back to top
2025. augusztus 04. 21:35
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1301

    Turán Frigyes új navigátorral folytatja

    0

    Turán Frigyes az elmúlt években Bagaméri László navigálásával versenyzett, 2022-ben azonban navigátort vált és visszatér régi-új társához.

    Turán Frigyes mellé 2017-ben ült be Bagaméri László a Mecsek Rallyn, majd a Mikulás Rallyn,  2018-tól pedig folyamatosan az ő navigálásával versenyzett.

    Összesen 35 versenyen indultak együtt, öt versenyen nyertek, míg 11 futamon nem értek célba és kétszer 2018-ban és 2020-ban is a Magyar Rally Bajnokság második helyén zárták az évet. Legnagyobb közös győzelmüket a 2019-es Rally Hungaryn szerezték, ahol az ERC értékelését sikerült megnyerniük.

    Turán Frigyes és Bagaméri László azonban 2022 elején elköszönt egymástól, és 2017 után újra Farnadi Ágnes ül be a Volkswagen Polo GTI R5-be.

    Farnadi Ágnessel a 2017-es szezonban versenyzett Turán Frigyes, és a Miskolc Rallyn, valamint az Eger Rallyn is a második helyen értek célba, az év végén pedig az ötödik helyen zárták az ORB-t.

    Turán Frigyes idén is marad a Volkswagen Polo GTI R5-nél, mellyel a harmadik szezonját kezdi és eddig 18 rally versenyből háromszor tudott nyerni, míg hétszer nem ért célba.

    Az  Országos Rallybajnokság március 25–26. között kezdődik a Salgó Rallyval, majd a Boldogkő Rally, a Dunakanyar Rally, a Mecsek Rally, a Székesfehérvár–Veszprém Rally, a Mór–Vértes Rally, az Ózd Rally és végül a Rally Hungary következik.

    Érdi ex-Delecour Sierrával folytatja

    0

    Ifjabb Érdi Tibor és Csökő Zoltán szerdán bemutatták idei autójukat. A Mitsubishi Lancer Evo X-est egy igen tetszetős Ford Sierrára, a ERC-t pedig Historic ERC-re cserélik.

    Ifjabb Érdi Tibor 2014-ben, az osztrák Janner Rallyn mutatkozott be a rally Eb-n, ahol 39 versenyen indult, 13 ERC2-es versenyt nyert, három ERC2-es bajnoki címet szerzett. Legjobb eredményét a 2017-es lett Liepaja Rallyn szerezte, ahol az abszolút kilencedik lett.

    Az Eb karrierjét Evo IX R4-es Mitsubishivel kezdte, amit az Evo X-es változat követett, 2019-ben pedig Škoda Fabia R5-tel versenyzett. Utolsó Eb-futamán, a tavalyi Kanári-szigeteki versenyen egy Škoda Fabia Rally2-kitet próbált ki.

    2022-ben azonban elköszön a modern autók Eb-jétől és a Historic Eb-n indul, egy A-csoportos Ford Sierrával.

    Az autóval korábban Francois Delecour versenyzett, Érdiék pedig a 12-es rajtszámot viselve mutatták be a Sierrát, melyet az 1991-es Montén viselt. A Fordban Anne-Chantal Pauwels navigált és az abszolút harmadik helyen értek célba. Az autóval az 1991-es Sanremo Rallyn Malcolm Wilson és Nicky Grist versenyzett és az abszolút 10. helyen ért célba.

    A Historic ERC 2022-es szezonja a Costa Brava Rallyval kezdődik március 17–20. között és a kilenc futamos szezon negyedik versenye június 23–25. között a Mecsek Rally lesz, így Érdiék idén is versenyezhetnek hazai közönségül előtt.

    Megvan az augusztus közepi WRC futam?

    0

    A rally világbajnokság augusztus közepi versenye még mindig bejelentés alatt áll. Először Észak-Írországot szerették volna, ám ez meghiúsult, most a végső befutó az Ypres Rally lehet. A belga sajtó már tényként kezeli országuk történetének második vb-futamát.

    A dhnet.be oldal jelentetett meg egy cikket, miszerint az Ypres Rallyt szervező Superstage Club megkapta a kellő támogatást Belgium Vallon régiójától és az RACB-től (a belga autóklubtól), így anyagilag biztosítottá vált a rally vb-futam megrendezése.

