back to top
2025. december 22. 01:02
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1185

    A Toyota is megcsinálhatja, amit a Volkswagen már elért 

    0

    A Spanyol Rallyn nagy katasztrófának kell történnie ahhoz, hogy a Toyota ne nyerje meg a gyártók vb címét, ha pedig ez sikerül, akkor elérheti azt, amit a Volkswagen 2013-2016 között megcsinált. 

    A Toyota Gazoo Racing idén kimagasodott a WRC gyártói közül, hiszen 11 versenyből hatot megnyert, mindet Kalle Rovanperának köszönhetően. 

    Ehhez képest a szezont nagyon gyengén kezdő Hyundai négy versenyt tudott nyerni, hármat Ott Tanak, egyet pedig Thierry Neuville zárt az élen. 

    Az M-Sport pedig csak Sébastien Loeb révén tudott egy futamot nyerni, a szezonkezdő Monte-Carlo Rallyt. 

    A gyártók pontversenyében a Spanyol Rally előtt 81 pont előnnyel vezet a Toyota a Hyundai előtt, így amennyiben nem veszít 29 pontnál többet a japán gyártó, akkor megnyeri a vb címet. 

    Amennyiben ez sikerülne, úgy a Toyota megvédené az egyéni és gyártói vb címet is, amire korábban csak a Volkswagen volt képes, igaz a német gyártó 2013 és 2016 között volt erre képes. 

    Az FIA kivizsgálta a szuzukai traktoros incidenst

    0

    A Motorsport Világtanács londoni Brit Királyi Autóklubban tartott ülésén az FIA felfedte a Japán Nagydíj második körében történtek átfogó vizsgálatának eredményét. 

    Hatalmas felháborodást váltott ki, hogy a Japán Nagydíj elején Carlos Sainz összetört Ferrarijának mentésére pályára hajtott egy daru, miközben még nem mindegyik pilóta érte utol a biztonsági autó által lelassított mezőnyt, ezért többen is nagy sebességgel haladtak el a daru mellett. Ezek a jelenetek a legtöbb pilótában és szurkolóban Jules Bianchi 2014-es, a monacói versenyző halálát okozó balesetét idézték fel, és válaszokat követeltek az FIA-tól.

    Az FIA pedig most közölte: „Az eljárási problémákat azonosították, és rövid-, illetve középtávon kijavítják. A vizsgálat eredményei az elkövetkező napokban kerülnek nyilvánosságra.”

    A Nemzetközi Automobil Szövetség tehát azok után, hogy az incidenst követően még közleményben hangsúlyozta, hogy minden rendben volt a daru pályára küldésével, végül elismerte, hogy hiba történt.

    Az Autosport szerint a vizsgálat egyik kulcskérdése az lehetett, hogy a japán pályabírók önhatalmúlag döntöttek-e úgy, hogy a pályára hajtanak a daruval, vagy a versenyirányítás adott erre nekik engedélyt.

    Az összes FIA rendezvényre érvényes Nemzetközi Sportkódex H függelékének 2.6.1. cikkelye világosan kimondja: „Egyetlen pályabíró vagy jármű sem léphet be a pálya területére a versenyirányítás engedélye nélkül.”

    A Motorsport Világtanács ülésén egyébként több, biztonságot javító intézkedést elfogadtak, így 2023-tól kötelezően nagyobb lesz az autók visszapillantó tükre, hogy kisebb legyen a holttér. Emellett Csou Kuan-jü silverstone-i balesetére reagálva az autók bukócsövét is megerősítik.

    Így ölhette volna meg Gasly-t a traktor Szuzukában (videó)

    Spanyolországban koronázzák meg a WRC3-as világbajnokot 

    0

    A Rally Világbajnokság utolsó európai helyszínén biztosan kiderül, hogy ki nyeri idén a WRC3-as vb címet, melyre még hárman esélyesek. 

    A WRC3 idén a Rally3-as autókkal induló versenyzők bajnoksága lett, azt követően, hogy korábban a Rally2-es autókkal lehetett indulni ebben a kategóriában. 

    A sorozatban öt futamon kell indulniuk a versenyzőknek és a négy legjobb eredmény számít év végén. 

