A Ferrari és a csapatutasítás szavak mondhatni kéz a kézben járnak, különösen, mióta Rubens Barrichellót megfosztották a 2002-es Osztrák Nagydíj megnyerésétől, hogy Michael Schumacheré legyen a győzelem. De említhetnénk a 2010-es németországi esetet is, amikor Felipe Massát parancsolták félre Fernando Alonso elől. Az idén viszont egyre kisebb a valószínűsége, hogy ilyesmit látunk a maranellóiaktól.
Az idei szezon elején rendszeresen felmerült a Ferrarival kapcsolatban, hogy mikor kezdik el Charles Leclerc-t előnyben részesíteni Carlos Sainz-cal szemben, és mindent megtenni azért, hogy a monacói pilóta megnyerje a világbajnoki címet. Erre a csapat rendszerint azt válaszolta, hogy még nem jött el a csapatutasítás ideje. Lévén a nyári szünetre Leclerc 80 pontos hátrányba került Max Verstappenhez képest, lehet, hogy már nem is fog, de azért Laurent Mekies sportigazgató elmondta, adott esetben mit fognak mérlegelni.
„Igaza van annak, aki azt mondja, hogy többet beszélnek erről a Ferrarin kívül, mint a csapaton belül – felelte a francia szakember az Autosport kérdésére. – De komolyra fordítva, mindig nagyon egyértelműek voltunk ezzel kapcsolatban. A célunk, hogy a csapat a lehető legjobb eredményt érje el, a Ferrari az első. Aztán természetesen eljön a pont, amikor az egyik pilótára jobban kell koncentrálnunk a másiknál, ha a bajnoki tabellán elfoglalt helyezés azt megköveteli. Ez nem azt jelenti, hogy várunk a pontszámbeli különbség megnövekedésére, hanem azt, hogy a szezon egy pontján ezt tartjuk a helyes döntésnek.”
Leclerc és Sainz a Hungaroringen Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Leclerc és Sainz között jelenleg mindössze 26 pont a különbség előbbi javára, és igen valószínűnek tűnik, hogy amennyiben a monacói nem tud jelentősen közelebb kerülni Verstappenhez, az idén nem láthatunk olyat, hogy csapattársát félreállítják előle, vagy úgy alakítják a stratégiáját, hogy azzal Leclerc-nek kedvezzenek.
Érdekes lesz figyelni azt is, hogy a szezon első felében Leclerc teljesítményétől rendre elmaradó, az utóbbi néhány versenyen viszont javuló formát mutató Sainz mire megy csapattársával a hátralevő futamokon. „Nagy előrelépést ért el a szezon eleje óta, és nem is csináltunk titkot abból, hogy az év elején az autó nem passzolt hozzá valami jól. Sokat kellett dolgoznunk vele és a mérnökeivel, hogy olyan autót adjunk neki, amelyben jobban érzi magát. Ezek a dolgok pedig időbe telnek, a jelek szerint pedig lassan, de a jó irányba tartunk, ami újabb nagyszerű jel a csapatnak” – magyarázta Mekies, aki szerint a Ferrarinál nincs vezérpilóta, helyette két nagyon jó versenyzőjük van, akik egyaránt megpróbálják a legtöbbet kihozni az autóból.
Háromból két szakaszt megnyerve vezet Zákányi János és Vidécz Zsolt az Oroszlány Rallyn a futam felénél Kapás János és Kapás Szilvia, valamint Fenyvesi Péter és Toloczkó Péter előtt.
Az Oroszlány Rally első szakaszaután tévesen írtuk, hogy Zákányi János és Vidécz Zsolt volt a leggyorsabb, hiszen a szakaszon két tizedmásodperc hátránnyal második idővel célba érő Rácz Gábor és Szíjjártó Róbert kettős idejét később helyesbítették, miután a ladás páros lassítva lett a szakaszon, így végül Ráczék nyerték a nyitó szakaszt Zákányiék előtt.
Zákányi azonban a következő két alkalommal már a leggyorsabb volt az Oroszlány-Pusztavám szakaszon, miközben Ráczék a második szakaszon kiállni kényszerültek főtengelytörés miatt, így a Rally3-as bajnoki éllovasa a verseny első körét végül 9.7 másodperc előnnyel teljesítette Kapás János és Kapás Szilvia előtt.
“Nem gondoltuk volna, hogy van még benne, de egy kicsit még tovább tudtunk gyorsulni a harmadik szakaszon – mondta Zákányi a szakaszt követően. – Azt gondolom, most kell egy picit visszavenni, mert egy balosban már majdnem eldobtuk az autót.”
A második helyért azonban jóval szorosabb a csata, Kapásékat csak 3.2 másodperccel követi Fenyvesi Péter és Toloczkó Péter, valamint 7 másodperccel Hollósi Endre és Doleschall István, akik ugyancsak csatában vannak Zákányiék legfőbb bajnoki riválisaival, a címvédő Bíró Gergő-Bíró Balázs, valamint a Geng Bence-Geng Ferenc kettőssel.
