Jourdan Serderidis két rally világbajnoki futamon és Belgiumban is szeretne Ford Puma Rally1-es autóval indulni az idei év során, írja a francia rallye-sport.fr. Ha ez megvalósul, akár ő lehet az első, aki az idén bevezetett Rally1-es autó a világbajnokságon kívül indul.
Jourdan Serderidis korábban már bérelt az M-Sporttól WRC-t, és ugyanezt teszi idén a Rally1-es autó esetében is, mellyel a vb hatodik versenyén, Kenyában (június 22-26.) és tizedik futamán, az Akropolisz Rallyn (szeptember 8-11.) is szeretne indulni.
A görög versenyző tavaly ugyancsak indul hazai vb-futamán egy Ford Fiesta WRC-vel, mellyel a 22. helyen ért célba, tavaly év végén pedig már kipróbálhatta murván egy teszten a Ford Puma Rally1-et is.
Serderidis a vb-futamok mellett tervezi az indulást a belga ASAF bajnokságban is a Ford Pumával.
Az 58 éves pilóta 2013-ban indult első vb-futamán, Walesben, Ford Fiesta R5-tel, legjobb vb eredményét a 2017-es Ausztrál Rallyn érte el, amikor a kilencedik helyen zárt Citroën DS3 WRC-vel, egy évvel később pedig a 10. helyen ért célba Ausztráliában Ford Fiesta WRC-vel.
Malcolm Wilson csapatában a Horvát Rallytól pedig Pierre-Louis Loubet vezetheti a negyedik autót, a francia versenyző hét vb-futamon áll rajthoz a Puma Rally1-gyel.
Serderidis idén Gino Bux és Nicolas Gilsoul belga bajnokságban való szereplését is segíti navigátorával, Frederic Miclotte-tal.
Nicolas Gilsoul, Thierry Neuville korábbi navigátora idén a belga rallybajnokság tíz versenyén indul Gino Bux társaként egy Skoda Fabia Rally2-vel.
A 22 éves Gino Bux a tavalyi Stellantis Cup Belux győztese lett Peugeot 208 Rally4-gyel Steven Spittaels navigálásával, azonban a fiatal belga versenyző idén hazája legerősebb kategóriájába lép egy Skoda Fabia Rally2-vel, ráadásul navigátora az igen rutinos Nicolas Gilsoul lesz, aki 246 versenyen olvasta már az itinert.
„Néhány éve már terveztem, hogy Rally2-es autóval folytatom karrierem, de az anyagiak mindig közbeszóltak – mondta Gino Bux a belga bajnokság hivatalos oldalának. – Annak nem láttam értelmét, hogy egy versenyre üljek ilyen autóba egy ilyen erős bajnokságban.
Ahhoz, hogy felvegyem a kategória tempóját sok versenyzésre és kilométerre van szükségem. A tavalyi Stellantis Cup Belux megnyerése után sokat nőtt az esélye, hogy idén Rally2-es autóra váltsak. A meglévő partnereim nagyon lelkesek voltak az autóváltást illetően, így John Wartique barátommal elkezdtünk kopogtatni a megfelelő ajtókon. Az eredmény pedig hihetetlen: 10 belga bajnokin tudok indulni. Még soha nem voltam ilyen motivált.”
Nicolas Gilsoul, Thierry Neuvillekorábbi navigátora örömmel mondott igent a közös versenyzésre Gino Bux-szal.
„A belga bajnokságban való indulás Ginoval, akit már évek óta ismerek, egy olyan program, ami a legjobbkor jött – mondta Nicolas Gilsoul. – Mindent megteszek a magam részéről, hogy Gino be tudja bizonyítani, hogy képes a belga élmezőnyben harcolni és megérdemel egy ilyen autót. Bátorítani fogok, tanácsokat adok, segítek, amiben csak tudok és közben irányítom is a dolgokat, ahogy azt tettem más versenyzők esetében is korábban. Nagyon várom már, hogy elkezdődjön ez a nagyszerű program.”
A Bux–Gilsoul páros Skodáját az SXM Competition csapata készíti fel Jourdan Serderidis és Frederic Miclotte irányításával.
A Belga Rally Bajnokság február 24-26. között a Rally van Haspengouw versennyel kezdődik, majd az utolsó, tizedik versenyt, a Spa Rallyt december 3-4. között tartják. A bajnokságban csak aszfaltos versenyek kaptak helyet. Az Ypres Rallyt, mely jó eséllyel pályázik a WRC augusztus közepén tartandó versenyére jelenleg június 23-25. közötti dátummal szerepel.
