back to top
2025. augusztus 04. 00:48
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1233

    A Pirelli válaszolt a versenyzők kritikáira 

    0

    A Horvát Rallyn nagyon sok defekt fordult elő, ami miatt a Pirelli gumijait komolyan bírálták a Rally Világbajnokság versenyzői. 

    A Pirelli vizes gumijaival nagyon sok probléma adódott a Horvát Rallyn, ami miatt Pierre-Louis Loubet és Gus Greensmith is kiállni kényszerült három defekt után, de Kalle Rovanperának és Ott Tanaknak is voltak problémái az abroncsokkal. 

    Tom Fowler, a Toyota Gazoo Racing műszaki igazgatója elmagyarázta a rengeteg defekt okát. 

    “Az eső gumikra mindig nagyobb teher kerül, mert nedves időben a versenyzők könnyebben csúsznak le a tiszta ívről – mondta Fowler a Dirtfishnek. – Emiatt sokszor koszos, köves, saras felületen kellene teljesíteniük a gumiknak, amik így könnyen defektessé válnak. A nedves gumik lágyabbak, ezért biztosítanak nagyobb tapadást, ha pedig erősebbek lennének, nem biztosítanának elég tapadást. A nedves gumik mindig defektveszélyt jelentenek.” 

    Terenzio Testoni, a Pirelli rally menedzsere szerint nem egyértelműen csak a gumikkal volt probléma. 

    “Pénteken a Rally1-es autókkal összesen nyolc defekt fordult elő, de minden alkalommal a felni is eltört. – mondta Testoni. – Igazából csak öt olyan defekt fordult elő, amikor a gumik sérültek. Szombaton a nagyon rossz időjárási körülmények között a versenyzők mindenhol vezettek, csak az úton nem. A sok kanyarlevágás miatt könnyen sérülhetnek a gumik, de nagyon sok esetben a felni is eltört. Amikor ilyenek a körülmények és mindenhol vezetnek a versenyzők, akkor ne csodálkozzon senki, ha defektje lesz.” 

    Horvát Rally: 70 ezer néző a Power Stage-en, 400 ezer a hétvégén 

    0

    Daniel Saskin, a Horvát Rally szervezőbizottságának vezetője elárulta, mileyn sok néző volt kíváncsi versenyükre és, hogy tervük minden évben egy másik jellegű WRC futam megrendezése. 

    Idén is hatalmas sikert aratott a Horvát Rally, mely 2021 után másodszor szerepelt a Rally Világbajnokság naptárában. Idén azonban a sokszor rosszra forduló időjárás sem tudta megakadályozni, hogy a siker elmaradjon. 

    Daniel Saskin, a szervezőbizottság vezetője a verseny után részleteket árult el az idei rendezvényről. 

    “A rendőrség tájékoztatása alapján 70 000 néző volt a Power Stage szakaszon, valamint nagyjából 400 000 szurkoló a teljes hétvége során – mondta Daniel Saskin. – Ez hatalmas öröm, hiszen idén alacsonyabb hőmérséklet és rosszabb időjárás is volt, mint tavaly. 

    A folyamatosan megújuló versenyt a jövőben is garantálná Saskin. 

    “Jelenleg 10 ember van a szervezőbizottságban, aki folyamatosan foglalkozik a rendezvénnyel, valamint 15-16 további személy, akik részmunkaidőben dolgoznak. Sohasem vagyok 100%-ig elégedett, mindig azt keresem, hogy min lehetne még javítani. Idén is sikeres versenyt rendeztünk, minden nagyszerűen működött, de továbbra is a tanulás fázisában vagyunk, mert egy WRC futam hatalmas rendezvény. Biztos vagyok benne, hogy még ennél is jobb munkát tudunk végezni, és sok érdekes ötletünk van.” 

    A Horvát Rally eddig Zágráb környékén zajlott, miközben az ország a tengerpartjáról ismert, Saskin ezért minden évben változtatna az útvonalon. 

    “Szeretnénk minden évben másik útvonalat kijelölni, így minden verseny más lehetne. Ezzel azonban a tévések és a WRC csapatai nem biztos, hogy egyetértenek. Szeretnénk évről évre megújulni, és ezáltal mindig érdekes versenyt rendezni.” 

    A Hyundai nem helyez nyomást Solberg vállára, még… 

    0

    Oliver Solberg számára nem alakult eddig túl jól a Rally Világbajnokság, azonban a Hyundai Motorsport még időt ad Petter Solberg fiának. 

