back to top
2024. november 27. 05:50
Kezdőlap Blog Oldal 194

Újabb távozó, mindössze másfél év után hagyja el az FIA-t a történelmi női vezető

0

Május végén, mindössze 18 hónapnyi munka után távozik az FIA-tól a szervezet első vezérigazgatója, Natalie Robyn. Rövid időn belül ő a negyedik vezető beosztású szakember, aki elhagyja a szövetséget.

Az FIA 2022 szeptemberében jelentette be, hogy az év novemberétől Natalie Robyn fogja betölteni a vezérigazgatói posztot a szervezetnél. Mindez több szempontból is történelmi kinevezés volt: egyrészt egy újonnan létrehozott pozícióról van szó, másrészt a kinevezés azt a nyilvánvaló üzenetet közvetítette, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség a legfelső menedzsment szintjén is nyit a nők felé.

Natalie Robyn lett az FIA első vezérigazgatója 

Az amerikai mellett spanyol állampolgársággal is rendelkező szakember feladata az FIA struktúrájának, valamint pénzügyi működésének átalakítása, modernizálása volt. Azonban szerdán hivatalossá vált, hogy május végén közös megegyezéssel távozik a szövetségtől, vagyis mindössze másfél év után elhagyja jelenlegi munkahelyét.

„A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) ma bejelenti Natalie Robyn távozását a vezérigazgatói posztról – áll a közleményben. – Natalie a szövetség működési struktúrájának átfogó átalakítását vezette, és kulcsszerepet játszott az FIA modernizálásában, az irányítás fejlesztésében és a fenntartható pénzügyi stabilitás biztosításában. Natalie 2022 novemberében történt kinevezése a vezérigazgatói pozícióba mérföldkövet jelentett, mivel 18 éves pályafutása során mind az autóiparban, mind a pénzügyi szektorban betöltött szerepköreit hasznosította.”

Mi folyik itt? – újabb ember távozott az FIA-tól, mert magasról tettek arra, amit mond

Robyn rövid időn belül a negyedik vezető beosztású alkalmazott, aki távozik az FIA-tól. Tavaly decemberben előbb Deborah Meyer, a női bizottság első embere mondott le, majd az év elején kinevezett sportigazgató, Steve Nielsen is elhagyta a szervezetet. Őket Tim Goss, a szövetség formaautós bizottságának technikai igazgatója követte idén januárban.

Teljes a zűrzavar az F1 szabályozó szervezeténél, újabb szakember távozott

„Hatalmas kiváltság volt betölteni az FIA vezérigazgatói szerepét, és hálás vagyok, hogy irányíthattam az átszervezési és a reformprogramot – fogalmazott Robyn. – Most itt az ideje, hogy annak tudatában távozzak, hogy a szervezet felkészültebben várja az előtte álló kihívásokat. Nagy büszkeséggel tölt el az FIA átalakításának elősegítésében betöltött szerepem mind a sport, mind a mobilitás területén, és elégedetten hagyom el a szervezetet, amely egy tehetséges és elkötelezett embereket felvonultató csodálatos csapatból áll.”

„Natalie kinevezésének az FIA első vezérigazgatójaként nagy jelentősége volt – ezek már Mohammed bin Szulajmnak, az FIA elnökének szavai. – Nagyban hozzájárult a működési és irányítási struktúránk, valamint a pénzügyi fenntarthatóságunk széles körű átszervezéséhez. Az FIA nevében sok sikert kívánok neki a jövőbeni munkájához.”

Tanak a murvás versenyeken szállna harcba a vb címért

0

Ott Tanak az idei WRC-szezon eddigi négy versenyén még nem tudott dobogóra állni, azonban a Portugáliával kezdődő murvás versenyeken szeretné ponthátrányát csökkenteni. 

Ott Tanak Thierry Neuville és Elfyn Evans mellett egyike volt azon versenyzőknek, akiket az idei vb cím egyik legnagyobb esélyesének tartottak, azonban eddig nem igazán tudott harcolni belga csapattársával és a walesi toyotással. 

Négy verseny után csupán két negyedik hely a legjobb eredménye, de a 2019-es világbajnok bízik benne, hogy a Portugáliával kezdődő murvás versenyeken képes lesz csökkenteni hátrányát a pontversenyben. 

