back to top
2025. december 21. 01:36
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1246

    Greensmith: Csodálatos lenne megismételni a tavalyi eredményt 

    0

    Gus Greensmith igazán nagyszerű versenyt zárt a tavalyi Acropolis Rally végén, ahol karrierje egyik legjobb eredményét érte el. 

    Gus Greensmith tavaly indult először az Acropolis Rallyn, azonban azonnal az egyik legjobb eredményét, az ötödik helyet sikerült elérnie, amit idén is elfogadna az M-Sport angolja. 

    “Görögország a világbajnokság egyik legendás versenye – mondta Gus Greensmith. – Tavaly nagyon élveztem azt a versenyt és sikerült az ötödik helyen zárni, ami fantasztikus eredmény lenne most is. Az Acropolis Rally azonban sok problémát is rejthet a durva szakaszok miatt. A csapat nagyon erős autót épített, ezért bízunk benne, hogy ez segíteni fog.” 

    Gus Greensmith az év elején, az első két versenyen volt igazán si9keres, amikor a Monte-Carlo Rallyn és Svédországban is az ötödik helyen ért célba, a további hét versenyen azonban csupán háromszor tudott pontot szerezni, így a vb kilencedik helyéről várhatja a görög versenyt. 

    Az idei Acropolis Rallyn 16 szakasz vár a versenyzőkre, melyek versenytávja összesen 303.3 km, amik teljesítését a 30 fok feletti meleg nehezíthet meg a versenyzők és az autók számára egyaránt.   

    Hivatalos: Oscar Piastri a McLaren versenyzője

    0

    Hosszú szappanopera volt, de lezajlott ennek az utolsó epizódja: Oscar Piastri végül a McLaren versenyzője lesz 2023-tól.

    Oscar Piastri F2-es bajnokként nem kapott lehetőséget 2022-ben, és csak az Alpine tesztpilótájaként tevékenykedett. Néhány héttel ezelőtt aztán az Alpine bejelentette, hogy az ausztrál jövőre náluk versenyezhet. Ezt később maga az érintett cáfolta.

    Piastri karrierjével kapcsolatban a mai nap folyamán megszületett a döntés – ezt új munkaadója, a McLaren jelentette be.

    Hihetetlenül izgatott vagyok, hogy egy ilyen nagymúltú csapat színeiben mutatkozhatok be a Forma-1-ben” – fogalmaz a csapat közleményében Oscar Piastri. „Nagyon hálás vagyok a lehetőségért, amelyet a csapat rám bíz. A McLaren régóta ismert arról, hogy fiataloknak adjon lehetőséget, és nagyon várom már, hogy Lando mellett versenyezhessek 2023-ban. Mostantól pedig erre a bemutatkozásra fókuszálok.

    A csapatfőnök, Andreas Seidl is várja már, hogy Piastri náluk versenyezhessen.

    Az egész csapat várja már Piastri érkezését 2023-ban. Lenyűgöző karrierrel rendelkezik, és biztos vagyok benne, hogy Landóval nagyszerű csapatot alkotnak majd. Nagyon fontos versenyek állnak még előttünk idén is, azután viszont jöhet Oscar integrálása a csapatba. A cél az, hogy a lehető legjobban felkészüljünk a 2023-as szezonra.

    Oscar Piastri a fiatal, F1 felé törekvő generáció egyik legjelesebb képviselője. Egymást követő években, újoncként nyerte meg az F3-at és az F2-t, ez pedig óriási eredmény, lenyűgöző tehetségről tesz tanúbizonyságot. Landóval és Oscarral egy fiatal, izgalmas pilótapárosunk lesz jövőre, óriási potenciállal. Oscar érkezése egy óriási fogás a McLaren számára.

    Breen: Görögország egy komoly mérföldkő a karrieremben 

    0

    Craig Breen hét év után tér vissza a görög Acropolis Rallyra, ahol első győzelmét szerezte, ami komoly mérföldkőnek bizonyult karrierje során. 