    Oliver Solberg a Rally Világbajnokság eddigi három versenyéből csupán csak Svédországban tudott pontot szerezni a hatodik helyen zárva, míg a Monte-Carlo Rallyn és Horvátországban egyaránt baleset miatt nem ért célba. 

    A Hyundai Motorsport harmadik autóját idén a svéd-norvég pilóta több versenyen vezetheti, mint Dani Sordo, így lesz ideje tanulni, és csapata egyelőre nem helyez nyomást versenyzőjére. 

    “Nem szeretnénk nyomás alá helyezni Olivert – mondta Julien Moncet csapatvezető helyettes a Dirtfishnek. – Egyelőre időt szeretnénk adni neki a tapasztalatszerzésre és tanulásra. A sikertelen horvát verseny a tanulás része, sajnálatos, de az első lépések alatt előfordul. A szezon későbbi, talán középső része felé már növelni fogjuk elvárásainkat felé. Az olyan versenyeken, mint Észtország, vagy Finnország képes lehet jobb eredmény elérésére is. 

    Oliver Solberg tavaly még a Hyundai WRC2-es csapatában is versenyezhetett a fő csapat mellett, míg idén már a harmadik autót felváltva irányíthatja Dani Sordoval. A spanyol versenyző pedig amikor nem versenyez, akkor is próbálja segíteni fiatal csapattársának dolgát, aki eddigi legjobb eredményét a tavalyi Monza Rallyn érte el, ahol ötödik helyen ért célba. 

    A Portugál Rallyn és jó eséllyel Szardínián is Dani Solberg ülhet a Hyundai i20 N Rally1 volánja mögé, míg Solberg, aki Portugáliában a WRC2-ben indul, vélhetően Kenyában kaphat ismét szerepet a harmadik autóban. 

    Ogier nem tudja miként lehet elkapni Rovanperát 

    0

    A nyolcszoros rally világbajnok Sébastien Ogier csak dicsérni tudta fiatal csapattársát, Kalle Rovanperát, a finn versenyző horvát győzelme után. 

    Kalle Rovanpera az idei három versenyből kettőt megnyert, egyen pedig negyedik lett, így 29 pont előnnyel vezeti a világbajnoki pontversenyt. 

    Mivel az idei évben már az aktuális világbajnok, Sébastien Ogier már csak részleges programot teljesít a WRC-ben, így valakinek át kellett vennie domináns szerepét, és ez eddig Kalle Rovanperának sikerült legjobban. 

    “Két tökéletes versenyt teljesített Kalle Rovanpera, és ez a szezonkezdés valóban nagyon erős – mondta Sébastien Ogier a Dirtfishnek. – Három verseny után nagyon nagy előnnyel rendelkezik, de ez még nem azt jelenti, hogy a szezon végén biztosan világbajnok lesz. Még van 10 verseny, amin bármi lehet, de eddig nagyszerűen teszi a dolgát.” 

    Ogier azt is elárulta, hogy Rovanpera horvát Power Stage-n nyújtott teljesítménye után nem tudja, miként lehetne legyőzni fiatal csapattársát. 

    “Nem követtem a Horvát Rallyt teljes mértékben figyelemmel, de amit láttam, az az, hogy Kalle ezen a versenyen is nagyon jól vezetett, amihez persze az első napi jó rajthelye is hozzájárult. Később próbált óvatosabb lenni, amikor nehezebbek voltak a körülmények, majd az utolsó szakaszon még egy fokozattal feljebb tudott kapcsolni. Szóval most nagyon erősnek tűnik, és ha ezt folytatni tudja, akkor nem tudom miként kapják el a többiek.” 

    Kalle Rovanpera tehetségét korán felismerte már a Toyota Gazoo Racing, mellyel ugyancsak 2020-ban kezdte karrierjét, de már 2018-ban megszületett a szerződés.

    Sainz megautóztatta Danilo Petruccit

    0

    Az Audi és a Ducati Szardínián rendezett egy médiaeseményt, ahol a szerencsés újságírók is vezethették az Audi RS Q e-tron-t és a Ducati új DesertX névre keresztelt motorkerékpárját. A rendezvényen Danilo Petrucci is kipróbálta Carlos Sainz Dakar versenyautóját.