    A WRC3-ban jelenleg Sami Pajari 1 pont előnnyel vezet a cseh Jan Cerny és a szintén finn Lauri Jonna előtt, azonban amíg Pajari már indult öt futamon, addig riválisai Spanyolországban teszik ezt meg. 

    Lauri Joona / Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Sami Pajarinak van a legkisebb esélye a bajnoki címre, ehhez gyakorlatilag Cerny és Joona nullázása kellene Spanyolországban, azonban az ördög sosem alszik… 

    A Spanyol Rallyt nyerő versenyző szinte biztosan világbajnoki címet is szerez. 

    A WRC3-ban Spanyolországban még a paraguayi Diego Dominguez jr, valamint László Zoltán (képen) indul. 

    A magyar versenyző számára legjobb esetben is a bajnokság negyedik helye lesz elérhető év végén. 

    László Martinék kilométert gyűjtenek és figyelik a WRC2-t 

    0

    László Martin és Berendi Dávid kilométergyűjtés céljával áll rajthoz a Rally Európa-bajnokság szezonzáró versenyén. A Spanyol Rallyn a Rally Világbajnoki mezőnnyel szerepelnek a kontinensbajnokságon indulók, így jó lehetőség lesz az eredményeket összemérni a két mezőnyben. 

    Mindössze 21 nevezés érkezett az Eb mezőnybe a Spanyol Rallyn, azonban köztük olyan versenyzők szerepelnek, mint a már idei bajnok Efrén Llarena, a második helyért küzdő Javier Pardo, vagy éppen a francia Yoann Bonato. 

    “Elég kevesen neveztünk az ERC-ben erre a versenyre – mondta László Martin a RallyCafe.hu-nak. –Azonban akik itt vannak, ők mind nagyon gyorsak. Nekünk még nagyon kevés a tapasztalatunk a Skodával, ezért most is a kilométereink gyűjtése az elsődleges cél.” 

    László Martint szerda este sikerült elérnünk, a pályabejárás végén. 

    “Ma egésznap a pályákat jártuk, reggel 8-kor kezdtünk és most este 7 órakor több mint 600 kilométernél járunk, de még vissza kell menni Salouba, ami még 30 kilométer. Két pályát még nem láttunk, de az biztos, hogy az eddigiek bekerülnek a kedvenceink közé! Nagyon nagy a tapadás, vannak nagyon tempós részek, és van, ahol 8 kilométeren keresztül nincs egyenes.” 

    Az Eb mezőny számára jó lehetőség ez a verseny, hogy összehasonlítsák eredményeiket a WRC2-ben indulók eredményeivel. Így tesz a magyar páros is. 

    “Figyelni fogjuk a WRC2-ben indulók eredményeit is. Kíváncsi vagyok hozzájuk képest hol tartunk. A második körben szeretnék olyan időket menni, mint amit ők elsőre tudnak. Tudva azt, hogy már sokszor mentek ezen a versenyen és közülük sokan gyári pilóták.”  

    Az Eb szezonzáróra egy komoly teszttel készültek Martinék, ami arra is jó volt, hogy ismét autóba üljenek. 

    “Kedden egy nagyon jó teszten vettünk részt. Két hónapja nem ültem versenyautóban, úgyhogy mind a 30 kilométert nagyon élveztük. Most is, mint mindig, nagyon jó kocsit kaptunk a Topp-Cars Rally Team-től, nagyon várjuk már a rajtot. Kaptunk már pár üzenetet magyaroktól, hogy jönnek ki a versenyre nagyon köszönjük, ha szurkolnak nekünk és várjuk őket a szervízparkban is.” 

    A Spanyol Rally Eb mezőnye pénteken és szombaton küzd meg egymással a csütörtöki kvalifikáció után. 

    Egy éve történt: Hamilton elájult egy csehszlovák vadászgépben

    0

    Lewis Hamiltonnak volt alkalma megtapasztalni, hogy hiába Forma-1-es pilóta valaki, egy vadászgépben ható erőket azért nem tudja csak úgy elviselni.

