Craig Breen már nagyon várja a hétvégi Svéd Rallyt, melyen sok újdonsággal kell szembenéznie, ennek ellenére bízik egy jó eredményben.
“Nagyon izgatott vagyok amiatt, hogy egy teljesen új versenyt fedezhetek fel – mondta Craig Breen. – Torsbyban már sokszor indultam, de ez a verseny teljesen új lesz. Ez lesz az első verseny laza felületen a Rally1-es autóval. Az első napon a mezőny elejében kell indulnunk, így ez is újdonság lesz számomra. Másodikként rajtolni nem a legjobb dolog, de egy olyan kihívást jelent, amit már nagyon várok. Jó versenyben reménykedek Svédországban, próbálok nagyobb önbizalmat szerezni az autóval, mint az sikerült a Monte-Carlo Rallyn. A fő cél, hogy erős bajnoki pozíciót sikerüljön kiharcolni a Horvát Rallyra is.”
Craig Breen 2011-ben indult először a Svéd Rallyn egy S2000-es Forddal, míg a WRC legerősebb kategóriájában 2014-ben debütált a havas versenyen, amikor a Forddal a kilencedik helyen zárt. Svédországban a legjobb eredményét 2018-ban érte el, amikor a Citroen C3 WRC-vel a második helyet szerezte meg.
Az ír versenyző az idei szezont a Monte-Carlo Rallyn a harmadik helyen kezdte, azonban Kalle Rovanpera a Power Stage megnyerésével pontszámban megelőzte, így Breen a finn versenyző után másodikként fog rajtolni a hétvégi verseny első napján.
Az M-Sport csapatvezetője, Richard Millener szerint hatalmas kihívást fog jelenteni a versenyzőik számára a Svéd Rally, mely leginkább a skandináv versenyzők számára fekszik.
Az M-Sport a Monte-Carlo Rallyn kiválóan kezdte a WRC szezont, hiszen Sébastien Loeb nyerni tudott, Craig Breen a harmadik, Gus Greensmith pedig az ötödik helyen ért célba első szakaszgyőzelmét is megszerezve.
Richard Millener ennek megfelelően bizakodva várja a Svéd Rallyt is.
“A Monte-Carlo Rallyn elért jó eredmények után szeretnénk a Svéd Rallyn is jól szerepelni – mondta az M-Sport csapatvezetője. – Craig Breen nagyon erős pozícióban rajtol, ráadásul csapatunk is vezeti a gyártók bajnokságát, így nagyon jó eredményekben bízunk.
A hó és jég komoly kihívást jelentenek a nem skandináv versenyzők számára, de egy nagyon erős autóval érkezünk a versenyre, így reméljük, hogy jó eredményekkel folytathatjuk a szezont. A csapat nagyon keményen dolgozott a Ford Puma Rally1-es autók felkészítésén.”
Az M-Sport Svédországban Craig Breent, Gus Greensmith-t és Adrien Fourmaux-t indítja a Rally1-es Pumákkal.
Breen 2018-ban már dobogón tudott zárni Svédországban a Citroënnel, azonban Greensmith számára az abszolút 16. hely a legjobb eredmény, amit 2017-ben Ford Fiesta R5-tel ért el. A Montét balesettel záró Fourmaux pedig 2020-ban szerezte legjobb eredményét havas versenyen, amikor Ford Fiesta Rally2-vel az abszolút 18. helyen ért célba.
Teemu Suninen a tavalyi Ypres Rally után váratlanul elhagyta az M-Sport csapatát, akkor nem nagyon indokolta döntését, de most meglepő dolgokkal állt elő.
Teemu Suninen a 2017-es Lengyel Rallyn debütált a WRC legerősebb kategóriájában az M-Sport Ford Fiesta WRC-jével, majd a Finn Rallyn a második helyért is harcolni tudott, de végül negyedik lett.
2018-ra a finn főállású gyári versenyzővé lépett elő, és 2018-ban a Portugál Rallyn harmadik, 2019-ben pedig a Szardínia Rallyn a második helyen zárt. Mindezt úgy, hogy korántsem úgy zajlott a versenyekre való felkészülés, mint a Toyota vagy a Hyundai esetében.
