back to top
2025. május 04. 16:38
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1232

    Rovanperä bejelentkezett a vb-címért

    0

    A Monte-Carlo Rally szinte kizárólag a két titán, Loeb és Ogier harcáról szólt és észre sem vettük, hogy Kalle Rovanperä szép csendben bejelentkezett a világbajnoki címért.

    A vb-t ugyan Sébastien Loeb vezeti 27 ponttal, a 19 pontos Sébastien Ogier előtt, de tudjuk róluk, hogy nem futnak teljes szezont, és ha még láthatjuk is őket idén, egészen biztosan nem tudnak versenybe szállni a világbajnoki címért. (Ha csak valami csoda nem történik és mégis teljes szezont futnak.)

    Éppen ezért értékelődött fel az utánuk következő helyezések. A versenyen Craig Breen és Paul Nagle végeztek a harmadik helyen Ford Puma Rally1-gyel, Kalle Rovanperä és Jonne Halttunen pedig a negyediken. Az erő gyorsaságin (Power Stage) azonban a finn páros jobban szerepelt, így összesen 17 pontot szerzetek a versenyen, míg Breen csak 15-öt. 

    Így Rovanperä áll a vb. harmadik helyén, ami egyben azt is jelenti, hogy az állandó résztvevők közül ő a legjobban. Kicsit sarkítva úgy is fogalmazhatunk, hogy virtuálisan vezeti a világbajnokságot. Ennek egyébként következménye is van: a Svéd Rally első napján ő indulhat elsőnek, ami ha havas lesz a verseny, nem biztos, hogy előny. 

    De nem csak a pontszámok miatt gondolom, hogy Rovanperä bejelentkezett a vb-címre, hanem a Montén nyújtott teljesítménye alapján is. 

    Egész pontosan az alapján, hogy mennyit fejlődött és hogy hová jutott el. 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing WRT

    A csütörtöki első két gyorsaságin elért 11. és 13. idejét nem tette ki az ablakba. Az első szakaszon a legrosszabb Rally1-es időt érte el, a másodikon pedig két Rally2-es versenyző, Andreas Mikkelsen és Eric Camilli is megverte őt. 

    Erre pedig akár már azt is gondolhatnánk, hogy egy kicsit a ciki kategóriába tartozik.

    „Az autó egyensúlya nagyon trükkös. Próbáltam mindent megtenni, hogy alkalmazkodjak hozzá, de ha az egyensúly egy kicsit az alulkormányzott oldalra esik, akkor elég nehéz dolgom van“ – magyarázta a második szakasz után a WRC élő közvetítésében. 

    Másnap már egy kicsit sikerült elmozdulnia a gödör aljáról, de két perc hátránnyal még mindig csak a kilencedik helyen állt. 

    „Nem volt jó nap. Délután folyamatosan javítottunk az autón, és elkezdtem egy kicsit bízni benne, de…“

    Hosszú éjszakái lesznek Rovanperänek a Svéd Rally előtt, gondoltuk ekkor, merthogy azt már elengedtük, hogy a Montén bármit is virítson. 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing WRT

    De szombat reggel valami helyére kattant a finnél: Az addig botladozó versenyzőnek nyoma sem volt, második idővel nyitott, majd jött egy harmadik, egy második és a nap végére két szakaszgyőzelem. 

    Hoppá!

    A vasárnapi első három gyorsasági eredménye nem jelentős, azokon Kalle a gumikat óvta az erő gyorsaságira, amit megnyert. Erőből, az összes keréken maradt ellenfele előtt. A pénteki, béka mélygarázsa alól hirtelen a fellegekbe repült. 

    „Hát onnan nem volt nehéz javulni“ – nevetett, a csütörtöki eredményére célozva, majd a Toyota hivatalos sajtóanyagában hozzátette: – Nagyon örülök, hogy ennyit tudtunk fejődni a verseny során. Az elején nem igazán tudtam, hogy mi történik, de hittem magamban, keményen nyomtam és végül jó tempót találtunk. 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing WRT

    Mindent megtettünk, amit csak tudtunk, és végül sokkal jobb lett a beállítás, és én magam is elkezdhettem megérteni az autót. Nagy köszönetet kell mondanom a mérnökömnek, hogy  hajtott engem és hogy ilyen nagy változtatásokat értünk el az autón. 

    Így végül egy igazán pozitív hétvége volt, és a Power Stage-en is jól tudtunk teljesíteni. Fontos, hogy minden pontot megszerezzünk, amit csak tudunk, így jó, hogy ebben a pozícióban vagyunk, még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy Svédországban az utat fogjuk takarítani. Ez egy kicsit trükkös lesz, de mindent megteszünk, hogy felkészüljünk rá.” 

