back to top
2025. december 22. 14:48
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1176

    Mániákus Wolff: WC-kefe takarításból adott leckét a Mercedes csapatfőnöke

    0

    Toto Wolff kevésbé ismert oldalát is bemutatta a The New Yorker. A Mercedes csapatfőnöke kollégája szerint mániákus, a leírtak alapján pedig nehéz lenne vitatkozni vele.

    Átfogó portrét közölt Toto Wolffról a The New Yorker, amelyben a Mercedes csapatfőnökének eddig ismert és kevésbé ismert oldala is megjelenik, és egy egészen elképesztő dolgot is megtudhatunk róla.

    A most 50 esztendős Wolff lassan 10 évvel ezelőtt csatlakozott a Mercedeshez, miután részesedést vásárolt a csapatban, és annak ügyvezető igazgatója lett. Első napján pedig rögtön azzal indított, hogy kérdőre vonta az akkori csapatfőnököt, bizonyos Ross Brawn-t, miután néhány koszos kávéscsészét és egy eldobott újságot talált a recepción.

    „Felmentem Rosshoz, és közöltem vele, hogy most voltam a recepción, és nem úgy néz ki, mint egy F1-es csapat recepciója. Ő pedig azt felelte, hogy »Ettől nem lesz gyorsabb az autó.« Én viszont azt mondtam, hogy »Szerintem az lesz, mert ez azt jelenti, hogy jobban odafigyelünk a részletekre.«”

    Ez már előrevetítette, hogy lesz némi változás, miután a 2013-as idény végén Wolff átvette a csapatfőnöki széket. „Egy kicsit mániákus. Még a nyaralások alatt sem képes teljesen kikapcsolni” – mondta róla Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke.

    „Őszintén szólva, túlgondolja a dolgokat. Ez az ő nagy problémája. Megpróbál olyan mértékig körüljárni egy problémát, ami egyszerűen nem lehetséges” – erősíti meg Vasseur szavait James Vowles, a Mercedes vezető stratégája.

    Hogy miként kell ezt elképzelni, azt egy 2019-es eset példázza a legjobban. Abba az évben Wolff szerződtette higiéniai vezetőnek Miguel Guerreirót, akinek az volt a feladata, hogy a csapattal utazzon, és biztosítsa, hogy a Mercedes motorhome fürdőszobái és mellékhelyiségei mindenkor kifogástalan állapotban legyenek.

    Wolff olyan takarítási rendet alakíttatott ki, amely tükrözte a versenyhétvégék ritmusát, és még azt is megmutatta Guerreirónak, hogy miként rázza le a vizet a WC-keféről (kétszer), mielőtt visszahelyezi azt a tartóba. „Azt akarom, hogy a WC-kefe minden nap, vagy minden másnap legyen kicserélve” – mondta, majd amikor a cikk szerzője hitetlenkedve nézett rá, odahívta Guerreirót.

    – „Miguel, elrabolhatok fél percet az idődből? Miről beszélgettünk tegnap?”

    – „Egészen pontosan arról, hogy miként működnek a WC-k és hogyan javíthatnánk rajta, mert…”

    – „Beszéltünk a szappanról, hogy nem lehet jól elérni, és nem tudod, hogy hol van a szenzor.”

    – „Igen, és a papírt sem lehet rendesen látni.”

    „Miguel és én elég jól teljesítettünk. Kezdetben mindenki csak nevetett rajtunk” – mondta Wolff, majd elárulta, hogy az új rendszer bevezetése óta a Mercedesnél kevesebb a hasmenés és egyéb fertőző betegség, mint más istállókban.

    „Ürülékről és szarásról beszélünk, de a lényeg az, hogy mércét akarok felállítani abban, amit csinálok” – szögezte le.

    Négy magyar páros a Mitropa szezonzárón 

    0

    A modern mezőnyben három, míg a historicban egy magyar páros áll rajthoz a Mitropa Kupa idei szezonzáróján, az olasz Bassano Rallyn. 

    A Mitropa Kupa idei utolsó, kilencedik versenyét rendezik hétvégén Olaszországban. A Bassano Rallyn hét szakaszt, és 91.56 km-t kell a versenyzőknek teljesíteni, köztük négy magyar párosnak. 

    A modern mezőnyben 15 páros áll rajthoz, akik a Mitropában értékelésre kerülnek, köztük László Zoltán és Balázs Zsolt László Ford Fiesta Rally3-mal, Juhász Csaba és Bencs Zoltán Péter Peugeot 208 Rally4-gyel, valamint Kovács “Puki” Zsolt és Csák Alex Citroen C2 R2 Max-szal.  

