 

    Másodszor versenyezhetett a 16 éves Zagyva Dorka a csapat új szerzeményével, a Peugeot 208 Rally4-gyel. Az első idei szereplését egy féltengely törés rövidítette le. Az R-CUP első fordulóján azonban nem hátráltatta műszaki hiba, sőt, hatalmasat lépett előre. 

    „Elég nehéz szavakba önteni a verseny eseményeit – mondta Dorka. – Elég maximalista vagyok, tudom, hogy hol maradt benne, melyik kézifékes kanyar, melyik féktáv nem sikerült, de apa szerint jól csináltam mindent. 

    Fotó: Makai Gergely // MGR Images

    Azt éreztem, hogy sikerült átlépnem egy határt. Korábban nem tudtam teljesen a versenyzésre koncentrálni, most értem meg annyira, hogy fejben ott voltam végig, tudtam az autóra, apára figyelni. Így sokkal élvezetesebb versenyezni. 

    Sokat kell még tanulnom, de már várom a következő versenyt.“

    Fotó: Makai Gergely // MGR Images

    A büszke apuka és egyben navigátor sokkal inkább elégedett volt lánya teljesítményével. 

    „Pár hete Kalocsán indultunk egy versenyen, ott elég szétszórt volt Dorka. Utána otthon jó alaposan kiveséztük a hibákat, átbeszéltünk mindent, és most mintha egy másik versenyző ült volna mellettem. 

    Jól rajtolt, jól kezelte az autót és nagyon egyenletes köröket futott. Talán egy másodperc volt az időeredményei között, szépen, koncentráltan ment. Nyilván még sokat kell tanulnia, de abszolút elégedett voltam a hétvégi teljesítményével. Szerintem nagyot lépett előre.“

    Fotó: Makai Gergely // MGR Images

    Az R-Cup első fordulójának teljes eredménylistája itt található.

    Peterhansel volt a leggyorsabb Abu Dhabiban, Loeb és Al-Attiyah bajban

    0

    Az autósoknál Stephane Peterhansel, a motorosoknál Sam Sunderland volt a leggyorsabb az Abu Dhabi Desert Challenge első szakaszán. A vb első két helyén álló Nasser Al-Attiyah és Sebastien Loeb nagyon rosszul kezdte a versenyt.

    245 kilométeres speciálszakasszal kezdődött az Abu Dhabi Desert Challenge tényleges versenyprogramja. A versenyzők a Yas Marina Circuit-től rajtoltak, majd Abud Dhabitól délre indultak a sivatagba, a pálya 58 százaléka homok, 41 százaléka dűne volt.

    Stephane Peterhansel megmutatta, hogy nem véletlenül tartottak a versenytársak az Auditól a Dakar után. Az Abu Dhabi Desert Challenge első napján a világbajnokságra nem nevező Mr. Dakar lehengerlő teljesítményt nyújtva, 9 perc 30 másodperces előnnyel előnnyel nyerte a napot. A második helyen Yazeed Al-Rajhi végzett a Toyotával, ezzel a vb értékelésben ő lett az első. Jakub Przygonski hajszál híján harmadik lett a Minivel, de Martin Prokop a végén megelőzte őt, mivel a lengyel közel 17 percet veszített az utolsó 25 kilométeren.

    A nap két nagy vesztese a vb elsőségért harcoló Nasser Al-Attiyah és Sebastien Loeb lett. Al-Attiyah már 40 kilométerrel a rajt után visszafordult, mert megsérült a Hilux jobb első kereke. Loeb viszont nagyot harcolt Peterhansellel és Al-Rajhival, de a 169. kilométernél megállt és közel másfél óra hátránnyal tudta csak folytatni a versenyt, és utána is nagyon lassú volt. Később kiedrült mi történt a franciával. Előbb megsérült az első hajtása, emiatt kétkerékmeghajtással kellett továbbmennie. A dűnéken ez már kevés volt, beragadt és még több időt veszített. Ezzel Loeb a nyolcadik helyre esett vissza, de a 2 óra 28 perccel még mindig kisebb a hátránya, mint a második napot hatalmas időbüntetéssel kezdő katarinak.

    Abu Dhabi Desert Challenge
    foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

    A motorosoknál Sam Sunderland nyert. A brit sokáig küzdött a világbajnoki értékelésben nem induló Michael Dochertyvel, majd a végén az élre állt és megnyerte a szakaszt. A második helyen Pablo Quintanilla ért célba 2 perc 2 másodperces hátránnyal. A harmadik Kevin Benavides 9 másodperccel volt lassabb a hondásnál. A nap meglepetésembere még úgy is Docherty lett, hogy 2 perc 14 másodperccel lemaradva Sunderland mögött végül negyedik lett a dél-afrikai versenyző. Róla tudni kell, hogy Dubaiban él, tehát gyakorlatilag hazai pályán versenyzett.

    A Dakar után ismét a mentőben fejezte be Ross Branch. A Hero versenyzője a harmadik helyen állt amikor esett, szerencsére nem történt komolyabb baja.

    Az LW Proto kategóriában a Red Bull Junior Team versenyzője Guillaume De Mevius nyert. Francisco Lopez Contardo a 196. kilométernél előzte meg Cristina Gutierrezt és ezzel a chilei lett a második. Seth Quintero szinte végig De Meviusszal együtt ment, de az utolsó kilométereken fél órát veszített, így csak ötödik lett a nem vb résztvevő conrad Rautenbach mögött.