A versenyen a folytatásban háromszor az ellenkező irányba kell majd teljesíteni a szakaszt.
Oroszlány Rally, állás 3 szakasz után (Rally3) 1 #401 Zákányi János / Vidécz Zsolt Lada 2105 13:20.1 2 #427 Kapás János / Kapás Szilvia Honda Civic Type-R +9.7 3 #420 Fenyvesi Péter / Toloczkó Péter Lada 2101 +12.9 4 #412 Hollósi Endre / Doleschall István Lada VFTS +16.7 5 #403 Bíró Gergő / Bíró Balázs Opel Astra +18.5 6 #402 Geng Bence / Geng Ferenc Honda Civic +20.9 7 #409 Kerék Norbert / Schrey Róbert Renault Clio Sport +36.6 8 #406 Géczi László / Dudás István Márton Lada 2107 +39.7 9 #425 Jóna Gábor / Garam Balázs Lada 2107 +46.0 10 #424 Vass Károly / Hoferka Péter Lada 21013 +46.8
Zákányi János és Vidécz Zsolt nyerte az Oroszlány Rally második szakaszát is, miközben a második helyen álló Rácz Gábor-Szijjártó Róbert kettős kiesett, így a Rally3-as bajnokság élén álló versenyzőpáros növelni tudta előnyét.
Zákányi János és Vidécz Zsolt hat másodpercet javított az Oroszlány-Pusztavám szakasz második teljesítése során, de a többiek is javulni tudtak, így a Rally3-as bajnokság élén álló kettős 1.6 másodperc előnnyel nyerte a második szakaszt Kapás János és Kapás Szilvia előtt, míg a harmadik időt Hollósi Endre és Doleschall István érte el 5.7 másodperc hátránnyal.
“Na ez már sokkal jobban tetszett – mondta a szakasz után Zákányi a Rallycafe.hu oldalnak. – Hat másodpercet tudtunk javítani magunkhoz képest, ez rengeteg. Ezek szerint reggel tényleg aludtunk még.”
Összetettben Zákányiék előnye 7.6 másodpercre nőtt Kapásék előtt, míg a harmadik helyen Fenyvesi Péter és Toloczkó Péter további 1.1 másodperc hátránnyal áll.
Zákányiék bajnoki riválisai, bíró Gergő és Bíró Balázs, valamint Geng Bence és Geng Ferenc is három helyet tudott javítani a második szakasz után az összetettbeni állásán.
„Sokkal jobb volt, ilyet kellett volna elsőre is menni – mondta Geng Bence. – Állítottunk az autón,de mi is sokkal összeszedettebbek voltunk másodszor.”
Fábián Lóránt és Ihász László másodikra már szintén javulni tudott, nem forgott meg, de a féktávok hossza még nem tökéletes.
“Ebben most nem hibáztunk, a féktávokkal van bajom – mondta Fábián Lóránt. – Fehér aszfalton nehezen találom a féktávot. Igyekszünk javulni.”
A szakaszon már nem ért célba az első szakaszt még második idővel záró Rácz Gábor-Szíjjártó Róbert kettős, de a Szabó Szilárd-Szász Tina, Fóti Péter-Vörös Adrián, valamint a Szegedi Zoltán-Molnár Mózes Tibor párosok sem teljesítették a második szakaszt.
„Sokkal pontosabban sikerült menni, mint az első gyorson, de sajnos a motorunk főtengelytörést szenvedett.” – mondta szomorúan a kiesést követően Rácz Gábor.
A versenyen még négy szakaszt rendeznek.
Oroszlány Rally, állás 2 szakasz után (Rally3) 1 #401 Zákányi János / Vidécz Zsolt Lada 2105 8:56.6 2 #427 Kapás János / Kapás Szilvia Honda Civic Type-R +7.6 3 #420 Fenyvesi Péter / Toloczkó Péter Lada 2101 +8.7 4 #412 Hollósi Endre / Doleschall István Lada VFTS +9.1 5 #403 Bíró Gergő / Bíró Balázs Opel Astra +15.1 6 #402 Geng Bence / Geng Ferenc Honda Civic +16.7 7 #409 Kerék Norbert / Schrey Róbert Renault Clio Sport +18.1 8 #406 Géczi László / Dudás István Márton Lada 2107 +24.7 9 #425 Jóna Gábor / Garam Balázs Lada 2107 +27.4 10 #424 Vass Károly / Hoferka Péter Lada 21013 +31.8
Nem mondott igazat a piercingjeiről Lewis Hamilton, miután az FIA bekeményített, és elkezdte betartatni a már jó ideje érvényben levő szabályt. A Mercedes pilótája szerint versenyzőtársai sem fogadták el, hogy ő más, csapatának viszont kerek-perec megmondta, hogy nem rendszabályozhatják.