Sebastien Loebnek eddig sűrű a 2022-es év. Kezdett a Dakaron egy második hellyel, első lett a Monte-Carlo Rallyn, majd Svédországban a Bajnokok Tornáján is megszerezte a címet. A kilencszeres világbajnok ezzel újabb rekordot állított be, utolérte honfitársát, Didier Auriolt a ROC örökranglistáján.
„Sok idő telt el azóta, hogy utoljára részt vettem a Bajnokok Tornáján, úgyhogy örülök, hogy kiderült, 47 évesen még mindig bírom a tempót! Ez hozzájárul a jó szezonkezdethez: második lettem a Dakaron, első Monte-Carlóban, most pedig győztem itt a ROC-on.
Nem volt könnyű megküzdeni a svéd és norvég srácokkal, mert ők jobban hozzá vannak szokva ezekhez a körülményekhez. Azt is tudtam, hogy nehéz lesz alkalmazkodni a Porsche, a buggy és a rallycross autóhoz. De miután továbbjutottam Petter Solberg ellen, minden egyes fordulóval egyre magabiztosabb lettem.
Szép küzdelem volt Sebbel a döntőben, és jól éreztem magam – kivéve, amikor a harmadik fordulóban teljesen elvesztettem az uralmat az autó felett! Most itt tartunk, és nagyszerű, hogy utolértem Didier Auriol négy ROC Champion of Champions elsőségét” – mondta Loeb a döntő után.
Loeb a Nemzetek Kupáján győztes Petter és Oliver Solberg, majd Mattias Ekström legyőzésével jutott a döntőbe. A francia az egyre erősebb havazásban Sebastien Vettellel harcolt a döntőben, és úgy tűnt Vettel három nagy hibája után simán nyer. Azonban a végén ő is megforgott, így a negyedik fordulóban szerezte meg végül a 2022-es koronát. Vettel sportszerűen elismerte, hogy Loeb volt a jobb.
„Sébastien túl gyors volt ma. A körülmények trükkösek voltak odakint, és egyre csúszósabb lett a pálya, ami azért normális havon és jégen. Nincs annyi tapasztalatom, így nehéz volt az alkalmazkodás; az én napi munkámban a keresztbe csúszást próbáljuk elkerülni. De úgy éreztem, minden alkalommal fejlődtem, amikor autóba ültem.
Ez jó jel, de egyben jele annak is, hogy még sokat kell tanulnom. A tegnapi nap rövid volt, mert cserben hagytam a német csapatot, és nagyon gyorsan kiestünk, de ma már felvettem a ritmust. Tudtam, hogy a döntő kemény lesz, és talán túl erősen nyomtam, de tudtam, hogy ezt kell tennem, hogy közel legyek Sebhez. Itt-ott követtem el hibákat, így ilyen körülmények között van még egy kis ellesni valóm…”
Az idei ROC nemcsak a versenyzők, hanem a nézők többségének is nagyon tetszett, remek ötlet volt a jégen kialakított pálya. A szervezés is tökéletes volt, a nagy havazás sem tudta megakasztani a programot. Még olyan apróságokra is figyeltek a szervezők, hogy milyen zenék szóljanak a futamok között. A playlist annyira jól sikerült, hogy az élő közvetítés kommentátorai több alkalommal is megdicsérték a zenéket. A szervezők meghallották ezt, és a verseny után azonnal kiadták a playlistet:
Családi csapat nyerte a Bajnokok Tornája Nemzetek Kupáját: Petter és Oliver Solberg a norvég csapatot vitte sikerre Svédországban. Vasárnapra azonban Oliver színt váltott és ahogyan a rally világbajnokságon is svéd licenccel versenyez, egyéniben már svéd színekben indult. Megtehette, miután szülei révén norvég-svéd kettős állampolgár.
Svédország és Norvégia örök riválisa egymásnak, emiatt külön öröm volt Petter Solberg számára, hogy fiával, Oliverrel sikerült megnyerniük a Nemzetek Kupáját.
„Korábban, 2014-ben Tom Kristensennel már sikerült győzelemre vezetnünk a Team Nordic csapatát – mondta Petter Solberg. – Ez a győzelem azonban teljesen más. Nagyon különleges pillanat volt Oliverrel együtt nyerni. Egy apa számára, amikor a fiával versenyezhet a világ néhány kiváló versenyzője ellen és nyerni tud, nagyon-nagyon büszke lehet a teljesítményre.
