A WRC összeállította az idei szezon tíz legnagyobb esését bemutató videóját, melyben többször is helyet kjaptak a fordos versenyzők, de Kalle Rovanpera is szerepel benne.
Adamo: Nem értem, hogy gondolhatja ezt komolyan az FIA
Andrea Adamo, a Hyundai egykori csapatvezetője szerint nagyon nehéz helyzetben vannak a fiatal versenyzők, akik szeretnének Rally1-es autóba ülni.
A Toyota Gazoo Racing jövőre Kalle Rovanperát (22 éves), Elfyn Evanst (33), valamint részmunkaidőben Sébastien Ogier-t (38) és Takamoto Katsutát (29) foglalkoztatja, míg a Hyundai Motorsport Thierry Neuville-t (34), Esapekka Lappit (31), részmunkaidőben pedig Craig Breent (32), és Dani Sordot (39) fogja indítani. Az M-Sport egyelőre csak Ott Tanakot (35) jelentette be, de várhatóan Sébastien Loeb (48) is a csapattal marad.
A fentiekből is kiderül, hogy Rovanpera és Katsuta van csak 30 év alatt, míg Ogier, Sordo, Tanak és Loeb is már 35 év feletti korban jár.
Hol vannak a fiatal versenyzők?
A WRC2 elvileg egy ugródeszka lehet a Rally1-es autó felé, azonban minden gyártó számára tapasztalt versenyző kellene, a Rally2-es autóval versenyző fiatalok azonban nem tudnak elegendő tapasztalatot szerezni.
Ezen a helyzeten ront az is, hogy az FIA jövőre csökkenti a tesztelési lehetőséget a Rally1-es autókat gyártók számára, akik így jórészt csak saját tesztterületeiket tudják használni, ezeken a helyeken azonban a fiatal versenyzők nem tudnak elegendő tapasztalatot szerezni.
Így látja ezt a Hyundai korábbi csapatvezetője, Andrea Adamo.
“Nagyon nehéz helyzetben vannak a fiatal versenyzők – mondta Adamo az AutoHebdo magazinnak. – A Rally1-es autók nagyon drágák egy privát csapat számára, ezért továbbra sem vagyok biztos benne, hogy jó autókat választott az FIA a WRC-k után. Hogy lehetne elvárni egy olyan versenyzőtől, aki először ül Rally1-es autóba, hogy a teszteken kellő tapasztalatot szerezzenek? 1 nap alatt, ráadásul jövőre tovább szigorodnak a tesztelési lehetőségek. Amikor ezt említettem az FIA-nak és a WRC Promóternek, akkor azt a választ kaptam, hogy a gyártóknak vannak saját teszterületeik, ahol a fiatalok vezethetnek. Nem értem, hogy gondolhatja ezt az FIA komolyan!”
Adamo szerint a tapasztalathiány vezetett Oliver Solberg kirúgásához is.
“A jelenlegi helyzet nem ösztönzi a gyártókat, hogy fiatal versenyzőkbe fektessenek. Ezt megtapasztaltam Oliver Solberggel. Ahogy Olivert kezelték, az csak egy fiatal versenyző kiégetésére volt jó. Oliver példáját látva pedig biztosan meggondolják a gyártók, hogy merjenek-e fiatal versenyzőbe fektetni.”
Néhány éven belül pedig komoly bajba kerülhetnek a WRC gyártók, mert a jelenlegi gyári versenyzők többsége hamarosan visszavonul, és helyükre csak kellő tapasztalat nélküli versenyzőket tudnak igazolni.

Verstappen a tavalyi abu-dzabi finálén sem volt ennyire ideges, mint most
Max Verstappen az FIA év végi díjátadóján is idegeskedett egy sort, de alighanem ezt minden sportszerető tökéletesen meg tudja érteni.
Napra pontosan egy évvel ezelőtt, 2021. december 12-én rendezték minden idők egyik legfeszültebb, végül botrányos véget érő Forma-1-es szezonzáróját, amelyet Max Verstappen egy utolsó körös előzéssel nyert meg Lewis Hamilton előtt. A holland pilóta előtt Michael Masi, az FIA azóta menesztett versenyigazgatójának nem megfelelő szabályalkalmazása nyitott meg az utat, és így támadhatta végül Hamiltont frissebb gumikon az utolsó körben.