Lewis Hamilton bohócot csinált az FIA-ból az idei szezon elején kirobbant ékszerügyben, ezt ő maga vallotta be a Vanity Fairnek adott nagyinterjúban, amikor elárulta, valójában csak megbotránkoztatni akarta az embereket azzal, hogy olyan helyen is van piercingje, ahonnan nem lehet csak úgy levenni azt. A hétszeres világbajnok kijelentette: soha nem szerette, ha megmondják neki, hogy mit csináljon.
Niels Wittich, az FIA egyik újonnan kinevezett versenyigazgatója az idei szezon elején úgy döntött, elkezdi betartatni az ékszerekre és tűzálló alsónemű viselésére vonatkozó, évek óta érvényben levő szabályozást, mert azt eddig senki sem vette elég komolyan. A pilóták többsége azonban úgy érezte, ennél jóval fontosabb ügyekkel is foglalkozhatnának, néhányan pedig viccet csináltak az FIA hirtelen szigorából.
Köztük volt Lewis Hamilton is, aki a Miami Nagydíj sajtótájékoztatójára ékszerekkel aggatta tele magát, majd kijelentette, nem tud megszabadulni az összes fémékszerétől, mert „mint mondtam, legalább kettőt nem tudok levenni, az egyiknek a helyét pedig nem igazán fedném fel.”
Lewis Hamilton turned up to the press conference wearing 3 watches, 8 rings, 4 necklaces and 2 earrings after the FIA outlined a new jewelry ban 👀💎 pic.twitter.com/ChKV2hcnnx
Hamilton előbb a Monacói Nagydíj utánig kapott haladékot arra, hogy a nehezen eltávolítható ékszereit is levegye, orrpiercingjét pedig végül ki is szedette, miközben a másik testékszeréről már nem esett szó. A Mercedes versenyzője a Vanity Fairnek elárulta, azért nem, mert olyan valójában nincs is neki.
„Csak átvertem őket. Nincs máshol semmilyen piercingem. De imádom, hogy azt gondolták: »Basszus, átszúrta a tökeit?«” – ismerte be, majd kifejtette, hogy az egész szigorítás ellene irányult, mert „én vagyok az egyetlen, aki ékszereket visel.” Utóbbi állítás ugyanakkor nem állja meg a helyét, hiszen a mezőnyben többen is ékszerrel versenyeztek eddig, jóllehet, az valószínű, hogy Hamilton viselte a legtöbbet.
Nem szereti a szabályokat
Az egész hercehurcáról a 37 esztendős pilótának egyébként az a véleménye, hogy „az emberek imádják a hatalmat, és, ha érvényesíthetik azt. Gyerekkorom óta – szabályok. Soha nem szerettem, ha megmondják, hogy mit tegyek.”
A Mercedesnél pedig többnyire nem is mondják meg neki, mert eleve úgy érkezett meg a csapathoz 2013-ban, hogy kikötötte: teljes szabadságot szeretne abban, hogy mit csinál a pályán kívül. „Ez vagyok én, ezeket a dolgokat csinálom, úgyhogy soha ne próbáljatok meg kontrollálni ebből a szempontból. Mindent bele fogok adni ebbe, és segíteni fogok nektek bajnokságokat nyerni, és meg fogom mutatni, hogy az, ha mások vagyunk, nem rossz dolog a brandeteknek” – idézte fel akkori szavait.
A tetoválásai miatt is sok kritikát kapott Fotó: Steve Etherington/Mercedes
Természetesen mindez csak úgy működhetett, ha közben a pályán kimagaslóan jól teljesít. Sokan felkapták például a fejüket 2019-ben arra, amikor a Szingapúri Nagydíj előtt közvetlenül még New York-i divathéten partizott a Tommy Hilfigerrel, majd az utolsó pillanatban érkezett csak meg a másik időzónában levő helyszínre. Ezután viszont óriási kört autózva megszerezte a pole pozíciót, majd megnyerte a versenyt.
„Ha ezeket az egyéb dolgokat fogom csinálni, akkor meg kell jelennem és oda kell tennem magam, kiemelkedőt kell nyújtanom. És [Szingapúrban] a valaha volt legjobb körömet futottam, az emberek pedig azt kérdezték, hogy »Hogy a fenébe csinálta ezt?«”
Hamilton tehát mostanra bőven kiharcolta magának azt, hogy ne rendszabályozza a csapata, az FIA szabályai ugyanakkor rá is ugyanúgy vonatkoznak, mint bárki másra. Persze, vannak, akiknek soha nem lesz szimpatikus az életmódja, de ő látszólag magasról tesz erre, az eredmények pedig őt igazolják. És nemcsak a szurkolók között akadnak kritikusai, hanem elmondása szerint a versenyzőtársai körében is, akik közül sokan a kezdetektől fogva furcsán néztek rá.