Oliver nagyszerűen vezetett ma, semmi problémája nem volt, csak beült és vezetett. Számomra is jól alakult a versenyzés, élveztem a napot és, hogy Oliverrel lehetek a Team Norway csapatában. Fantasztikus dolog a Team Norway csapatát az élen látni Svédországban.”
A svéd norvég rivalizálás nagyon rég múltra vezethető vissza, főleg a rallyban. A leghíresebb norvég verseny a Finnskog Rally volt, amire rendszeresen átugrottak a svédek és agyonverték a norvég mezőnyt. Petter Solberg pályafutásának első nagy lépése volt, amikor 1998-ban egy Toyota Celica 4WD volánja mögött győzni tudott hazája Eb-futamán.
Oliver Solberg Svédországban született és édesanyja, Pernilla Solberg is svéd. Ez általában nem jelent gondot a családban, hiszen Pernilla a Walfridsson családból származik, amelyben több rallyversenyző volt a felmenői között, mint Petter Solbergnek, így sokkal inkább a rally kapcsolta össze a családot, mint a nemzeti hovatartozás.
Pernilla azonban egy 2016-os interjúban elárulta, a Rally Cafénak, hogy Petterrel a svédeknek és a norvégoknak is szurkolnak, ám ha valamilyen sporteseményen a két nemzet együtt játszik, akkor… Akkor bizony külön szobában nézik az eseményt. Mégsem lehet a két szurkolótábor összeereszteni. Oliver Solberg azonban ezt a kettős állampolgársági mizériát könnyen megoldotta.
„Néhány éve apával egy csapatban indultunk a Wales Rallyn – mondta Oliver Solberg. – Az is szép pillanat volt, de ez most még jobb. Nagyon jó itt lenni és ilyen szorosan együttműködni apukámmal. Mindkettőnknek különleges pillanat ez a győzelem Svédországban, de azt hiszem, anyu is nagyon mosolyog most.”
Oliver Solberg szombaton még a norvég csapatot erősítette, vasárnap azonban már az egyéniben svéd színekben indult:
„Néha svéd vagyok, máskor pedig norvég. Na, jó csak vicceltem. Pénteken hatalmas hóvihar volt és nem tudtam, hogy versenyezhetünk-e egyáltalán, de a szervezők nagyon kemény munkával helyre hozták a pályát. Amikor a szombati győzelmem után félig kiszállva az autóból integettem, ahogy aputól láttam mindig, különleges pillanat volt, amikor a pálya mellől visszaintegetett.”
Robert Kubica rally balesete a mai napon történt 11 évvel ezelőtt az olasz Ronde di Andora verseny első szakaszán. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a lengyel pilóta második születésnapja lett a mai 2011-ben.
Kevesen tudják Robert Kubicáról, hogy a rallyversenyzést előbb kezdte, mint az F1-es karrierjét.
Az 1984-ben született versenyző 20 évesen már rajthoz állt a lengyel Rajd Barbórka versenyen és azonnal célba is érve a hetedik helyen zárt egy Mitsubishi Lancer Evo VI-tal.
Két évvel később a Forma–1-es Magyar Nagydíjon eljött egy újabb mérföldkő Kubica karrierje során, debütálhatott a Száguldó Cirkusz mezőnyében. Új karrierje miatt pedig egészen 2009-ig szüneteltette a rallyversenyzést, akkor azonban olasz versenyeken kezdett indulni egy Renault Clio R3-mal, mellyel abban az évben a francia Rally du Varon is rajthoz állt.
2010-ben folytatta a rallyversenyzést, és bár a szezont még az R3-as Renault-val kezdte, később a francia márka S1600-os változatára váltott, míg az év utolsó versenyén egy Renault Clio Ragnottit vezetett.
A 2011-es F1-es szezon előtt a Renault pilótája egy Skoda Fabia S2000-rel állt rajthoz február hatodikán az olasz Ronde di Andoraversenyen, melyen mindössze néfy szakaszt kellett volna teljesíteni, azonban már az elsőn megtörtént a baleset.