    Nem Rovanperä az egyetlen esélyese a vb-nek, hiszen a Montén betliző csapattársát Elfyn Evanst nem lehet leírni, mint ahogyan a Fordnál remeklő Craig Breent sem. Ha pedig a Hyundai egy kicsit összekapja magát, akkor Thierry Neuville és Ott Tänak is abszolút vb esélyesek, de egyelőre a labda Rovanperä kezében van. Kérdés, hogyan tud élni vele a következő versenyeken. 

    Ogier: A hibrid hajtás olyan, mint a szex

    0

    Sébastien Ogier már-már zsebében érezhette a győzelmet a Monte-Carlo Rallyn, azonban az utolsó előtti szakaszon összeszedett defekt miatt a második helyezéssel kellett beérni .

    „Először is gratulálnunk kell csapatainknak, akik fantasztikus munkát végeztek az új, hibrid autók megépítésénél, amik teljesen különböznek a korábban használt autóktól – mondta Sébastien Ogier a Monte utáni sajtótájékoztatón. – Több problémára számítottam az autóknál, és bár volt néhány, igazából úgy harcolhattunk, mint a régi szép időkben, és szerintem lesz még néhány ilyen szoros csata az új autókkal. Nagyon élvezetes csata volt, és ez jó a sportágnak is. Győzni érkeztem, nem a második helyen végezni, így nem vagyok teljesen elégedett. Azonban továbbra is elégedettek lehetünk, mindent megtettünk, de a sors ma másképp szerette volna, így meg kell elégednünk a második helyezéssel. Nagyon jó volt az autóban ülni, és most van egy ok, amiért jövőre is indulnunk kell, bár nem tudom, hogy a feleségemnek is tetszik-e ez a mondat.”

    Ahogy Isabelle Galmiche Sébastien Loeb mellett, úgy Benjamin Veillas is első alkalommal ült Sébastien Ogier mellett navigátorként.

    „Benjamin nagyon jól tette a dolgát, pedig sosem könnyű beülni egy nagyon gyors autóba. Ha még nem versenyeztél ezen a szinten, akkor hatalmas a nyomás rajtad. Azonban összességében nagyon elégedett vagyok Benjamin munkájával. Persze van amin javítani kell és most nem működött minden 100%-osan, de senki sem végez azonnal tökéletes munkát. A mai nap nehezebb volt számára szinte, mint nekem. Én már sok sikert megéltem és nagyon jó lett volna neki is, ha nyerni tud a Montén, de a második hely is nagyszerű, és ugyanolyan különleges, mint Isabellének. Mindketten nagyszerű munkát végeztek, de csak egyikőjük nyerhetett. Ma a szerencse nem mellénk állt, de biztos vagyok benne, hogy néhányszor nyerni fogunk együtt.”

    A Power Stage előtt Ogier 9,5 másodperc hátrányban volt Sébastien Loeb mögött a defekt miatt, ezért igyekezett jól rajtolni, azonban végül túl korán indult el, amiért 10 másodperces büntetést kapott a vb címvédő.

    „A rajt pillanata előtt más hangja volt a motornak és azt hittem, hogy leesik a fordulatszám, vagy a nyomás, vagy erőt veszít. Ez megzavart. Próbáltam jól rajtolni, tudtam, hogy pontosnak kell lennie a rajtnak, hiszen kilenc másodpercet szerettem volna ledolgozni, ami nyilván nagyon nehéz. Azt hiszem ez igazán komoly teljesítmény lett volna. Néhányszor túl is léptem a határt a Power Stage-en, de sikerült úton tartani az autót. Ha nincs a korai rajt, akkor csak 5 tizedmásodperc lett volna a különbség, és ha így lett volna, még csalódottabb lennék.”

    A nyolcszoros világbajnok nem főállású versenyzőként kicsit lazábban érkezett a Montéra, de így is nyerni szeretett volna, és közben az autót is nagyon élvezte.

    „Kicsit lazábban érkeztem a versenyre. Szerettem volna élvezni a hétvégét, és végül nagyon is élveztem. Igyekeztem a legjobb tudásom nyújtani és nyerni. A verseny előtt sok kérdőjel volt az autóval kapcsolatban, a megbízhatóság terén, és hogy ki tud majd a győzelemért harcolni. A teszten csak vicceltünk, hogy jobb lenne R5-ös autóban ülni, de igazából a csapat nagyon jó munkát végzett. A hibrid hajtás kicsit olyan, mint a szex: Nagyon intenzív, aztán egy pillanat alatt vége.”

    Három magyarral rajtolt a WSK Champions Cup

    0

    Kezdetét vette a legrangosabb gokart sorozat, a WSK, amely januárban hagyományosan egy önálló futammal, a Champions Cuppal, a bajnokok kupájával rajtol. Három magyar versenyzőnek is szurkolhattunk, Gender Tominak és Gáspár Beninek Miniben, míg Molnár Martinnak OK Juniorban. 