„Nem éreztem úgy, hogy tárt karokkal fogadtak, illetve, hogy elfogadtak. Isten tudja ezek közül a versenyzők közül hányan mondták, hogy »Egy Forma-1-es pilóta nem ilyen. Nem így viselkedik, nem így csinálja a dolgait. Tetoválások? Na azt már nem! Egy Forma-1-es pilótának nincsenek tetoválásai. Egy Forma-1-es pilótának nincsen személyisége, és piercingjei«”
Zákányi János és Vidécz Zsolt nyerte az Oroszlány Rally első szakaszát, pedig a ladás párosnak nem sikerültek jól a féktávok.
A rendkívül gyors Oroszlány-Pusztavám szakaszon rendezik ma a Rally3 következő versenyét, a pályát pedig sok lassítóval igyekeztek a szervezők lassítani.
Az első szakaszt Zákányi János és Vidécz Zsolt 2 tizedmásodperc előnnyel nyerte meg a Rácz Gábor-Szíjjártó Róbert kettős előtt, míg a harmadik időt Hollósi Endre és Doleschjall istván érte el 3.4 másodperc hátránnyal, így három ladás egység végzett az élen.
“Nem tudjuk még a többiek idejét, nem tudjuk mire elég ez az eredmény – mondta Zákányi János a Rallycafe.hu oldalnak rögtön a célba érést követően. – Őszinte leszek, nem tetszett az első menet. Sok helyen elspóroltam és a féktávok is siralmasok lettek.”
Kissé óvatosan kezdett Zákányiék két bajnoki riválisa, Geng Bence és Geng Ferenc csaknem 11 másodperccel, míg a bajnoki címvédő Bíró Gergő és Bíró Balázs kettős 7 másodperccel volt lassabb.
„Ennél csak jobbat fogunk tudni menni – mondta Geng Bence a szakasz után. – Nagyon bizonytalan volt, nem volt lendületünk.”
Fábián Lóránt és Ihász László ugyancsak a Rallycafe.hu-nak árulta el, hogy egy forgás és egy lassítóérintés okozta a komoly időveszteséget.
A verseny egyik nagy esélyese lehetett volna Kubovics István és Gerendás Ádám, azonban a páros már az első szakaszon kiállni kényszerült, miután autójából elfolyt az olaj, ami miatt takarítani is kellett a szakaszt.
Oroszlány Rally, állás 1 szakasz után (Rally3) 1 #401 Zákányi János / Vidécz Zsolt Lada 2105 4:31.5 2 #415 Rácz Gábor / Szíjjártó Róbert Lada VFTS +0.2 3 #420 Fenyvesi Péter / Toloczkó Péter Lada 2101 +1.2 4 #412 Hollósi Endre / Doleschall István Lada VFTS +3.4 5 #427 Kapás János / Kapás Szilvia Honda Civic Type-R +6.0 6 #409 Kerék Norbert / Schrey Róbert Renault Clio Sport +6.5 7 #418 Szabó Szilárd / Szász Tina Lada 2101 +6.7 8 #403 Bíró Gergő / Bíró Balázs Opel Astra +6.9 9 #402 Geng Bence / Geng Ferenc Honda Civic +10.9 10 #425 Jóna Gábor / Garam Balázs Lada 2107 +11.6
Mondhatni fű alatt oktatja a Ferrari Challenge idei mezőnyét Doriane Pin, aki egyelőre “csak” lelkes amatőrök és perifériára szorult fiatalok ellen mutatja meg tehetségét. A 18 esztendős francia hölgynek azonban sokkal komolyabb tervei vannak, mint a Ferrari márkakupájának megnyerése.
Még az autósportot kedvelő közönség számára is szinte teljesen észrevétlenül zajlott le a Ferrari Challenge 2017 óta első magyarországi versenyhétvégéje még június közepén. Hogy felmérjük, mennyire keveseket érdekelt a 34 darab, 670 lóerős, V8-as motorral szerelt Ferrari 488 Challenge EVO küzdelme a Hungaroringen, elég volt rápillantani az igen foghíjas lelátókra vasárnap (csak erre a napra lehetett kilátogatni).
Ennek a sorozatnak viszont nem is az a célja, hogy tömegeket vonzzon, hanem az, hogy kiszolgálja az olasz sportautógyártó tehetős ügyfeleinek versenyzés iránti vágyát, na és persze az is, hogy lehetőséget biztosítson a Ferrarihoz valamilyen módon kapcsolódó, ilyen-olyan okból kifolyólag a komolyabb sorozatokból egyelőre kiszoruló fiataloknak a tapasztalatszerzésre.
Az 1937-ben életre hívott, a világ legrégebbi, még ma is aktív autós versenysorozata, az argentin túraautó-bajnokság korához képest még kifejezetten fiatalnak számító, 1993 óta létező Ferrari Challenge azért jött tehát létre, hogy kiszolgálja az olasz sportautókért rajongó, de azokat nem csak a közúton meghajtani kívánó Ferrari-tulajdonosokat.