“Egyértelmű, hogy a murvás versenyek adhatnak nagyobb esélyt a több pont megszerzésére és bízom benne, hogy murván sokkal kényelmesebben tudom vezetni az autót – mondta Ott Tanak a Motorsport.com oldalnak. – Mivel a Szafari Rally egyedi minden más murvás versenyhez képest, igazából a Portugál Rally előtti teszten vezettem először ilyen talajon az autót. Bízom benne, hogy sikerül gyorsulni és versenyképesebbek leszünk.” 

Portugál Rally 2024 – Minden infó egy helyen

A Portugál Rallyt a vb negyedik helyéről várhatja Tanak, így az első napon jobb körülmények várhatnak rá, mint az előtte induló riválisaira. 

F1-es világbajnokok és más sztárok emlékeztek a hőskor legendájára a Westminster-apátságban

0

A koronavírus-járvány miatt először tartottak széleskörű megemlékezést a négy évvel ezelőtt elhunyt Sir Stirling Moss tiszteletére. A ceremóniára a Westminster-apátságban került sor, és több F1-es világbajnok és más, a sportághoz köthető személyiség mellett például a királyi család több tagja is részt vett rajta.

2020. április 12-én, vagyis bő négy évvel ezelőtt érkezett a szomorú hír, hogy 90 éves korában elhunyt Sir Stirling Moss, az addigi legidősebb élő F1-es futamgyőztes. A brit legendát természetesen a hagyományoknak megfelelően elbúcsúztatták, ám a koronavírus-járvány miatt szélesebb körű megemlékezésre nem került sor, egészen mostanáig.

Szerdán ugyanis a londoni Westminster-apátságban tartottak egy ceremóniát a tiszteletére, ahol számos világsztár megfordult. Összesen körülbelül kétezer vendég vett részt az eseményen, köztük a család, a barátok, valamint versenyzők mindenféle kategóriából. Emellett néhány szerencsés szurkolónak volt lehetősége jegyet váltani rá.

Így nyűgözte le a hőskor F1-es legendája a mai mezőny egyik tagját

A Forma–1-es világbajnokok közül Moss három honfitársa, Sir Jackie Stewart, Nigel Mansell, valamint Damon Hill volt jelen személyesen. Egykori ellenfelét és csapattársát, a hőskor vitathatatlanul legnagyobb versenyzőjét, Juan Manuel Fangiót fia képviselte, aki Argentínából utazott el, hogy részt vegyen a megemlékezésen.

Szintén a Forma–1 világából érkezett Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. Rajtuk kívül azonban más ismert személyiségek is jelen voltak. Többek között a leginkább a ’Mr. Bean’-filmekből ismert Rowan Atkinson, de például a brit királyi család is képviseltette magát Eduárd és Mihály kenti hercegek személyében.

A nála szűk 10 évvel fiatalabb Stewart megható módon tisztelgett Moss előtt, hiszen magával vitte azt az autogramot, amelyet még gyerekkorában kapott akkori hősétől, amikor egy angol–skót határ menti versenyen vett részt. Kiemelte, hogy néhai honfitársa mindig a teljes nevét írta rá a papírra, ezt a szokást pedig tisztelte, majd később át is vette. Ezután megosztott egy anekdotát, amely a legenda szerint más versenyzőpárossal is megtörtént már: amikor 1973-ban, nem sokkal a harmadik világbajnoki címének megszerzése után gyorshajtáson kapták, nem akart hinni a fülének. „Mit gondol, ki maga, Stirling Moss?” – tette fel a kérdést az őt megállító rendőr.

Hogyan nyerjünk F1-es futamot, miután kinyomta a szemünket az asszony? – mindenkit átverve!

Moss fia, Stirling Elliot felolvasott egy részletet apja neki írt leveléből. „Emlékeztetlek, hogy mindennek, amit érdemes elérni, ára van – fogalmazott. – Ha szerencsés vagy, talán soha nem kapod meg a számlát. Ebben azonban ne bízz! Mielőtt belevágsz, győződj meg róla, hogy hajlandó vagy megfizetni az árát! Én hajlandó voltam, meg is tettem, és nem bántam meg.”