Verstappen utólag elárulta, annyira feszült és ideges volt a mindent eldöntő csata előtt, hogy a bal lába begörcsölt az autóban, így nagy fájdalmak közepette, összeszorított foggal vetődött be a hétszeres világbajnok mellé.
Hamilton tovább ment: szerinte Verstappent akarták világbajnoknak, azért csalták el a tavalyi vb-t
Néhány napja viszont saját elmondása szerint Verstappen még ennél is feszültebbé vált, miközben nem is versenyzett. Viszont a múlt hét pénteken rendezték a katari labdarúgó-világbajnokságon a Hollandia-Argentína nyolcaddöntőt, amelyet a kétszeres világbajnok nem tudott élőben követni, hiszen éppen az FIA év végi díjátadó gáláján volt jelenése, ám barátnője, Kelly Piquet az Instagramra feltöltött egy fényképet, amin az látszik, hogy az asztalnál telefonon azért követték az eseményeket.
„Lemaradtam a gólokról. Hihetetlenül csalódott voltam, hogy nem tudtam nézni – utalt Verstappen a hollandok meseszerű feltámadásával záródó, 2-2-es döntetlent hozó rendes játékidőre. – A hosszabbítást és a tizenegyespárbajt viszont már láttam. Annyira ideges voltam! Talán még annál is jobban, mint tavaly Abu-Dzabiban. Hogy miként lehet ez? Úgy, hogy az autóban én kontrollálom a dolgokat, a fociban viszont nem.”
🏆🏆🏆 pic.twitter.com/ulAnHXBERQ
— Max Verstappen (@Max33Verstappen) December 9, 2022
Verstappen, Pérez és Horner az FIA díjátadóján
Verstappen végül nem örülhetett, hiszen a hollandok tizenegyesekkel kikaptak az argentinoktól, de úgy véli, így is büszkék lehetnek a teljesítményükre. A Red Bull versenyzője külön kiemelte a mérkőzés 78. percében beálló, majd duplázó Wout Weghorstot, akinek második, trükkös szabadrúgás után született gólja külön misét is megérne.
„Szerintem a leendő világbajnoktól kaptak ki, Wout pedig egy igazi hős. A hollandok erre a teljesítményre is büszkék lehetnek” – mondta a pilóta, aki azt is elárulta, hogy üzent Virgil van Dijk-nak, a válogatott Liverpoolban játszó csapatkapitánynak: „Azt írtam neki, hogy büszke lehet magára.”
A mérkőzés rövid összefoglalója ITT nézhető meg.
Újra elérhető a facebookon is az MNASZ
A tisztújítás után eltűnt a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség facebook oldala. Az új vezetés ismét elindította ezt a kommunikációs csatornát, Szujó Zoltán elnök videóüzenetben ismertette az eddigi történéseket.
Az MNASZ új facebook oldala itt érhető el: https://www.facebook.com/mnasz.official
A tisztújítás után a szövetség választott vezetői elkezdték az átadás átvételi folyamatokat, átnézik a szerződéseket, megismerik a kötelezettségeket. Párhuzamosan folyik az operatív munka is, ennek fontos része a rally utánpótlását érintő, négy helyszínen zajló fórum sorozat elindítása is.
Az FIA elnökével is tárgyalt Szujó Zoltán, Mohamed Bin Szulajem nyitott arra az ötletre is, hogy a Közép-Európai Rally világbajnoki futam néhány gyorsaságija akár Magyarországra kerüljön.
A regionális kezdeményezések a jövőben hangsúlyosak lesznek az FIA tevékenységében, az MNASZ pedig partner ezekben, a környező országok szövetségeivel szorosabb lesz a kapcsolat a jövőben.
A részletekről az MNASZ elnöke videóüzenetben beszél:
Nagy tervek, teljesen új csapat érkezhet a Forma-1-be
Egy hongkongi milliárdos azt fontolgatja, hogy a semmiből felállít egy Forma-1-es csapatot, miközben tisztában van vele, hogy sokkal könnyebb lenne befektetni egy meglévő istállóba.