    Egy évvel ezelőtt, 2021. október 20-án, az az évi USA Nagydíj előtt forgatták azt a reklámfilmet, amelyben Lewis Hamilton egy vadászgép ellen versenyez. A luxusórákat gyártó, nem mellesleg a Mercedes F1-es csapatát szponzoráló IWC Schaffhausen most nyilvánosságra hozott reklámjában a hétszeres világbajnok előbb a 2021-es autójában gyorsul a kifutón egy vadászgép ellen, majd a videó végén már vadászpilótaként tűnik fel, amint maga vezeti a repülőt (a valóságban természetesen csak utas volt), és vigyorogva mutat be egy dugóhúzót a géppel.

    Az ominózus reklám:

    Az viszont már értelemszerűen nem maradt benne a reklámban, hogy a Mercedes versenyzője az egyik forduló során elveszítette az eszméletét a feketére festett L-39 Albatrosban, amely a csehszlovák Aero Vodochody vállalat által az 1970-es évek elejétől gyártott kiképző repülőgép, és felfegyverzett harci változata is van, de elsődleges feladata a vadászpilóták kiképzésének segítése.

    Hamilton az idén tavasszal, az IWC Valentino Rossival közös eseményén beszélt az élményeiről, amikor Rossi közölte vele, hogy szívesen kipróbálna egy vadászgépet. „Egyértelműen ki kell próbálnod – javasolta Hamilton, utalva a 2021 októberében átélt élményeire. – Nem érzed annyira a sebességet, mert a felhők között mész, ahol nagyon más a sebességérzékelés. Nem érződik annyira gyorsnak, mint egy motoron, a földön. De a G-erők, amik a manőverek közben hatnak rád, elképesztőek.”

    „Nagyon más, mert egy motoron általában minden irányból hat rád a G-erő. Hosszanti irányban, oldalról, és egy kicsit függőlegesen is, de egyáltalán nem hasonlítható egy vadászgéphez. A vadászgépben csak függőleges, ezért van rajtuk G-ruha. A vér leáramlik az agyból a lábakba. Úgyhogy, amikor repültünk, elájultam. Az egyik fordulóban, azt hiszem, 8-9 G hatott ránk, rajtam pedig nem volt G-ruha. Mondták, hogy milyen légzőgyakorlatot kell csinálnom, de abbahagytam, mert úgy voltam vele, hogy »ez könnyű«. Aztán a pilóta bekanyarodott, én pedig elájultam. Eléggé különleges volt.”

    A gyerekként vadászpilótának „készülő”, kis híján a Top Gun 2-ben vadászpilótaként szereplő (végül a forgatás ütközött a versenynaptárral, ezért nagy bánatára le kellett mondania) Hamilton arra a gyakorlatra gondolt, amikor a pilótának vagy utasának hasprést kell alkalmaznia, hogy minél inkább az agyban tartsa a vért. Hogy ez milyen, azt a Red Bull Air Race közvetítései során remekül meg lehetett figyelni, hiszen az ottani pilóták sem viseltek G-ruhát, miközben 10 G körüli erő is hatott rájuk (ezt legfeljebb 0,6 másodpercig léphették át, 12 G-s erőhatás fölé menve pedig kizárták őket).

    Nem a Mercedes és az IWC volt egyébként az első, amely F1-es autót versenyeztetett vadászgéppel, korábban többek között a Red Bull és a Ferrari is csinált már hasonlót:

    Nassert máris büntették, Loeb vezet

    0

    A 9.6 kilométeres kvalifikációs szakasszal kezdődött az Andalucia Rally. Az autósoknál Sebastien Loeb, a motorosoknál Sam Sunderland vezet.

    Nem az idők, hanem a csütörtöki rajtpozíciók miatt volt fontos a kvalifikáció az Andalucia Rallyn. A legjobb 10 autós és 15 motoros az eredmények sorrendjében választhatta meg a másnapi rajthelyet.

    Nasser Al-Attiyah és Sebastien Loeb a világbajnoki címért küzd a versenyen, így már az első napon is nagyot csatáztak. Loeb öt másodperccel gyorsabb volt, de Al-Attiyah gyorshajtás miatt egy perc büntetést is kapott és ezzel visszacsúszott a 21. helyre. Yazeed Al Rajhi lett a második, Guerlain Cicherit a harmadik.