    „Valóra vált egy  álmom, mert már gyerekként Carlos Sainz rajongója voltam. Nem lehet leírni, milyen érzés a pilótafülkében. Nem számítottam arra, hogy az RS Q e-tron ilyen gyors terepen. Technológiája utat mutat az autók jövője felé” – mondta Petrucci. A korábbi Moto GP versenyző testközelből is láthatta Sainzékat az idei Dakaron, mert a TECH 3 KTM Factory Racing színeiben ő is ott volt az indulók között. A második napon történt műszaki hiba miatt hatalmas időbüntetéssel tudta csak befejezni a Dakart, igaz az ötödik szakaszon már nyerni is tudott. Végül a motorosok közt 90. lett. 

    Audi Ducati
    foto: Audi Motorsport

    Carlos Sainz pontosan kétszer annyi szakaszt nyert, mint Petrucci. Lucas Cruz navigátorral a 3. és a 11. napon értek elsőként célba, végül a 12. helyen zárták az idei Dakart.

    „Amit az Audi elért ezzel a koncepcióval, az műszakilag egyedülálló, és valódi előny nekünk versenyzőknek. A szardíniai esemény nagyszerű volt az elektromos hajtás előnyeinek bemutatására. Az összes médium képviselőjét lenyűgözte” – nyilatkozta Sainz.

    Arról viszont nincs hír, hogy a matador kipróbálta e az RS Q e-tron színeire festett Ducati DesertX-et.

    Audi Ducati
    foto: Audi Motorspor

    Loeb miatt megy Portugáliába Ogier 

    0

    Sébastien Loeb indulása komoly szerepet játszott Sébaszien Ogier rajthoz állásában is a Rally Világbajnokság negyedik versenyén, a Portugál Rallyn. 

    A Monte-Carlo Rallyn komoly csatát vívott a győzelemért a kilencszeres rally világbajnok Sébastien Loeb és a nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier, amiből végül a fordos versenyző jött ki győztesen a toyotás versenyző defektjét követően. 

    Január óta pedig mindenki arra vár, hogy mikor csap ismét össze a rallysport két legeredményesebb versenyzője. 

    A csata második felvonása Portugáliában lesz, ahol Loeb jelentette be elsőként a részvételt, majd Ogier is az indulás mellett döntött. 

    “Mindig szerettem Loebbel harcolni – mondta a Dirtfishnek Ogier. – Volt néhány jó csatánk a múltban, és jó látni, hogy a szurkolók is azt várják, hogy mikor csatázunk ismét. Gondoltam, hogy jó esély van portugál indulására, ezért kicsit kivárva jelentettem be, hogy én is indulok.” 

    Portugáliában azonban Ogier jóval sikeresebb volt korábban, mint Loeb, ellentétben a Montéval, ahol jelenleg mindketten nyolc sikert számlálhatnak. 

    “Bízom benne, hogy Portugáliában is a győzelemért tudunk harcolni, de az autóbeállítás és egyéb tényezők miatt ez nem olyan biztos. – tette hozzá Ogier. – Nem számítok olyan fölényre a többiek előtt, mint ami a Montén volt. Szeretném, ha a győzelemért harcolhatnánk, de nagyszerű riválisok vannak, mint például Dani Sordo.” 

    Ogier Portugáliában visszavághatna a Montén elszenvedett vereségért is. 

    “Mindenki tudja, hogy a Montén szeretek a leginkább nyerni, ezért csalódás volt, hogy idén a második helyen zártam. Nagyon frusztráló volt kikapni egy defekt miatt, amikor már gyakorlatilag megnyertük a versenyt. Loeb ugyanakkor nagyszerű teljesítményt nyújtott és megérdemelten nyert. Az autósportban néha szerencse is kell a sikerhez. Tavaly Monzában akár defektünk is lehetett volna, amikor a lassítóban hibáztam, akkor szerencsém volt, most a Montén viszont nem.” 

    Rovanpera még WRC2-es világbajnok sem volt, amikor a Toyotához igazolt

    0

    Kalle Rovanpera fontos részleteket árult el, arról, hogy miként igazolt a Toyotához, ami még a 2019-es WRC2-es világbajnoki cím megszerzése előtt történt.

    Kalle Rovanpera egy Ford Fiestával indult első WRC futamán 2017-ben, majd a következő két szezonra a Skodához igazolt, ahol 2019-ben megnyerte a WRC2-es világbajnoki címet, majd 2020-tól a Toyota gyári versenyzője lett a WRC legerősebb kategóriájában.

