back to top
2024. november 28. 16:46
Kezdőlap Blog Oldal 1053

A Skoda megmutatta a Rally2-es Fabia vázát

0

A fejlesztők több hónapos munkával elkészítettek egy félbevágott Skoda Fabia Rally2 evo-t. A modell ugyan kifut, hiszen jön az új Fabia, de a félbevágott autó  így is sosem látott részletességel mutat be szurkolóknak egy Rally2-es versenyautót.

Az új Fabia aerodinamikai fejlesztései után a régi autó legfontosabb részeit mutatta meg a Skoda. A Fabia Rally2 evo vázáról szól a hivatalos kommüniké, de a képeken a váz mellett gyakorlatilag minden lényeges elem megfigyelhető.

Skoda Fabia Rally2
foto: Skoda Motorsport

„Az alapkoncepció természetesen az előző vázon alapult. Az új projekthez a ŠKODA Fabia Rally2 evo technológiáját szerettük volna a lehető legjobban felfedni, de valami pluszt adtunk hozzá, hogy meglepjük rajongóinkat. Volt egy karosszériánk, amelyet a merevségi tesztek után már nem lehetett további fejlesztésekre használni, és le kellett volna selejtezni, ezért úgy döntöttünk, hogy az egész autóból készítünk egy vázat, és nem csak a hajtásláncból, mint az előzőnél” – mondta Pierre Litvak, a csapat egyik szakembere.

„A felhasznált alkatrészek túlnyomó többsége ugyanaz, mint egy igazi versenyautóban. A pazarlás csökkentése érdekében azonban igyekeztünk olyan alkatrészeket kiválasztani, amelyeket minőségi vagy egyéb okok miatt nem lehetett beszerelni az eladott ŠKODA FABIA Rally2 evo versenyautókba. Abban az esetben, ha nem volt ilyen alkatrészünk, vagy műszakilag nem volt könnyen adaptálható, akkor új alkatrészt használtunk, például a kipufogó vagy az ablakok esetében” – árulta el Litvak. A szakember azt is elmondta, hogy a legnehezebb a kerék átvágása volt, hiszen itt a fékeket és az agyakat is egyszerre kellett elvágni. Az eredménnyel azonban nagyon elégedettek voltak, a speciális vágási technikával ez a részlet is remekül sikerült.

Skoda Fabia Rally2
foto: Skoda Motorsport

Úgy gondolom, hogy a projekt fő előnye a versenyautóban használt technológia vizuális bemutatása és a sorozatgyártású modellekkel való összehasonlíthatóság lehetősége. Reméljük, hogy a félbevágott autó hozzásegíti az embereket a motorsporthoz, és megmutatja azokat a fejlett technikai megoldásokat, amelyekkel a ŠKODA Motorsport csapata rendelkezik” – foglalta össze a szakember a várt hatásokat.

Skoda Fabia Rally2
foto: Skoda Motorsport

A munka egyébként nyolc hónapig tartott, de nem folyamatosan dolgoztak rajta, hiszen a prioritási sorban az első az új Fabia Ralyy2 volt.

Skoda Fabia Rally2
foto: Skoda Motorsport

 

 

 

Mexikó vezet a Nemzetek Rallyján 

0

Két szuperspeciál szakasz után Mexikó vezet a Nemzetek Rallyján a Francisco Name és Gustavo Uriostegui alkotta csapattal Norvégia és Olaszország előtt. 

A mexikói Nemzetek Rallyja Leónban kezdődött két 1,1 km-es szuperspeciál szakasszal, melyek után Mads Ostberg és Johan Johansson áll az élen Skoda Fabia R5-tel, 2,4 másodperccel megelőzve az ugyancsak skodás Benito Guerra juniort és Daniel Cuét. A harmadik helyen Adrien Fourmaux és Alexandre Coria áll Ford Fiesta Rally2-vel, 5,6 másodperc hátránnyal. 

A versenyen azonban az indulók saját nemzetük sikeréért küzdenek, így különböző szorzóknak és együtthatóknak köszönhetően pontokat kapnak eredményeik alapján a versenyzők csapatai, így egy Rally2-es autóval induló versenyzővel egy Renault Clio 16V versenyzője is fel tudja venni a csatát. 

A pontszámok alapján, így a 4-es számú Mexikói csapat vezeti a versenyt Francisco Name és Gustavo Uriostegui által megszerzett 90 ponttal, előnyük pedig 5,5 pont a Mads Ostberg és Eyvind Brynildsen vezette Norvégia előtt. 