    Loeb
    foto: Red Bull Content Pool

    A motorosoknál Sam Sunderland nyert, 24 másodperccel volt gyorsabb Kevin Benavidesnél, a harmadik Adrien van Beveren pedig 40 másodperccel volt lasabb.

    Csütörtökön már 464 kilométer vár a versenyzőkre, ebből 319 kilométer lesz a mért szakasz.

    Attiyah
    foto: Red Bull Content Pool

    Verstappen csapatváltását jósolja a családot jól ismerő pilóta – azt is elmondta, hová mehet

    0

    Mika Häkkinen után egy újabb rutinos autóversenyző szólalt meg Max Verstappen esetleges csapatváltásával kapcsolatban, és elmondta, hogy a Red Bullon kívüli jelenlegi két topcsapatból csak az egyikről tudja elképzelni, hogy a holland pilóta következő állomáshelye lehet.

    A Japán Nagydíjon kétszeres világbajnokká váló Max Verstappennek 2028 végéig szerződése van a Red Bull-lal, de mint azt Mika Häkkinen, a McLaren kétszeres világbajnoka már megpendítette, nem lenne meglepő, ha a holland pilóta a Red Bull esetleges teljesítményromlása esetén már ennél hamarabb csapatot váltana.

    Arra pedig még nagyobb az esély, hogy a 2028-as szezont követően más istállóban folytassa. Már a történelmi példákból kiindulva is, az F1-ben tragikus balesete előtt nyolc idényt eltöltő Jim Clarkot leszámítva ugyanis nem volt olyan többszörös világbajnok a Forma-1-ben, aki teljes pályafutását ugyanazon csapatnál töltötte. Technikailag persze a Red Bull már Verstappen második csapata, de a szó klasszikus értelmében véve még nem váltott csapatot, hiszen a Toro Rossóból (mai nevén Alpha Tauri) a Red Bull léptette elő az anyacsapatba, azaz egy „valódi” csapatváltás még várat magára.

    Verstappen előbb-utóbb ott fogja hagyni a Red Bullt, és másik csapathoz igazol

    A holland túraautós veterán Tom Coronel szerint pedig arra van a legnagyobb esély, hogy Verstappen előbb-utóbb a Ferrari versenyzője legyen, mert korábban bármennyire is jó kapcsolatot ápolt a család Toto Wolff-al, a Mercedes csapatfőnökével, ez a viszony a tavalyi szezon során végérvényesen megromlott.

    „Soha nem fog ott versenyezni, soha. Akkora folt esett a kapcsolatukon. Nagyon jól ismerem a [Verstappen] családot. Náluk az egyenes az egyenes, a görbe az görbe, nincs szürke zóna. A tavaly történtek nagyon-nagyon megbántották [Max Verstappen]. Nem volt valami elegáns a tavalyi szezon. Jó kapcsolatuk volt volt Toto Wolff-al, de a tavalyi szezon nem volt szép. És mivel nekik is vannak elveik, ez egy »nem«” – nyilatkozta Coronel a RacingNews365 podcastjában.

    Coronel szerint tehát hiába tartották magukat még a tavalyi év elején is azok a pletykák, amelyek szerint Wolff Verstappennel pótolná az előbb-utóbb visszavonuló Lewis Hamiltont, a Mercedes kiesett a pixisből. Így maradt a Ferrari, mint lehetséges opció.

    „A Ferrari viszont… Szerintem még a 49%-os esély is alacsony. Gyanítom, rögtön 2028-ban [megtörténhetne a váltás]. Max 2015 óta a Red Bull tagja, egy évet töltött a Toro Rossónál, a többit a Red Bullban. Akkor már több mint 15 éve lenne ugyanabban a csapatban. Hogy válthatna-e? Nos, talán már ennél is korábban” – vélekedett Coronel, aki szerint már csak amiatt is látni fogjuk a hollandot előbb-utóbb a Ferrariban, mert minden pilóta álma vezetni egyszer az olasz istállónak.

    “Minden versenyző akar egyszer a Ferrarinál vezetni. Az ember versenyzőként két dolgot akar: eljutni a Forma-1-be, és a Ferrarinál versenyezni. Ha Forma-1-es pilótaként versenyeztél a Ferrarinál, azzal bezárul a kör. Akkor mindent letudtál, sikereket értél el. Ha most nem akarsz a Ferrarihoz menni, azt megértem, de elég megnézni, hogy minden bajnok előbb-utóbb a Ferrarinál kötött ki.”

