Már a ROC-on bemutatkozott a Nitro RX második szezonjának elektromos autója, amit a szervezők a „világ legerősebb rallycross autójának” neveznek.
A First Corner építette meg az FC1-X-et az Extreme E-ben is szerepet játszó QEV Technologies segítségével. 1070 lóerős – 800 kW-os – teljesítménnyel és 1100 Nm-es nyomatékkal jellemezték az új járművet, ami 1,4 másodperc alatt éri a 60-as tempót.
A korábbi modellekhez képest a kezelhetőség javítása miatt új és hosszabb lengéscsillapítót tettek az autóba. Ezenkívül pedig mind a négy kerékhez egy-egy – BEV által kifejlesztett – akkumulátor gondoskodik az erő leadásáról.
Ez az autó a ROC után majd a Nitro Rallycrossban szerepel, ami a legnagyobb amerikai bajnokság a szakágban. Travis Pastrana alapította a sorozatot, amit az első szezonban meg is nyert csapattársa, Scott Speed és Timmy Hansen előtt.
„Az FC1-X-szel az volt a célunk, hogy a lehető legjobb rallycross autót hozzuk létre. Egy olyat, ami minden másik versenygépnél erősebb, és kitart addig [az akkumulátor], hogy alkalmas legyen a Nitro Rallycrossra. Nagyobb a nyomatéka, a gyorsulása és végsebessége is, mint bármelyik benzines Supercarnak.” – utalt a WRX eddigi legnagyobb osztályára.
„Ez agresszívabb versenyzést tesz majd lehetővé nagyobb kihívást jelentő pályákon. Tetszeni fog a versenyzőknek és a szurkolóknak is. 2022 nagyon király lesz.”
A ROC keretein belül egy demó kört ment az autó, de Stig Blomqvist Audi S1 quattrójával szemben alul maradt a jégen.
A szezonnyitón Rally1-ben, P12-ben indul Zsírpapa, de a második versenytől visszatér a historicba. Az okokról, a bajnoki címről, hogy mi számít és mi nem beszélgettünk vele, na meg egy kicsit Pethő Tyutyuról és hogy hogyan kell embernek maradni.
„Az elején nem fogok menni (mármint historicban), a Salgón állók rajthoz P12-ben – kezdte Zsírpapa még mielőtt az első kérdésemet fel tudtam volna tenni neki. – Szeretem a pécsi pályákat (Orfű Rally) de ugyanannyiba kerül ott menni két pályán, mint a Salgón, egy rendes versenyen. De ne örüljenek az ellenfelek, a második versenytől jövök vissza és elverek mindenkit“ – nevet.
Itt már levegőt tudtam venni, de a kérdés feltételéhez még mindig nem jutottam el.
„A historic a legjobb, nagyon jó a hangulat, barátként tekintünk mindenkire. Mondjuk, a P12 is ilyen, de annyi pénzem nincs, hogy P12-es autót építsek, úgyhogy jövök vissza historicba.“
Mióta legutóbb beszélgettünk, megvolt a díjkiosztó, kicsit leülepedtek az elmúlt év emlékei, így gondoltam, csak rákérdezek Zsírpapánál, hogy mit jelent a bajnoki cím? Pályafutása első bajnoki címe, amit tavaly szerzett.
„Semmit.“
Jó, tudom, hogy mindig ezt mondja és azt is tudom, hogy ezt így is gondolja, de ugyanakkor senkinek ne legyenek illúziói, Zsírpapa minden versenyre úgy készül, hogy nyerni akar.
„Ez így is van. Ha nem akarsz nyerni, akkor minek versenyzel?“
Na, akkor mégis csak van jelentőssége egy győzelemnek vagy egy bajnoki címnek.
„Nincs.“
???
„Figyelj ide. Mindenki azért megy a versenyre, hogy nyerjen, én is. Ahhoz hogy nyerj, először is ott kell lenni, aztán mindent ki kell hoznod magadból meg a vasból. Érted?“
Eddig igen.
„Aztán, ha valaki jobb nálam és megver, akkor annak gratulálok.“
Ez is tiszta sor, de ha győzni megy az ember egy versenyre, akkor a második hellyel már veszített, okoskodtam, de Zsírpapa megint leintett és egy kicsit messzebbről kezdte.
„Na, ellenük esélyem sem volt. Miért? Mert jobb sofőrök voltak.Akkor is azért mentem oda, hogy nyerjek, de ha egy jobb sofőr megver, akkor abban nincs semmi.