    A Toyotával azonban sokkal hamarabb megszületett az egyezség.

    “Már 2018 végén megszületett a szerződés a Toyotával – mondta Kalle Rovanpera a WRC Podcastjében. – Már ekkor tárgyaltunk és tudtuk, hogy hol folytatom majd a karrierem. Gyakorlatilag hamar elkezdte Timo Jouhki a tárgyalást a Toyotával, és nyilván azt szerette volna elérni, amit én is szerettem volna, de a tárgyalást teljesen rábíztam.”

    Timno Jouhki korábban Tommi Makinen, Mikko Hirvonen és Jari-Matti Latvala menedzsere is volt, tapasztalatával pedig gyorsan megtalálta a közös hangot Kalle Rovanpera ügyében is a Toyotával.

    “A színfalak mögött hagytam, hogy Timo végezze a tárgyalást, én pedig csak néha vettem rajtuk részt. Volt több lehetőségünk a csapatválasztás terén, de végül együtt a Toyota mellett döntöttünk. Minden gyártóval tárgyaltunk, de nem minden lehetőség volt teljesen egyértelmű. Nagyon jól esett, hogy minden gyártó szeretett volna leigazolni, mert nem tudtam, hogy mire számíthatok egy WRC autóval, csak azt tudtam, hogy jól vezetek.”

    Kalle Rovanpera 2020-ban már a második versenyen, Svédországban megszerezte első abszolút dobogós eredményét a Toyotával, Sébastien Ogier-t legyőzve. Tehetségét pedig 2021-ben Észtországban és Görögországban, 2022-ben pedig Svédországban és Horvátországban is győzelemmel igazolta.

    A még mindig csak 21 éves finn pilóta idén három versenyt követően 29 pont előnnyel vezeti a világbajnokságot Thierry Neuville előtt.

    Latvala: Evans egy szörnytől szabadult meg 

    0

    A sikertelen Monte-Carlo Rally és Svéd Rally után Elfyn Evans a Top 5-ben tudott célba érni, ezzel pedig Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke szerint egy láthatatlan szörnyet rázott le walesi pilótája a válláról. 

    Nem indult jól Elfyn Evans idei Rally Világbajnoki szezonja, hiszen a Monte-Carlo Rallyn csak a Power Stage-n tudott pontot szerezni egy baleset után, míg Svédországban műszaki hiba miatt nem ért célba. 

    Az elmúlt két évben egyaránt második helyezett walesi versenyző a Horvát rallyn bár defekttel kezdett az első szakaszon, sikerült az ötödik helyen zárnia. 

    Jari-Matti Latvala szerint ez az eredmény segít megtalálni versenyzőjének régi önmagát és a sikerek útjára lép. 

    “Nagyon kellett már Elfynnek egy szilárd teljesítmény – mondta a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke az Autosport.com oldalnak. – Ezt most sikerült elérnie, és a Power Stage-n is sikerült pontokat szereznie., így most jobb pozícióból indulhat Portugáliában. Nem tudjuk, hogy mit hoz a jövő, de már nagyon szüksége volt egy jobb eredményre, hogy lerázza a vállán lévő szörnyeteget.” 

    A rosszul sikerült versenyek után Evans is jobb hangulatban várja a Portugál Rallyt. 

    “Nehéz versenyeken vagyunk túl és ez alól Horvátország sem volt kivétel – mondta Elfyn Evans. – Horvátországban legalább a célba érés sikerült és jó teljesítményt értünk el az autóval. A Power Stage mindig nehéz volt Horvátországban, és a magunknál lévő gumikkal nem tudtunk ennél többet elérni. Elégedett vagyok a nyújtott teljesítménnyel a nehéz körülmények között.” 

    Evans mindig tudta, hogy a horvát versenyen jó autót vezethet, de nem volt megfelelő az önbizalma a felhordásos utakon. 

    “Nem volt problémánk az autóval, csak a felhordásos utakon nem volt jó az önbizalmunk. Horvátországban nem volt lehetőség újabb hibára, mindenképp célba kellett érnünk. Most ezt elértük, és erre építve magabiztosabban várhatjuk a Portugál Rallyt. Ott már szeretnénk ismét gyorsabbak lenni és jobb eredményért harcolni.” 

    Elfyn Evans a világbajnokság kilencedik helyén áll három versenyt követően, és Portugáliában az első napon így tisztább úton vezethet majd. 