    Eredetileg az Adria Raceway-en indult volna a WSK szezon, a versenyzők és csapatok egy héttel korábban ezen a pályán vettek részt a kollektív teszten, ám technikai okok miatt váratlanul be kellett zárni a pályát. 

    A teljes mezőny így gyorsan átköltözött a South Garda Kartingra, rövidebb és népszerűbb nevén Lonatóba. A pénteki első szabadedzéseken ebből sokat nem látott a mezőny, ugyanis akkor a köd ereszkedett a pályára, hogy több bemenetet is törölni kellett. 

    Később jókora csúszással ugyan, de elkezdődhetett a program. A törölt edzések egy kicsit felborították a menetrendet, hiszen a versenyzők az első köröket általában nem a versenyre szánt motorral teszik meg, annak finomhangolása az időmérő előtti edzésre marad. 

    Ennek hiányában sokan az időmérőn tudták csak véglegesíteni a beállításaikat. 

    Bár hagyományosan a Champions Cup az egyik legnépesebb rendezvénye a WSK-nak, ezúttal a gyári csapatok nem álltak rajthoz, ami miatt a mezőny egy kicsit foghíjas volt. 

    Nem így a Mini kategóriában – ahol jellemzően nincsenek gyári csapatok –, ahol a világ minden pontjáról 92 nevezője volt a versenynek. 

    A magyar színeket ketten képviselték: Gender Tamás az időmérőn 49., Gáspár Benett pedig az 52. lett.

    Mindketten az A elődöntőbe kerültek, ahol Gáspár 21., Gender pedig a 28. helyen végzett, így nem jutottak döntőbe. 

    Az OKJ (OK Junior) kategóriában Molnár Martinért szurkolhattunk, aki a 34 fős mezőnyben az időmérő 11. helyét szerezte meg. Az elődöntőben az igen előkelő 5. helyen végzett. A döntőben a rajt után a harmadik helyen is állt, de egy előtte történt baleset miatt visszaesett a hatodik helyre. 

    Végül ötödiknek futott be, de a spoilere beesése és egy korábbi incidens miatt kétszer öt másodperc büntetést kapott, amivel a 16. helyen végzett. 

    „Összességében jó hétvégénk volt, szerintem sikerült magamból kihozni a legjobbat – mondta Molnár Martin. – A teljesítményemmel elégedett vagyok, motorerőben és beállításban nem voltunk tökéletesek, de így is jó hétvégénk volt.”

    A folytatásra nem kell sokat várni, hiszen a mezőny marad Lonatóban, ugyanis a hétvégén itt kezdődik a négyfutamos Super Master Series, ahol remélhetőleg már öt magyar versenyzőért szurkolhatunk. 

    Gender, Gáspár és Molnár mellett ugyanis rajthoz áll OKJ-ban Hideg Ádám, OK-ban pedig Krózser Menyhért. Ők a Champions Cupot a középiskolai írásbeli felvételi miatt hagyták ki, de már gőzerővel koncentrálnak idei első megmérettetésükre. 

    A WSK Champions Cup részletes eredményei itt találhatók.

    Loeb: Ez több, mint amire számítottam

    0

    Még maga Sébastien Loeb is meglepődött a Monte-Carlo Rallyn aratott győzelmén, amire saját bevallása szerint egyáltalán nem számított. 

    „A verseny előtt nem tudtam, hogy mire számítsak – mondta Sébastien Loeb a Monte-Carlo Rally utáni sajtótájékoztatón.  – Az autóval jó volt az érzésem az első teszt óta, ennek köszönhetően az önbizalmam is meg volt. Akkor azonban még nem tudta senki, hogy hol lesz a mezőnyben. A WRC képviselte szint néha nagyon-nagyon magas. Amikor megérkeztünk a versenyre, nyilván jó eredményben bíztunk, de az elért eredmény egyszerűen csodálatos, sokkal több, mint amire számítottunk. Azonban a csapat és Isabelle (Galmiche, navigátor) is nagyszerű munkát végzett első közös versenyünkön, ami igazán nagyszerű.”

    Az új navigátor úgy tette dolgát, mintha mindig a vb-n diktálta volna az itinert.

    „Isabelle fantasztikus munkát végzett, csak néha késett az információval, de azonnal javította is. Egy ilyen autóban nagyon nehéz a navigátor dolga, mert szinte repülünk az úton és közben nagyon sok információt kell átadnia. Isabelle azonban nagyon jó ritmusban mondta az információkat és nagyon tudta, hogy mit kell tennie. A francia bajnokságban nagyon sok tapasztalatot gyűjtött, de a vb-n még annál is jóval több a teendő az autó körül. Remek munkát végzett.”