Bármennyire is vegyes a mezőny, vérbeli versenyautókkal csépelik egymást Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Ezért fordulhatott elő, hogy a Hungaroring paddockjában – amiről egyébként első ránézésre is lerítt, hogy valamilyen nagyszabású rendezvénynek ad otthont –, profi csapatok kamionjai közé lépve nem a nemzetközi motorsportélet aktuális és korábbi sztárjai jöttek szembe az emberrel elektromos rolleren, hanem a 2012-ben még többek között Kiss Pál Tamás ellen a GP3-ban versenyző, az összetettben a szerény 25. helyet elérő John Wartique; a több mint 20 éve Ferrari-tulajdonos, az autóversenyzésbe viszont csak két éve belekóstoló Werner Genter; vagy a Ferrari Challenge-hez a tavalyi szezontól csatlakozó Giuseppe Frascaro. Nem valami ismerős nevek, ugye? Pedig Wartique a pontverseny második helyezettje a topkategóriának számító Trofeo Pirelliben.
Az idei szezon harmadik fordulójának számító magyarországi hétvége rajtlistáját böngészve legfeljebb a 2007 és 2014 között a WTCC-ben mérsékelt sikerrel versenyző Franz Engstler neve lehetett ismerős az egyszeri magyar autósportrajongónak, de csak azért, mert nem jött el a Hungaroringre a szériába május közepén, Franciaországban belekóstoló, a mogyoródi futamot követő hockenheimi hétvégén ismét rajthoz álló Adrian Sutil.
Az ex-Forma-1-es pilóta rögtön első nekifutásra nyerni tudott, ami sokat elárul a mezőny színvonaláról, hiszen a Sauber és a Force India korábbi versenyzője a 2014-es F1-es Abu-dzabi Nagydíj óta semmilyen versenysorozatban nem állt rajthoz.
A Ferrari Challenge ugyanakkor nemcsak az úgynevezett gentleman driverek, avagy magyarosítva úrvezetők terepe, akik lelkes amatőrökként, olykor profikat meghazudtoló módon előzgetik egymást oda-vissza a csúcstechnikát képviselő versenygépeikkel. Az egyébként négy kategóriára osztott bajnokság legerősebb osztályát három hétvége és hat futam után ugyanis – Wartique előtt – egy hölgy, a 18 esztendős Doriane Pin vezeti.
Doriane Pin a rajt utáni második kanyarban elment bajnoki riválisa mellett, és többet vissza sem nézett. Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
A Scuderia Niki/Iron Lynx versenyzője az Iron Dames (szabadfordításban vasdámák) program tagja, amit a március óta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nők a motorsportban bizottságát vezető Deborah Mayer hozott létre, célja pedig a feltörekvő versenyzőgenerációk női tagjainak segítése a motorsportban. Ehhez többek között a Le Mans-i 24 óráson, a hosszú távú sportautó-világbajnokságban és az ELMS-ben is képviselik magukat, kizárólag nőkből álló csapatokban.
A francia gokartbajnok Doriane a Ferrari és az FIA közös projektjében, az FIA Girls on Track – Rising Stars első kiírásának döntőjében bizonyított, és lett az Iron Dames fennállásának második versenyzője. A Ferrari Challenge európai kiírásában (merthogy van észak-amerikai és brit sorozat is) már bemutatkozott tavaly, de az idei az első teljes szezonja. És nem is kezdhetett volna jobban, ugyanis Portugáliában mindkét versenyt utcahosszal nyerte a pole-ból rajtolva. Franciaországban nem jött ki számára a lépés, de egy dobogót így is szerzett, majd jött a Hungaroring, amelyen életében először vezetett.
„Miután végigdolgoztam otthon a telet, nagyon jól kezdtük az évet. Nem számítottam rá, hogy rögtön az első versenyhétvégén így fogok szerepelni, ami pedig a mostani versenyt illeti, nem ismerem a pályát, most mentem rajta először. Technikás, egy kicsit nehéz, a mezőny többi tagja ráadásul már járt itt, úgyhogy fel kellett zárkóznom. Hosszú a bajnokság, a célom pedig természetesen az, hogy megnyerjem” – nyilatkozta e sorok írójának csapata kamionjának árnyékában.
Noha udvariasságból nem tért ki rá, Doriane nyilvánvalóan csak köztes állomásként tekint a Ferrari Challenge-ben eltöltött idejére, a mezőny ugyanis láthatóan már most sem támasztja komoly kihívások elé. És bár egyértelmű, hogy az Iron Dames-ben merre vezethet az útja, ő a Le Mans-i 24 órásnál is mer nagyobbat álmodni.
Ellenfelei többsége már hobbiból versenyez, ő azonban még komoly célokat dédelget Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
„Az álmom az, hogy a Forma-1-ben versenyezzek. A kezdetek óta ezért hajtok. Miután megnyertem a francia gokartbajnokságot, szponzorkeresésbe fogtunk, hogy a Forma-4-ben induljak, de nem találtunk elég támogatót. Viszont lehetőségem volt részt venni az FIA Girls on Track – Rising Stars programjában, ami beindította a profi autóversenyzői pályafutásomat” – idézte fel a kezdeteket pink Ferrarival rajthoz álló Doriane.