A szertartás után a résztvevők megtekintették Moss leghíresebb autóit, többek között azt a Mercedes-Benz 300 SLR-t, amellyel megnyerte az 1955-ös Mille Migliát. Ami a Forma–1-et illeti, a néhai brit versenyző 16 alkalommal nyert (egyszer Tony Brooksszal közösen), de soha nem lett világbajnok, amivel a mai napig rekordtartó. 1955 és 1958 között zsinórban négyszer lett második a tabellán, majd a következő három idényben a harmadik pozícióban végzett. Pályafutása az 1962-es goodwoodi balesetével ért véget, amelyet követően kómába került, és bár többé-kevésbé felépült, többé már nem versenyzett.

Ferrarival versenyzés helyett kóma és bénulás – ezen a napon tört derékba a legendás pilóta karrierje

Nézd élőben a Portugál Rally hivatalos tesztjét!

0

Magyar idő szerint reggel 9:01-től rendezik a Portugál Rally hivatalos tesztjét egy 4.61 km-es szakaszon. hagyományosan mindenki számára ingyenes közvetítést lehet látni a szakaszról.

 

Amíg kezdődik az idei shakedown, egy kis visszatekintls a tavalyi hivatalos tesztre.

Az idén megismétlődhet az F1-ben, ami az utóbbi 30 évben csak kétszer fordult elő?

0

Nem sűrűn fordul elő, hogy valamelyik csapat dominanciájával induló Forma–1-es szezonból végül szoros küzdelem lesz, de kétszer az utóbbi 30 évben is volt rá példa. Alighanem sokan szeretnék, ha most újra lenne.

Az idei Forma–1-es szezon elején a Red Bull fölényét és váratlanul sokat változó autójának hatékonyságát látva sokan, köztük mi is azt gondoltuk, hogy akárcsak a tavalyi, ez az év is véget ért azelőtt, hogy elkezdődött volna, és már most oda lehet adni a világbajnoki címet Max Verstappennek. Lehet, hogy kicsit elhamarkodott volt ez a kijelentés?

Az eddigi hat versenyből hat pole pozíciót és négy győzelmet szerző, a pontversenyben csapattársa előtt 33, a legjobb nem Red Bull-pilóta (Charles Leclerc) előtt 38 ponttal vezető címvédő teljesítményét látva persze most biztosan sokan legyintenek és szemöldökráncolva olvassák, hogy mégis mi a fenéről beszélünk. Lando Norris és a McLaren miami teljesítménye – és itt elsősorban a versenytempójukra, és nem a szerencsével megszerzett győzelemre gondolunk – azonban felcsillantotta a reményt az izgalmasabb szezonra vágyók előtt.

Mégsem fullad unalomba az idei F1-es szezon? – avagy mit jelenthet Vestappen miami veresége

Nyilván felesleges lenne egyetlen futamból kiindulni, és azt sem tudjuk előre, hogy a McLaren jelentősen átszabott autója a többi pályán mennyire lesz ütőképes, de mint ahogyan arra Max Verstappen rámutatott: a Red Bull fölénye korántsem akkora, hogy mindig minden körülmények között képesek behúzni a győzelmet, és ha éppen nem találják meg a megfelelő beállítást, és nem tudnak zöld ágra vergődni a gumikkal, rögtön bajba kerülhetnek.

Jelenleg tehát még bőven benne van a pakliban, hogy a riválisok – leginkább a Ferrari és a McLaren – a szezonközi fejlesztésekkel szorossá tehetik a küzdelmet, és az idei vb-címekkel nem fog úgy meglépni a Red Bull, mint tette azt a tavalyiakkal.

A statisztikák alapján nem áll jól a többiek szénája

A McLaren és az Imolában érkező idei első nagy fejlesztési csomagját a héten kipróbáló Ferrari persze hatalmas feladat előtt áll, hiszen már az is nagy szó lenne tőlük, ha meg tudnák futtatni a Red Bullt a pénzéért. Általában ugyanis amikor egy csapat vagy annak pilótája dominálja a szezon elejét, akkor meg is nyeri a bajnoki címet.

Az elmúlt 30 évet nézve így volt ez tavaly és 2011-ben a Red Bull; 2020-ban, 2016-ban, 2015-ben és 2014-ben a Mercedes; 2009-ben a Brawn GP; 2004-ben és 2002-ben a Ferrari, vagy 1994-ben a Benetton, pontosabban Michael Schumacher esetében is, hiszen a konstruktőri bajnok akkor a Williams lett.