    Craig Breen 2014-ben indult először a görög Acropolis Rallyn, ahol azonnal nyerni tudott az akkori Eb mezőnyben a Peugeot gyári versenyzőjeként. Az ír versenyző egy évvel később ugyancsak sikeres versenyzést mutatott be, bár akkor Kajetan Kajetanowicz mögött a második helyen ért célba a Peugeot 208 T16 R5-tel. 

    Az M-Sport versenyzője hét év után ismét visszatér az Istenek versenyére. 

    “Jó lesz visszatérni Görögországba idén, mert már régen indultam ezen a versenyen – mondta Craig Breen. – Tavaly ugyan részt vettem a pálya bejáráson, de utoljára 2015-ben versenyeztem az Acropolis Rallyn, ahol korábban nagyon jó emlékeket szereztem.

    2014-ben itt szereztem első győzelmem nemzetközi versenyen, ami komoly mérföldkő lett a karrierem során. Az Acropolis Rally mindig nagyon nehéz, sok szakaszon könnyű hibázni, de már nagyon várom. A verseny előtti teszt jól sikerült, ezért remélem, hogy visszatérünk a sikeresebb útra.” 

    Craig Breen számára nem jól sikerült a legutóbbi négy Rally Világbajnoki futam, melyeken összesen 12 pontot szerezett, aminek köszönhetően a bajnokság hatodik helyére csúszott.

    Az idei Acropolis Rallyn 16 szakasz vár a versenyzőkre, melyek versenytávja összesen 303.3 km, amik teljesítését a 30 fok feletti meleg nehezíthet meg a versenyzők és az autók számára egyaránt. 

    Mercedes 1-2 és Verstappen-váltóhiba az első holland edzésen

    0

    Némi meglepetésre a két Mercedes kezdett az élen a Holland Nagydíj első edzésén. Verstappen váltóhibával küzdött, Pérez sem volt gyors.

    Bár George Russell negyedikként zárta a Belga Nagydíjat, Lewis Hamilton nem tudta befejezni azt. Így hiába a szezon elejétől gyakorlatilag folyamatosan javuló teljesítmény, ez Spában az eredményeken a legkevésbé sem látszott.

    Tulajdonképpen rögtön az FP1 elején azt láthattuk, hogy Max Verstappen alatt hazai pályán megáll a Red Bull, később pedig alig-alig állt mért körök a neve mellett. Nem ment különösebben jól csapattársa, Sergio Pérez sem, aki egy eltérő padlólemezzel igyekszik kisilabizálni, mitől kap annyit Verstappentől, amennyit. A mexikói végül a hetedik helyen zárta az edzést, míg Verstappen a 19. lett.

    A legjobb teljesítményt a Holland Nagydíj első szabadedzésén a két Mercedes nyújtotta. A legjobb idővel George Russell zárt, mögötte jött csak a hétszeres világbajnok csapattárs. Egyelőre a Ferrari is jobban áll, mint a Red Bull, ugyanis a harmadik helyen Carlos Sainz zárt, megelőzve a két McLarent és csapattársát, Charles Leclerc-t.

    Russell végül a másik Mercedes előtt is 240 ezreddel zárta az élen az FP1-et, Sainz lemaradása már majdnem négy tized volt. Sergio Pérez hátránya a hetedik helyen már a másodpercet súrolta. A top 10-ben még Alonso, Ocon és Albon zárt, utóbbi kettő már másfél másodpercnél is nagyobb deficittel.

    Az első edzés végeredménye

    Holland Nagydíj, FP1
    Grafika: F1

    Eltérő autókkal versenyez Verstappen és Pérez

    0

    Az F1-es csapatok gyakran előszeretettel hangoztatják, hogy mindkét versenyzőjüknek ugyanazt az autót adják. Verstappen és Pérez célzottan kapnak másmilyet.