A rendkívül közvetlen fiatal hölgy pedig nagyon éretten látja a helyzetét, és úgy van vele, versenyezzen bárhol, „a legfontosabb, hogy mindig kihasználjam az adódó lehetőségeket, és új embereket ismerjek meg. Tudom, hogy ez nem a Forma-4 vagy a Forma-3, de biztos vagyok benne, hogy remek lehetőségeim adódnak a jövőben. Mindenre nyitott vagyok. Az álmom továbbra is a Forma-1, kilenc éves korom óta erre vágyom, de a Le Mans-i vagy a spái 24 órás is nagyszerű lenne. Bármit el lehet érni, csak le kell csapni a lehetőségekre.”
„A csapat tisztában van vele, hogy szeretnék Le Mans-ban indulni, de intelligensnek kell lennünk. Az idei évben ebben a sorozatban kell fejlődnöm és sokat tanulnom. Még mindig nagyon fiatal vagyok, jól kezdtem a szezont, és biztos vagyok benne, hogy a jövőben nívós bajnokságokban is szerepelhetek” – tekintett egy kicsit a jövőbe.
Az idei bajnoki cím megnyerése sétagaloppnak tűnik Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
A 83-as rajtszámú 488 Challenge EVO-t domináns győzelmeit figyelve pedig aligha maradhat sokakban kétség, hogy Doriane jövőre már nem a Ferrari házi bajnokságában fogja tekerni a kormányt. A pink autó ugyanis – pályaismeret hiánya ide vagy oda – ellentmondást nem tűrő módon húzta be a topkategória mindkét hungaroringi futamát, majd júliusban Hockenheimben is megtette ugyanezt, hogy négy hétvége után 29 pontos előnyből várja a folytatást az összetett első helyén.
A spái 24 óráson történelmet írt
Hogy Doriane nem csak a Ferrari Challenge mezőnyében állja meg a helyét, azt magyarországi látogatása óta sikeresen bizonyította, a Rahel Frey, Sarah Bovy, Michelle Gatting kvartett oldalán ugyanis tagja volt az első teljesen női csapatnak, amely kategória-győzelmet szerzett a spái 24 órás autóversenyen.
A négyes uralta a futam második felét, és végül három körös előnnyel ért célba a kategória második helyezettje előtt úgy, hogy az utolsó 11 órában végig vezetett, és több, tapasztalt GT3-as alakulatot is megelőzött.
A négyszeres rally világbajnok Juha Kankkunen is ott lesz az Ypres Rallyn, ahol egy hidrogén hajtású Toyota Yarist fog vezetni.
A négyszeres rally világbajnok Juha Kankkunen az Ypres Rallyn egy hidrogén hajtású Toyota Yarist fog vezetni a belga verseny minden napján egy szakaszon előfutóként.
A Toyota GR Yaris H2 autóval Jari-Matti Latvala, valamint Akio Toyoda is indult már a nyár eleji Fuji 24 órás versenyen.
“Nagyon érdekes látni ezt az autót a valóságban – mondta Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatvezetője. – Fujiban ugyancsak érdekes volt vezetni, most pedig lehetőség nyílt rá, hogy rally versenyen is megmutassuk. Szívesen vezettem volna az autót én is Belgiumban, de ott elsősorban a csapatra kell koncentrálnom, de nagyon várom Juha visszajelzését az autóról.”
Juha Kankkunen 1986-ban a Peugeot B-csoportos autójával, 1987-ben és 1991-ben a Lanciával, 1993-ban pedig a Toyotával nyert rally világbajnokságot. A 63 éves finn legenda utoljára a 2010-es Finn Rallyn indult WRC futamon Ford Focus WRC-vel, míg utolsó rally versenyén 2018-ban állt rajthoz a spanyol Trsmiera Rally Festival rendezvényen egy Toyota Celicával.
Az első nap előfutamai alapján a Rallycross-világbajnokságon Hellben az EuroRX1 Supercarjai gyorsabbak az új RX1e versenyautóknál. Az Európa-bajnokságon Anton Marklund vezet, a vb mezőnyben Timmy Hansen áll az élen.
A WRX-ben a superpole volt az első tétre menő verseny. Itt Kristoffersson nyert Timmy Hansen és Kevin Hansen előtt. Az első kvalifikációs futamon is a címvédő volt a leggyorsabb, megnyerte a saját futamát és 291 ezredmásodperccel gyorsabb volt, mint a másik ágon győztes Timmy Hansen.