A lengyel versenyző a 4-es rajtszámú Skodát vezetve egy szalagkorlátnak csapódott, a korlát pedig szétnyílt és Kubica oldalán az utastérbe hatolt. A balesetben Kubica jobb karját a korlát csaknem levágta. Az orvosi személyzet gyorsan a baleset helyszínére ért és Kubicát azonnal kórházba szállították, ahol több hetes kezelés, és még több műtéti eljárással sikerült a sérült kart megmenteni, ugyanakkor a baleset nyomait élete végéig viselni fogja, ami egyben második születésnapjára is emlékezteti. Navigátorként az autóban ülő Jakub Gerber nem sérült meg.
A lengyel F1-es karrierje a balesettel félbeszakadt, azonban a hosszú felépülési időt követően sem hagyott fel a versenyzéssel.
A rallysportban folytatta karrierjét már 2012-ben Subaru Impreza WRC-vel, S1600-os Renault-val és Citroën C4 WRC-vel. Egy évvel később pedig a WRC2 bajnokságban indulva világbajnoki címet szerzett Citroën DS3 RRC-vel. 2014-től megalapítva saját, RK M-Sport csapatát egy Ford Fiesta WRC-vel a vb legmagasabb kategóriájában indult.
Érdekesség, hogy a WRC-ben legjobb eredményét a Citroën DS3 RRC-vel tudta elérni, a 2013-as Német Rallyn az ötödik helyen zárt.
Kubica azonban ezidő alatt sem tett le F1-es karrierjének folytatásáról, emiatt pedig a 2016-ban befejezte a rallyversenyzést és visszatért a pályaversenyzéshez. A Mugellói 12 órás GT3-as versenyen indult Mercedes-szel. 2017 januárjában rajthoz állt a Dubai 24 órás futamon, februárban pedig az FIA WEC bajnokságában induló ByKolles privát csapat versenyzője lett, majd májusban már Formula E teszten vett részt, végül a Renault tesztjén újra F1-es autót vezethetett.
Kubica 2018-ban érte el célját, a Williams versenyzője lett két évre és visszatérhetett az F1-es mezőnybe, ahol 2019-ben újra pontot tudott szerezni a Német Nagydíjon. A lengyel versenyző 2020-ban és tavaly az Alfa Romeo F1-es csapatában folytatta karrierjét, ami mellett 2020-ban a német DTM sorozatban, tavaly pedig a Le Mans Series-ben, és a WEC is versenyzett.
Újabb, sokadik trófeáját gyűjtötte be Sébastien Loeb a Race of Champions döntőjében. A Dakar Rallyn elért második helye és a Monte-Carlo Rally győzelme után, most a négyszeres Forma–1-es világbajnokot, Sebastien Vettelt győzte le.
Vasárnap sor került a Race of Champions egyéni versenyére, vagyis a Bajnokok Tornájára, mely verseny győztesét a “Bajnokok bajnokának” szokásos nevezni.
Az északi sarkkör közelében, Svédországban, Pite Havsbadban megrendezésre kerülő eseményen párhuzamos pályán mérkőznek megy egymás ellen a kisorsolt versenyzőpárosok, egyforma autókkal, egyenes kieséses rendszerben.
Először Colton Herta és Helio Castroneves feszültek egymásnak Polaris PRO XP gépek volánja mögött. Herta 2,6 másodperccel bizonyult gyorsabbnak.
A W Series kétszeres bajnoknője Mick Schumacherrel mérte össze képességeit, rallycross autókat vezetve. Chadwick egy árnyalattal talán jobban rajtolt. Az egyik kanyarban aztán túlságosan driftesre vette a figurát és egy kis időt veszített, de 1,4 másodperccel így is legyőzte Schumachert.
Egy celebrity kör után, RX2e elektromos rallycross autókkal Chadwick és Herta összecsapása következett. A versenyzőnő azonban kicsúszott, jobban mondva bele a hófalba, így Herta könnyű győzelmet aratott.
Sebastian Vettel és Emma Kimiläinen is Polarisszal kezdett. Vettel jobban kapta el a rajtot, és bár féltávnál még szoros volt az állás kettőjük között, végül több, mint két másodperccel Vettel előbb haladt át a célvonalon.
Mika Häkkinen és Jimmie Johnson Porschékkal vágtak neki a körnek egymás ellen. Johnson nagyon nehezen talált tapadást a rajtnál – már amennyire havon lehet -, így rögtön az elején hátrányba került. Végül azonban az amerikai behozta lemaradását és végül legyőzte a kétszeres Forma-1-es bajnokot.
Tom Kristensen és David Coulthard RX2e-kkel mérkőztek meg. Ahogy a hétvége során több alkalommal is, DC most is megkóstolta a hófalat. Végül 4 tizeddel Kristensen bizonyult jobbnak.