    Verstappen hamarabb visszavonulhat, mint a legtöbben gondolnák

    Még Lewis Hamilton is elismerte korábban, hogy minden pilóta álmai közt szerepel a Ferrari, és nem tudja, az ő életében mért nem volt soha valós opció, hogy Maranellóba igazoljon. De ő inkább a kivételt erősíti. Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Michael Schumacher, Alain Prost. Ők mind azután szerződtek a Scuderiához, hogy többszörös világbajnokok lettek máshol. Jóllehet, négyük közül csak Schumacher tudta ezt megismételni a vörösökkel.

    „Gyakran előfordul, hogy nem nyersz semmit [a Ferrarival], kivéve a Michael Schumacher-érát, persze. De Sebastian Vettel nem lett világbajnok velük, Jean Alesi sem. De versenyzőként egyszerűen csak vezetni akarod azt az autót. Ez egy álom, ami ott van minden fiatal gokartos fejében” – mondta Coronel.

    Hogy Verstappen fejében is ott van-e, az vélhetően még nem most fog kiderülni, de Charles Leclerc szerződése 2024 végén lejár a maranellóiakkal, így Verstappen akár már 2025-ben átülhetne a vörös autóba. És, ha akkor még nem, 2028-ban, red bullos szerződése lejártakor is még csak 31 éves lesz…

    Lindholm lett Mikkelsen fő riválisa Kajto veresége után 

    0

    Kajetan Kajetanowicz Új-Zéland Rallyn elért második helyével Emil Lindholm lépett elő Andreas Mikkelsen fő riválisává a WRC2-es világbajnoki címért, ehhez azonban a finn versenyzőnek is nagyon jól kell szerepelnie a szezon utolsó két versenyén. 

    Jelenleg a tavalyi győztes, Andreas Mikkelsen vezeti a WRC2-es pontversenyt, azonban amíg ő már befejezte a szezont, addig két riválisa, Kajetan Kajetanowicz és a már WRC2 junior világbajnok Emil Lindholm még két versenyen indulhat, hogy elérje hét futamát. 

    Mikkelsen 13 ponttal előzi meg Kajtot, és 20 ponttal Lindholmot a Spanyol Rally előtt, és idén még 56 pontot lehet szerezni. 

    A hét teljesített versenyből pedig a legjobb hat eredmény számít év végén, a minuszolásokkal pedig már Lindholm szerezheti a több pontot. 

    Kajto maximális pontszáma ebben a szezonban 142 lehet, míg Lindholmé 145 a minuszolások után. A vb címhez így Lindholmnak azonban két győzelmet, valamint a Power Stage szakaszokon még 4 pontot kell gyűjtenie. 

    Érdekes csata lesz még a hétvégi Spanyol Rallyn és a szezonzáró Japán Rallyn is. 

    Az M-Sport csak egy feltétellel adna lehetőséget Solbergnek 

    0

    Malcolm Wilson, az M-Sport ügyvezető igazgatója elárulta, hogy már tárgyaltak Oliver Solberggel, azonban csak egy feltétel esetén hajlandóak helyet biztosítani 2023-ban a fordos csapatban. 

    Az Új-Zéland Rally után a Hyundai Motorsport bejelentette, hogy nem hosszabbít év végén Oliver Solberggel, így Petter Solberg fiának új csapat után kell néznie. 

    A svéd-norvég versenyző már tárgyalt is az M-Sporttal, amit Malcolm Wilson is megerősített. 

    “Miután visszatért Oliver Új-Zélandról leültünk tárgyalni – mondta az M-Sport ügyvezető igazgatója a Dirtfishnek. – Néhány éve már beszéltünk egy esetleges szerződésről, azonban, az hogy ez összejöjjön fizetnie kell a lehetőségért.” 

    Oliver Solberg a Japán Rallyn még a Hyundaijal vesz részt, de csak nézőként lesz jelen, előtte, október végén pedig egy walesi versenyen indul R5-ös Volkswagenjével. 