A második előfutamon aztán összekerült a két rivális és Hansen volt gyorsabb. 412 ezredmásodperccel előbb szelte át a célvonalat mint Kristoffersson. A másik futamban Kevin Hansen simán nyert Niclas Grönholm előtt, de az ideje több mint egy másodperccel rosszabb volt Kristofferssonnál is, így ismét harmadik lett.
A vb mezőnyben a két kvalifikáció után Timmy Hansen, Kristoffersson és Kevin Hansen az első három sorrendje. A legjobb idő 3:16.243 volt, ezt a címvédő futotta az első kvalifikáción.
foto: @World / Red Bull Content Pool
Eddig gyorsabbak a belsőégésű motoros Supercarok
Az Euro RX1 most is Anton Marklundról szólt. A bajnoki listavezető mindkét kvalifikációs versenyét megnyerte, és az összetettben is vezet. A második helyen meglepetésre a jamaikai Fraser McConell áll, a harmadik Andreas Bakkerud. Marklund legjobb ideje 3:15.058 volt a második versenyen, ami több mint egy másodperccel jobb mint az eletromos autóké.
Jól szerepelnek a magyarok
Kárai Tamás mindkét futamában harmadik lett, ez két verseny után a nyolcadik helyet jelenti neki. Mózer Attila is remekül versenyez, az első és a második kvalifikáción is 11. lett, a két futam összesítése alapján pedig 10. helyen áll.
Mózer megnyerte a kalandos második kvalifikációs futamát. A vele együtt rajtoló Noordgaard teljes bal hátsó futóműve kiaszakadt, de így is célba ért Gagacki mögött. Mandie August viszont eltalálta Nordgaard kiszakadt kerekét és emiatt a falban kötött ki.
foto: @World / Red Bull Content Pool
Az RX2e-ben Victor Vranckx vezet miután mindkét kvalifikációt megynerte. Őt két második hellyel Isak Sjökvist követi. A harmadik Pablo Suarez, ő az első előfutamben harmadik, a másodikban negyedik lett.
Az EuroRX3-ban a nyirádi győztes Kobe Pauwels állt az élre. Az első kvalifikáción még második volt Cerny mögött, de a másodikat megnyerte és ezzel átvette a vezetést. Cerny csak hetedik lett, de így is második Marius Solberg Hansen előtt, aki két harmadik hellyel harmadikként várja a vasárnapot.
Teljes mértékig elégedett volt a 2. ZEG Rally Show végén Osváth Péter. A jobb oldalon ülők széles mosollyal szálltak ki a Skoda Fabia Rally2 EVO-ból, a balatonfüredi pilóta is kellemesen érezte magát, és igyekezett a lehető legtöbbet kihozni a murva szettes kompozícióból, jövőre pedig jöhet az aszfalt specifikáció.
„Mielőtt rátérnénk a derbire, az első és legfontosabb: Isten hozott Beni! Ha már elég nagy leszel, bérelt helyed van a jobb oldalon!” – vág rögtön a közepébe Osi. Persze addig még el kell telnie pár évnek, de mivel anya és apa is profi navigátorok, az utánpótlás biztosított az Osváth Racingnél.
„Rendben ment minden, de nem murva szett kellett volna, hanem aszfalt, mert a két új pálya igazi raligyorsasági volt. Plusz a ZalaZONE-on belül az egyik szakasz rettenetesen széles volt, ott murva kerékkel lehetetlen volt gyorsan keresztbe menni. A hosszú, nyújtott kanyarokban nem úgy úszott az autó, ahogy jól esik, hanem tolta az elejét. Azt mondták a srácok, hogy az aszfalt gumival is ez volt a helyzet, akkor képzeljétek el, hogy a murvással milyen lassan mentünk. A SmartCity és a városi szakasz viszont rendben volt murvással is, de száz szónak is egy a vége, aszfalt beállítással lett volna igazán jó ez a verseny.”
Minden körben más ült Osi mellett, összesen hatan tapasztalhatták, hogy milyen belülről a Fabia Rally2 EVO.
„Partnereket és barátokat autóztattam, jól éreztük magunkat, sok néző volt a pályák szélén, a rendezvény előtt pedig le a kalappal. Amikor elmész egy ilyen komplexumba, eleve leesik az állad, de ha megfelelően is használják az infrastruktúráját, akkor lesz százszázalékos az egész és itt pontosan ez történt. A célceremónia bent volt a belvárosban, a macskaköves sétáló utca közepén. A dobogó, a kivetítő, a világítás, mind-mind a show része és így lehet eladni egy ilyen rendezvényt, azaz, ennek a „cirkusznak” így kell kinéznie.”
Az Oroszlány Rally kimarad csapat programjából, de ősszel biztosan láthatjuk majd még a kék-fehér Skodát.
„Kicsit meg kell újulni, de szeptemberben visszatérünk. Elmegyek megnézem a Barum Rallye-t, aztán a Kumrovec, Mediterrán, Nova Gorica Rally-k közül választunk egyet. A két külföldi futamról csak jókat hallottam, Pécsen pedig Árpádtető is szerepel a programban, így ezeken gondolkozom, és ami még biztos, az a Mikulás Rallye decemberben.”