    Loeb az új hibrid Ford Pumát is nagyon élvezte.

    „Az autó igazán nagy erővel rendelkezik, ami leginkább a lassú kanyarok kijáratán érezhető. A lassú tempóról gyorsításnál igazán komolyan érezhető az autó ereje. Néhány versenyző azt mondta, hogy ezeket az autókat nehezebb kezelni, ami igaz is, de mostanában kevés versenyen indultam a vb-n, így most ezt az autót is nagyon élveztem.”

    Sébastien Loeb pénteken négy szakaszt is tudott nyerni a Montén, aztán szombaton már Sébastien Ogier volt a gyorsabb.

    „Pénteken kicsit többet kockáztattam. Egyes szakaszokon nagyon élveztem a vezetést, másokon pedig inkább küzdöttem. Ahol jobban csúszott az út, ott talán többet küzdöttem. Összességében pénteken minden jól működött, jó volt az autó egyensúlya, és a jégkémek is tökéletes munkát végeztek. Keményen nyomtam, de mindig biztonságosnak éreztem. A szombat kicsit jobb volt Sebastien Ogier-nak, és bár én is a határon vezettem, picivel gyorsabb volt. Nagyon élveztem a csatát.”

    Loeb az utolsó szakaszra az élen állva mehetett, miután Ogier defekt miatt vesztett időt.

    „Az utolsó szakasz előtt nagyon jól éreztem magam, aztán a szakaszon olyan volt, mintha elfogytak volna az első gumik, de úgy éreztem, hogy így is jól sikerült a szakasz. A célban aztán láttam Seb idejét és nagyon meglepődtem. Végül aztán megkönnyebbültem, hogy így is sikerült nyerni. Most vezetem a világbajnokságot, de egyelőre nincsenek meg a jövőbeni tervek.”

    Molnár Martin elődöntő ötödik hellyel nyitott a WSK-ban

    0

    Harcos futamok során Molnár Martin remekelt a WSK-szezon első önálló futamán, Lonatóban, a Champions Cupon. Az elődöntőben az előkelő ötödik helyen végzett. A döntőben a harmadik helyen is állt, végül ötödikként futott be, de tíz másodperces büntetést kapott, amivel a 16. helyre sorolták vissza. A versenytempójával azonban így is elégedett lehet. 

    Kalandosan kezdődött a WSK-szezon, hiszen a Champions Cup eredeti helyszíne, az Adria Speedway nem tudta fogadni a mezőnyt, így a versenyzők átköltöztek Lonatóba. Itt a köd nehezítette meg a fiatalok dolgát, több szabadedzést is törölni kellett. Ez nem jött jól Martin számára, hiszen a gokart végső finomhangolását nem tudták elvégezni az időmérő előtt. 

    Ennek ellenére a 34 fős OKJ-mezőnyben az időmérő 11. helyét szerezte meg. A három előfutamban 16., 11. és 13. lett, összesítettben pedig a 10. helyen jutott elődöntőbe. Itt a hétvége legjobb teljesítményét nyújtva, öt helyet javítva az ötödik helyen ért célba, taktikusan feladta a negyedik helyet azért, hogy a döntőben a számára kedvezőbb oldalról rajtolhasson. 

    Fotó: Molnár Martin // WSK Champions Cup, 2022

    A döntőben az ötödik helyről rajtolva feljött a harmadikra, kedvezőtlen helyzetbe került, mert egy előtte kialakult baleset miatt ő is lelassult, majd folyamatosan az ötödik-hatodik helyen csatázott, végül ötödiknek futott be. A küzdelemben beesett az első lökhárítója, amiért öt másodperc büntetést kapott, illetve egy másik incidensért további öt másodperccel büntették, így a 16. helyre sorolták vissza. 

    „Összességében jó hétvégénk volt, szerintem sikerült magamból kihozni a legjobbat – mondta Molnár Martin. – Az időmérő után nem voltam felhőtlenül boldog és az egyik előfutamban is hibáztam. Az elődöntőben a tizedik helyről rajtoltam, sikerült feljönni az ötödikre. A döntőben jól rajtoltam, de az első körben volt előttem egy ütközés, ami miatt veszítettem pár pozíciót.” 

    Fotó: Molnár Martin // WSK Champions Cup, 2022

    „Onnantól kezdve pedig elég nehéz volt előre jönni. Az utolsó körben megint volt előttem egy ütközés, amit szerencsére külső íven ki tudtam kerülni. Ötödiknek futottam be, a büntetés után lettem 16. helyezett. A teljesítményemmel elégedett vagyok, motorerőben és beállításban nem voltunk tökéletesek, de így is jó hétvégénk volt.”