Tyutyut nagyon szerettem, nagyon jó kis csávó volt. Jó kezű, de nem azért szerettem, mert gyors volt, hanem mert jó ember volt. Nem az számított, hogy hány versenyt nyert vagy hányszor volt bajnok, hanem hogy jó volt vele versenyezni. Nem a győzelmek meg a bajnoki címek számítanak, hanem az, hogy ember tudj maradni.“
Jó, hát ezzel az egyszerű gondolattal azért nehéz vitatkozni és talán Zsírpapának ezt oktatnia is kellene az MNASZ Akadémián. Sokan tanulhatnának tőle, mint ahogyan én is tanulok tőle, valahányszor beszélgetünk, de akkor sem hagyom ezt a bajnoki címét annyiban.
Amikor az ember kimegy az év végén átvenni a díjat, akkor nyilván sportszerűségből megtapsolják, meg gratulálnak neki, de szerintem Zsírpapa a kötelező sportszerűségnél jóval több gratulációt kapott.
„2700-at.“
Na ez az! Ha ennyi embert le kellene ültetni valahol, akkor egy kisebb stadion „hazai“ oldalát megtöltenék. Ez csak jelent valamit.
„Igen, ezekért az emberekért érdemes versenyezni, akik vették a fáradságot és nyomtak egy gombot (lájkot).“
Ez az, megvan! Csak kihúztam Zsírpapából, hogy érdemes bajnoknak lenni.
„Jól esett, hogy ennyien gratuláltak, nem tagadom, de én ettől nem lettem más Zsírpapa…“
Persze, hogy nem mert te, kedves Zsírpapa, már a bajnoki címed előtt is Zsírpapa voltál, amit olyannyira kevesen mondhatnak el magukról, hogy kijelenthetjük, csak egy van belőle az egész világon.
Éppen ezért örülünk, hogy a historicban versenyzel. Ja, és bocs a címért, remélem, senki nem értette félre.
Sokáig csak beszéltek róla, hogy majd egyszer lesz ilyen, máskor tagadták a terv létezését is, de most már biztos: 2023-ban jön a Renault Clio Rally3. Így végre igazi ellenfele lehet az M-Sport által fejlesztett összkerékhajtású Fiesta Rally3-nak.
A Rally3-as kategóriában indulók számára jelenleg csak a Ford Fiesta az egyetlen lehetőség, azonban ez 2023 elején változik, ekkortól lesz elérhető a Renault Rally3-as autója is, amely egyben a francia gyártó első összkerék-meghajtású rallyautója is lesz.
„A Rally3-as lesz az első összkerék-meghajtású autója a Renault-nak a B-csoportos autók korszaka óta – mondta Benoit Nogier, a Renault Sport ügyfélprogramjának igazgatója a Dirtfishnek. – Jelenleg keményen dolgozunk a Rally3-ason, és néhány hét múlva szeretnénk megtenni az első teszteket.”
A Junior WRC és az M-Sport között egy 2024-ig szóló kizárólagos szerződés van, melynek értelmében a következő három évben csak Fiesta Rally3-assal lehet indulni a sorozatban. A Renault azonban reméli, hogy a WRC3-ban a legmagasabb szinten is versenyezhetnek autói, és össze tudják mérni tudásukat a Fiestákkal.
„Nagyon fontos volt, hogy amikor döntöttünk a Rally3-as autó megalkotása mellett, akkor tudtuk, hogy a WRC3 jó kategória lehet a számára. A jövőben összehasonlíthatjuk a Ford és a Renault Rally3-as autóit a rally világbajnoki futamokon. A verseny akkor érdekes, ha sok részvevő van, ezért bízunk benne, hogy más gyártók is létrehozzák Rally3-as autóikat.”
A Renault Clio Rally3 első tesztjei Franciaországban kerülnek lebonyolításra, amihez még keresik a megfelelő versenyzőket.
„Az első teszteket murván, majd utána aszfalton tesszük meg. Franciaországban pedig megfelelő ilyen utak vannak, ezért nem szándékozunk máshol tesztelni.”
A Renault nagyon belehúzott a rallyautók fejlesztésébe, hiszen a Clio Rally4-es kategóriájában jelenleg a legerősebb, a Clio Rally5-ös pedig talán az első komolyan vehető autó a kategóriájában. Ha francia gyártó Rally3-as autója is ilyen szintet képvisel, komolyan össze kell kapni magukat az ellenfeleknek.
Ha pedig a Renault már Rally5, Rally4 és Rally3-as autókat is épített, akkor igazán csak egy lépés lenne a Rally2-es, amely a Mégane Maxi óta a legkomolyabb rallyautó lehetne a francia gyártó kínálatában.