    A belga média szerint az idei Ypres Rally programjába nem kerül be a Spa-Francorchamps-i Forma–1-es pályája, ugyanakkor a vasárnapi pályák még mindig az Ardennekben lesznek kijelölve. A hivatalos bejelentés pedig bármelyik pillanatban megtörténhet. 

    A belga verseny tavaly volt először vb-futam, és bár nagy sikert aratott, a rally után az volt a terv, hogy 2022-ben és 2023-ban Eb futamot szervezhetnek, mielőtt 2024-ben visszatér a vb naptárba, végül nem került be az ERC futamok közé sem, így a belga bajnokság hatodik versenyeként június 23–26. között rendeznék meg.

    Augusztus közepén Észak-Írország rendezhetett volna vb-futamot, azonban a szervezők végül kénytelenek voltak lemondani az idei eseményt, így ismeretlen egyelőre az augusztus 18–21. közötti verseny helyszíne.

    Az Ypres Rallyn tavaly Thierry Neuville révén hazai siker született, a második helyen Craig Breen, míg a harmadikon Kalle Rovanperä ért célba, így kettős Hyundai győzelemmel ért véget.

    A portugál Hyundai a nemzeti címvédővel erősített

    0
    A portugál Hyundai csapatában folytatja Ricardo Teodósio, a Portugál Rally bajnokság tavalyi első helyezettje.
     
    Az Eb szezon idén két portugál versennyel, a Fafe Rallyval és az Azori-szigetek Rallyval kezdődik és mindkét versenyen a győzelemért harcolhat várhatóan a portugál Hyundai csapat. A koreai gyártó helyi csapata ugyanis Bruno Magalhaes mellé szerződtette Ricardo Teodósiot is, aki tavaly a nemzeti bajnokságot nyerte.
     
    Bruno Magalhaes 2019 óta a Hyundai versenyzője, azonban Teodósio korábban Skodával versenyzett.
     
    A tavalyi Fafe Rally után Teodósio 29 ponttal gyűjtött többet az ERC futam harmadik helyén záró Armino Araújonál, így a portugál bajnokságban egy pont előnnyel megelőzte a Mini korábbi WRC pilótáját és 2019 után ismét portugál bajnok lett.
     
    A portugál Hyundai csapatában, melyet tavaly csak Magalhaes képviselt, így hét portugál bajnoki cím tulajdonosa fog idén versenyezni, ami mellett a három ERC futamot nyerő Bruno Magalhaes 2017-ben ERC második, egy évvel később pedig harmadik tudott lenni. Teodósio legjobb eredményét az Eb-n a 2019-es Azori versenyen érte el, amikor ötödik lett.
     
    A Fafe Rallyt március 11-13. között, az Azori-szigetek Rallyt pedig március 25-27. között rendezik az Eb szezon első két versenyeként.
    Magalhaes a Fafe Rallyn tavaly a negyedik helyen ért célba, míg az Azori-szigeteken sem ő, sem Teodósio nem indult, miután csak az Azori Bajnokságban kapott helyet.

    Egy újabb Solberg

    0

    A 17 éves Marius Solberg Hansen a TCR Scandinavia (STCC) 2022-es szezonjában a norvég MSH Motorsport színeiben indul. Korábban a rallyban és a rallycrossban is próbálkozott sőt, a Petter Solberg ösztöndíjat is elnyerte. 

    „Nagyon izgalmas lesz az STCC-ben indulni, egy olyan bajnokságban, ami történelemmel és szoros versenyekkel teli. Nagyon motiváltnak érzem magam” jelentette ki a norvég.

    Solberg Hansen már hazájában tavaly rallycross és pályaversenyzői bajnok lett a hegyi bajnokságban pedig második helyet ért el. Eredményeinek köszönhetően pedig elnyerte a Petter Solberg Ösztöndíjat.

    „Az STCC a megfelelő lépés Marius számára, mert kemény ellenfelek és egy jó bajnokság várja ahhoz, hogy nemzetközi karrierbe kezdjen.” – emelte ki a csapatfőnök Oivind Solberg Hansen.

    „Néhány rallycross versenyen is részt fogunk venni, de a STCC lesz a fő sorozat, ahol az lesz a célunk 2022-ben, hogy tapasztalatot szerezzünk.”

    A csapat megvette a Lestrup Racing Volkswagen Golf GTI TCR-jét, amivel Rob Huff megnyerte a 2020-as bajnokságot. Solberg Hansen már tesztelte is az autót Rudskogenben tavaly.