    A Historic mezőnyben öten indulnak, köztük Mésziati és Bartos Gábor Lada 2101-gyel. 

    A modern pontversenyt a már bajnok Hermann Gassner sen. vezeti 39 pont előnnyel René Noller és 47 ponttal ifj. Fekete László előtt. László Zoltán 35 ponttal Fekete mögött a negyedik, míg Klausz Kristóf 36 pont lemaradással az ötödik. 

    A historic mezőnyben az olasz Paolo Lulli 5 pont előnnyel vezet honfitársa, Rino Muradore előtt, míg az osztrák Alfons Nothdurfter a harmadik 75 pont hátránnyal. 

    Breen: Paul szinte a testvérem volt 

    0

    Craig Breen és Paul Nagle utolsó közös versenye volt a Spanyol Rally, melynek Power Stage szakaszán célba érve érzelmes pillanatokat lehetett átélni a TV-s közvetítésnek köszönhetően. 

    102 WRC futam, 18 dobogós eredmény és 5 futamgyőzelem után Paul Nagle szögre akasztotta sisakját a Spanyol Rallyt követően. 

    Nagle tíz éve versenyzett először Craig Breennel, aki a WRC hivatalos oldalának adott interjú során testvéreként írta le navigátorát. 

    “Nagyszerű volt Paullal versenyezni – mondta az ír pilóta. – Nagyjából 10 évet töltöttünk együtt és nagyon jól tudtunk együtt dolgozni. Ez a kapcsolat már szinte túl mutatott a sporton. Paul a legjobb barátom, olyan volt, mint a testvérem. Biztosan nagyon furcsa lesz, hogy nincs a közelemben. Köszönetet kell mondanom a munkájáért és köszönetet kell mondanom feleségének, Cathy-nek is, aki egyedül vezetett egy háztartást és mellette két gyereket is nevelt, amikor Paul velem volt. Minden jót kívánok Paulnak, de hamarosan találkozunk és együtt még néhány historic versenyen elindulunk.” 

    Craig Breen a Japán Rally után James Fultonnal folytatja karrierjét. 

    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Toyoda: Nagyszerű csapatot hoztál össze, Jari-Matti 

    0

    Akio Toyoda, a Toyota vezérigazgatója üzent Jari-Matti Latvalának, miután a WRC csapat az egyéni vb cím után megnyerte a gyártók vb címét is. 

    “Láttalak, Jari-Matti a Rally Legenden versenyzőként és sokkal jobban mosolyogtál, mint csapatvezetőként – írta közleményében Akio Toyoda. – Most vasárnap ismét láttalak mosolyogni, úgy, ahogy csapatvezetőként még soha. Úgy gondolom, hogy elég nagy volt rajtad a nyomás, ezért is nagyon köszönöm, hogy ilyen nagyszerű csapatot hoztál össze. A szezon után ismét versenyezzünk együtt, hogy láthassam a mosolyod pilótaként. Ne feledd, az egészség az első. Találkozunk Japánban! Nagy gratuláció az egész csapatnak, nagyon örülök, hogy minden bajnoki címet msikerült megnyerni és bajnok lett a vadonatúj GR Yaris autónk is.” 

    Akio Toyoda és Jari-Matti Latvala korábban többször is versenyzett együtt, azonban a világjárvány kitörése után már csak Japánból figyelte a WRC történéseit. 

    Toyoda
    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    „Szánalmas” probléma hátráltatja a Mercedest, jövőre viszont radikális változás jön

    0

    Toto Wolff komoly változásokat vetített előre a Mercedesnél, amely képtelen versenyre kelni a riválisaival az egyenesekben.

    Egy ideig úgy tűnt, hogy Lewis Hamilton megszerezheti saját maga és a Mercedes idei első győzelmét az USA Nagydíjon, ám az elrontott kerékcseréje után visszazárkózni kénytelen Max Verstappen hét körrel a vége előtt elkapta őt. A csata – már ha annak lehet nevezni egyáltalán – nem tartott sokáig, Verstappen a 12-es kanyar előtt nyitott DRS-el megközelítette a Mercedest, majd kifékezte azt. Hamilton próbált ugyan visszatámadni, de nem tudott, majd hiába maradt közel a hollandhoz, a W13-as egyenesbeli tempója kevés volt az RB18-éval szemben.