A 2009-es és 1994-es esztendő azonban kakukktojás, a szezon eleji dominanciát – a dominancia alatt jelen esetben az eredményekben is megmutatkozó fölényt értünk, mivel ezek az olyan esetek, amikor egy csapat ki is tudta használni, hogy az övé a legjobb csomag – ezekben az években ugyanis nem követte simán begyűjtött összetett elsőség.Max Verstappen, Red Bull

Megszorongathatja valaki Verstappent? / Fotó: Lintao Zhang/Getty Images/Red Bull Content Pool

A Benettont nem hagyták ellépni

30 éve Michael Schumacher és a Benetton az első négy versenyt megnyerte, majd Barcelonában csak azért lett második, mert a német pilótának ötödik fokozatban ragadt a váltója. Hogy Schumacher így is csak Damon Hill előzte meg, és egyáltalán végig tudott menni a Spanyol Nagydíjon, önmagában is kisebb csoda. Ezután még Kanadában és Franciaországban is nyert, azaz, ha nincs a barcelonai váltóhiba, az első hét futamot az élen zárta volna.

A Williams azonban Magny-Cours-ban bevetette jelentősen átdolgozott B-autóját, ami önmagában még nem lett volna elég a Brit Nagydíjra 37, azaz közel 4 futamgyőzelemnyi (akkoriban 10 pont járt az első helyért) előnybe kerülő Schumacher megszorongatásához, az FIA azonban besegített, és minden eszközzel megpróbált keresztbe tenni a Benettonnak. Ennek eredményeként Schumachert utólag megfosztották a silverstone-i második helyétől, majd két versenytől eltiltották, Spában pedig egy győzelmet is elvettek tőle.

Hill és a Williams így került olyan helyzetbe, hogy az utolsó versenyre még a vb-címre eséllyel érkezett, de végül az emlékezetes ütközéssel végződő adelaide-i szezonzárón csak a konstruktőri győzelemnek örülhettek.

Schumacher hibázott, de az igazi botrány az lett volna, ha nem ő lesz a világbajnok 1994-ben

Elfogyott a lendület

A Benetton esetétől merőben eltérő az, ami 2009-ben a Brawn GP-vel megesett. A Honda kiszállása után a brackley-i alakulatot megmentő Ross Brawn és Nick Fry olyan drasztikus költségcsökkentést volt kénytelen véghezvinni, hogy gyakorlatilag a repülőjegyektől a csapatruházaton át a szállodai szobákig mindenen spóroltak, az autó fejlesztésére pedig értelemszerűen nem maradt pénz.

Ám mivel a dupla diffúzorral ellátott BGP 001-es elképesztően jól sikerült, a szezon eleji lendületet, illetve a Ferrari és a McLaren beragadását kihasználva Jenson Button révén hétből hat versenyt nyertek, hogy aztán az év második felére drasztikusan visszaessenek. Noha Rubens Barrichello Monzában és Valenciában is győzött, Button az utolsó 10 futamon egyszer sem pezsgőzhetett a dobogó legfelső fokán, így egészen az utolsó előtti futamig nyílt maradt a küzdelem.

Végül a Red Bull hiába hajrázott nagyot és bizonyult az idény nagyobb részében a leggyorsabbnak, Button és a Brawn előnye is kitartott, és mindketten világbajnokok lettek.

Az F1 tündérmeséje is kezdődhetett volna katasztrófával, de a Brawn megúszta, amit a Williams nem

Amikor simán nyerni kellett volna

Az eredményekben is megmutatkozó dominancia mellett előfordultak olyan idények is az elmúlt 30 év során, amelyekben egy csapat úgy vágott neki a szezonnak, hogy toronymagasan az övé volt a leggyorsabb autó, mégsem tudta lezárni az évet az utolsó versenyig.

Ez történt 1997-ben, amikor az ausztráliai szezonnyitón kisebb sokkot kaptak az ellenfelek attól, hogy Jacques Villeneuve saját csapattársának 1,7 (!), a legjobb nem williamses pilótaként a 3. rajtkockát megszerző Michael Schumachernek pedig 2,1 (!) másodpercet adott az időmérőn, hogy aztán a versenyen az első kanyart se élje túl, és rögtön a rajt után kiessen.