    A WSK-sorozat a héten, január 27–29-e között folytatódik a négyfutamos Super Master Series első versenyével, amelyet szintén Lonatóban rendeznek.

    Molnár Martin, WSK Champions Cup, Lonato, 2022. január 21–23. OKJ eredmények
    Résztvevők: 34
    Időmérő: 11.
    1. előfutam: 16.
    2. előfutam: 11.
    3. előfutam: 13.
    Előfutamok összesen: 10.
    Elődöntő: 5.
    Döntő: 16. 

    Egy versennyel győzte meg csapatát a Veloce új pilótája

    0

    Miután a tartalék- és fejlesztőversenyzőként nézte végig a szezon nagy részét, Lance Woolridge az utolsó futamon kapott lehetőséget a Veloce Racingtől.

    A Jurassic X-Prix-n rögtön felhívta magára a figyelmet, miután egy korai hibát követően ledolgozta a hátrányát a bajnoki dobogósokkal szemben az elődöntőben.

    Ezt követően a csapat úgy döntött, a veterán Stéphane Sarrazin helyén neki szavaznak bizalmat a második szezonban.

    „Ez egy nagyon jó lehetőség, hogy folytassuk a csapattal, amit egy ígéretes versennyel elkezdtünk. Bár nem jutottunk döntőbe, szerintem tisztán látszott, hogy megvan a tempónk, így van mire alapoznunk 2022-ben.”

    „A Veloce Racing egy nagyszerű csapat, nagyon elkötelezett emberekkel a színfalak mögött, így boldogan dolgozom majd velük újra. Christine [GZ, az új csapattárs – a szerk.] nagyon jó munkát végzett tavaly, úgyhogy biztos vagyok benne, hogy nagy dolgokat érhetünk el közösen.”jelentette ki bizakodóan Woolridge.

    Csapatfőnöke, Rupert Svendsen-Cook így értékelt:

    „Minden motorsportos sorozatban – de főleg az Extreme E-ben a kiszámíthatatlanság miatt – fontos, hogy évről-évre valami állandóság megmaradjon a csapatban. Nagyon jó, hogy Lance ismét velünk lesz, miután Dorsetben nagyon lenyűgöző teljesítményt nyújtott tavaly.”

    „Mindannyian türelmesek voltunk egymással, szóval szeretném kiemelni Lance elkötelezettségét felénk a Veloce iránt, amikor a tartalékversenyzőnk volt. Boldogan adjuk meg neki a teljes versenyülést.”

    „Ez az év az eddigi legnagyobb évünk lesz, kíváncsian várjuk, Lance-szel és Christine-nel milyen magasságokba érhetünk el az Extreme E új szezonjában.”

    Egy szimpatikus Dakar rekorder: Sugawara és a Hino

    0

    Bár egy bő évtizede nincsenek ott az élmezőnyben, mégis a Dakar egyik állandó és nagyon szimpatikus szereplője a Sugawara csapat és a Hino márka.

    Az 1991 óta megrendezett 30 Dakar Rally mindegyikén legalább egy Hino kamion célba ért, a január 14-én befejeződött idei versenyen 22. helyen zártak Sugawaráék. Az 55 indulóból 33-an jutottak el Jeddahba, így nem mondható fényesnek a japánok eredménye. Mégis ők azok, akikre fél szemmel mindenki odafigyel, ha nem is az eredményeik miatt, akkor azért mert kitartásuk, szerénységük és munkabírásuk példaértékű.

    2021-ben a rommá tört, spaniferrel összefogott kamionnal is padlógázzal közlekedtek:

    Ebben az évben másfajta problémákkal kellett megküzdenie a Sugawara csapatnak. A második napon már a kormányszervóval  bajlódtak, de ezt sikerült megoldania a szerelőcsapatnak. Aztán szép lassan elindultak felfelé a ranglistán, és a kisebb hibákat folyamatosan megoldva a hetedik speciálszakaszon tizedik időt futottak. Az igazán nagy bajok a tizedik versenynapon kezdődtek. Két órát álltak a pályán elektronikai problémák miatt, így csak a 38. helyen értek be, ám mivel a többieknek is gondjuk akadt, a 14. helyre léptek előre az összetettben.

    A krach a következő szakszon ütött be, a Hino versenykamion váltója feladta a harcot, és az utolsó előtti szakaszt nem tudták befejezeni. A szervizben váltót cseréltek, és a szabályoknak megfelelően, 22 és fél órás büntetéssel ugyan, de befejezték a Dakart.