A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint sincs minden rendben a maranellóiaknál, de nem Mattia Binottót hibáztatja, akinek szerinte jóval nehezebb dolga van most, mint a Schumacher-korszak kulcsfiguráinak.
Folyamatos beszédtémát szolgáltat a Ferrarival kapcsolatban, hogy szükség van-e változtatásra a csapat szerkezetében. Ezt a kérdést főleg a sorozatos stratégiai baklövések hozzák elő újra és újra, Mattia Binotto csapatfőnök azonban állítja: stratégái nagyszerűek, és egyáltalán nem olyan gyenge a csapat ezen a téren, mint ahogy kívülről tűnik.
Noha sokan vélhetően megmosolyogtatónak tartják e szavakat, Cesare Fiorio, a Ferrari korábbi sportigazgatója – lényegében csapatfőnöki szerepkört töltött be 1989-től 1991-ig – nem Binottót tartja hibásnak azért, hogy hiába rendelkeznek az idén gyors autóval, a taktikai, megbízhatósági és olykor vezetői hibák miatt mégis rendkívül kicsire csökkent az esélyük bármelyik vb-cím megszerzésére.
„El kell ismerni, hogy Mattia Binotto olyan csapattá tette a Ferrarit, amely minden versenyen képes a győzelemre. Binotto nagyszerű mérnök, motorspecialistaként kezdte, majd technikai igazgató lett, de a mostani munkája nagyon más. Valami nyilvánvalóan rossz a Ferrarinál, hibáznak, Binottónak pedig a végére kell járnia ennek. Ez most a legfontosabb feladata” – nyilatkozta a 83 esztendős olasz a Gazzetta dello Sportnak.
Binotto a Magyar Nagydíjon Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Fiorio pedig egy érdekes megállapítást is tett a mostani Ferrari, és az 1999 és 2004 között zsinórban hat konstruktőri és öt egyéni világbajnoki címet nyerő, Jean Todt, Michael Schumacher, Ross Brawn és Rory Byrne nevével fémjelzett sikercsapat között.
„Mattiának most megoldásokat kell találnia arra, hogy jobban működjön a csapat. A mai Forma-1-ben mindennek szinte tökéletesnek kell lennie a győzelemhez. Ez másként volt Todt és Schumacher Ferrarijának idejében. Néha olyan kimagaslóan jó autójuk volt, hogy néhány hibát ez elfedett, ez azonban ma már nem lehetséges.”
Amikor a Ferrari sem hitte el, mennyire jó autót épített
Fioiro szavaira a maranellóiak különösen domináns éveiből valóban akad példa, noha azért azt ne gondoljuk, hogy csak a jó autó miatt nyertek. Az viszont kétségtelen, hogy nagy fölényük birtokában belefértek az apróbb hibák, hiszen a tempóelőnyüket kihasználva így is vissza tudtak kapaszkodni az élre. Így történt a 2004-es Olasz Nagydíjon is, amikor Rubens Barrichellónak rossz gumit tettek fel, így hiába húzott el a többiektől a nedves pályán a rajt után, néhány kör múlva már jöhetett is kerékcserére. Eközben Michael Schumacher megpördült az első körben, majd a mezőny után eredhetett az utolsó helyen. Az eredmény? Kettős Ferrari-győzelem.
Néhány évvel ezelőtt az Autosport idézte fel, hogy a Schumacher-Brawn-Todt trió utolsó világbajnoki évében a Scuderiát is megdöbbentette, hogy mennyire gyors lett az F2004-es modell. Az akkoriban még azért a mostaniakkal köszönőviszonyban sem levő szimulációk azt mutatták az első teszt előtt, hogy körönként fél másodperccel gyorsabb az új kocsi a 2003-asnál, Schumacher ehhez képest elsőre két másodpercet vert a korábbi modellre.
Schumacher azon a bizonyos imolai teszten Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Mindez annyira váratlanul érte a Ferrari-mérnököket, hogy ünneplés helyett a fejüket vakarták, mivel meg voltak győződve róla, hogy valami nincs rendben, például az autó túl könnyű, mert a szerelők elfelejtették betenni a ballasztokat. Amikor kiderült, hogy nem ez a helyzet, a csapat 12 órán át tartó vizsgálatba kezdett, hogy kiderítse a „probléma” gyökerét, miközben Schumacher ragaszkodott hozzá, hogy nincs gond, az autó tényleg ennyire jó lett. Rubens Barrichello Mugellóban vezette először az az évi modellt, utólag pedig elmondta, a mérnökökben még az is felmerült, hogy rossz az időmérő rendszer.
De természetesen erről szó sem volt, a Ferrari tényleg elképesztő munkát végzett 2004-re, aminek köszönhetően a 18 versenyből 15-öt megnyert, a legtöbbet letaglózó fölénnyel.