A kanadai a második és harmadik versenyt megnyerte, de Imolában ismét jött egy kiesés, időközben pedig a Ferrari is elkezdett életjeleket adni magáról, így végül egészen a jerezi szezonzáróig meccseltek Michael Schumacherrel.

A másik hasonlóan egysíkúnak induló idény az 1998-as volt, amelynek első versenyén a McLaren-Mercedesek mindenkinek kört adtak. Ezután Brazíliában is kettős győzelem következett, Argentínában viszont már Schumacher nyert, és hiába tartotta mindenki Adrian Newey MP4/13-asát a szezon során a leggyorsabbnak, a kétszeres világbajnok egészen a szuzukai szezonzáróig életben tartotta a reményeit, hogy azok végül egy durrdefekt formájában szálljanak el végleg.

25 éves Häkkinen első vb-címe, ami gatyákat leszaggató őrültté tette a McLaren csapatfőnökét

Portugál Rally 2024 – Minden infó egy helyen

0

A WRC idei ötödik versenyét, a Portugál Rallyt május 9-12. között rendezik Matosinhos környékén. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a világbajnokság idei második murvás versenyéről. 

A havas-aszfaltos Monte-Carló Rally, a havas Svéd Rally, a murvás Szafari Rally, az aszfaltos Horvát Rally után már a 13 futamos WRC szezon idei ötödik futamához érkezünk a Portugál Rallyval, mely az első egy hét murvás rallyból álló sorozatból. 

A verseny története 
A Portugál Rally az egyik alapító versenye a WRC-nek, hiszen 1973 óta része a bajnokságnak, kivételt csupán a 2002 és 2006 közötti versenyek jelentettek. A versenyt először 1967-ben rendezték meg, idővel pedig elképesztő népszerűségre tett szert, minden pályán szurkolók ezrei foglalnak helyet évről évre. A rendezvény az 1980-as évekig vegyes talajon zajlott, majd teljesen murvás pályák kerültek a programba, melyeken továbbra is találhatóak aszfaltos összekötők. 

A szakaszok nehézsége elsősorban a pályák második teljesítése során domborodik ki, amikor mély nyomok alakulnak ki és sok szikla bújik elő, melyek könnyen okoznak defekteket. 

A verseny legsikeresebb pilótái Sébastien Ogier, valamint Markku Alén egyaránt öt győzelemmel. Az idei versenyen indulók között pedig Elfyn Evans, Thierry Neuville, Kalle Rovanpera, Ott Tanak és a WRC2-ben rajthoz álló Kris Meeke tudott már korábban nyerni. 

A Portugál Rally utóbbi 10 győztese 
2013: Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (FRA) VW Polo R WRC
2014: Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (FRA) VW Polo R WRC
2015: Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila (FIN) VW Polo R WRC
2016: Kris Meeke – Paul Nagle (GBR, IRL) Citroen DS3 WRC
2017: Sébastien Ogier – Julien Ingrassia (FRA) Ford Fiesta WRC
2018: Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai i20 Coupe WRC
2019: Ott Tanak – Martin Jarveoja (EST) Toyota yaris WRC
2021: Elfyn Evans – Scott Martin (GBR) Toyota Yaris WRC
2022: Kalle Rovanpera – Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1
2023: Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 

A 2024-es bajnokság 
A világbajnokság élén Thierry Neuville hat pont előnnyel áll Elfyn Evans előtt, míg Adrien Fourmaux 27, Ott Tanak pedig 33 pont hátránnyal a harmadik és negyedik. 

A gyártók bajnokságában a Toyota 7 ponttal előzi meg a Hyundait és 80 ponttal az M-Sportot. 

Portugáliában az idén részmunkaidőben versenyző nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier, a kétszeres világbajnok Kalle Rovanpera és a szezonját ezen a versenyen kezdő Dani Sordo jó rajthelye miatt komoly eséllyel áll rajthoz.  

A 2024-es útvonal 
Az idei versenyen 22 szakasz és 337.04 km versenytáv vár a mezőnyre. Az első nap nyolc szakaszát nagyobb szervizelés nélkül kell teljesíteni, míg szombaton kilenc gyorsasági vár a mezőnyre. Vasárnap ugyancsak nem lesz lehetőség szervizelésre. 