A Toyota Gazoo Racing technikai igazgatója, Tom Fowler a Monte-Carlo Rallyn utolsó pillanatban elvesztett győzelem után ígéri, Svédországban visszavág a japán gyártó.
Sébastien Ogier egy egész futamon át tartó hatalmas csatát vesztett el M-Sportos honfitársával, Sébastien Loebbel szemben a Monte-Carlo Rally utolsó előtti szakaszán, ahol defektet kapott.
A toyotás Elfyn Evans szombaton csúszott le az útról a harmadik helyen állva, majd vesztett húsz percet egy dombon ragadva.
„Fájdalmas volt a Monte – mondta Tom Fowler a WRC hivatalos oldalának. – Nagyon közel voltunk a győzelemhez, és nemcsak Sébastien Ogier révén. Ha megnézzük, hogy Elfyn Evans is milyen jól vezetett, akár kettős győzelmet is arathattunk volna. Az elért eredmény, azonban nagyon más lett.
Ugyanakkor, ha azt nézzük, hogy négy autóval indultunk a szezonnyitón és mindenki jól teljesített megláthatjuk a pozitívumot is. Közel voltunk a győzelemhez, de nem értük el. Az okozott fájdalmat pedig arra használjuk, hogy Svédországban még erősebben térjünk vissza.
Győzelem esetén könnyű távozni egy versenyről és azt gondolni, hogy a legjobb vagy, aztán a következő versenyen valaki legyőz. Most más a helyzet, de Svédországban visszatérünk.”
A Toyota három pont hátránnyal áll az M-Sport mögött a szezonnyitót követően. A japán gyártó tavaly kilenc versenyt tudott megnyerni 12-ből és megszerezte a gyártók vb címét, valamint Ogier révén az egyéni vb címet is.
A szezonnyitón Kalle Rovanperä a negyedik helyen ért célba és Sébastien Loeb, valamint Sébastien Ogier mögött a harmadik legtöbb pontot gyűjtötte, így a svéd verseny első napján ő indulhat elsőként.
Turán Frigyes az elmúlt években Bagaméri László navigálásával versenyzett, 2022-ben azonban navigátort vált és visszatér régi-új társához.
Turán Frigyes mellé 2017-ben ült be Bagaméri László a Mecsek Rallyn, majd a Mikulás Rallyn, 2018-tól pedig folyamatosan az ő navigálásával versenyzett.
Összesen 35 versenyen indultak együtt, öt versenyen nyertek, míg 11 futamon nem értek célba és kétszer 2018-ban és 2020-ban is a Magyar Rally Bajnokság második helyén zárták az évet. Legnagyobb közös győzelmüket a 2019-es Rally Hungaryn szerezték, ahol az ERC értékelését sikerült megnyerniük.
Turán Frigyes és Bagaméri László azonban 2022 elején elköszönt egymástól, és 2017 után újra Farnadi Ágnes ül be a Volkswagen Polo GTI R5-be.
Farnadi Ágnessel a 2017-es szezonban versenyzett Turán Frigyes, és a Miskolc Rallyn, valamint az Eger Rallyn is a második helyen értek célba, az év végén pedig az ötödik helyen zárták az ORB-t.
Turán Frigyes idén is marad a Volkswagen Polo GTI R5-nél, mellyel a harmadik szezonját kezdi és eddig 18 rally versenyből háromszor tudott nyerni, míg hétszer nem ért célba.
Az Országos Rallybajnokság március 25–26. között kezdődik a Salgó Rallyval, majd a Boldogkő Rally, a Dunakanyar Rally, a Mecsek Rally, a Székesfehérvár–Veszprém Rally, a Mór–Vértes Rally, az Ózd Rally és végül a Rally Hungary következik.
Ifjabb Érdi Tibor és Csökő Zoltán szerdán bemutatták idei autójukat. A Mitsubishi Lancer Evo X-est egy igen tetszetős Ford Sierrára, a ERC-t pedig Historic ERC-re cserélik.
Ifjabb Érdi Tibor 2014-ben, az osztrák Janner Rallyn mutatkozott be a rally Eb-n, ahol 39 versenyen indult, 13 ERC2-es versenyt nyert, három ERC2-es bajnoki címet szerzett. Legjobb eredményét a 2017-es lett Liepaja Rallyn szerezte, ahol az abszolút kilencedik lett.
Az Eb karrierjét Evo IX R4-es Mitsubishivel kezdte, amit az Evo X-es változat követett, 2019-ben pedig Škoda Fabia R5-tel versenyzett. Utolsó Eb-futamán, a tavalyi Kanári-szigeteki versenyen egy Škoda Fabia Rally2-kitet próbált ki.