“2019-ben csupán három napot tudtunk egész szezonban tesztelni – mondta Teemu Suninen az észt Betsafe oldalnak. – Ezen a szinten nagyon nehéz igazán jól szerepelni évi három nap teszteléssel.”
2020-ban pedig kitört a világjárvány, ami az M-Sportot rendkívül nehéz helyzetbe hozta, még kevesebb tesztnapot tudtak lebonyolítani, valamint régi alkatrészeket használtak fel a Ford Fiesta WRC esetében.
A helyzet 2021-ben még rosszabb lett, hiszen a csapat csak fizetős versenyzőket indított, és már a Rally1-es autó építésére koncentrált, ennek ellenére a versenyzőktől a legjobb eredményeket várták el.
“Nagyon rossz volt, hogy sehol sem tudtunk tesztelni. Ennek ellenére az első három között kellett volna zárnunk a versenyeken. Olyan is előfordult, hogy nem tudtunk normálisan reggelizni, amíg a szállodában normális reggelit kínáltak, addig mi csak croissant tudtunk enni. Nem értettem, hogy ha egy milliót érő autóink vannak, akkor miért nem tudtunk öt eurót költeni zabkására, vagy más egészséges reggelire.”
A feszült helyzet végül szakítással zárult, Suninen és menedzsere, Timo Jouhki a tavalyi Ypres Rally után távozott az M-Sporttól.
“A pohár akkor telt be, amikor nem kaptam autót az Acropolisz Rallyra. Korábban megbeszéltük, hogy R5-ös autóval indulhatok ott, majd érkezett egy üzenet Malcolm Wilsontól, hogy mégsem indulhatunk. A gyárban nem volt elég dolgozó, és nem tudták felkészíteni az autót.”
Suninen a szakítás után Volkswagen Polo GTI R5-tel indult a Finn Rallyn, és megnyerte a WRC2-es kategóriát, majd Spanyolországban már a Hyundai WRC2-essel, a Monza Rallyn pedig Ott Tänakot helyettesítve indulhatott a Hyundai WRC-vel. A finn versenyző idén is maradna a koreai gyártónál.
“Jelenleg nincs szerződésem a Hyundaijal, de még így is többet tesztelhettem, mint az M-Sporttal egy teljes év alatt. Most folytatjuk a tesztelést, és remélhetőleg hamarosan meg tudunk egyezni a versenyzéssel kapcsolatban is.”
Suninen idén a Hyundai WRC2-es csapatában szeretne indulni, szezonját pedig Horvátországban, vagy Portugáliában kezdheti.
Jari Huttunen az idei évre az M-Sporthoz igazolt a Hyundaitól, ahol elsősorban WRC2-es programban vehet részt, de Finnországban akár Rally1-es autó volánja mögött is láthatjuk őt.
A Marcus Grönholm által támogatott Jari Huttunen a Hyundai csapatából az M-Sporthoz igazolt az idei WRC szezonra, ahol egy Ford Fiesta Rally2-vel indulhat a WRC2-ben.
“Az idei évet a Ford fogja meghatározni, és biztosan egy észszerű programot kapunk majd – mondta Jari Huttunen a rallit.fi oldalnak. – Hat WRC2-es futamra számítok tőlük.”
A Finn Rally idejére azonban egy Rally1-es autóval szeretnének programot összetenni Huttunen számára, és bár még folynak a tárgyalások, a fiatal finn versenyző már erről is beszélt.
“Folynak a tárgyalások egy ilyen lehetőségről. Kemény egy ilyen dolgot összehozni, de bizakodom, hogy sikerül. Most még azonban semmi sem biztos.”
Huttunen idei szezonja a Svéd Rallyval kezdődik, és nehéz versenyre számíthat, mert a Rally2-es Fordnál vannak jobb autók is a mezőnyben.
“Mindig nagy elvárások vannak, de nem szeretem őket ideje előtt elmondani. Előbb meg kell néznünk, hogy az autó milyen érzéseket nyújt a teszteken. Még nem vezettem a Fordot, erre csak hétfőn kerül sor.”
Jari Huttunen a tavalyi Monza Rallyn vezette először a Rally2-es Fordot, mellyel megnyerte a WRC2-es kategóriát.