Az biztos, hogy egy új gyártó az Audi személyében már érkezik a Forma-1-be 2026-ban, ám felbukkant egy hongkongi milliárdos is, aki szintén szeretne beszállni a száguldó cirkuszba. A 46 éves Calvin Lo az RE Lee International nevű biztosítási alkusz cég vezérigazgatója, terve pedig az, hogy felállít egy új csapatot. „Az alapján, amit most látok, ez nagy törekvés, de megvalósíthatónak tűnik, ha megfelelő a csillagok együttállása” – nyilatkozta a BBC-nek.
Lo jelenleg az ehhez szükséges pénzügyi háttér feltérképezésénél tart, és elismeri, hogy bár az lenne az ideális, ha a nulláról építkezne, azt is megfontolja, hogy egy meglévő istállóba vásárolja be magát. Hogy melyik utat választja, arról „egy-két hónapon belül” döntenie kell. „Minél korábban, annál jobb, nem igaz? Már most elkezdve is nagyon szűkös az időkeret arra, hogy 2026-ban a rajtrácson legyünk” – mondta.
Le milliardaire Calvin Lo investit dans la formule 1 pour 2026
Le milliardaire Calvin Lo a confirmé ce dimanche qu'il envisage d'investir dans une nouvelle équipe de F1 à partir de 2026
Agé de 46 ans la fortune personnelle est estimée à 1,7 milliard de dollars pic.twitter.com/5isIpoJpVH
— JMF (@GM_PARTAGE_TURF) December 11, 2022
A Forbes szerint 1,7 milliárd dolláros vagyonnal rendelkező üzletember az F1 rajongójának mondja magát, de leszögezte, hogy kizárólag üzleti döntésből akar a sportág részesévé válni, és nem venne részt az általa felállított csapat napi munkájában. Kimelte, hogy egy új csapat létrehozásában nem az ehhez szükséges pénz előteremtése jelenti a nehézséget, hanem az, hogy az istálló pénzügyileg fenntartható módon működjön.
„Meddig tudod fenntartani? Ebben a világban egy vagy két évre likviditást találni meglehetősen könnyű, de ki tudsz tartani három vagy öt évig? Ennél a résznél jönnek be az óriási számok. Én kizárólag befektetésként tekintek erre. Mennyi ideig kell amortizálnom ezt a költséget? Melyik évben, milyen időpontban kell forrást injektálni, ha nem ér el bizonyos célokat? És természetesen reális célokat kell kitűzni, nem lehet az első évben mindent megnyerni. A számokat nagyon konzervatív módon kell kezelni, szerintem ez a nehéz része.”
Lo elárulta azt is, hogy a saját csapat ötlete onnan pattant ki a fejéből, hogy meglévő istállók rendszeresen megkeresték azzal, hogy nem akar-e befektetni, és van is befektetése jelenlegi csapatokban, de különböző korlátozások miatt azt nem árulhatja el, hogy melyekben.
Az biztos, hogy amennyiben úgy is dönt, hogy új csapatot akar felhúzni, a milliárdosnak nem lesz könnyű dolga, hiszen az Andretti példája mutatja, hogy igen kemény menet meggyőzni az F1-et és a többi istállót arról, hogy fogadjanak el egy új érkezőt, és többfelé darabolják a pénzügyi bevételeket. Lo eddig sem az F1-el, sem az FIA-val nem beszélt közvetlenül, de tisztában van az akadályokkal.

„Van néhány fél, aki próbál együtt dolgozni velünk, és akik állítólag segítenek eligazodni ezen a téren. Fogalmam sincs, hogy miként működik az F1 belső világa. Ha valami, akkor ez lesz a legnagyobb akadály egy új csapat felállításában. Talán könnyebb egy jelenlegi csapatba invesztálni. Ez a könnyebb út. Az alapok megvannak, minden működik.”
És, hogy miért pont most? Természetesen mindennek köze van a Forma-1 elmúlt években mutatott gazdasági fejlődéséhez. „A Forma-1 megváltozott az előző generációkhoz képest. Most sokkal fiatalabb, a szurkolótábora nagyobb és szélesebb. A közösségi média térnyerése is hatalmas. A csapatok és a pilóták elérhetősége sokkal közelebbinek érződik, még ha nem is szurkolókkal folytatott közvetlen párbeszédről van is szó. A közönség sokkal szélesebb, mint 20 évvel ezelőtt.”