    „Az autó nagyon király volt, jó a tapadása és jól lereagálta a változtatásokat, amiket a rövid idő alatt tettünk. Szeretnék még a 2022-es szezon előtt tesztelni. Muszáj azonban szerénynek maradnunk, mert kemény küzdelem vár ránk, és nem vagyunk a legjobb helyzetben. De dolgozni fogunk ezen, és elkötelezettséggel reméljük, eljutunk a legjobb tízig.”

    Fény derült Loeb újabb elképesztő húzására a Montén

    0

    Sebastien Loeb részéről már az is hihetetlen teljesítmény volt, hogy megnyerte a Monte-Carlo Rallyt egy olyan vadonatúj versenyautóval, amivel alig tesztelt korábban. Az M-Sport csapatvezetője Malcolm Wilson azonban azt is elárulta, hogy a kilencszeres világbajnok gyakorlatilag csak beült a Rally1-es Pumába és ment vele.

    Gus, Craig remélem figyeltek” – kezdte Malcolm Wilson Loeb csapattársaink is címezve mondandóját.

    Sébastien az egész rallyt végigcsinálta, úgy, hogy nem változtatott egy lengéscsillapító kattintást sem, nem változtatott a stabilizátorokon, nem cserélt rugókat. Azt hiszem, az egyetlen dolog, amit cseréltünk az autóján, az  egy szett féktárcsa volt. Ez is csak azt mutatja, hogy mennyire természetes volt a srác.

    Tehát Loeb megérkezett a Dakarról, beült a frissen fejlesztett Ford Puma Rally1-be, és végigment a bajnokság egyik legnehezebb versenyén, amit meg is nyert.

    A feladat nagyságát jól mutatja, hogy mindeközben a többiek folyamatosan változtattak az autókon. Thierry Neuville például minden szervizben kereste a Hyundai beállításai közt a legjobb kombinációt, hogy fel tudja venni a versenyt a Forddal és a Toyotával. Kalle Rovanperä még a vezetési stílusát is megváltoztatta a verseny alatt, hogy felgyorsuljon.

    Sokan, akik már régóta itt vagyunk, tudjuk, miért veszítettünk el kilenc bajnoki címet Loebbel szemben, az biztos”viccelődött Wilson.

    Még többet elmond a francia zsenialitásáról, ha megnézzük a gyorsasági eredményeket. Az első két szakaszon Ogier mögött második lett, de saját bevallása szerint is óvatosan autózott. A pénteki napon már szinte verhetetlen volt, négy gyorsaságit nyert, aztán a hibridhajtás hibája miatt „csak” harmadik és negyedik lett.

    Loeb Monte
    foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Szombaton reggel a versenyen elért legrosszabb részeredményével nyitott, hetedik lett, aztán át is kellett adnia a vezetést Ogier-nek, és a nap végén 21 másodperces hátrányba került. Ez a nap azonban javarészt a gumikról szólt.

    Vasárnap szakaszgyőzelemmel nyitott, majd az utolsó előtti gyorsaságin Ogier defektje is kellett hozzá, hogy élre álljon. A Power Stage-en aztán bebiztosította győzelmét. Ugyan Ogier csak 10,5 másodperccel végzett mögötte, de a harmadik helyezett csapattárs Breen már 1 perc 40 másodperces hátránnyal ért célba.

    Mindezt a teljesítményt úgy vitte véghez a kilencszeres világbajnok, hogy a Monte előtt egy héttel még a Dakaron versenyzett a sivatagban, más körülmények közt, gyökeresen más jellegű autóval, más csapattal.

    Loeb
    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Ouninpohja: Elég bátor vagy, hogy versenyezz rajta? – Most megteheted

    0

    Ouninpohja a világ egyik legnehezebben kiejthető gyorsasági szakasza, mégis mindenki ismeri a több száz ugratót tartalmazó 25 kilométeres szakaszt, amely szinte eggyé vált a Finn Rallyval. Nagy tempója miatt azonban a klasszikus szakaszt már egy ideje nem láthattuk a vb-n. Júniusban azonban bárki kipróbálhatja. 

    A Finn Rally maga is legendásnak tekinthető tempós szakaszai, ugratói miatt, azonban, ha egy gyorsaságit kellene megemlíteni a verseny történelméből, az biztosan az Ouninpohja lenne, melyről már mindenki hallott.

    A finnek azonban idén lehetőséget is biztosítanak bárkinek, aki szeretne versenyezni is a legendás szakasz 25 km-es változatán, ugyanis június 5-én megrendezik az Ouninpohja Rallyt.