    Hamilton próbált védekezni, de akkora volt a sebességkülönbség, hogy semmit sem tehetett

    Jolyon Palmer, a Renault jelenleg az F1 TV-nek szakértő korábbi pilótája a közvetítés közben „szánalmasnak” nevezte a Mercedes egyenesben mutatott tempóját, majd a Chequered Flag podcastban is lesújtó véleményt fogalmazott meg a W13-as lassúságáról.

    „Ezzel nem lehet versenyezni. Amikor a Red Bull és Verstappen DRS-en belül ér, vehetjük úgy, hogy megtörtént az előzés. Lewis hosszú ideig egy másodpercen belül maradt és nyomást helyezett [Verstappenre], de tudta, hogy nem lesz meg ugyanaz az esélye az előzésre, mert a Mercedes lassabbnak tűnt a Ferrarinál, és sokkal lassabbnak a Red Bullnál. Még ha a Mercedes tempója nem is rossz, az egyenesbeli tempójuk nagyon megnehezíti, hogy versenyezzenek” – foglalta össze a helyzetet.

    Hamilton a verseny után szintén megerősítette, hogy nem volt esélye versenyezni Verstappennel. „Szerintem DRS-el úgy 35 km/h-val gyorsabbak nálunk, mi pedig fordított helyzetben csak 22-vel. Nagyon-nagyon messziről érkezett. De DRS nélkül is gyorsabbak úgy 8 km/h-val, úgyhogy rengeteg időt veszítünk az egyenesekben, körönként legalább négy tizedet. Úgyhogy van min javítanunk a jövő évi kocsival.”

    Toto Wolff csapatfőnök pedig már most előrebocsátotta, hogy fognak is javítani, és alapjaiban változtatják meg az egy ideje már nem delfinező, de a Red Bullhoz és Ferrarihoz képest továbbra is lassú autót, mindez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy szakítanak a mostanra egyedül általuk használt extra keskeny oldalszekrényekkel. „Az autó DNS-e meg fog változni a következő szezonra, ez egyértelmű. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy kívülről nagyon máshogy fog kinézni, de az egyértelmű, hogy ami az autó DNS-ét és felépítését jelenti, az meg fog változni.”

    Lewis Hamilton, Mercedes, Sergio Pérez, Red Bull, USA Nagydíj
    A kanyarokban még csak-csak tartja a lépést a W13-as, de az egyenesekben bántóan lassú Fotó: Wolfgang Wilhelm

    Wolff kitért arra is, hogy bíznak a tavalyi szezontól érvényben levő, lépcsőzetes kialakítású aerodinamikai fejlesztési kvótában, aminek következtében – ha minden így marad – a 2023-as év első felében többet tölthetnek majd a szélcsatornában és CFD-szimulációkkal, mint a Red Bull és a Ferrari.

    „Ezen a téren eddig jelentős hátrányt szenvedtünk, mert 2021-ben végig mi álltunk az élen, és mi nyertük meg a konstruktőri világbajnoki címet. Emiatt 2022 első felében 7%-al kevesebb időt tölthettünk a szélcsatornában, mint az azt megelőző 18 hónapban, vagy mint a Red Bull. A Ferrarinál pedig sokkal kevesebbet. Most ez fordítva lesz. A Red Bullhoz képest 14%-al lesz több szélcsatornaidőnk, ha a harmadik helyen végzünk. Ez pontosan az, amiért létrehozták ezeket a szabályokat, hogy megadják a lehetőséget a felzárkózásra.”

    Sajtó: Sordo esetleges visszavonulása már a múlté 

    0

    Spanyol lapértesülés szerint Dani Sordo már régóta nem gondolkozik a visszavonuláson, helyette jövőre akár nyolc versenyen is indulna a Hyundai csapatával. 

    Azzal, hogy Ott Tanak vasárnap bejelentette, hogy elhagyja év végén a Hyundait, a pilótaváltásokról szóló hírek még inkább felerősödtek. 

    A Hyundai mely eredetileg Thierry Neuville és Ott Tanak mellett egy harmadik erős versenyzőt is szeretett volna 2023-ra, az észt pilóta távozásával mégy egy versenyzőt kell, hogy szerződtessen, miután az Új-Zéland Rallyt követően bejelentették, hogy Oliver Solberggel nem kívánnak hosszabbítani. 

    A spanyol Marca lap pedig tudni véli, hogy jövőre Thierry Neuville mellett Dani Sordo még több lehetőséget fog kapni és akár nyolc versenyen is indulhat. 

    Mindez a jövőre 40 éves versenyzőnek is jót tenne, hiszen idei hazai versenyén éppen arra panaszkodott, hogy azért nem tud elég gyors lenni a spanyol aszfaltos utakon, mert nincs elég aszfaltos tapasztalata. 