Amennyiben Lo sikerrel jár, úgy 2026-ban 22 autó lenne a mezőnyben, amire a Manor Racing 2016 végi csődje óta nem volt, és 2026-ig nem is lesz példa.
Ezt a Loeb rekordot még Rovanperának is nehéz lesz megdöntenie
Sébastien Loeb elképesztő dominanciát mutatott be 2008-ban, amikor 15 versenyből 11-et megnyert a Citroen C4 WRC-vel.
Az akkori 15 futamos szezon során már négyszeres világbajnokként vezethetett Sébastien Loeb, aki abban a szezonban szintén felállított egy újabb rekordot.
A Citroenes versenyző nyerni tudott a Montén, Mexikóban, Argentínában, Szardínián, Görögországban, Finnországban, Németországban, Új-Zélandon, Spanyolországban, Korzikán és Walesben is, így 11 futamot nyert, ami 73.3 %-os győzelmi arány, ennyi versenyt pedig sem előtte, sem pedig utána nem tudott senki az élen zárni.
A szezont végül 19 pont előnnyel, ötszörös világbajnokként fejezte be a francia legenda, a Citroen pedig megnyerte a gyártók vb-jét.
Loeb tökéletes versenye Korzikán
Sébastien Loeb 2005-ben azóta is megdönthetetlen rekordot állított fel a Korzika Rallyn, miután minden szakaszt megnyert.
Sébastien Loeb a 16 futamos szezon 14. versenyére, Korzikára úgy érkezett, hogy az addig lezajlott 13 versenyből nyolcat már megnyert és 36 pontos előnnyel rendelkezett a bajnokságban Petter Solberg előtt.
A francia legenda már kétszeres világbajnokként várhatta hazai futamát, melyen ennek ellenére mind a 12 szakaszt megnyerte és végül 1:51.7 perc előnnyel nyert a fordos Toni Gardemeister előtt.
Loeb lett az első versenyző a WRC történetében, aki minden szakaszt az élen zárt és ez a rekord azóta is él.
A Citroen azonban nem lehetett mégsem teljesen boldog, hiszen a Korzika Rally utolsó napján a negyedik helyen állva esett ki Francois Duval, és így elvesztette esélyét a francia gyártó, hogy világbajnok legyen.
Felesége elárulta, mi járt Michael Schumacher fejében, mielőtt a Ferrarihoz igazolt
Michael Schumacher felesége felidézte azt az időszakot, amikor férje a Ferrarihoz szerződött. Corinna Schumacher a hétszeres világbajnok egykori harcostársát, Jean Todtot igaz barátnak titulálta.
Michael Schumacher minden idők egyik legnagyobb Forma-1-es pilótája volt, és bár statisztikailag már nem ő a legsikeresebb, sokan őt tartják minden idők legjobbjának. Ehhez nagyban hozzájárult a 2000 és 2004 közötti időszak, amikor zsinórban öt világbajnoki címet nyert a Ferrarival, amire előtte és utána sem volt képes senki.
Embed from Getty Images Ahhoz azonban, hogy mindez lehetségessé váljon, egy fontos döntést kellett meghoznia. 1995-ben zsinórban a második világbajnoki címét szerezte meg a csúcson lévő Benettonnal, és akár ő maga is úgy érezhette, hogy a pályája csúcsán van. Ekkor kereste meg a Ferrari, amely már több mint egy évtizede csak árnyéka volt önmagának, 1991 óta pedig kifejezetten pocsékul szerepelt, hiszen abban az öt évben csupán két győzelmet szereztek, és vélhetően azokat a futamokat is Schumacher nyerte volna, ha nem sújtja technikai probléma.
A német versenyző tehát nehéz döntés előtt állt, és ebben kikérte felesége véleményét is. „Még mindig emlékszem, hogyan történt – jelentette ki Corinna Schumacher a Canal+ dokumentumfilmjében. – A kertben voltunk, amikor Michael megkérdezte tőlem, hogy »mit szólnál, ha elmennék a Ferrarihoz?«. Azt mondtam, hogy »ha meg tudod tenni, az nagyszerű«.”