Időterv, magyar idő szerint 
Május 9., csütörtök  
09:01 Shakedown (Baltar) 4.61 km  

20:05 SS1 SSS Figueira da Foz 2.94 km  

Május 10., péntek  
09:05 SS2 Mortágua 1 18.15 km
10:35 SS3 Lousã 1 12.28 km
11:35 SS4 Góis 1 14.30 km
12:35 SS5 Arganil 1 18.72 km
13:15 Gyűjtő – Arganil – 30 perc
13:45 Gumiabroncs-szerelési zóna – Arganil – 15 perc
15:05 SS6 Lousã 2 12.28 km
16:05 SS7 Góis 2 14.30 km
17:05 SS8 Arganil 2 18.72 km
18:35 SS9 Mortágua 2 18.15 km
21:15 Szerviz A – Exponor – 49 perc  

Május 11., szombat  
09:05 SS10 Felgueiras 1 8.81 km
10:05 SS11 Montim 1 8.69 km
11:05 SS12 Amarante 1 37.24 km
12:35 SS13 Paredes 1 16.09 km
13:26 Gyűjtő – Exponor – 20 perc
13:46 Szerviz B – Exponor – 44 perc
15:35 SS14 Felgueiras 2 8.81 km
16:35 SS15 Montim 2 8.69 km
17:35 SS16 Amarante 2 37.24 km
19:05 SS17 Paredes 2 16.09 km
20:05 SS18 SSS Lousada 3.36 km
21:15 Szerviz C – Exponor – 49 perc  

Május 12., vasárnap  
08:05 SS19 Cabeceiras de Basto 1 19.91 km
09:35 SS20 Fafe 1 11.18 km
10:35 SS21 Cabeceiras de Basto 2 19.91 km
11:35 Gyűjtő – Vieira do Minho – 45 perc
13:15 SS22 Fafe 2 (Power Stage) 11.18 km  

Időjárás 
Matosinhos környékén a hétvége során tavasziasz, száraz időjárás várható reggelente 13-14, délután pedig 18-23 fokos hőmérséklettel. A leghűvösebb vasárnap lehet. 

Teljes nevezési lista 
Teljes élő közvetítés: Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Élő eredmények 
A világbajnokság állása 

Latvala újjáépítette a Celicáját amivel nemrég felborult – újabb bajnoki címet akar szerezni vele

0

Jari-Matti Latvala márciusban borult fel a Toyota Celicájával a Tuuri Rallyn. A Toyota WRC csapatának vezetője újjáépítette az autót, és az a terve, hogy megszerezze vele a Historic Eb bajnoki címét.

Az talán nem is volt kérdés, hogy miután a nagymamája birtokán át vezető pályán felborult Latvala a Toyotával, az autót újjáépíti. Az viszont már meglepetés, hogy az eddigi évi 4-5 verseny helyett újra élesben akar majd csatázni egy FIA sorozatban, ráadásul a bajnoki cím lesz a célja. Az, hogy pontosan mikor, a szabályozástól függ.

„Várjuk, hogy megtudjuk, milyen lesz a szabályozás. Arra számítunk, hogy a következő szabályrendszer 1996-ig engedi majd az autókat, de még nem tudjuk, hogy 2025-ben vagy 2026-ban jönnek-e ezek a szabályok” – mondta a 18-szoros WRC futamgyőztes.

„Tuuri után inkább egy teljesen új autón dolgoztunk a bajnokságra. Ez már készen van, de idén nem fogom vezetni – 2025-re tartogatjuk. A fehér autó összetörése nem volt olyan rossz, mert most már többet dolgozunk rajta. Eredetileg egy N csoportos futómű volt alatta, amivel egy kicsit nehezebb. Mi A csoportosra építettük, levettük a tetőt, kicseréljük a bukókeretet, és még sokkal több munkát végzünk el” – részletezte az építési folyamatot Latvala.

Latvala a szabályok frissítéséig az ST185-tel csak murvás versenyeken akar indulni, itt azt várja, hogy a csökkentett súly miatt versenyképesebb lesz. Ugyanakkor a jövőbeli EHRC indulás nem lesz összeférhetetlen a csapatfőnöki munkával sem.