A harmadik helyen az Alberto Battistolli és Andrea Mabellini alkotta olasz csapat áll 11 pont hátránnyal, 7 ponttal megelőzve a Sebastian Barbu és Niki Schelle alkotta Európa csapatát. 

Az ötödik helyet a Ricardo Cordero és Gerardo Hernández alkotta második számú Mexikói csapat foglalja el 17 ponttal követve Európát, és 3 ponttal megelőzve az első számú mexikói csapatot, melyet Benito Guerra junior és édesapja alkot. 

A hetedik helyen Ecuador csapata áll Javier Serrano és Diego Serrano vezetésével 10 ponttal Guerráék csapat mögött és négy ponttal megelőzve az Emilio Velazquez és Patrice Spitalier alkotta hármas számú mexikói csapatot, a Nil Solans és Pep Bassas alkotta Spanyolország a kilencedik, míg a tizedik helyet Japán foglalja el Hiroki Arai és Hirotaka Lishi vezetésével. 

A Nemzetek Rallyján indult volna Didier Auriol is Adrien Fourmaux csapattársaként, azonban 1994 világbajnoka kénytelen volt lemondani a szereplést, így helyét a francia útlevéllel rendelkező Felipe Suberville vette át. 

A Nemzetek Rallyján kilenc szakaszt rendeznek szombaton és ötöt vasárnap. 

Sesks a műszaki hiba ellenére is nyert 

0

Martins Sesks, ahogy a Fafe Rallyn, úgy az Azori-szigeteken is legyőzhetetlennek bizonyult az ERC Open kategóriában. Pedig a második versenyen még műszaki hibával is küzdött. 

Martins Sesks az Azori-szigetek Rallyn is bizonyította elképesztő gyorsaságát és rajt-cél győzelmet aratott az ERC Open kategóriában, pedig vasárnap a Rally2-es Kittel szerelt Skoda Fabia turbónyomás problémával küzdött. 

A műszaki hiba ellenére 5:10,5 perc előnnyel tudott a lett versenyző nyerni Joan Vinyes előtt, összetettben pedig a 10. helyen ért célba. 

“Jó volt visszatérni az Azori-szigetekre – mondta Martins Sesks az ERC hivatalos oldalának. – Az utak nagyon tetszettek, pedig nehéz volt rajtuk vezetni. Vasárnap több volt a hátráltató tényező, de szerencsére a technikás pályákon kevésbé jött ki az autó erővesztése. Szerintem a Rally2-es Kittel szerelt autó nagyon jó szórakozást nyújt. Két verseny során csak a mostani turbónyomás probléma volt a baj az autóval, annak ellenére, hogy szerintem a két portugál verseny a legnehezebb a szezon során. A Proracing Rally Team ismét nagyszerű munkát végzett, melynek meg lett az eredménye.” 

Az ERC Open kategóriában Martins Sesks és Renars Francis két versenyt követően a harmadik helyen állnak, miután a Fafe Rallyn nem regisztráltak a kategóriába, így nem szereztek végül pontot. A kategóriát Joan Vinyes és Jordi Mercader 9 pont előnnyel vezeti Alberto Monarri és Carlos Cancela előtt, míg Sesks 24 pont hátránnyal áll. 

Latvala elárulta hol térhet vissza Ogier 

0

Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke elárulta, csapatával azon dolgoznak, hogy Sébastien Ogier Portugáliában térjen vissza. 

“Úgy tűnik, Sébastien szeretne Portugáliában indulni – mondta Jari-Matti Latvala a Rallit.fi oldalnak. – Már régóta szeretett volna úgy indulni egy murvás versenyen, hogy nem kell takarítania a pályákat az első napon. Erre jó lehetőség lenne Portugália.” 

A WRC szezon első murvás versenyén, akár összejöhet ismét a két Sébastien csatája, vagyis Sébastien Loeb is indulhat akár a versenyen. Ennek Latvala csak őrülne. 

“Nagyszerű lenne, ha a két Seb ismét csatázhatna egymással. Ráadásul mindketten olyan helyzetben vannak a bajnokságban, hogy nem kellene takarítaniuk a pályákat. Jót tenne a versenynek, ha Loeb és Ogier is indulna.” 

Latvala azt is elárulta, hogy Sébastien Ogier Szardínián biztosan nem indulhatna WEC szereplése miatt. 