    2022 a Red Bull diadalmenetéről szól. Max Verstappen tavalyi, kicentizett vb-címe után idén már imponáló magabiztossággal vezet, és karnyújtásnyi közelségben van a holland számára a vb-cím. Előnye 93 pont, ráadásul most már nem is ferraris áll mögötte a tabellán, hanem csapattársa, Sergio Pérez.

    Pérez idén csapattársához hasonlóan nyert már futamot, emellett pedig hatszor állt még dobogóra. A konstruktőri tabellán a Red Bull ugyancsak 100 pont feletti előnyben van legközelebbi riválisa, a Ferrari előtt.

    Verstappen és Pérez még a legutóbbi futamon, a Belga Nagydíjon kettős győzelmet aratott, idén már negyedszer. Mindezt pedig eltérő autókkal tették. Ez pedig marad a következő futamokra.

    Az eltérést a padlólemez szolgáltatja.

    Igen, eltérnek (a padlólemezek)” – mondta el maga Pérez a téma kapcsán. „Ez lesz a helyzet a következő néhány versenyen is. A cél pedig az, hogy a lehető legjobban megértsük ezeknek a működését.

    Pérez készséggel elismerte, eltérő autóval sem tudta felvenni a versenyt csapattársával. „Max szupergyors volt múlt héten. Azóta folyamatosan a szimulátorban ültem, azzal a céllal, hogy még tovább tudjak javulni.

    Bár javulni akar, ez nem jelenti automatikusan azt, hogy túl nagy lett volna a lemaradása világbajnok csapattársa mögött. „Mennyivel végeztem mögötte, 17 másodperccel? Ha valakinek ennyire jó hétvégéje van, mint neki, más csapatokban is kijön egy ilyen különbség. Az viszont igaz, hogy a szezon elején jobban éreztem magam az autóban. Ahogy haladt előre a szezon, úgy lett egyre nehezebb a helyzetem.

    Pérez szerint az autó egyre inkább Verstappen szája íze szerint lett fejlesztve, ezzel kapcsolatban pedig a csapatot is megkereste.

    Remélhetőleg ezzel a két eltérő autóval kiviláglik az, hogy mi az, ami egyik vagy másik verzióval jobban működik. De a magam részéről is dolgoznom kell azon, hogy a legtöbbet hozzam ki az autóból.

    Loeb a szaunában keltette fel Serderidis figyelmét a rally iránt 

    0

    Sébastien Loeb és Jourdan Serderidis tíz éve egy svéd szaunában találkoztak, és a kilencszeres rally világbajnok ekkor keltette fel a rally iránti érdeklődést a görög üzletemberben. 

    Jourdan Serderidis 2012-ig nem igazán foglalkozott a rallysporttal, aztán egy svéd szaunában teljesen megváltozott a helyzet. 

    “2012 előtt nem tudtam semmit a rallysportról – mondta Jourdan Serderidis a Rally Világbajnokság hivatalos oldalának. – Abban az évben, januárban azonban egy csapatépítőn voltunk a cégem dolgozóival Svédországban, ahol egy tó jegén is autóztunk. Este a szállodába érve észrevettük, hogy a parkolóben egy Citroenes kamion áll. Később elmentem a szaunába a barátnőmmel, ahol összefutottam Sébastien Loebbel és Daniel Elenával. A barátnőm egy idő után kiment, és Sébastien megkérdezte, hogy miért nem megyek utána.” 

    Serderidis a 2014-es Ausztrál Rallyn Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    A görög üzletember azonban maradt a nyolcszoros világbajnok társaságában. 

    “Én azonban maradtam Loebbékkel és sokat beszélgettünk a rallyról. Másnak elmondtam nekik, hogy ki szeretném én is próbálni ezt a sportot. Találtam is egy svéd edzőt, akivel később a tó jegén vezettem. Egyszer megkérdeztem, hogy vezethetnék-e rally autót, amire csak azt válaszolta az edző, hogy persze.” 