2022-ben azonban elköszön a modern autók Eb-jétől és a Historic Eb-n indul, egy A-csoportos Ford Sierrával.
Az autóval korábban Francois Delecour versenyzett, Érdiék pedig a 12-es rajtszámot viselve mutatták be a Sierrát, melyet az 1991-es Montén viselt. A Fordban Anne-Chantal Pauwels navigált és az abszolút harmadik helyen értek célba. Az autóval az 1991-es Sanremo Rallyn Malcolm Wilson és Nicky Grist versenyzett és az abszolút 10. helyen ért célba.
A Historic ERC 2022-es szezonja a Costa Brava Rallyval kezdődik március 17–20. között és a kilenc futamos szezon negyedik versenye június 23–25. között a Mecsek Rally lesz, így Érdiék idén is versenyezhetnek hazai közönségül előtt.
A rally világbajnokság augusztus közepi versenye még mindig bejelentés alatt áll. Először Észak-Írországot szerették volna, ám ez meghiúsult, most a végső befutó az Ypres Rally lehet. A belga sajtó már tényként kezeli országuk történetének második vb-futamát.
A dhnet.be oldal jelentetett meg egy cikket, miszerint az Ypres Rallyt szervező Superstage Club megkapta a kellő támogatást Belgium Vallon régiójától és az RACB-től (a belga autóklubtól), így anyagilag biztosítottá vált a rally vb-futam megrendezése.
A belga média szerint az idei Ypres Rally programjába nem kerül be a Spa-Francorchamps-i Forma–1-es pályája, ugyanakkor a vasárnapi pályák még mindig az Ardennekben lesznek kijelölve. A hivatalos bejelentés pedig bármelyik pillanatban megtörténhet.
A belga verseny tavaly volt először vb-futam, és bár nagy sikert aratott, a rally után az volt a terv, hogy 2022-ben és 2023-ban Eb futamot szervezhetnek, mielőtt 2024-ben visszatér a vb naptárba, végül nem került be az ERC futamok közé sem, így a belga bajnokság hatodik versenyeként június 23–26. között rendeznék meg.
Augusztus közepén Észak-Írország rendezhetett volna vb-futamot, azonban a szervezők végül kénytelenek voltak lemondani az idei eseményt, így ismeretlen egyelőre az augusztus 18–21. közötti verseny helyszíne.
Az Ypres Rallyn tavaly Thierry Neuville révén hazai siker született, a második helyen Craig Breen, míg a harmadikon Kalle Rovanperä ért célba, így kettős Hyundai győzelemmel ért véget.
A portugál Hyundai csapatában folytatja Ricardo Teodósio, a Portugál Rally bajnokság tavalyi első helyezettje.
Az Eb szezon idén két portugál versennyel, a Fafe Rallyval és az Azori-szigetek Rallyval kezdődik és mindkét versenyen a győzelemért harcolhat várhatóan a portugál Hyundai csapat. A koreai gyártó helyi csapata ugyanis Bruno Magalhaes mellé szerződtette Ricardo Teodósiot is, aki tavaly a nemzeti bajnokságot nyerte.
Bruno Magalhaes 2019 óta a Hyundai versenyzője, azonban Teodósio korábban Skodával versenyzett.
A tavalyi Fafe Rally után Teodósio 29 ponttal gyűjtött többet az ERC futam harmadik helyén záró Armino Araújonál, így a portugál bajnokságban egy pont előnnyel megelőzte a Mini korábbi WRC pilótáját és 2019 után ismét portugál bajnok lett.
A portugál Hyundai csapatában, melyet tavaly csak Magalhaes képviselt, így hét portugál bajnoki cím tulajdonosa fog idén versenyezni, ami mellett a három ERC futamot nyerő Bruno Magalhaes 2017-ben ERC második, egy évvel később pedig harmadik tudott lenni. Teodósio legjobb eredményét az Eb-n a 2019-es Azori versenyen érte el, amikor ötödik lett.
A Fafe Rallyt március 11-13. között, az Azori-szigetek Rallyt pedig március 25-27. között rendezik az Eb szezon első két versenyeként.
Magalhaes a Fafe Rallyn tavaly a negyedik helyen ért célba, míg az Azori-szigeteken sem ő, sem Teodósio nem indult, miután csak az Azori Bajnokságban kapott helyet.
A 17 éves Marius Solberg Hansen a TCR Scandinavia (STCC) 2022-es szezonjában a norvég MSH Motorsport színeiben indul. Korábban a rallyban és a rallycrossban is próbálkozott sőt, a Petter Solberg ösztöndíjat is elnyerte.