    A híres gyorsasági szakasz legismertebb pontja a „Sárgaház ugrató”, amelyet az észt legenda Markko Martin 2003-ban 171 km/h-s sebességgel vállalt el és repült 57 méter távolságra.

    Két évvel később Gigi Galli közel állt a rekord megdöntéséhez, hiszen 175 km/h sebességgel, tehát Martinnál gyorsabban rugaszkodott el, de végül két méterrel rövidebbre, 55 méterre szállt.

    Markko Märtin már sok éve visszavonult, amikor Ott Tänak mellett kipróbálhatta újra az ugratót, amit az anyósülésben ülve úgy írt le:

    „Mentális erőszak az agy számára. Olyan a szakasz, hogy 15 percen keresztül szinte levegőt sem tudsz venni, csak esel az egyik ugratóból a másikba.”

    Aki azonban nem tud elmenni a júniusi versenyre, kipróbálhatja a szakasz 35 km-es változatát szimulátor formában is a Richard Burns Rallyban akár egy 2017-es fejlesztésű WRC-vel, vagy egy Trabanttal is.

    Az idei Finn Rallyt augusztus 4-7. között rendezik meg, az azonban még kérdéses, hogy a programba bekerül-e az Ouninpohja szakasz.

    Latvala: Az új benzin számit, nem a hibrid hajtás

    0

    A Toyota Gazoo Racing csapatvezetője, Jari-Matti Latvala szerint nem azzal váltja meg a rally vb a világot, hogy az új hibrid Rally1-esek a teljes táv 0,07%-án használják a puszta elektromos hajtás, sokkal inkább az új megújuló alapanyagokból készült benzinnel. Ennek ellenére a hibrid hajtást és annak fejlesztését is támogatja.

    A Rally1-es autók a hibrid rendszernek köszönhetően kigyorsításoknál pluszt energiát tudnak használni, a rendszer pedig a fékezésekkel töltődik újra. Egy verseny összekötő szakaszain pedig elektromos hajtást is kell használniuk, ez azonban rendkívül rövid táv.

    A Montén csupán a táv 0,3%-a volt, Svédországban pedig az elektromos módban megteendő táv mindössze 0,07%-a lesz, miután a hidegben még kérdéses az új technológia használhatósága, valamint az akkumulátorok is igen kicsik.

    „Az elektromos módban megteendő távolság valóban nagyon kicsi és nem tudom, hogy mennyit számít ez az ökológia terén – mondta Jari-Matti Latvala, a Toyota csapatvezetője a Rallit.fi oldalnak. – Egy városban ugyanakkor hasznos az elektromos hajtás használata, mert nincs hang, nincs kipufogógáz. Az elektromos mód nem használata pedig büntetést von maga után.”

    Latvala szerint a fenntartható üzemanyagnak jóval nagyobb a jelentősége.

    „A Rally1-eseken jelenleg használt elektromos akkumulátorokkal nem lehet nagy távokat megtenni. Ez a távolság jelenleg a versenyek teljes távjának a 0,3%, de ha eléri az 5%-ot is, akkor is elenyésző. A legnagyobb dolog azonban az új üzemanyag. Megújuló anyagokból készül, hulladékot és szén-dioxidot hasznosít. Szerintem ez az a dolog, amivel a sportágat zöldebbé lehet tenni.”

    A versenyzők hamar megszerették a plusz erőt adó hibrid technológiát.

    „Az összes versenyző dicséri a plusz energiát adó rendszert. Az autó nagyon jól gyorsul a segítségével, ugyanakkor az elején a plusz súly negatívum volt. Ha a Montét nézzük, a Rally1-es és Rally2-es autók között még mindig nagy a különbség. Ha pár versenyen túl leszünk idén, sokkal pozitívabban látja majd mindenki az idei változásokat. A Montén féltem, hogy több lesz a műszaki hiba, és bár kisebb problémák voltak, nem feltétlenül ez akadályozta a versenyzőket a jó eredmény elérésében.”

    A Toyota hatvan versenyzőből választotta ki Katsuta utódait

    0

    A Toyota Gazoo Racing három versenyzőt jelölt ki, akik részt vesznek a WRC Challenge Programban, melyből Takamoto Katsuta is ki került.

    Még nem született meg a várva-várt japán győzelem a rally világbajnokságon, sőt Takamoto Katsuta pályafutása még igen erősen felfelé ível, de a japán gyártó máris keresi utódját. Ezúttal nem kevesebb, mint három fiatal versenyzőt karoltak fel.