    A Hyundainak azonban így is versenyzőt kell még találnia a szezon során fennmaradó további hat versenyre a második autóban, valamint a harmadik autóba is kell valakit ültetni. 

    A pletykák szerint a koreai gyártó Andreas Mikkelsen, Craig Breen, Kris Meeke, valamint Teemu Suninen közül fog választani versenyzőket. 

    Azonban afelől sem lehet kétség, hogy az előbb említett versenyzők mellett még nagyobb Rally1-es tapasztalattal nem rendelkező versenyzőket is megpróbálnak Hyundaiba ültetni menedzsereik. 

    Fotó: Hyundai Motorsport

    Megtörtént a nap bejelentése: Ebből a csapatból lesz az Audi gyári istállója

    0

    Noha az Audi már a Belga Nagydíj alatt bejelentette, hogy 2026-tól beszáll a Forma-1-be, azt mostanáig nem tette hivatalossá, hogy melyik csapattal teszi ezt. Hogy végül a Sauber lett a befutó, az aligha érhetett sokakat meglepetésként.

    Az Audi a mai napon hivatalossá tette, hogy részesedést fognak vásárolni a jelenleg Alfa Romeóként működő Sauberben, azt viszont továbbra sem árulták el, hogy mekkora lesz ez a részesedés, és mikor történik meg az üzlet.

    „Ez a partnerség új magasságokba fogja emelni a csapatot, miközben garantálja a cég hosszú távú jövőjét. Egy olyan entitásét, amely elkötelezett munkaerővel, Európa egyik legjobb szélcsatornájával, és a motorsportban világszínvonalú gyárral rendelkezik” – olvasható a Sauber közleményében.

    Mint azt korábban már bejelentették, a Sauber jövőre még Alfa Romeo néven indul a királykategóriában, 2024-ben és 2025-ben pedig várhatóan ismét Sauber néven fog versenyezni, és a továbbiakban is Ferrari erőforrásokat használ majd, mielőtt 2026-tól az Audi gyári istállójává válik.

    Az Audi és a Mercedes máris egymásnak esett

    „Az Audi a legjobb stratégiai partner a Sauber Group-nak – jelentette ki közleményben Finn Rausing, a Sauber Holdings fő részvényese és igazgatótanácsának elnöke. – Világos, hogy osztozunk az értékeinkben és a víziónkban, és várjuk, hogy egy erős is sikeres partnerség során elérjük a közös céljainkat.”

    Frédéric Vasseur csapatfőnök hozzátette, hogy „nagy felelősség lesz” az Audit képviselni, és az Audi AG és Sauber Motorsport kapcsolata „kulcslépés a csapatunknak, amely folytatja a rajtrács első harmadának irányába történő fejlődést.”,

    Az Audi F1-es programjáért felelős Oliver Hoffmann utalt rá, hogy az Audi korábbi LMP1-es programjában a Sauber szélcsatornájának használata kulcsszerepet játszott abban, hogy végül a hinwiliek mellett döntöttek, hiszen már ismerik a csapatot és a világszínvonalú létesítményeit, és „meggyőződésük”, hogy erős szövetséget fognak alkotni.

    Latvala: Biztosan jó lenne Tanak érkezése? 

    0

    Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke reagált azon hírekre, miszerint a Hyundait év végén elhagyó Ott Tanak jövőre a Toyotánál fogja folytatni karrierjét. 

    Ott Tanakkal kapcsolatban már régen felvetődött az a hír, miszerint év végén elhagyja a Hyundai csapatát, azonban jövőjével kapcsolatban az M-Sport és a Toyota is felmerült lehetőségként. 

    A vasárnap esti hivatalos bejelentést követően azonban még inkább felerősödtek azon pletykák, miszerint jövőre a Toyota versenyzője lesz a 2019-es világbajnok. 

    Most Jari-Matti Latvala is megszólalt az ügyben. 

    “Javaslatot mi is tehetünk Japán számára a versenyzői felállásról, de a végső döntést Japánban hozzák meg – mondta a Toyota Gazoo Racing csapatvezetője. – Ha Ott Tanakot szeretnék a csapatban látni Japánban, akkor meg kell néznünk ennek az előnyeit és a hátrányait is. Azt mindenki tudja, én is sokszor mondtam, hogy Kalle Rovanpera és Ott jelenleg a leggyorsabb versenyzők a WRC-ben. Azt azonban meg kell néznünk, hogy Ott szerződtetése biztosan jó lenne-e a csapatnak, vagy a bajnokságnak lenne csak jó?” 