    Abu Dhabi Desert Challenge
    foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

    Az Audi túlteljesítette az elvárásokat 

    0

    Az Audi Sport első Dakarján vadonatúj, elektromos autókkal állt rajthoz, azonban már a debütáló versenyen sikerült felülmúlni az előzetes elvárásokat. 

    Az Audi első Dakarján Matthias Ekström ért el a legjobb eredményt a kilencedik helyezéssel, míg Carlos Sainz a 12., Stéphane Peterhansel pedig az 59. helyen teljesítette a Tereprally vb első versenyét. 

    A végeredménynél azonban sokkal nagyobb horderejű volt, hogy mindhárom versenyző szakaszt tudott nyerni, és összesen négy szakaszt nyert a német gyártó a 12-ből. 

    “Nagyon elégedettek vagyunk a sikerrel, mert ez sokkal több, mint amire számítottunk az első Dakarunkon, főként úgy, hogy csak 12 hónapunk volt a felkészülésre – mondta Julius Seebach a Motorsport oldalának. – Nem volt problémánk a hajtásláncunkkal, csupán a lengéscsillapítókkal. Ez pedig a koncepció bizonyítéka, és megmutatja, hogy fog kinézni a jövő. Az elektromos mobilitás a jövő, és úgy gondolom, ehhez nagyban hozzájárul a rallysport, ahol meg lehet mutatni, hogy mit lehet elérni ezzel a technológiával. 

    Seebach azt is elárulta, hogy miként született meg az ötlet, hogy első az Audi első Dakarján elektromos autóval induljanak. 

    “A Dakar a világ legkeményebb körülményei között zajló versenye. Eddig pedig csak a belső égésű motorok versenye volt: minden szakaszgyőzelem és eredmény a hagyományos technológiával született. Az új szabályozás azonban megadta nekünk azt a szabadságot, hogy saját koncepciót alakítsunk ki a győzelem érdekében.” 

    Breen: Kiábrándító hétvége volt 

    0

    Craig Breen a Monte-Carlo Rallyn szerzett harmadik hely után szerette volna jó eredménnyel folytatni a Rally Világbajnokságot Svédországban is, ez azonban nem sikerült. 

    Craig Breen látását a Montén elért harmadik hely után a Svéd Rallyn az ablaktörlő folyadék megzavarta és a második szakaszon a nagy hóba csúszott. Később az ír versenyző Ford Puma Rally1-es autóját a csapat visszavitte a szervizbe, ahol megjavította és szombaton ismét autóba tudott ülni. 

    Breen a második napon megszerezte első M-Sportos szakaszgyőzelmét, mely a hibrid autó első részsikere is volt havas versenyen. Később az autóban elektromos probléma lépett fel és csökkent a teljesítménye, ami végül újbóli kiállásra kényszerítette Breent. 

    Vasárnap ismét visszatért az ír versenyző a mezőnybe, és a Power Stage-n ötödik helyen zárva egy pontot tudott szerezni. 

    “Kiábrándító hétvégénk volt Svédországban. – mondta Craig Breen. – A Montén elért nagyszerű eredmény után szerettünk volna arra a teljesítményre építeni, és további erős pontokat szerezni. Sajnos a pénteken elkövetett hiba elvette a reményt a jó eredményre, de a folytatásban sikerült javítani. Szombaton szakaszgyőzelmünk volt, ami nagyszerű eredmény. Sok olyan dolog van, amiben javíthatunk a folytatásra. Alig várjuk már, hogy Horvátországra készüljünk.” 

    Craig Breen két verseny után a vb pontverseny hetedik helyén áll, ami Sébastien Ogier és Sébastien Loeb kivételével azt jelenti, hogy Horvátországban a nyitó napon az ötödik helyről rajtolhat. 

    Al-Attiyah visszafordult az első szakaszon 

    0

    Nem indul jól a katari toyotás, Nasser Al-Attiyah versenye az Abu Dhabi Desert Challengen, miután már az első szakasz elején bajba került.  

    A katari Nasser Al-Attiyah a Dakaron végig vezetve szerezte meg negyedik sikerét, amivel 1 pont előnyre is szert tett a Tereprally Világbajnokságon Sébastien Loeb előtt. 

    Tegnap megkezdődött a W2RC második futama, az Abu Dhabi Desert Challenge, melyen a motorosok már szombaton teljesítettek egy 2 kilométeres szakaszt, az autósok azonban csak vasárnap kezdték a versenyt. 

    A 262 kilométeres speciál szakaszt azonban nem jól kezdte Nasser Al-Attiyah, a toyotás katari versenyző autójának kereke már az első 40 kilométer után megsérült, és emiatt visszakellett fordulnia a rajthoz. 

    40 km után az audis francia Stéphane Peterhansel vezet az autós mezőnyben, akit másfél perccel a toyotás szaúdi Yazeed Al-Rajhi, további 18 másodperc hátránnyal pedig a kilencszeres rally világbajnok, francia Sébastien Loeb követ a Prodrive autójával a 11 fős mezőnyben. 

    A motorosok 40 fős mezőnyében 120 km-t tettek már meg, a leggyorsabb Michael Docherty Husqvarnával, aki 58 másodperccel előzi meg a W2RC értékelés leggyorsabb versenyzőjét, az idei Dakart nyerő GasGas versenyzőt, Sam Sunderlandet. A harmadik időt 120 km-nél a botswanai Ross Branch motorozta 59 másodperc hátránnyal. 

    Az Abu Dhabi Desert Challenge március 10-ig tart.