“Ogier biztosan kihagyná a Szardínia Rallyt, mert a WEC bajnoki címéért folyó csata nagyon szoros. Esapekka Lappi biztosan indulni fog Észtországban és Finnországban. A többi verseny még maradjon titokban. Ogier maga dönthette el, hogy hány versenyen indul a WRC-ben és ötről egyeztünk meg.” 

A WRC szezonnyitó Monte-Carlo Rallyn Sébastien Loeb és Sébastien Ogier csatájáról szólt a verseny, melyből végül a kilencszeres rally világbajnok jött ki győztesen, megelőzve a nyolcszoros világbajnokot. 

A Portugál Rallyt május 19-22. között rendezik. 

Tanak: Az aszfalt a gyengénk 

0

Ott Tanak bevallotta, aszfalton kevésbé tud jó teljesítményt nyújtani, mint murván, ezért a Horvát Rally előtti teszten sok munkát kell elvégeznie. 

A Hyundai észt versenyzője, Ott Tanak, 2019 rally világbajnoka számára nem indult jól az idei szezon sem, hiszen a Monte-Carlo Rallyn kiesett, míg Svédországban egy műszaki hiba miatt csak a Power Stage győzelemmel tudott öt pontot szerezni. 

A 14-szeres WRC futamgyőztes észt versenyző szeretne visszatérni a sikerek útjára a Horvát Rallyn, ahol ráadásul aszfalton kell gyorsnak lennie, amin kevésbé sikeres, mint murván. 

“Az aszfalt egyértelműen a gyenge pontunk – mondta Ott Tanak a WRC hivatalos oldalának. – A tesztszabályok miatt nem nagyon tudunk fejlesztő munkát végezni, mivel minden versenyző csak egy napot tud tesztelni egy verseny előtt. A rendelkezésre álló három tesztnapból muszáj a lehető legtöbbet kihoznunk. A csapat keményen dolgozott a gyárban, és az autóban is látok elegendő potenciált a sikerhez.” 

Ott Tanak és Martin Jarveoja az április 21-24. között sorra kerülő Horvát Rallyn nyolcadikként fog rajtolni a Hyundaijal az első napon, így már kissé koszos úton kell majd kiharcolnia a jó rajthelyet a verseny második napjára. 

Az észt páros tavaly a Sébastien Ogier-Julien Ingrassia, az Elfyn Evans-Scott Martin és a Thierry Neuville-Martijn Wydaeghe kettősöket követően a negyedik helyen zárt Horvátországban. 

13 szakasz a Kanári-szigetek Rallyn 

0

A Rally Európa-bajnokság harmadik versenyén, a Kanári-szigetek Rallyn idén négy szakasszal kevesebbet kell teljesíteni, mint 2021-ben, és a versenytáv is három kilométerrel rövidebb lesz. 

Tavaly november közepén rendezték a Kanári-szigetek Rallyt, a Rally Európa-bajnokság szezonzárójaként, idén azonban már a harmadik futam alkalmával a spanyol szigetekre kell menniük a versenyzőknek május közepén. 

A versenyen idén négy szakasszal kevesebbet, 13-at kell majd teljesíteni, a versenytáv ugyanakkor csak 3 kilométerrel lesz kevesebb, mint 2021-ben. 

A Kanári-szigetek Rally május 12-én este egy 1,5 km-es szuperspeciál szakasszal indul, majd másnap és az utolsó napon is hat szakasz vár a mezőnyre. A leghosszabb gyorsasági vasárnap kerül megrendezésre, a Moya-Valleseco szakasz 27,42 km hosszú lesz. 

2021-ben Alexey Lukyanuk és Alexey Arnautov Citroennel tudott nyerni 52,3 másodperccel megelőzve az idei Azori-szigetek Rallyn első győzelmét szerző spanyol Efrén Llarena-Sara Fernández kettőst, míg a harmadik a lengyel Miko Marczyk és Szymon Gospodarczyk lett. 

Herczig Norbert és Igor Bacigál minden bizonnyal indul a spanyol versenyen is az MRF Team versenyzőjeként, miután korábban már kétszer részt vett a Kanári-szigetek Rallyn, ahol 2018-ban Skodával a 13., míg egy évvel később Volkswagennel a negyedik helyen zárt Ferencz Ramón navigálásával. 

Amennyiben Csomós Miklós és Nagy Attila, Valamint Herczig Patrik és Bán Viktor is rajthoz áll a spanyol versenyen, úgy első alkalommal indulnának a rendezvényen. 