    2012 május közepén Serderidis pedig már az első versenyén is rajthoz állt Belgiumban, azóta pedig 105 futamon, köztük 27 WRC futamon, 6 Rally Európa-bajnoki futamon állt rajthoz, és hét versenyt nyert. A Vb-n az idei Szafari Rallyn érte el legjobb eredményét, ahol hetedik lett.

    Tíz év múltán pedig Loeb és Serderidis egy csapatban versenyez. 

    Serderidis a 2018-as Német Rallyn Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    “Szerintem Seb, nem emlékszik erre a szaunázásra, de hihetetlen, hogy tíz év után egy csapatban vagyunk. Nagyon nyitott személyiség, szívesen ad bármikor tanácsot. Nagyon látszik rajta, hogy mennyire profi és mennyire keményen dolgozik. Én egy hobbista vagyok, Seb viszont vérprofi, akire elég csak egyszer ránézni, és megérti bárki, hogy miért ilyen sikeres.” 

    A Luxemburgban élő Serderidis bár görög zászló alatt versenyez, inkább belgának vallja magát. 

    “Apám görög, anyám belga. Belgiumban jártam iskolába és ott nőttem fel. 2003-ban alapítottam egy informatikai céget, ami mostanra már elég nagy lett. Luxemburgon kívül Belgiumban, Franciaországban, Portugáliában, Görögországban és Jordániában van irodánk, ahol 2500-an dolgoznak. Időnként elmegyek Görögországba meglátogatni a családomat, de időm nagy részét Luxemburgban töltöm.” 

    Őszintén kíváncsi a Ferrari, hogy tartja be a Red Bull a költségsapkát

    0

    Miközben a Red Bull egy továbbfejlesztett vázat tervez bevetni a szezonhajrá felé haladva, a Ferrari arra kíváncsi, miből.

    A Forma-1-es istállóknak elvileg meg van kötve a keze, miután a szezonra vonatkozik egy maximális költségkeret mindannyiuk esetében. Így akár abból is kialakulhatnak a különbségek, ki hogyan tudja ezeket értelmezni. A dolog másik fele pedig nyilván a pályán nyújtott teljesítmény, illetve a megfelelően alkalmazott taktika és a jó döntések – utóbbiban a Ferrari nem áll éppen jól…

    Az olaszok most mindenesetre nem magukkal vannak elfoglalva, hanem a rivális Red Bull törekvéseivel. A csapatfőnök, Christian Horner elmondta, hogy egy továbbfejlesztett, nem mellesleg könnyített vázat terveznek bevetni az elkövetkezendő időszakra. A Ferrari most arra kíváncsi, hogy ezt a tervet Milton Keynes-ben hogyan házasítják a pénzügyi szabályokkal.

    Most már vannak technikai, sportszakmai és pénzügyi szabályaink is, amit be kell tartani” – gondolkozik el a Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto. „A különbségek abból is jöhetnek, hogy ki hogyan értelmezi ezeket. Ehhez viszont egy erős kezű FIA-ra van szükség, különben nem lesz fair a szabály.

    De akkor mi a helyzet a Red Bull háza táján? A Ferrari Binotto szerint a szabályok adta kereteken belül nem tudná meghúzni azt, amit ők. „Én nem ítélem meg a Red Bullt. De ha mi ilyet terveznénk, azt nem tudnánk kivitelezni a költségsapkán belül. Kétlem, hogy bárki más képes lenne erre.

    A Ferrari első embere odaszúrt a talán nem eléggé erélyes FIA-nak is. „Őket nagyon kevesen ellenőrzik. Ennek is javulnia kell. Szomorú lenne, ha a bajnokságot pénzügyi szabályok mentén futnánk, nem pedig sportszakmai elvek szerint.