A finn versenyző 2019-ben már versenyezhetett Hyundai i20 Coupe WRC-vel, akkor a finn Riihimaki-Rallin a második, a Pohjanmaa Rallin pedig az első helyet szerezte meg.
Petter Solberg, Richard Burns, Alister McRae, Guy Wilks, Mark Higgins… Nagyszerű autóversenyzők, akikben az a közös, hogy mindannyian megfordultak John Haugland téli raliiskolájában.
S amiért ez nekünk, magyaroknak éppen most érdekes, az nem más, mint hogy a Hangodi Bendegúz, Bunkoczi László kettős is éppen ebbe az iskolába készül, mi több, már el is utazott, hogy kipróbálja magát szöges gumikon, jégen és havon, a Dél-Norvégiában, 900 méteres magasságban felépített ralipályán. Negyvenhat ország 1700 versenyzője vett részt az elmúlt majdnem harminc évben John Haugland iskolájának háromnapos kurzusán, és kivétel nélkül mind értékes és hasznos tapasztalatokkal gazdagodott.
Ezt várja az előtte álló héttől Hangodi Bendegúz, a Peugeot 208 Rally Cup tavalyi bajnoka is, aki életében először vezet majd szöges gumikon és havon – ennél jobb visszarázódást elképzelni sem tud a hazai szezonkezdet előtt.
„Izgulni nem izgulok, de nyilván furdal a kíváncsiság, hogy milyen lesz ez az egész – mondta az utazás előtt Hangodi Bendegúz, aki az idén is marad a Peugeot-kupa versenyzője. – Az elmélet is érdekes lesz, de nyilván a vezetés része izgat a legjobban, arra vagyok a legkíváncsibb, hiszen sohasem autóztam még szöges gumikon, sem havon. Azt mondják, a szöges gumival ezen a laza talajon nagyobb lesz a tapadás, mint murván – elég nehéz elhinni, de nagyon várom, hogy megtapasztaljam. Bízom benne, hogy ebből a kurzusból sokat tudok majd profitálni: a szezon előtt több száz kilométert megtenni szerintem főnyeremény.”
A ralisuli a tudatos építkezés része, egy húszéves versenyző nyilván nagyon sokat tanulhat, de még egy olyan rutinos navigátornak is kínál újdonságokat a havon autózás, mint Bunkoczi László, aki Szalay Balázs mellett egyszer már autózott versenykörülmények között hófalak fogságában – a Northern Forest Baján, Oroszországban.
„Havon mindig történik valami, úgyhogy fejleszti a problémamegoldó képességet és gyorsítja a reakcióidőt – mondta Bunkoczi. – Három napon keresztül napi kétszáz kilométer lesz a penzum, ami azt jelenti, hogy három nap alatt megteszünk majdnem hatszáz „versenykilométert” két különböző pályán. Nekem sem volt még részem ilyesmiben, nem tudom, mire számítsak, de nagyon várom. És külön jó hír, hogy három napon keresztül mi leszünk az egyetlen ralisok az iskolában: John Haugland csak Benivel foglalkozik majd – ennek meg kell, hogy legyen az eredménye.”
Nagyot lépett előre tavaly Klausz Kristóf és Csányi Botond. Az év végén pedig a Waldviertel Rallyn és Mikulás Rallyn aratott győzelmükkel hívták fel magukra a figyelmet. Klausz szerint ez az előrelépés annyira jól sikerült, hogy idén már az abszolút első helyért szeretne harcolni.
Már tavaly is figyelemreméltóan szerepelt a Klausz–Csányi kettős. Az Országos Rally1-bajnokság negyedik helyén zártak,az év végi lendületük pedig akár egy még jobb idei szereplést is előrevetíthet.
„Remélem így lesz!“ – nevet Klausz, aki tavaly az utolsó két magyar futamra váltott Pirelli gumikra, amitől érezhetően felgyorsult.
„Valóban jobbak voltunk a Pirellin, de a dolog ettől sokkal több összetevős. Először is a Ford után a tavalyi szezonunk volt az első a Skodával, és meg kellett szokni az autót.“
Nem kell jelentős dolgokra gondolni, hiszen a Rally2-es autók között sincs jelentős különbség.