    Solberg
    Fotó: Hyundai Motorsport

    Jön az új Kimi, akinek Toto Wolff minden verseny után üzen

    0

    Lehengerlő szezont tudhat maga mögött Andrea Kimi Antonelli, a Mercedes olasz szupertehetsége, akiről sokan már most biztosra veszik, hogy hatalmas sikerek várnak rá a Forma-1-ben.

    Gokartos berkekben már évek óta csodálattal beszélnek Andrea Kimi Antonelliről, a 2019 óta a Mercedes által támogatott fiatal olasz tehetségről. A 16 esztendős pilóta most újabb lépést tett álma, a Forma-1 felé, a hétvégén ugyanis megnyerte a német Forma-4-es bajnokságot. Tette mindezt azután, hogy az olasz F4-ben már egy fordulóval a szezon vége előtt bajnok lett.

    Antonelli még csak augusztusban töltötte be a 16. életévét, de már most a jövő egyik Forma-1-es világbajnokaként emlegetik. Nem véletlen, hogy a Mercedes már évekkel ezelőtt kivetette rá a hálóját, és azóta is nagy becsben tartja őt. A Kimi Räikkönennel csak névrokon, és nem a Jégember után elnevezett olasz a gokartos éveiben halmozta a bajnoki címeket, majd miután már tavaly bemutatkozott az olasz Forma-4-ben, első teljes szezonjában ott, valamint a német kiírásban is bajnok lett a Prema Racing-el. Utóbbiban 15 futamból 9-et megnyert, és 47 ponttal végzett a második helyezett előtt. Mindezt úgy, hogy egy teljes hétvégét kihagyott, azaz nem tudott elindulni mind a 18 versenyen.

    Andrea Kimi Antonelli, Forma-4, Prema
    A német F4-es bajnoki cím megnyerése után Fotó: ADAC F4

    Az olasz kiírásban ennél is fölényesebben nyert, hiszen ott már egy hétvégével és három futammal a szezon lezárása előtt bajnok lett. Ezek után jövőre minden bizonnyal már a Forma-3-ban fogjuk látni őt, azaz még inkább az F1-es csapatok szeme előtt lesz.

    Ám, ha Toto Wolffon múlik, ez gyakorlatilag mindegy, hiszen a Mercedes csapatfőnöke gondoskodni fog róla, hogy amennyiben így folytatja, a fiatal tehetség előbb-utóbb az egyik gyári Mercedes ülésében landoljon.

    „Minden versenyhétvége után üzenetet kapok Toto Wolfftól – idézi Antonellit a Speedweek. – Nagyon érdekli a teljesítményem, és rendszeresen gratulál a sikereimhez. Nagyszerű kapcsolatban állni vele.”

    És, hogy ki Antonelli hőse? Meglepő módon nem Kimi Räikkönen, vagy valamelyik jelenlegi Forma-1-es pilóta, hanem az az Ayrton Senna, akit legfeljebb csak fényképekről és archív felvételekről ismerhet. „Sajnos már nem láthattam élőben, de megfogott az őt körülvevő rajongás, amikor kisgyerekként láttam róla egy riportot a TV-ben. Azóta belőle merítek inspirációt, és rengeteg videót és fedélzeti kamerás felvételt nézek róla.”

    Andrea Kimi Antonelli, Forma-4, Prema
    Szemtelenül fiatal, és szemtelenül gyors Fotó: ADAC F4

    Hogy a Mercedes mennyire nagyra tartja őt, azt leginkább Toto Wolff szavaival lehet érzékeltetni, aki 2021 májusában így nyilatkozott Antonelliről a Motorsport.com olasz kiadásának. „Látni fogjuk, ahogy Andrea Kimi Antonelli eljut a Forma-1-be, és ott versenyeket nyer.”

    Ilyesmit Wolff aligha jelentene ki bármely 14 éves gokartosról (az interjú idején a formaautós bemutatkozása előtt álló Antonelli még csak ennyi idős volt), úgyhogy érdemes lesz nyomon követni az olasz szupertehetséget, aki Verstappen korrekordját már biztosan nem dönti meg, hiszen azóta 18 év lett az alsó korhatár az F1-ben, de senki ne lepődjön meg, ha már tizenévesen be fog mutatkozni a királykategóriában.