    Mikkelsen: WRC csapatok! Görögország után szabad vagyok 

    0

    Andreas Mikkelsen még egy versenyen indul a Toksport WRT csapatával a WRC2-ben, aztán készen áll Rally1-es autóba ülni. 

    Andreas Mikkelsen korábban három versenyt nyert és háromszor zárt a vb harmadik helyén a Rally Világbajnokságon a Volkswagen Motorsporttal. A német gyártó kilépése után azonban a Citroennél és a Hyundai Motorsportnál is versenyzett, majd tavaly Európa-bajnoki, és WRC2-es bajnoki címet is szerzett, idén pedig a Toksport WRT-vel a WRC2-es cím megvédésére törekszik. 

    A norvég versenyző, aki 2020-ban a Topp-Cars Skodájával is versenyzett, azonban emlékeztette a WRC gyártóit, hogy az idei Acropolis Rally után szabaddá válik. 

    “Hajlandó vagyok bármelyik WRC csapattal tárgyalni, de erre még nem került sor – mondta a 33 éves versenyző a Dirtfishnek. – A Skodával még egy versenyem, az Acropolis Rally van, majd utána szabaddá válok. Ugyanakkor a Skodával úgy egyeztem meg, hogy ha felkérésem lesz WRC gyártótól, akkor engedik, hogy elmenjek.” 

    Mikkelsen kész lenne részmunkaidőben is Rally1-es autót vezetni. 

    “Nem látom akadályát a részmunkaidőnek. Idén láthattuk Esapekka Lappit is, hogy Svédországban beszállt a Rally1-es autóba és azonnal dobogón zárt. Szerintem én is képes lennék hasonló teljesítményre.” 

    Korábban az M-Sport kijelentette, hogy szeretne egy versenyképesebb versenyzőt szerződtetni, ugyanakkor ennek a versenyzőnek a bajnoki címre esélyesnek kellene lennie. 

    “Csak akkor szeretnénk változtatni a felálláson, ha sikerülne egy bajnoki címre esélyes versenyzőt szerződtetni – mondta Richard Millener, az M-Sport csapatfőnöke. – Egyébként inkább olyan fiatal versenyzőnek szeretnénk lehetőséget adni, aki előtt 5-10 év WRC karrier is állhatna, nem pedig csak 1-2 év.” 

    Andreas Mikkelsen, ERC
    Fotó: FIA ERC

    Sainz a Ferrari kritikusait kritizálja, még szoknia kell a nyomást

    0

    Carlos Sainz egyetlen korábbi csapatában sem érzett akkora nyomást a hibák után, mint a Ferrarinál, és úgy véli, hogy számtalan jó döntést hoztak már az idén, amelyekért nem kaptak dicséretet.

    A Belga Nagydíj után a Ferrari ismét a kritikák kereszttüzébe került a futam végén látott megkérdőjelezhető stratégiai döntése miatt. A maranellóiak a 44 körös verseny 42. körének végén kihívták kerékcserére Charles Leclerc-t, hogy a monacói pilóta lágy gumikon megkísérelhesse megfutni a leggyorsabb kört, és megszerezze az ezért járó extra pontot az azt birtokló Max Verstappentől.

    Ez viszont nemhogy nem jött össze, de még az ötödik pozíciót is elveszítette, mert a kerékcsere után 1 km/h-val átlépte a megengedett sebességet – mint utólag kiderült, önhibáján kívül –, és az ezért kapott 5 másodperces büntetésnek köszönhetően a mögötte célba érő Fernando Alonso megelőzte.

    Mattia Binotto, a Scuderia csapatfőnöke a futam után megvédte a Ferrari döntését, és amellett érvelt, hogy megérte vállalniuk a kockázatot. A svájci olasz emellett kiemelte, hogy a szezon során többször kerültek már olyan helyzetbe, amelyben kívülről nézve hibát követtek el, ám a dolgok mélyére ásva látszott, hogy az adott szituációban a jó döntést hozták.