„Ez így van, tényleg nincs nagy különbség. A hajtáslánc beállítása könnyen átvihető. A Ford és a Skoda súlypontja közel azonos. Lehet a gátlókkal is játszani. Vannak a háromutas gátlókban olyan beállítások amelyeknek nem kimondottan érezhető változtatásai. Viszont, a rugók, a stabilizátorok keménysége, a hajtás előfeszítése jelentősen befolyásolják az autó viselkedését.
Év elején lágyabb beállítással mentünk, amivel könnyebben vezethető az autó. Viszont a könnyen vezethetőség és a gyorsaság nem ugyanaz. Ezért az év végére fokozatosan keményítettük. Ez okozta a gyorsulásunk egyik részét.“
A kérdés adja magát, miért nem lehetett már az év elején ilyen beállításokkal menni?
„Azért, mert ha a Boldogkő Rallyn ilyen autóval indulunk, akkor vagy leesek az útról, vagy csak lassan merek menni. Lehet, hogy van olyan versenyző, aki azonnal gyors tudott volna lenni ezekkel a beállításokkal – le a kalappal előtte, ha valaki megteszi –, de nekem szükségem volt erre a folyamatra.
Viszont jó hír, hogy idén marad az autó, így a tavalyi tapasztalataink már meglesznek és biztosan gyorsabbak leszünk, mint egy éve a szezonnyitón.“
A technika mellett mentálisan is fejlődött Klausz.
„Az a legjobb a tavalyi évünkben az, hogy minden versenyen meg tudom mondani, mivel veszítettünk. A Vértes Rallyn például sokkal gyorsabbak lehettünk volna, de úgy éreztem, hogy mentálisan elfáradtunk a verseny végére.
Sokkal tudatosabban kell készülnünk a versenyekre, hogy végig egyenletes teljesítményt tudjunk nyújtani, sőt, ha kell, akkor az utolsó gyorsra még elő tudjunk húzni valami extrát. Abban is javulnom kell, hogy minden zavaró tényezőt ki tudjak zárni és csak a saját versenyzésemre koncentráljak. Ezeket például a Waldviertel Rallyn sikerült megvalósítani.“
A beállítások már jók, Kristóf is erős fejben, a Skoda Fabia Rally2 evo pedig éppen egy nagy felújításon esik át, a motorját a napokban várják vissza a Skoda Motorsporttól, gyakorlatilag olyan lesz az autó, mintha új lenne. Vagyis minden feltétel adott.
„Így van, innentől kezdve (Csányi) Botival csak mirajtunk múlik minden. Nagyon szeretnénk idén a győzelemért harcolni. Nem tudom, hogy ez megvalósul-e, de mi rajta leszünk.“
Klausz a tavalyi ORB-program mellett több külföldi futamon is indult. A Porec Rallyn az utolsó gyorsaságiig vezetett, a Waldviertelt megnyerte. Idén azonban emelné a tétet.
„Tavaly két szomszédos országban (Horvátország, Ausztria) is bizonyítottuk, hogy tudunk versenyt nyerni, vagy harcolni a győzelemért. A hosszútávú terveink része, hogy nemzetközi szinten versenyezzünk. Idén szeretnénk pár Eb-futamon indulni. A Barum Rally az egyik kedvencem és a lettországi széles murvákat is nagyon szeretem. De az Eb-szereplésről biztosat majd csak később tudok mondani.“
Gus Greensmith a hétvégén rajthoz állt a Norvég Rally Bajnokság idei második versenyén. A Ford Fiesta Rally2-vel induló M-Sport versenyző az ötödik helyen fejezte be a havas Numedalsrallyt.
Gus Greensmith annak érdekében, hogy havas versenyen induljon a Svéd Rally előtt, egy Ford Fiesta Rally2-vel rajthoz állt a norvég Numedalsrallyn.
A versenyt Ole Christian Veiby nyerte Volkswagennel a márkatársa, Frank Tore Larsen előtt 23.1 másodperccel, míg a harmadik helyen Eyvind Brynildsen zárt Skoda Fabia R5-tel 29,5 másodperc hátránnyal, 1 perccel megelőzve a Rally2 evo Skodát vezető Anders Grondalt.