A pályaautósok kategóriájából Herta, Vettel, Johnson és Kristensen jutottak tovább a negyeddöntőbe
A nyolcaddöntők off-road versenyzőivel Oliver Solberg és Benito Guerra kezdett, egy-egy Polaris volánja mögött. Solberg 2,8 másodperces fölénnyel ért célba. Így a 2019-es ROC győztes Guerra ki is esett.
Sébastien Loeb Petter Solberggel mérkőzött meg. A két rally legenda RX2e-vel szántotta a havat egymás ellen. Féltávnál Solberg 9 tized előnyben volt, a célegyenesben nagyon szoros volt az állás, de Solberg keresztbe úsztatta autóját, így végül Loeb győzedelmeskedett.
Helyiek összecsapása következett: Johan Kristoffersson és Timmy Hansen RX Supercar Lites rallycross autókkal álltak rajthoz. Féltávhoz Hansen 2 másodperc előnnyel érkezett, de Hansen “átmászott” a két párhuzamos versenysávot elválasztó hófalon, épp csak visszakeveredett a saját helyére, mielőtt Kristoffersson odaért. Így az összecsapást persze utóbbi győzelmét hozta.
Didier Auriol és Mattias Ekström következett, Porschékkal. Előbbi négyszeres ROC-győztes, és ezzel rekorder, míg Ekström háromszor nyerte meg a versenyt (csak úgy, mint Loeb). Utóbbi győzedelmeskedett, így annak az esélye elszállt, hogy Auriol ötszörös győztessé váljon.
Oliver Solberg, Loeb, Kristofferson és Ekström is a negyeddöntőbe jutott
A negyeddöntőt Vettel és Herta nyitotta rallycross autókkal. Ekkor már a havazás is megérkezett a helyszínre – szemben a tegnapi napsütéssel -, amit erősen fújt is a szél. Az összecsapást Vettel nyerte 1,5 másodperccel.
Polaris volánja mögé ült Kristensen és Johnson; előbbi 1,4 másodperccel nyert és jutott tovább.
Loeb és Oliver Solberg Porschéra váltottak és Loeb 3,2 másodpercet vert a Solberg fiúra.
RX2e-k, valamint Ekström és Kristoffersson következtek és végül Kristoffersson egy századdal(!) verte meg honfitársát.
Vettel és Herta polarisos összecsapásából előbbi jött ki győztesen. Így Herta–Vettel 1:1 lett az állás, de az összideje Vettelnek lett jobb, így ő jutott tovább.
Kristensen és Johnson a második közös körüknek rallycross autókkal vágtak neki. Johnson nyert, így itt is 1:1 lett az állás, ami Kristensen továbbjutását eredményezte.
Oliver Solberg és Loeb másodjára rallycross autókba ültek, párharcuk pedig Loeb továbbjutásával zárult.
Két Polarisszal is megmérkőzött Ekström és Kristofferson. Az összecsapást Ekström nyerte, így itt is 1:1 lett az eredmény, Ekström továbbjutásával
Vettel, Kristensen, Loeb, Ekström jutott tehát az elődöntőbe
A kilencszeres Le Mans győztes Kristensen a négyszeres F1-es bajnok Vettel ellen RX2e-vel indult “harcba”. Kristensen autója azonban még a féltáv előtt megadta magát, így sima Vettel-továbbjutás született.
Loeb és Ekström Porschés köre során Loeb egy ponton nagyon megcsúszott, ezzel időt veszítve, végül azonban mégis bezsebelte a győzelmet a francia.
Vettel és Kristensen újabb megmérettetése Polarisokkal zajlott. Vettel 2 másodperccel gyorsabb volt a norvégnál, így ő az első, aki a döntőbe jutott.
Ekström és Loeb rallycrossos mérkőzését előbbi nyerte, így kettejük harca 1:1-es eredménnyel zárult. Így egy harmadik összecsapás döntött a továbbjutásról.
A harmadik körre Ekström dönthette el, hogy melyik oldalról szeretne indulni, így ő a bal, míg Loeb a jobb sávból rajtolt az RX2e-kkel. Féltávnál Loebnek nagy előnye volt, végül a francia 1,7 másodperccel nyert és jutott be a döntőbe.