    Hino Sugawara Dakar
    foto: HINO Team Sugawara

    Az idei eredmény nem túl fényes, de a csapat nem adja fel. Jövőre új erővel jönnek majd. A hagyományok is kötelezik őket erre, hiszen az első versenyük óta 25 alkalommal végeztek a kategória legjobb 10 célba érkezője között. A csúcs 1997-ben volt, amikor a Dakarból induló és oda érkező versenyen a kamionos kategóriában az első három helyen a Hino teherautói végeztek. Az osztrák Peter Reif nyert, Yoshimasa Sugawara lett a második, a belga Jospeh Petit a harmadik. A történelmi hűséghez hozzátartozik, hogy ez volt az az év, amikor Stephane Peterhansel még Yamahával nyert a motorosok közt, az volt az ötödik sikere. Az autósok közt pedig Kenjiro Shinozuka lett az első Mitsubishivel, úgy hogy a legjobb négy autós Mitsubishivel indult. Igazi japán Dakar volt a 97-es!

    Hino Sugawara Dakar
    foto: HINO Team Sugawara

    De vissza Sugawaráékhoz. A mára már visszavonult Yoshimara Sugawara hétszer állt a Dakar dobogóján, de nyernie nem sikerült. Utoljára 2019-ben indult az akkor még Dél-Amerikában rendezett versenyen. Nem ért célba, ám egy 1941-ben született versenyzőtől már az is komoly teljesítmény, hogy 78 évesen rajthoz áll a Dakaron. A családi hagyományt fia Teruhito Sugawara folytatja, aki szintén rutinos Dakar versenyző. 1999-ben kezdett, édesapja navigátoraként. 2001-ben együtt lettek másodikak. Teruhito 2005-től vezeti a kamionokat. Nem is rosszul, hiszen 13 alkalommal lett első a 10 000 köbcentiméter alatti kategóriában.

    Hino Sugawara Dakar
    foto: HINO Team Sugawara

    Sugawaráék Hinoi ugyanis a kisebbek közé tartoznak a mezőnyben. Persze ez elég furcsán hangzik egy 6.7 méter hosszú, 2.5 méter széles és 3.1 méter magas kamion kapcsán, de a lényeg itt a motor. A Hinókba 2022-ben egy 8866 köbcentis hathengeres dízelmotor került. A 800 lóerő és a 2430 Nm nyomaték önmagában sem hangzik rosszul, de a versenygép kapott némi pluszt is. Erre az évre hibrid kamiont építettek a japánok, a szuperkondenzátorokból táplált elektromos motor további 280 lóerőt tud, így összesen jóval 1000 lóerő felett van a teljesítmény. A rendszer jól vizsgázott, egyedül a váltó nem bírta a két oldalról tíz napon át érkező terhelést.

    Sugawaráék tehát sosem adják fel. A hozzáállásuk tökéletesen tükrözi a Dakar szellemiségét. Persze ma már a sokkal komolyabb gyári háttérrel rendelkező csapatokkal szemben nincs esélyük, de ők is egyfajta állandóságot képviselnek a Dakaron. Természetesen az elmúlt 30 versenyen mindenkit megismertek, és őket is ismeri mindenki. Esténként a táborhelyen mindig jó érzés elsétálni a bázisuk felé, mert megnyugató a profizmusuk és a rendíthetetlen önuralmuk.

    A Sugawara Team szervizcsapata hat szerelőből állt 2022-ben. Soknak tűnhet, de amikor ekkora vasakat kell mozgatni, elkél a sok kéz. A vezető szerelő Seiichi Suzuki, az ő irányításával dolgozik a csapat, amelynek egy hölgytagja is van, Mayumi Kezuka. A szerelők mellett három kisegítő stábtag dolgozik még, így a három versenyzővel együtt ebben az évben összesen tizenkét fős csapat érkezett Japánból. A versenykamion kiszolgálását két – természetesen Hino – szervizkamionnal oldotta meg a csapat.

    A kéthetes kitartó küzdelmet így fogalta össze a pilóta/csapatvezető: A 2022-es Dakar Rally nagyon kemény volt a Hino Sugawara csapata számára. Rengeteget tanultunk a hibrid teherautó üzemeltetéséről ezek közt a nehéz körülmények között. Ez értékes lesz a jövőbeli nevezéseink előkészítésében, valamint hosszú távon ügyfeleink számára is.” 

    Hino Sugawara Dakar
    foto: HINO Team Sugawara

     

    Ha szabályváltozás, akkor Ford

    0
    Hihetetlen, de nagyon is igaz sorozattal büszkélkedhet az M-Sport és a Ford, hiszen 2011 óta, ha új autót vezettek be a rally világbajnokságon, akkor az első verseny győztese az amerikai márka, de brit csapat versenyzője volt.
     
    2011-ben a 2000 köbcentis motorral hajtott WRC-ket felváltották az 1,6 literes motorral működtetett autók.
     