„Nyilvánvaló, hogy mindig a Toyota Gazoo Racingre és a WRC-csapatunkra koncentrálunk, de emlékeztek, amikor Akio először beszélt velem arról, hogy vállaljam el ezt a csapatfőnöki munkát – azt mondtam neki, hogy továbbra is versenyezni akarok. Ebben megegyeztünk. Csináltam néhány versenyt, de mindig is többet akartam” – mondta Latvala, aki eddig hétszer nyerte meg a finn EHRC fordulót, a Lahti Historic Rallyt, ráadásul a Toyotán kívül Ford Escort RS1800-zal és Audi Quattroval is diadalmaskodott.

Latvala
Fotó: Toyota Gazoo Racing

F1-es sárvédőt és legújabb fejlesztéseit is kipróbálja a Ferrari a házi tesztpályáján

0

A következő két nap az F1 és a Ferrari szempontjából is fontos fejlesztések kipróbálásával fog telni.

Miután a jelenlegi generációs Forma–1-es autók 2022-es esőfutamain nyilvánvalóvá vált, hogy áthidalhatatlan problémát jelent a megnövekedett mennyiségű vízpermet, az FIA elkezdett kísérletezni a vízpermet mérséklésével. Kezdetben egyfajta kerékdobról szóltak a hírek, majd ez módosult „sárvédőre.” Az első változatot tavaly év közben a McLaren tesztelte, amely Silverstone-ban a Mercedesszel közösen vett részt összehasonító teszten (a McLarenre nem szerelték fel az eszközt).

Először láthattuk, hogy milyen lehet a sárvédő a Forma-1-ben (fotó)

A tesztet kudarcként kommunikálta az FIA, a munka azonban nem állt meg, és a héten a Ferrari fog pályára vinni egy módosított verziót. „A feladat a vártnál bonyolultabbnak tűnik” – idézi Nikolasz Tombaziszt, az FIA együléses bizottságának igazgatóját a formu1a.uno, amely beszámolt arról, hogy a vörösök mikor köröznek.

Ennek oka, hogy nemcsak a gumik által felvert vízpermet okoz gondot a hátul haladóknak, hanem a diffúzor által a levegőbe „lőtt” víz is, ennek fizikája pedig eléggé bonyolult. Ráadásul a 2022-ben bevezetett új szabályok és a szívóhatás visszahozatala rontott a helyzeten, így azóta tulajdonképpen extrém esőgumit igénylő körülmények között lehetetlen biztonságosan versenyt rendezni.

„Továbbra is kétségeink vannak azzal kapcsolatban, hogy mi a gumik és a diffúzor által előállított vízpermet aránya. Tudjuk, hogy mindkettő eléggé jelentős, és tisztában vagyunk vele, hogy a problémát nem lehet teljesen orvosolni” – mondta Tobazisz.

Valamilyen hatékony megoldás megtalálása ugyanakkor nagyon fontos, hiszen jelenleg az F1 nem tud teljesen esős körülmények között versenyezni. Mario Isola, a Pirelli motorsport főnöke korábban már azt is felvetette, hogy az ő szempontjukból is lényeges a helyzet, hiszen adott esetben újfajta intermediate abroncsok kifejlesztésére is szükség lehet, amelyekkel a jelenlegieknél vizesebb aszfalton is lehet versenyezni.

Az új csomagot is tesztelik

A megoldáshoz vihet közelebb a Ferrari eheti fioranói tesztje, amelynek egyik napján a maranellóiak 2022-es autóját, az F1-75-öt szerelik fel a sárvédőkkel a fellocsolt pályán, a másikon pedig az idei autóval teljesítenek 200 km-ben limitált filmes napot. Utóbbi teszten a sárvédők már nem lesznek szolgálatban, a Scuderia pedig a jövő hétvégén, Imolában érkező átfogó aerodinamikai csomagot teszi próbára.

A formu1a.uno szerint a sárvédős teszt célja elsősorban információgyűjtés és a helyes irány megtalálása 2026-ra, hogy az új aerodinamikai szabályokhoz igazítva már működőképes megoldással álljanak elő, de amennyiben sikeres lesz a teszt, a 2025-ös bevezetés sem kizárt.

8 Rally1-es, 40 WRC2-es páros áll rajthoz a Szardínia Rallyn

0

Igen szép számú mezőny gyűlik össze a Szardínia Rallyn, ahol 87 párosból 8-an Rally1-es autóval indulnak, 40-en pedig WRC2-ben. 