Gus Greensmith 3.8 másodperccel elmaradva hatszoros norvég bajnoktól az ötödik helyen zárta hét szakaszból álló 100 km-es versenyen.
Érdekesség, hogy Ole Christian Veiby szintén indul a Svéd Rallyn a WRC2-ben, míg Frank Tore Larsen navigátora az a Torstein Eriksen volt, aki tavaly még Mads Ostberggel versenyzett a WRC2-ben és a Magyar Rally Bajnokságban, majd az idei évre Andreas Mikkelsenversenyzőtársa lett, akivel megnyerte a Montén a WRC2-t.
További érdekesség, hogy Grondal felesége, Molly Petit Grondal Torstein Eriksen feleségével, Line Lykkével az oldalán egy Subaruval a verseny 73. Helyén zárt.
A Svéd Rallyt a hétvégén rendezik, a WRC szezon második idei versenyén péntektől vasárnap délutánig 17 szakaszt kell teljesíteni a versenyzőknek.
Gus Greensmith természetesen Svédországban már a Rally1-es Ford Pumával áll rajthoz.
Az ezredforduló korábbi WRC sztárja áprilisban visszatér a nyugdíjból és részt vesz a Rally of Nations Guanajuato versenyen Mexikóban.
Az egyszeres rally vb-futamgyőztes és a jelenlegi Toyota WRC gyári pilótája, Kalle Rovanperä édesapja bejelentette, hogy egy évtizednyi távollét után visszatér a mexikói versenyen.
Harri Rovanperä 1993 és 2006 között 15 dobogós helyezést ért el vb-pályafutása során, a gyári SEAT, Peugeot és Mitsubishi csapatoknál. A finn egyetlen győzelmét a 2001-es Svéd Rallyn szerezte Peugeot-val. Rovanperä nálunk is népszerű versenyző, 2006-os fellépését a Mecsek Rallyn a mai napig emlegeti aki látta. Azok a szerencsések pedig akik személyesen is találkoztak vele Pécsen, azt is megtapasztalták, hogy mennyire szimpatikus egyéniség.
Az április 1. és 3. között megrendezett Rally of Nations Guanajuato a Mexikói Rally szervezőinek ötlete. Arra tesznek vele kísérletet, hogy a rally élvonalát visszavigyék a régióba, egyúttal megerősítik azt, hogy Mexikó 2023-ban szeretne visszatérni a világbajnoki naptárba. Az idei murvás versenyen a nemzetek mérkőznek meg egymással.
A Mexikói Rally 2004-től – 2009-et kivéve – minden évben ott volt a WRC-naptárban, de a legutóbbi 2020-as futam óta a világjárvány miatt elmaradt.
Rovanpera a vb-n is versenyzett Mexikóban, 2005-ben ötödik lett a Mitsubishi Lancer WRC-vel. A 2002-es versenyt, amely még nem volt világbajnoki futam, megnyerte egy Peugeot 206 WRC-vel. A szervezők felkérésre Rovanpera azonnal igent mondott az idei indulásra.
„Mindig is szerettem a Mexikó Rallyt, nem csak a pályákat, hanem az embereket is. Gilles (Spitalier, a főszervező) és az egész szervezőcsapat nagyon kedves emberek. Számomra valami különleges dolog, hogy visszatérjek, és újra részt vegyek ezen a rallyn” – mondta Rovanpera.
„A rally szervezése mindig tökéletes volt, a szakaszok pedig nagyon szépek. Ezért lett az egyik kedvenc versenyem. Jó lenne, ha ugyanazzal a különbséggel nyerhetnék, mint az első alkalommal! Természetesen 2002-ben más autóban mentünk riválisainkkal – biztos vagyok benne, hogy most sokkal szorosabb lesz. És persze a vezetés ismét valami új lesz számomra. Ez lesz az első alkalom, hogy több mint 10 év után rallyautó vezetőülésében ülök” – fűzte hozzá Rovanpera, akit bizonyára az is inspirált, hogy fia Kalle mennyire jól szerepel a világbajnokságon.
Mi pedig abban bízhatunk, hogy a korábbi legendák közül egyre többen kapnak kedvet, hogy visszaüljenek a versenyautóba. Így akár az is összejöhet, hogy Rovanpera és korábbi nagy versenytársa Marcus Grönholm is újra megmérkőzzön egymással.