Az ERC pontversenyében két portugál rallyt követően Armindo Araújo vezet, míg Herczig Norbert a 13.

Két magyar páros a Horvát Rallyn 

0

Megjelent a Horvát Rally nevezési listája, melyen a László Zoltán–Kürti Tamás és a Bútor Róbert–Tagai Róbert kettősök is rajthoz állnak. 

Összesen 66 nevezés érkezett a Rally Világbajnokság harmadik futamára, a Horvát Rallyra, köztük 11 páros Rally1-es autóval áll rajthoz. 

Az aszfaltos verseny első napján a finn Kalle Rovanpera és Jonne Halttunen fog elsőként rajtolni a Toyotával, majd a Hyundai belga versenyzői, Thierry Neuville és Martijn Wydaeghe, az M-Sport brit-svéd kettőse, Gus Greensmith és Jonas Andersson, majd a japán-ír toyotás Takamoto Katsuta-Aaron Johnston következik. 

Az ötödik rajthelyen az ír, fordos Craig Breen–Paul Nagle indulhat, akiket a finn toyotás Esapekka lappi-Janne Ferm kettős, a svéd-brit Oliver Solberg–Elliott Edmondson, az észt Ott Tänak–Martin Jarveoja kettősök egyaránt Hyundaijal, a brit Elfyn Evans-Scott Martin Toyotával, majd a két francia fordos kettős, Adrien Fourmaux és Alexandre Coria, valamint Pierre-Louis Loubet és Vincent Landais követ. 

A versenyen rajthoz áll két magyar páros is, László Zoltán és Kürti Tamás a Rally3-as Forddal a WRC3 Open mezőnyében pontokért is harcolhat, míg Bútor Róbert és Tagai Róbert Peugeot 208 Rally4-gyel indul. 

A Horvát Rallyn április 21-24. között 20 gyorsasági szakaszt rendeznek, a versenytáv pedig 291 km lesz. 

2021-ben Sébastien Ogier és Julien Ingrassia szerezte meg a győzelmet Toyotával, csapattársa, Elfyn Evans és a hyundaios Thierry Neuville előtt. 

Armstrong a hetedik lett volna a Rally3-as Fiestával 

0

Jon Armstrong csak tesztelni ment az Azori-szigetek Rallyra, azonban elképesztően gyors volt így is, ha nincs műszaki hibája, a hetedik helyen zárhatta volna a Rally Európa-bajnokság második futamát. 

Jon Armstrong idén a Junior WRC-ben versenyez, és a WRC szünetében rajthoz állt az Azori-szigetek Rallyn, hogy tanulja a Ford Fiesta Rally3-as autót. 

A brit versenyző már a rally első szakaszán az abszolút kilencedik időt autózta, majd egy vízátfolyás után műszaki hiba miatt kénytelen volt kiállni. Vasárnap visszatérve hét szakaszból ötön sikerült Top10-es eredményt elérnie a sok Rally2-es autó között, és ha nincs a műszaki hiba, még a verseny hetedik helyét is megszerezhette volna, annak ellenére, hogy vasárnap fékhibája is volt. 

“A verseny utolsó napja nagyon jól sikerült – mondta a brit versenyző az ERC hivatalos oldalának. – Akkor is voltak műszaki hibáink, de összességében ez egy pozitív hétvége volt, még úgy is, hogy eredményünk nem olyan lett a szombati műszaki hiba miatt, mint amire számítottunk. Vasárnap a Sete Cidades szakasz második teljesítésénél egy sziklának értünk, és eltörtük az egyik féktárcsánkat. Az utolsó szakaszon három fékünk működött csak, de szerencsére sikerült a célba érés.” 

Armstrong szerint az Azori-szigetek Rally szakaszai feküdtek az autónak. 

“A Rally3-as autó nagyon jó, de nincs olyan erős, mint egy Rally2-es autó. Ezért igyekeztünk a lendületünket megőrizni. Az autó előnye, hogy keskenyebb, mint a Rally2-es autó, így a szűk szakaszokon, kanyarokban gyorsan lehet vele közlekedni.” 

A Rally3-as Ford nagyjából 235 lóerős, míg egy Rally2-es autó ezzel szemben 280 lóerő körül mozog. 