    Nem várt nehézség a Toyota felkészülése során

    0

    Nem várt időjárási körülmény hátráltatta a Toyota és a Hyundai Portugál Rally előtti tesztjét, hiszen a teszthelyszínen kialakult időjárás jóval hidegebb volt, mint ami Portugáliában várható. 

    A Rally Világbajnokság negyedik versenyét Portugáliában, majd a következőt Szardínián rendezik várhatóan meleg időjárás mellett. 

    A verseny előtti teszteken pedig ugyanolyan körülmények kellenének, mint ami a rallyn is várható, azonban a Toyota és a Hyundai csapata is Finnország középső részét szemelte ki teszthelyszínnek. Ez a döntés pedig nem bizonyult jónak, mivel havazás alakult ki a teszt szakaszok környékén. 

    “Idén annyi hó esett Finnországban, hogy talán még most is vannak havas részek az erdőkben – mondta Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke a Dirtfishnek. – Talán már május közepe is lesz, mire kiszáradnak az utak. Ez a verseny előtti teszt pedig nagyon fontos lesz, mivel az első murvás verseny következik. Szerencsére most fejlesztési munkát nem kell végeznünk, de ha tavaly lett volna ez a helyzet, akkor elég nagy bajban lettünk volna.” 

    Tom Fowler, a Toyota műszaki igazgatója szerint még később lehetnek alkalmasak az utak a murvás tesztekre. 

    “Amikor elindultam a Horvát Rallyra, a kertben még egy méter hó volt, így lapáttal kellett kiásni magunkat – mondta Fowler. – A hó bár nagyrészt elolvadt mostanra, de a föld még mindig fagyos, ezért szöges gumikkal kellene tesztelni. Ennek pedig nyilván semmi értelme. Szerintem a finn murvás utak csak május végére lesznek alkalmasak tesztelésre. Jelenleg téli, havas rallyra lehetne készülni.” 

    A Toyota a téli körülmények miatt csak az autó beállításán tud majd dolgozni az eheti portugál teszten. 

    Bútor Robival tesztelt R5-öst Vogel Adrienn

    0

    Habár a versenynaptárban van most egy kis szünet, így sem maradt kihívás nélkül Vogel Adrienn. A Roger Racing Team rallyversenyzője a népszerű magyar pilótával, Bútor Róberttel tesztelt egy R5-öst, méghozzá murvás pályán – áll a csapat közleményében. 

    Az egésznapos teszten 120 kilométert tett meg a két versenyző azzal a céllal, hogy Adrienn minél több tapasztalatot szerezzen az R5-ösről és a murvás felületről is. 

    “Teljesen új volt az autó és az útviszonyok, a pálya is, rengeteg mindenre kellett figyelni. Elképesztően gyorsan jöttek az infók, mert az autó nagyon gyors, és iszonyatosan kell koncentrálni, hogy tartsa az ember az egysávos nyomvonalat, mert amint azt elhagyjuk, azonnal instabillá válik az autó. Nagyon sokat tanultam, Robi fantasztikus oktató volt, folyamatosan lökött át a határaimon, óriási élmény volt” – számolt be élményeiről Vogel Adrienn. 

    Fotó: Roger Racing

    Bútor Robi elismerően nyilatkozott Adrienn teljesítményéről és a közös tapasztalásokról:

    “Adrinak ez volt az első murvás fellépése egy R5-össel, ami gyakorlatilag egy alapokról való indulást jelentett. Természetesen volt elképzelése erről, de elég sok mindent hozzá tudtam tenni. Nagyon ügyes, nagyon megfontolt, nagyon precízen megy. A tempó az elején kevés volt, ami érthető, de szépen, tudatosan, lépésről-lépésre építettük fel, aminek a végére olyan sebességgel mentünk, mint egy férfi versenyzővel.

    Soha nem gondoltam volna, hogy egyszer beülök egy R5-ös autóba egy nő mellé, azt meg pláne nem gondoltam volna, hogy egy nő tud ilyen gyorsan menni egy ilyen technikával, de Adri hatalmasat teljesített. Felkészült, higgadt, nyugodt, és úgy tapasztaltam, hogy tehetségéből fakadóan sokkal gyorsabb, mint amit egyelőre látni lehet belőle.”

    Vogel Adrienn és navigátora, Maricsek Miklós legközelebb a Dunakanyar Rallyn indul, május 27-28-án.