Vettel-Loeb indult a végső győzelemért
A legjobb pályaautós tehát Vettel lett, míg az off-road versenyzőket Loeb képviselte a döntőben. A német is nyert már egyszer ROC-ot, de egyértelmű volt, hogy Loeb, aki idén már megnyerte a Monte-Carlo Rally-t, kemény dió lesz.
Először Polarisszal álltak rajthoz. Féltávnál Vettel 2,6 másodperc hátrányban volt, végül ki is kapott a kilencszeres rally világbajnoktól.
Vettel–Loeb 0:1
Sébastien és Sebastian rallycross autókkal folytatta küzdelmet. Féltávnál 0,2 mp volt Vettel hátránya. Végül 3,6 másodperccel kapott ki.
Vettel–Loeb 0:2
A két Seb ezt követően RX2e-be ült. Loeb hibázott egy kicsit, de a féltávnál már vezetett, miután Vettel is hibázott az alagútban. Végül azonban Loeb csúszott ki, így Vettel nyerte a kört.
Vettel–Loeb 1:2
A negyedik összecsapásukra ismét a Polaris került elő. Féltávnál Vettel volt előnyben 0,7 másodperccel. Végül a célegyenesben Loeb legyorsulta a németet, ezzel pedig megnyerte a kört, és ezzel a Race of Championst is.
Vettel-Loeb: 1:3
Sébastien Loeb negyedjére lett ROC győztes, beérve ezzel Didier Auriol rekordját.
Harmadszor rendezték meg a Superenduro GP budapesti fordulóját, a Papp László Sportarénában ezúttal is hétezer fős közönség szurkolt a magyar versenyzőknek, köztük az Enduro Team Hungary színeiben versenyző Zsigovits Norbertnek és Szőke Márknak. Mindketten az összetett dobogós helyért küzdöttek, az első futamon a kategóriájukban a harmadik helyet érték el, az Európa-kupában Liszka Roland az összetett dobogóra is felállhatott.
Ünnepi este volt a hazai motorsport-élet számára a Papp László Budapest Sportarénában megrendezett harmadik Superenduro GP, amelyen a három kategóriából kettőben magyar versenyzők is indultak: azEnduro Team Hungaryszíneiben Zsigovits Norbert a Junior-világbajnokságban, Szőke Márk az Európa-kupában állt rajthoz. Mindkét versenyző harcban volt az összetett dobogós helyezésekért.
Az Európa-kupában Szőke Márk volt a legesélyesebb, az első futam rajtja után az ötödik helyen haladt, először a negyedik helyre lépett, majd átvette a harmadik helyet, és végül ebben a pozícióban intette le a kockás zászló.
Közben felzárkózott mögé az este egyik meglepetését okozó Liszka Roland, aki Szőke mögött az első futamon a negyedik helyen zárt. A két hazai kiválóság a rajttól kezdve végig tartotta a tempót, magabiztosan haladtak az ígéretes részeredmény felé.
A Superenduro GP második futama fordulatot hozott; Szőke Márk számára rosszul alakult a rajt, beszorult a mezőnybe, és végül a 11. pozícióban intették le, az összetett ötödik helyén zárt. Liszka Roland közben ismét formában volt, a második helyen zárta a második futamot, így az összetett értékelésben az előkelő harmadik helyet érte el, és a budapesti közönség előtt felállhatott a kategória dobogójára is. Az összetett pontversenyben Szőke Márk a hatodik helyen várhatja a következő fordulót.
„Nagyon örültem annak, hogy sikerült felkészülni erre a versenyre, a szabadedzésen a leggyorsabb voltam, az időmérőn az ötödik lettem, de nem sokkal maradtam le. Az első futamon próbáltam spórolni, a harmadik lettem, majd a második futamon elég szerencsétlenül alakult a rajt. A verseny közepén elesett előttem az egyik ellenfél, beszorultam és elfáradtam. Próbáltam arra összpontosítani, hogy még nincs vége a versenynek, fájt mindenem, de nagyon örülök, hogy a bajnokságban előrébb léptem, köszönöm szépen mindenkinek a szurkolást” – mondta Szőke Márk.
Óriási ováció Zsigovits Norbert futamán
Már az Európa-kupa futamain is lelkesen buzdították a szurkolók a magyar versenyzőket, de a Junior-világbajnokság küzdelmeire igazán megtelt élettel a Sportaréna. Ez elsősorban Zsigovits Norbertnek köszönhető, aki a harmadik rajthelyet szerezte meg, és igazi hangorkánt kiváltva, nem sokkal az indulás pillanata után átvette a vezetést is.