    Abban a szezonban az M-Sport, a Citroen és a félgyári Mini épített az új szabályoknak megfelelő autót.
     
    A 2011-es szezon pedig a Svéd Rallyn kezdődött, ahol a Ford hármas győzelmet aratott, a Mikko Hirvonen–Jarmo Lehtinen páros nyert, Mads Ostberg és Jonas Andersson lett a második, Jari-Matti Latvala és Miikka Anttila előtt.
    Fotó: Red Bull Content Pool // M-Sport, Monte-Carlo Rally 2017
    2017-ben következett az újabb autó váltás az M-Sport, a Citroen, a Hyundai és a Toyota járműveivel, melyekben bár 1600 köbcentis motor volt továbbra is, de a teljesítményük a korábbi 300 lóerőről 380 lóerőre nőtt, valamint komolyabbá vált az autók aerodinamikai csomagja is.
     
    A szezon első versenyét pedig ismét a Ford és az M-Sport nyerte Sébastien Ogier és Julien Ingrassia révén, a második helyen Jari-Matti Latvala és Miikka Anttila zárt a Toyotával, míg a harmadik az ugyancsak fordos Ott Tanak és Martin Jarveoja lett. Ráadásul akkor a szezon végén is Ogier és az M-Sport szerezte meg a vb címeket.
     
    Idén újra szabályváltozás volt, hiszen a korábban nagyon közkedvelt WRC-ket a hibrid Rally1-es autók váltották.
     
    A szezonban most ugye csak három gyártó vesz részt, a Ford, a Hyundai és a Toyota, azonban a fordos Sébastien Loeb Montén aratott győzelme ettől még ugyanolyan értékes.
    Fotó: M-Sport // Monte-Carlo Rally 2022
    Ha pedig a márkákat nézzük, akkor megismétlődött a 2017-es szezonnyitó eredménye, hiszen Loeb és Isabelle Galmiche, Ogier és Benjamin Veillas, valamint Craig Breen és Paul Nagle révén ismét, Ford-Toyota-Ford sorrend alakult ki.
     
    Az M-Sport és a Ford csapata tehát nagyon jó autót tud készíteni, amikor új szabályok lépnek életbe, reméljük, hogy ezúttal a fejlődésben sem maradnak le a rivális csapatoktól.

    Neuville csalódott, de nagyon

    0

    Az egész szombati napja lengéscsillapító problémával telt Thierry Neuville-nek és Martijn Wydaeghe-nak a Monte-Carlo Rallyn. Szinte ölben vitték célba a Hyundai i20 N Rally1-et, amivel másnap a Power Stage-en, az erőgyorsaságin akartak bizonyítani, de ez sem sikerült, ami meglehetősen kiakasztotta a belgát. 

    Nem kezdődött jól a Monte-Carlo Rally Neuville számára, aki a harmadik szakasz után elég kemény kritikát fogalmazott meg:

    „Őszintén szólva nem jobb, mint tegnap, ez egy rémálom. Soha sem féltem még ennyire vezetés közben. Sok munka van még hátra.“

    Később a hibridhajtásra panaszkodott: 

    „Volt egy hibridhajtás hibám, nem volt extra teljesítményünk.“

    Ezt követte az igazi feketeleves szombaton, a jobb első lengéscsillapítóval, amellyel előbb 3 perc 40 másodpercet, majd 2 perc 15-öt veszített a szombati két utolsó gyorson. Mindkét szakasz után szervizeltek etapon és valahogy sikerült bevinni a Hyundai i20 N Rally1-et a szervizparkba. A negyedik helyről eközben a hatodikra estek vissza. 

    Vasárnap nyert egy szakaszt ugyan Neuville, de az erőgyorsaságin hiába adott bele mindent, csak a negyedik időt autózta – ami Ogier büntetése után a harmadik lett –, ez pedig nagyon letörte. 

    Fotó: Hyundai Motorsport GmbH //

    „Csalódott és a frusztrált vagyok! Kemény hétvégénk volt, már azért is komolyan meg kellett dolgoznunk, hogy szombaton versenyben maradjunk. Az életemért hajtottam a Power Stage-en, mindent beleadtam, de nem jött az időeredmény – nyilatkozta Neuville a Hyundai hivatalos kiadványában.

    – Rengeteg munkát végeztünk a színfalak mögött, hogy felkészüljünk a szezonnyitóra, én is és Martijn is, valamint a csapat is, így nehéz elfogadni, hogy eredmény nélkül távozunk. 

    Nem adjuk fel – ezt talán szombaton is bizonyítottuk. Megpróbálunk mindenkit motiváltan tartani, és továbbra is nyomulni fogunk. 