A Svéd Rally az idei évre 700 km-rel költözik északabbra a korábbi helyszíntől, Varmland régiótól, aminek következtében hamisítatlan téli körülmények között tudják megrendezni.
Az idei évtől Umea városa és környéke ad helyet a Svéd Rallynak, mely a korábbi házigazda Varmland régiótól 700 km-rel van északabbra a skandináv országban, ami miatt garantált a fagyos, téli körülmény a WRC egyetlen havas versenyén.
A WRC gyártói különböző körülmények között teszteltek a Svéd Rally előtt, amíg a Hyundai és a Toyota száraz körülmények között készült, addig az M-Sport versenyzője, Craig Breen komoly hóviharban tesztelte a Ford Puma Rally1-et.
A csapatok elégedettek az új helyszínről eddig látott körülményekkel.
“Nagyon jók azok a körülmények, amiket eddig láttunk a versenyről – mondta Tom Fowler, a Toyota Gazoo Racing technikai igazgatója a WRC hivatalos oldalának. – A korábbi években látott körülményekkel ellentétben most igazi téli verseny vár ránk.”
Az időjárás előrejelzés szerint kedden lesz a verseny hetében a leghidegebb, akkor nappal is mínusz hét fok várható, míg éjjel mínusz 18 fokig süllyed a hőmérséklet. Később bár kissé melegszik az időjárás és csütörtöktől plusz 1-2 fok is várható délutánonként, éjjel nem lesz melegebb mínusz hét foknál. Az előrejelzés szerdára havazást, csütörtökre és vasárnapra havasesőt, péntekre pedig hószállingózást mutat.
“Folyamatosan figyeljük az időjárás előrejelzést, ami nagyon jónak tűnik – mondta Richard Millener, az M-Sport csapatvezetője. – A verseny előtti teszt Kallban volt, ahol sokszor jó körülmények, máskor kevésbé jó körülmények között tudtunk készülni, így felkészültünk mindenre. Amennyiben sok hó esne a verseny előtt, úgy a pályák első teljesítése komoly kihívást jelentene az autók számára.”
A Svéd Rallyt jövő héten rendezik, a mezőnynek 17 szakaszt kell teljesíteni, miután kettőt törölni kelletta rénszarvas csordák vonulása miatt.
Pedro Almeida az utóbbi időszakban Rally4-es Peugeot-val versenyzett az Eb-n, azonban idén egy Rally2-es Skodára vált. A portugál versenyző korábban már indult az ERC1 junior mezőnyben szintén Skodával.
A 25 éves Pedro Almeida a 2018-as Azori-szigetek Rallyn debütált az ERC mezőnyében egy R5-ös Forddal, majd egy évvel később már egy Skodával indult a versenyen az ERC1 junior mezőnyében.
2020-ban azonban Rally4-es Peugeot-ra váltott, mellyel a Roma Rallyn, a Fafe Rallyn és a Kanári-szigetek Rallyn is indult. A portugál versenyző tavaly ugyancsak a Fafe Rallyn indul a Peugeot-val, de sikerült megszereznie az ERC3 harmadik helyét.
Almeida idén ismét Rally2-es autóval, egy Skodával áll rajthoz a Fafe Rallyn március 11-13. Között, navigátora is új lesz a versenyen, ahol Mario Castroval indul, írja az ERC hivatalos oldala.
A 47 éves Mario Castro korábban 30 ERC futamon indult már, legjobb eredményét pedig 1996-ban érte el a Rallye Rota do Sol versenyen, ahol Jorge Antonio navigátoraként az ERC értékelés harmadik helyén zárt egy Renault Clio Williams-szel.
A 2022-esERC szezon a Fafe Rallyval indul márciusban, majd két héttel később már az Azori-szigetek Rallyt rendezik. A versenyek egyben a Portugál Rally Bajnokság első két futama is.
Az Eb szezonnyitón 17 szakasz vár a nevezőkre, a versenytáv pedig 198.59 km lesz. A szezon minden versenyének összes szakasza élőben lesz közvetítve a WRC+ platformon, mely 10.99 euróért fizethető elő egy hónapra.