Az végül hamar bebizonyosodott, hogy jó döntés volt elhagynia a Benettont, hiszen a Ferrari már az első évében megelőzte őket a tabellán. A végcélt viszont nehezen érte el, hiszen egészen 2000-ig kellett várnia harmadik bajnoki címére, ami egyben a Ferrari első egyéni győzelme volt 1979 és Jody Scheckter óta. Schumachert követte a maranellóiakhoz Ross Brawn technikai igazgató, valamint Rory Byrne főtervező, akik szintén kulcsfigurák voltak, ahogyan Jean Todt csapatfőnök is, aki viszont a német pilóta előtt érkezett az olasz istállóhoz, és nagy szerepet játszott abban, hogy létrejöjjön az átigazolás.
„Michaelnek remek érzéke van ahhoz, hogy [tudja, hogy] kire számíthat – magyarázta Corinna Schumacher. – Azt hiszem, ez már akkor is megvolt Jeannal, amikor azt mondta, szeretne valamit csinálni vele [közösen]. Nagyon jó lenne, ha Michael el tudná mesélni annak az időszaknak a teljes történetét, mert én nem mindig voltam ott.”
Aligha szorul magyarázatra, hogy az utolsó mondat mire utal: 2013. december 29-én Schumacher súlyos síbalesetet szenvedett, és azóta csak nagyon kevesen tudják, hogy pontosan milyen állapotban éli mindennapjait. Köztük van Todt is, akivel a kapcsolata az évek során barátsággá alakult, és aki a filmben úgy fogalmazott, hogy a hétszeres világbajnok „mindig is jelen lesz az életében”. Nem véletlen, hogy az azóta az FIA elnökévé megválasztott, majd 12 év után a posztról tavaly leköszönő szakember rendszeresen látogathatja egykori versenyzőjét.
Embed from Getty Images „Az első években nagyon szórakoztató volt Michael barátjának lenni – jelentette ki Schumacher felesége. – Ha azonban fordul a kocka, és hirtelen valaki nem tudja tovább csinálni, segítségre van szüksége, vagy ha már nem csak nyaralásról van szó, esetleg valami szomorú dolog történik, akkor az ember látja, ki a barátja. Azt kell mondanom, hogy Jean teljesen egyértelműen ezen kevesek közé tartozik. Michael számára jó dolog, hogy tudja, olyasvalaki, mint Jean ott van nekünk, amikor kérdéseink vannak. Amikor az ember tudja, hogy van mellette valaki, aki ellenszolgáltatás nélkül tesz érte, és együtt gondolkodik vele. Ez egy ajándék.”
Négy városban is fórumot tart a rally szakág
A helyszínek:
(Pécs, Mezőszél u. 1.)
(Miskolc, Egyetem út 1.)
(Vác, Dr. Csányi László krt. 63.)
(Győrújbarát, Fő u. 178.)
Húsz éve tart az M-Sport sorozata
A 2002-es Monte-Carlo Rallyn kezdődött az a pontszerző sorozat, melyet azóta is tart az M-Sport csapata. A pontszerzések mellett a két évtized alatt háromszor gyártó, kétszer pedig egyéni világbajnoki címet is szerzett a fordos csapat.
A 2002-es Monte-Carlo Rallyn Carlos Sainz és Luis Moya a harmadik, míg Colin McRae és Nicky Grist a negyedik helyen ért célba a 2002-es Ford Focus-okkal, amivel páratlan pontszerző sorozat kezdődött az M-Sport számára.
Az idei Japán Rallyval bezárólag 281 versenyen volt ugyanis pontszerző a fordos csapat.
Ez idő alatt 2006-ban, 2007-ben és 2017-ben a gyártók vb címét, 2017-ben és 2018-ban Sébastien Ogier révén pedig a pilóták vb címét sikerült megnyernie Malcolm Wilson csapatának, valamint Carlos Sainz, Colin McRae, Markko Martin, Marcus Grönholm, Mikko Hirvonen, Jari-Matti Latvala, Mads Ostberg, Sébastien Ogier, Ott Tanak, Elfyn Evans és Sébastien Loeb révén 51 versenyt is az élen zárt.