    A bizonyítási vágy mindenképpen megvan bennünk, és ez fontos. Több területen kell fejlődnünk, de a legfontosabb a megbízhatóság. Sokkal erősebbnek kell lennünk a következő versenyekre.”

    Fotó: Hyundai Motorsport GmbH //

    Julien Moncet, a Hyundai Motorsport csapatigazgató-helyettese szintén nem volt elégedett: 

    „Határozottan kemény rally volt ez számunkra. Csalódott vagyok az egész csapat miatt, akik nagyon keményen hajtottak, a rallyn és a gyárban dolgozók miatt egyaránt. 

    Reagálnunk kell a problémákra, ez nem is kérdés. Sportszakmai szempontból nem vagyok boldog, mert azért vagyunk itt, hogy nyerjünk, és az eredmény nem a várakozásainknak megfelelő. 

    Mindazonáltal sok rendszert tudtunk ellenőrizni az új Hyundai i20 N Rally1 autónkon, és mindig vannak jó dolgok, amelyeket még a legnehezebb pillanatokból is ki lehet hozni. Amikor az autó problémamentesen futott, versenyképes időket tudtunk felmutatni, tehát a tempó megvan. Már csak a problémáinkat kell minél gyorsabban megoldanunk.”

    Loeb több rekordot is megdöntött

    0

    Nyolcvanadik rally világbajnoki futamgyőzelmét aratta Sébastien Loeb a Monte-Carlo Rallyn, amellyel saját rekordját döntötte meg. Nyolcadik Monte győzelmével utolérte a korábbi rekordtartó Sébastien Ogier-t, nem utolsó sorban 47 évesen és 331 naposan mindenidők legidősebb rally vb-futamgyőztese lett. 

    Drámai körülmények között nyerte meg Sébastien Loeb és Isabelle Galmiche a Monte-Carlo Rallyt Ford Puma Rally1-gyel. Négy napon keresztül vívtak szoros csatát Sébastien Ogier-vel és Benjamin Veillasszal, ám a toyotás versenyzőpáros az utolsó előtti gyorsasági szakaszon defektet kapott, az utolsón pedig korai rajt miatt 10 másodperc büntetéssel sújtották őket. Ha ez nincs, Loeb 0,5 másodperc előnnyel nyeri a versenyt, így az előnye 10,5 másodperc lett. 

    Loeb győzelmével több rekordot is megdöntött, illetve feljebb srófolt. 80. rally világbajnoki futamgyőzelmével tovább növelte előnyét a legtöbb vb-futamot nyert versenyzők listáján, az 54-szeres győztes Sébastien Ogier előtt. 

    Tavaly Sébastien Ogier nyolcadik Monte-Carlo Rally győzelmével új rekordot állított fel a leghíresebb rallyversenyen, amelyről akkor úgy tűnt, hogy jó sokáig az övé marad. Loeb azonban most egyenlített és a két legsikeresebb francia most nyolc–nyolc győzelemmel, holtversenyben áll az élen. 

    Fotó: M-Sport, Monte-Carlo Rally 2022

    Biztosan sokan emlékeznek a 2002-es Monte-Carlo Rallyra, ahol Sébastien Loeb berobbant a rally világ élvonalába és gyakorlatilag megnyerte a versenyt, ám a Citroën-csapat rossz szervizparkban cserélt kereket autóján és az emiatt kapott kétperces büntetéssel elvették tőle a győzelmet. Az első vb-futamgyőzelmét így a 2002-es Deutschland Rallyn szerezte, míg első Monte-Carlo Rally győzelmére 2003-ig kellett várni. 

    Első és mostani vb-futamgyőzelme között tehát 20 év telt el, míg első Monte-Carlo Rally és a mostani győzelme között 19, ami szintén rekord. 

    Szombaton már egy másik rekordot is megdöntött Loeb, amikor átvette a vezetést a versenyen, ő lett minden idők legidősebb versenyzője, aki vb-futamot vezetett, vasárnap pedig ő lett mindenidők legidősebb versenyzője, aki vb-futamot nyert. 

    Ha pedig a rekordok mellett a különlegességeket is meg lehet említeni, Loeb pályafutása során ez volt az első rally vb-futam, amelyet nem Citroënnel nyert meg.

    Fotó: M-Sport, Monte-Carlo Rally 2022

    És természetesen nem feledkezhetünk meg Isabelle Galmiche-ről sem, aki pályafutása első rally világbajnoki futamgyőzelmét szerezte. 

    Mind a kettejük munkája előtt le a kalappal. 

    És ne legyünk sportszerűtlenek, le a kalappal Sébastien Ogier és Benjamin Veillas előtt is, akinek szintén ez volt az első közös versenyük. 

    Csak reménykedni tudunk benne, hogy idén még több Ogier Loeb összecsapást láthatunk.