Millener: Jó lehetőség ez Fourmaux számára 

0

Az M-Sport csapatfőnöke, Richard Millener szerint Adrien Fourmaux mexikói indulása jó lehetőség a francia versenyző számára, hogy formában tartsa magát a WRC kéthónapos szünetében. 

Adrien Fourmaux is rajthoz áll a mexikói Nemzetek Rallyján a hétvégén, ahol Didier Auriol csapattársaként a francia színekért tud harcolni. 

A León központú verseny Richard Millener, az M-Sport csapatfőnöke szerint jó lehetőség, hogy versenyzője a WRC kéthónapos szünetében formában tartsa magát. 

“Elég hosszú szünet van a Svéd Rally és a Horvát Rally között a WRC szezonjában – mondta Richard Millener az WRC hivatalos oldalának. – Éppen ezért szerettük volna, ha Adrien elindul a mexikói versenyen egy Ford Fiesta Rally2-vel. A Nemzetek Rallyja egy érdekes lehetőség a tapasztalatszerzésre egy olyan versenyen, amit Adrien még nem ismer, és így formában is tudja magát tartani.” 

Fourmaux izgatottan várja a hétvégi versenyt. 

“Még soha nem jártam Mexikóban, de mindenki azt mondta, hogy ez egy nagyszerű rendezvény – mondta a francia versenyző. – Hallottam, hogy gyönyörűek a szakaszok, sok a néző, és az ország is nagyszerű. Nagyon várom már a versenyt, örülök, hogy Franciaországot képviselhetem. Örülök, hogy a versenyen a nemzetek sikereiért lehet küzdeni, főleg, hogy csapattársam olyan legenda lesz, mint Didier Auriol.“ 

Az M-Sport versenyzője már a jövőre is koncentrál Mexikóban. 

“Sok jó dologra számíthatunk a Nemzetek Rallyján, amit eddig csak tv-ben követhettem, de a legfontosabb az lesz, hogy tanuljam a szakaszokat a jövő évre készülve.” 

Hatékonyabb aerodinamikát kap a Skoda Fabia Rally2

0

A Rally2 szabályrendszere annak ellenére, hogy sok területen meglehetősen kötött, bőven nyújt lehetőséget a fejlesztésekre is. Az egyik ilyen az aerodinamika, ami a Rally1-es autók után a Rally2-esekben is egyre nagyobb szerepet kap. A Skoda Motorsport gőzerővel fejleszti az új Fabiát, ennek egyik fontos eleme az aerodinamika lesz.

Az utcai autó már eleve jó alap, az új Fabia légellenállási együtthatója 0,28, ami a kategóriában a legjobbak között van. Az elődmodell Cw értéke 0,32 volt – látható a fejlődés. A közel tíz százalékos csökkenés a közúti modellen üzemanyag-takarékosságot jelent, a rallyban azonban más szempontok számítanak.

A hatékonyság a kulcsszó, ennek mentén folyt a munka. „A fő fejlesztési cél a nagyobb leszorítóerő volt, egyúttal javítva az autó általános aerodinamikai hatékonyságát” – mondja Lukas Vojik, az aero részleg munkatársa.

Fontos, hogy a Rally2-ben tilos az aktív elemek használata, emiatt volt olyan terület ahol visszalépés történt. A hűtőrács mögötti elektromosan állítható lamellákat ki kellett szerelni az autóból. Az első lökhárítón viszont megtartották a nyílásokat amelyek az autó oldala melletti légáramlatot generálják, de ennek együtt kell működnie a rallyautó splitterével is.

Skoda Fabia Rally2
foto: Skoda Motorsport

Nem meglepő, hogy a legfontosabb aero elem a hátsó szárny, az viszont érdekes, hogy az ide érkező áramlatot már a tetőlemez alakításával szabályozzák. Sőt a versenyzőket friss levegővel ellátó nyílást is úgy formálták, hogy minél tisztább levegő érkezzen a hátsó szárny felé.

„A hátsó szárny sokkal nagyobb az utcai modellnél. A teljes leszorítóerő duplája a most futó Fabia Rally2 evo hasonló értékének” – mondja Lukas Vojik.

Skoda Fabia Rally2
foto: Skoda Motorsport

A munka először számítógépen kezdődött. A CFD szimulációval kapott eredményeket előbb a szélcsatornában ellenőrizték, majd a spanyolországi aszfaltos és murvás teszteken valós körülmények közt fejezték be a munkát. Az autó már versenyen is indult, Kris Meeke gyűjtött vele tapasztalatokat.