A körülbelül nyolcperces futamon Zsigovits nem sokáig tudta megtartani az első helyet, de így is az élmezőnyben maradt, esélyes volt a második hely elérésére is, taktikusan kihasználta a lekörözéseket, de az utolsó előtti körben elesett, így a rajthelyének megfelelő harmadik helyen zárta az első futamot.
A fordított rajtrácsos második futam rajtjánál visszaesett a mezőny végére, de körről körre egyre előrébb tört a mezőnyben. A lendületét egy újabb esés törte meg, a hatodik helyet azonban így is megszerezte, és ezzel újabb világbajnoki pontokat szerzett. A harmadik futam hasonlóan zajlott, a csákánydoroszlói versenyző ezúttal sem jött ki jól a rajt utáni kavarodásból, de újabb hatodik helyet ért el.
„Ez nem volt piskóta. Mindent kiadtam magamból, az első futam után majdnem meghaltam, úgyhogy saját magamat kellett nyugalomra inteni, hogy a továbbiakban ne hibázzak. A második és harmadik futam nem úgy sikerült, ahogy az első után reméltem, de a hazai közönség szeretete mindenért kárpótolt. Felülmúlhatatlan érzés volt a szurkolásuk, onnan tudtam, hogy nem leköröztem, hanem előztem, hogy ők őrjöngtek – egy versenyző erről álmodik” – nyilatkozta Zsigovits Norbert.
A junior világbajnoki cím védője, Sami Pajari először indult R5-ös autóval a finn rallybajnokság második futamán, az Auto Sorsa Riihimäki Rallyn. A kezdeti nehézség után több igen figyelemreméltó időt autózott és végül a negyedik helyet szerezte meg.
A húsz éves Sami Pajari Emmi Mälkönen navigálásával állt rajthoz egy első generációs Ford Fiesta R5-tel.
Pajari tavaly Ford Fiesta Rally4-gyel nyerte meg a junior világbajnokságot, idén pedig marad a sorozatban, azonban már az összkerekes Ford Fiesta Rally3-mal versenyez.
A Monte-Carlo Rallyn a WRC3 Open kategória győzelmével kezdett, a hazai bajnokságának második fordulóján azonban kipróbálhatott egy Ford Fiesta R5-öt, mellyel két szakasz után a 10. helyet foglalta el.
„Nehéz volt a kezdés számunkra, de erre is számítottunk – írta közösségi oldalán Pajari. – A körülmények extrémek, de folyamatosan tanuljuk az autót. A további hat szakaszon még tudunk fejlődni.”
What a rally! We finished P4 in our first ever rally with an R5 spec car! Big thanks to everybody involved 💪🙏
A finn versenyző a harmadik szakaszon a hatodik helyig tudott előre lépni, majd öt szakasz után a hetedik helyet foglalta el.
„Néha jónak érzem a vezetést, néha pedig nem. Megpróbáltam tiszta szakaszokat teljesíteni, de talán kicsit merészebb taktikával kellene próbálkozni az utolsó három szakaszon. A legfontosabb azonban, hogy nem hibáztunk eddig.”
Az Auto Sorsa Riihimäki Rallyn készült videó (a B-s Audi replika, de így is nagyon jól néz ki.):
Az utolsó körben Pajari egészen a negyedik helyig tudott előre lépni.
„Fantasztikus verseny volt – írta az utolsó szakasz után. – Hihetetlen, hogy az első R5-ös autóval teljesített versenyünket a negyedik helyen zártuk. Nagy köszönet mindenkinek, aki segített nekünk.”
A versenyt Teemu Asunmaa nyerte Skoda Fabia Rally2-vel, márkatársai, Mikko Heikkila és Juha Salo előtt.
Sami Pajari következő versenye a Svéd Rally lesz, ahol megkezdi junior világbajnoki szereplését is.
A Bajnokok Tornáján a Team Norway, azaz Petter Solberg és fia Oliver Solberg szerezte meg a győzelmet a Nemzetek Kupájában. A kétszeres rallycross világbajnok és 2003-ban rally világbajnok pilótának Sebastien Loeb monte-carlói sikere adott extra motivációt.
„Ez hihetetlen. A motivációt akkor kaptam, amikor láttam, hogy Sébastien Loeb megnyerte a Monte Carlo Rallyt a múlt hónapban. Azt gondoltam, hogy nem is lehet olyan nehéz. Szóval készen álltam erre a versenyre – és az, hogy Oliverrel együtt indulhattam egy nagy álom megvalósulása volt” – mondta Petter Solberg a győzelem után.