Megjelent a Szardínia Rally nevezési listája, melyen 87 páros szerepel. A Rally1-es kategóriában a Hyundai Thierry Neuville és Ott Tanak mellett Dani Sordóval áll rajthoz, a Toyota Elfyn Evans és Takamoto Katsuta mellett Sébastien Ogier-vel indul, míg az M-Sport csapatában Adrien Fourmaux és Grégoire Munster szerepel. 

A Szardínia Rallyn mutatkozik be a 2025-ös WRC-versenyformátum

Az olasz, murvás versenyen összesen 45-en indulnak Rally2-es autóval, közülük pedig 40-en szállnak harcba a WRC2-es értékelésben. 

Hatalmas csata várható a győzelemért a citroenes Yohan Rossel, a Fordra váltó Pepe López, a skodás Kajetan Kajetanowicz, Pierre-Louis Loubet, a toyotás Sami Pajari, Georg Linnamae, Jan Solans, a Hyundai-os Emil Lindholm között. A bajnoki értékelésen kívül azonban a mezőnyben lesz Oliver Solberg Skodával, Nikolay Gryazin Citroennel. 

Különleges gyorsasági lesz a Szardínia Rally shakedown szakasza

Loubet már túltette magát a csalódáson, de úgy érzi idén jobban tudott volna szerepelni a WRC-ben

0

Pierre-Louis Loubet tavaly év végén kikerült az M-Sport csapatából és idén a WRC2-ben áll rajthoz, ahol Portugáliában kezdi szezonját. 

Pierre-Louis Loubet tavaly nem tudta megismételni 2022-es jó szereplését, így kikerült az M-Sport csapatából. 

“Belátom, hogy nagyon gyengén zártuk a tavalyi szezont – mondta Pierre-Louis Loubet a RallyeSport Magazinnak. – Chilében kicsúsztunk, Görögországban műszaki hiba miatt már a verseny elején kiestünk és a Közép-Európa Rally sem sikerült jól. A sok balszerencse ellenére próbáltam a WRC csúcskategóriájában maradni, mert tudtam, hogy ennél csak jobb teljesítményre vagyok képes.” 

Loubet 12 versenyen indult a tavalyi sze6zon során, azonban csupán ötször tudott pontot szerezni, év végén pedig a 11. helyen zárt a bajnokságban. 

“Néhányszor sikerült jó tempóban vezetni, összességében nem éreztem annyira rossznak a szezont, de sokszor jött közbe valami. Vagy én hibáztam, vagy az autó állt meg. Szívesen javítottam volna idén a tavalyi eredményeken, mert tudtam, hogy többre is képes vagyok. Év végén azonban nem sikerült hosszabbítani az M-Sporttal, ami csalódást okozott.” 

A francia versenyző tudja, hogy nehéz időszak volt a tavalyi év, de hasonló mélypont más versenyzőknél is adódott karrierjük során. 

“Ha megnézzük, Ott Tanak, Elfyn Evans, Adrien Fourmaux és Thierry Neuville számára is volt nem jól sikerült szezon, ahonnan fel tudtak állni. Én is abban bízok, hogy a jövőben jobb teljesítménnyel tudom folytatni.” 

Ez aztán a bravúr! Loubet elsőre nyerni tudott a Katar Rallyn!

Az M-Sport Adrien Fourmaux-nak adott ismét lehetőséget az idei szezon során, Loubet azonban nem irigykedik honfitársára. 

“Összességében csalódott lettem volna, ha Adrien nem kap lehetőséget az M-Sporttól az idei évre, mert tavaly nagyon jól teljesített a Rally2-es autóval. Sebességét már korábban is megmutatta, de akkor még sokat hibázott ő is. Ebben nagyot javult az idei évre, és megérdemelten vezeti a Rally1-es autót. Nem vagyok rá féltékeny, nem irigykedek rá. Tavaly még az autóval is sok probléma volt, az idei évre a műszaki hibák is eltűntek.” 

Loubet idén a WRC2-ben folytatja karrierjét Skoda Fabia RS Rally2-vel, szezonját pedig a hétvégi Portugál Rallyn kezdi. A 27 éves versenyző 2019-ben már nyerni tudott ebben a kategóriában.