    Mattia Binotto, Ferrari, Belga Nagydíj
    Binotto úgy véli, nem hibáztak Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    Ezt ecsetelte Carlos Sainz is a Holland Nagydíj sajtónapján. „Nagyon nehéz általánosságban megmondani, hogy hol kellett volna bátrabbnak vagy óvatosabbnak lennünk [a szezon eddigi részében]. Az egyes eseteket külön-külön, egymástól függetlenül kell elemezni, és biztos vagyok benne, hogy így mindegyik esetben más és más végkövetkeztetésre jutnánk. Nekem a legfontosabb a folyamatos fejlődés és az, hogy megtaláljuk a módját, hogy a megfelelő döntéseket hozzuk a megfelelő időben.”

    A Belga Nagydíj során feltűnő lehetett, hogy a Ferrari több alkalommal is nagyban támaszkodott Charles Leclerc-re a stratégiát illetően, és a monacói pilóta érzéseire hagyatkozva döntötte el, hogy milyen gumikeveréket tegyen az autóra. Nem nehéz arra a következtetésre jutni, hogy ez a Magyar Nagydíjon elkövetett szarvashibára vezethető vissza, amikor a monacói pilóta hiába ellenezte a kemény gumik használatát, a csapat nem hallgatott rá.

    Ezzel együtt nem ördögtől való a versenyző érzéseire hagyatkozni, Sainz például mindig is azt a módszert követte, hogy a csapattal közösen határozza meg a stratégiát. „Személy szerint mindig olyan pilóta voltam, aki igazán szeret beleszólni a rádióba és világossá tenni, hogy mit érez az autóban. Azt akarom, hogy a csapat folyamatosan információval lásson el arról, hogy mit látnak a versenyben, a kemény, a közepes, vagy a lágy gumi viselkedik a vártak szerint, vagy rosszabb, esetleg jobb. Folyamatosan mondják ezt, mert én folyamatosan közölni fogom, hogy mit érzek a pályán, hogy lássuk, közösen ugyanarra a következtetésre juthatunk-e.”

    Carlos Sainz, Riccardo Adami, Ferrari, Belga Nagydíj
    Sainz nemcsak futam előtt, hanem közben is támaszkodik a mérnökére, de ez fordítva is igaz Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    A spanyol pilóta ugyanakkor elismerte, hogy a Ferrarinál minden korábbinál nagyobb a nyomás, és minden egyes hiba nagyító alá kerül, amit továbbra is szoknia kell. Egyúttal a kritikusoknak is odaszúrt azzal, hogy bezzeg a jó döntésekért nem kapnak dicséretet.

    „Számos alkalom volt az év során, amikor helyes döntéseket hoztunk, és senki sem jött oda azt mondva, hogy »ó, a helyes döntést hoztátok«, vagy hogy gratuláljon nekünk. Viszont, amikor utólag visszatekintve volt két-három rossz döntésünk, kemény kritikát kaptunk.”

    „Egy kicsit keményebbnek találom ezt a Ferrarinál, mint amilyennek a McLarennél, a Toro Rossónál, vagy a Renault-nál éreztem. Amikor ott nagyot hibáztunk a stratégiával, senki nem jött, és dörgölte az orrunk alá, kritizált, és tiport a sárba, mint a Ferrarinál. Itt minden nagyobbnak tűnik. Nagyobb a győzelem és a hibák is. Ez olyasmi, amihez igyekszem hozzászokni, és meg kell tanulnom, hogy miként reagáljak jobban az ilyen szituációkban.”

    Elképesztően messze repült Battistolli autójának motorja (videó)

    0

    Alberto Battistolli és Simone Scattolin a Barum Rally első vasárnap délutáni szakaszán szenvedett hatalmas balesetet, amikor a szakadó esőben felúszott féktávon a Skodával. A baleset helyszínéről videó készült, érdemes megnézni, hogy mennyire messzire repült az autó motorja.