Solbergék a döntőben az USA csapatát győzték le. Előbb Petter Solberg aratott könnyű diadalt a hétszeres Nascar bajnok Jimmie Johnson felett, miután Johnson autója mechanikai problémák miatt lelassult. Utána Oliver Solberg nyert Colton Herta ellen az RX2e versenyautóval.
2-0-ás norvég vezetésnél Johnson szépített, legyőzte az ifjú Solberget, ezzel a döntés Petter Solberg és Colton Herta összecsapására maradt. Herta megcsípte a hófalat, ilyen előnyt pedig nem hagy veszni egy háromszoros világbajnok, aki megszerezte a győzelmet.
„A Race Of Champions hosszú évek óta igazán különleges. Szórakoztató ezekkel a srácokkal együtt lenni, mindenkinek sok sikere volt a karrierje során, mégis annyira barátságosak. Oliver egész héten pattogott körülöttem, mert annyira izgatott volt. Ha 20 éves vagy, ez így van. Köszönetet kell mondanom Fredriknek, Jessie-nek és mindenkinek, aki a színfalak mögött dolgozik. Fantasztikus a légkör, és nagyon hálás vagyok, hogy lehetőséget kaptam, hogy ide jöjjek” – fogalmazott a döntő után Petter Solberg.
„Ez őrület! Kicsit sokkolt, hogy apa és fiaként ezt együtt csinálni mennyire érzelemdús. Fantasztikus csapatmunkánk volt, és ez azt mutatja, hogy jól dolgozunk együtt. Egy álmom vált valóra, hogy a Bajnokok Tornájára olyan legendákkal együtt jöhettem, akikre felnézek, mint például Jimmiere. Annyi sztár van itt, és rengeteg tapasztalatot lehet átvenni. Mindannyian olyan alázatosak és kedvesek hozzám, szóval ez egy szórakoztató időszak volt, aztán amikor a pályához érünk, ez komolyra fordul” – összegzett Oliver Solberg a dobogó után.
A Bajnokok Tornája vasárnap délben az egyéni versennyel folytatódik, amire extra löketet adhat Solbergéknek a szombati siker. Petter Solberg épp Sébastien Loebbel mérkőzik meg az első körben, Oliver Solberg pedig a címvédő Benito Guerával került párba.
Az M-Sport műszaki igazgatója, Chris Williams szerint a fordos csapat nem dőlhet hátra azt követően sem, hogy a Monte-Carlo Rallyn 2018 után újra nyerni tudtak Sébastien Loebbel.
A rally világbajnokság új korszaka, a hibrid autók érája a Monte-Carlo Rallyn az M-Sport Ford csapat számára győzelemmel kezdődött Sébastien Loeb révén, de Craig Breen is a harmadik helyen ért célba a Ford Puma Rally1-gyel.
A jó szezonkezdés ellenére Chris Williams, az M-Sport műszaki igazgatója óvatosan nyilatkozott a WRC honlapjának.
„Számomra semmi kétség, hogy a Montén mutatott szintünket hamar utolérik a többiek, ha már nincsenek ott most – mondta Chris Williams. – Kemény munka volt, hogy elérjük ezt a szintet, de a munka most sem állhat meg, hiszen csak egy versenyen vagyunk túl. Ezekkel az autókkal tesztelni és versenyezni is más dolog.”
„Fantasztikus eredményt ért el Sébastien Loeb. Hihetetlen pillanat volt. Már az első autóba üléstől tetszett neki a Puma és ezt láthattuk a versenyen is. Azonban ezért az M-Sportnál és a Fordnál is keményen dolgozott mindenki. Nem tudom eléggé dicsérni azt a munkát, amit a Ford Performance végzett.”
Loeb és Breen mellett Gus Greensmith első szakaszgyőzelmét és az ötödik helyet is megszerezte a Montén, az örömet csupán Adrien Fourmaux balesete árnyékolja be.
Az M-Sport a Monte-Carlo Rally után három pont előnnyel vezet a gyártók bajnokságában a Toyota Gazoo Racing előtt.
A WRC szezon három hét múlva a havas Svéd Rallyval folytatódik, ahol Sébastien Loeb helyett Lorenzo Bertelli indul a negyedik Ford Pumával, míg Horvátországtól az európai versenyeken Pierre-Louis Loubet vezetheti.