    A bajnokságnak egyértelműen jót tenne, ha két szinte azonos képességű versenyző ugyanolyan autóval indulhatna, azonban ez a csapatnak már nem biztos, hogy jó lenne. 

    A pletykák szerint már a Japán Rally idején kiderülhet a Toyota 2023-as felállása, valamint bejelenthetik a WRC2-es programot is, mellyel kapcsolatban nem kívánt semmit sem mondani Latvala. 

    Fotó: Hyundai Motorsport

    Ogier: Nem voltunk idén túl szerencsések 

    0

    Sébastien Ogier csak Spanyolországban szerezte meg első idei győzelmét, ami a nyolcszoros rally világbajnok szerint a szerencsének is köszönhető volt. 

    Sébastien Ogier egészen idei ötödik versenyéig nem tudott nyerni. A nyolcszoros rally világbajnok azonban akár már a Montén nyerhetett volna, akkor azonban az utolsó előtti szakaszon defektet szedett össze és végül Sébastien Loeb mögött a második helyen zárt. 

    “Azt hiszem, idén néhány versenyen nem volt elég szerencsénk – mondta Sébastien Ogier a Dirtfishnek. – Végül azonban eljött az a verseny, melyen minden jól működött, és egyszerűen csodás volt a Yarist vezetni. Valóban úgy éreztem, hogy bármit megtehetek vele. Korábban vélhetően a szerencsének volt köszönhető, hogy nem tudtam nyerni. Gondolok itt a Montéra, vagy Kenyára.” 

    Ogier azért is örül különösen a spanyol sikernek, mert idei navigátorának, Benjamin Veillasnak ez volt az első WRC futamgyőzelme. 

    Ogier
    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    Nézői felvételen még brutálisabb Alonso austini repülése (videó)

    0

    Egy pillanatig Fernando Alonso is azt hitte, hogy a kerítésbe fog csapódni, miután az austini pálya leggyorsabb részén nekiment Lance Strollnak.

    Fernando Alonsónak hatalmas szerencséje volt, hogy ép bőrrel megúszta az USA Nagydíj első biztonsági autós újraindítása után történteket. A kétszeres világbajnok Lance Strollt próbálta előzni a pálya leggyorsabb részén, amikor ráfutott a hirtelen balra mozduló Aston Martinra, amitől az autójának első tengelye a levegőbe emelkedett, és néhány pillanatig az sem tűnt elképzelhetetlennek, hogy a spanyol pilóta a kerítésbe csapódik.

    Előbb-utóbb ebbe bele fog halni valaki – videón Alonso ijesztő balesete

    „Nem volt jó érzés, mert amikor a levegőben vagy, nem vagy tisztában vele, hogy hol vagy a pályán. Azt gondoltam, hogy sokkal inkább a bal oldalon vagyok, és nyilván, ha elkapom a fém kerítést, 360 fokos fordulatot teszek a levegőben. Az IndyCarban sokszor látni ilyen balesetet, és eléggé veszélyesek” – nyilatkozta utólag Alonso.

    „Amikor az autó a pályán landolt, úgy éreztem, hogy minden rendben, minden biztonságos. Persze, biztos voltam benne, hogy a kocsi végérvényesen megsérült, ezért lassan visszamentem a bokszba, gondolván, hogy feladjuk a versenyt. Meglepődtem, amikor lecserélték a kerekeket és az első szárnyat, majd kiküldtek.”

    „Úgy voltam vele, hogy »Rendben, ez csak egy teszt, de a következő körben be fognak hívni«, de nem, az autó rendben volt, miután vizuálisan leellenőrizték. Minden rendben volt, úgyhogy folytattuk” – ecsetelte a futamot végül a 7. helyen befejező, utólag 30 másodperces büntetést kapó, azzal a 15. helyre visszacsúszó spanyol.

    Hogy mennyire nem tempónál történt Alonso és Stroll esése, azt az alábbi nézői felvétel érzékelteti a legjobban, ami pont ott készült, ahol az Alpine világbajnoka irányíthatatlanul „kétkerekezett”. Ha egy kicsit magasabbra emelkedik, akkor pont ebbe a kerítésbe csapódott volna bele.

    Egy másik nézői felvételen messzebbről láthatjuk az esetet:

    Hogy milyen balesetekre gondolt Alonso, amikor az IndyCarra utalt, arra álljon itt két példa. Az első Robert Wickens súlyos gerincsérüléssel járó bukása 2018-ból, a második pedig Dario Franchitti esése 2013-ból. Az ő gerince is sérült, és orvosai tanácsára felhagyott a versenyzéssel.