„Nagyon izgalmas lesz az STCC-ben indulni, egy olyan bajnokságban, ami történelemmel és szoros versenyekkel teli. Nagyon motiváltnak érzem magam” – jelentette ki a norvég.
Solberg Hansen már hazájában tavaly rallycross és pályaversenyzői bajnok lett a hegyi bajnokságban pedig második helyet ért el. Eredményeinek köszönhetően pedig elnyerte a Petter Solberg Ösztöndíjat.
„Az STCC a megfelelő lépés Marius számára, mert kemény ellenfelek és egy jó bajnokság várja ahhoz, hogy nemzetközi karrierbe kezdjen.” – emelte ki a csapatfőnök Oivind Solberg Hansen.
„Néhány rallycross versenyen is részt fogunk venni, de a STCC lesz a fő sorozat, ahol az lesz a célunk 2022-ben, hogy tapasztalatot szerezzünk.”
A csapat megvette a Lestrup Racing Volkswagen Golf GTI TCR-jét, amivel Rob Huff megnyerte a 2020-as bajnokságot. Solberg Hansen már tesztelte is az autót Rudskogenben tavaly.
„Az autó nagyon király volt, jó a tapadása és jól lereagálta a változtatásokat, amiket a rövid idő alatt tettünk. Szeretnék még a 2022-es szezon előtt tesztelni. Muszáj azonban szerénynek maradnunk, mert kemény küzdelem vár ránk, és nem vagyunk a legjobb helyzetben. De dolgozni fogunk ezen, és elkötelezettséggel reméljük, eljutunk a legjobb tízig.”
Sebastien Loeb részéről már az is hihetetlen teljesítmény volt, hogy megnyerte a Monte-Carlo Rallyt egy olyan vadonatúj versenyautóval, amivel alig tesztelt korábban. Az M-Sport csapatvezetője Malcolm Wilson azonban azt is elárulta, hogy a kilencszeres világbajnok gyakorlatilag csak beült a Rally1-es Pumába és ment vele.
„Gus, Craig remélem figyeltek” – kezdte Malcolm Wilson Loeb csapattársaink is címezve mondandóját.
„Sébastien az egész rallyt végigcsinálta, úgy, hogy nem változtatott egy lengéscsillapító kattintást sem, nem változtatott a stabilizátorokon, nem cserélt rugókat. Azt hiszem, az egyetlen dolog, amit cseréltünk az autóján, az egy szett féktárcsa volt. Ez is csak azt mutatja, hogy mennyire természetes volt a srác.„
Tehát Loeb megérkezett a Dakarról, beült a frissen fejlesztett Ford Puma Rally1-be, és végigment a bajnokság egyik legnehezebb versenyén, amit meg is nyert.
A feladat nagyságát jól mutatja, hogy mindeközben a többiek folyamatosan változtattak az autókon. Thierry Neuville például minden szervizben kereste a Hyundai beállításai közt a legjobb kombinációt, hogy fel tudja venni a versenyt a Forddal és a Toyotával. Kalle Rovanperä még a vezetési stílusát is megváltoztatta a verseny alatt, hogy felgyorsuljon.
„Sokan, akik már régóta itt vagyunk, tudjuk, miért veszítettünk el kilenc bajnoki címet Loebbel szemben, az biztos” – viccelődött Wilson.
Még többet elmond a francia zsenialitásáról, ha megnézzük a gyorsasági eredményeket. Az első két szakaszon Ogier mögött második lett, de saját bevallása szerint is óvatosan autózott. A pénteki napon már szinte verhetetlen volt, négy gyorsaságit nyert, aztán a hibridhajtás hibája miatt „csak” harmadik és negyedik lett.
Szombaton reggel a versenyen elért legrosszabb részeredményével nyitott, hetedik lett, aztán át is kellett adnia a vezetést Ogier-nek, és a nap végén 21 másodperces hátrányba került. Ez a nap azonban javarészt a gumikról szólt.
Vasárnap szakaszgyőzelemmel nyitott, majd az utolsó előtti gyorsaságin Ogier defektje is kellett hozzá, hogy élre álljon. A Power Stage-en aztán bebiztosította győzelmét. Ugyan Ogier csak 10,5 másodperccel végzett mögötte, de a harmadik helyezett csapattárs Breen már 1 perc 40 másodperces hátránnyal ért célba.
Mindezt a teljesítményt úgy vitte véghez a kilencszeres világbajnok, hogy a Monte előtt egy héttel még a Dakaron versenyzett a sivatagban, más körülmények közt, gyökeresen más jellegű autóval, más csapattal.