    A 20 éves Hikaru Kogure, a 21 éves Nao Otake és a 24 éves Yuki Yamamoto jutott be az előzetes felmérés után a Toyota WRC Challenge programjába. A fiatal japán versenyzők áprilisban Finnországba költöznek és elkezdik a felkészülést, hogy az év második felében már európai rally versenyeken induljanak Rally4-es autókkal.

    A Toyota tehetségkutató programja 2015-ben indult, és az első projektből került ki Takamo Katsuta, aki már teljes szezonokat teljesít a rally vb-n, és a tavalyi Szafari Rallyn Sébastien Ogier mögött a második helyen zárt.

    A második tehetségkutató program tavaly augusztusban indult hatva résztvevővel, melyből már csak nyolcan mehettek a Toyota finn központjába, ahol edzőtáborban vettek részt Mikko Hirvonen, Juho Hänninen és Jouni Ampuja irányításával. A japán versenyzők a Toyota GR Yaris utcai autóját, crosskartokat és Rally4-es autókat vezettek.

    Takamoto Katsuta 2016-ban, Finnországban debütált a rally vb-n Ford Fiesta R5-tel, a legerősebb kategóriában pedig a 2019-es Német Rallyn indult először. A 29 éves versenyző az eddigi 40 vb-futama során öt szakaszt tudott nyerni és egyszer állhatott dobogóra. Katsuta legjobb év végi eredménye a hetedik hely volt, melyet tavaly szerzett meg.

    Latvala Rally1-es autóval indulna – Gyere Magyarországra!

    0

    Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke szeretne idén egy nemzeti bajnoki futamon indulni a Toyota GR Yaris Rally1-gyel. Először Spanyolországra gondolt, de nekünk jobb ötletünk van: Gyere Magyarországra!

    Jari-Matti Latvala, amikor a Toyota csapatvezetője lett 2021 elején, befejezte rally vb karrierjét és azóta csak néhány finn versenyen indult saját historic Toyota Celcájával.

    A 18-szoros WRC futamgyőztes a Rally1-es Toyotát is kipróbálta egy japán promóciós rendezvényen, idén azonban ennél többet szeretne.

    „Valahol szeretnék egy versenyen indulni a Rally1-es autóval – mondta Latvala a Dirtfishnek. – Azt még nem tudom, hogy hol és mikor. Azt nem hiszem, hogy vb címért tudnék csatázni, már annak is örülnék, ha egy nemzeti versenyen vezethetnék.

    Természetesen Finnország kézen fekvő lenne, de ezek az autók nagyon jól vezethetők lennének például egy spanyol aszfaltos versenyen is. De nem a vb futamra gondoltam, hanem egy nemzeti versenyre, ahol megérteném jobban a hibrid autók működését.

    Japánban már megtapasztaltam, hogy mit jelent a hibrid rendszer nyújtotta plusz erő. Nagyon élvezetes, és főként aszfalton lehet érezni, mert murván jobban kapar az autó, és kicsit alulkormányozott is. Ugyanakkor ez lehet az agresszívabb stílusom miatt is. A munkám során azonban a csapatvezetés az elsődleges, és hogy minden jól működjön, ezért egy ilyen versenyen való indulás csak év vége felé lesz megoldható.”

    Jari-Matti Latvala édesapja, Jari Latvala már versenyzett a Historic Eb mezőnyében a Mecsek Rallyn, és mivel Jari-Matti nem tudja még, hogy hol lenne lehetséges a Rally1-es autóval való versenyzés, akár még egy magyar verseny is szóba jöhet. Ráadásul nem is kéne olyan messzire vinni Finnországból a Rally1-est, mint egy spanyol futamra. Ilyen szurkolókkal pedig az egész világon nem találkozhat, mint nálunk.

    Jari-Matti Latvala vezetésével 2021-ben 12 futamból 9-et nyert meg a Toyota, év végén pedig megszerezte a gyártók vb címét, míg a pilóták között sorozatban másodszor Sébastien Ogier világbajnok, Elfyn Evans pedig második helyezett lett.

    Az eddigi egyetlen idei vb-futamon, a Montén Sébastien Ogier a második, Kalle Rovanperä a negyedik, Takamoto Katsuta pedig a nyolcadik lett. A gyártók bajnokságában a második helyen áll a japán gyártó.

    A szezon második versenyét, Svédországban rendezik két hét múlva.