back to top
2024. november 28. 04:55
Kezdőlap Blog Oldal 204

A férfi, aki végig Senna mellett volt a halála előtti utolsó órákban – „Mindent bevetettünk, de hiába”

0

30 éve, 1994. május 1-jén a Forma–1 örökre megváltozott. Persze előtte is haltak meg versenyzők – legutóbb éppen egy napja, Roland Ratzenberger –, de Ayrton Senna halálánál senkinek az elvesztése nem hagyott nagyobb űrt a sportágban. És persze a biztonság fejlődésére sem volt nagyobb hatással…

Azon a végzetes imolai vasárnapon történtekről az elmúlt három évtizedben már szinte mindenki elmesélt mindent, így egyre nehezebb újat mondani, és talán nem is kell. Az emlékezés viszont fontos, ezért alább azokat a korábbi, Senna halálát és annak körülményeit bemutató cikkeinket gyűjtöttük csokorba, amelyek elolvasásával bárki átfogó képet kaphat arról, hogy pontosan mi és miért történt 1994. május 1-jén.

Elsőként jöjjön egy visszaemlékezés Dr. Giovanni Gordinitől, aki a segélyszolgálat vezetőjeként volt jelen az 1994-es San Marinó-i Nagydíjon, és 2020-ban a bolognai Maggiore-kórház sürgősségi osztályának vezetőjeként elevenítette a végzetes napot.

„Nem tehettünk semmit” – ezt élte át a Senna életéért küzdő olasz orvos 29 éve Imolában

A brazil pilóta elvesztése természetesen mindenkit sokkolt, aki aznap ott volt a helyszínen, vagy a televízió előtt ülve látta az eseményeket. Azokat, akik személyesen ismerték őt, pedig nyilvánvalóan még jobban megrázta a gyász. Ilyen volt Jonathan Palmer, a McLaren akkori tesztpilótája, aki azelőtt Sennával is dolgozott együtt. Alább az ő megható szavai olvashatók.

Megrázó, érzelmes és megindító visszatekintés Senna halálának napjára a McLaren tesztpilótájától

Mai fejjel, a közösségi média és az okostelefonok világában szinte el sem tudjuk képzelni, milyen lehetett nézőként, a helyszínről átélni a két halálos balesettel járó 1994-es imolai hétvégét. Alább egy brit hölgy meséli el, hogy mennyire sokkoló élmény volt akkor ott lenni, ráadásul úgy, hogy életében először járt F1-es versenyen…

Ilyen volt nézőként átélni az Ayrton Senna halálával végződő imolai fekete hétvégét

Az élő közvetítésben szerencsére nem láthattuk közelről, ahogyan az orvosok Senna életéért küzdenek, de a baleset fölött lebegő helikopter így is többet megmutatott, mint amennyit manapság mutatna. Ám közeli fényképek készültek az élettelen Sennáról, ezeket azonban soha nem hozták nyilvánosságra, a leginkább megrázó fotót pedig már nem is tudnák.

Soha nem láthatjuk már a legdurvább fotót Senna balesetéről

A háromszoros világbajnok halála után természetesen számos kérdés merült fel mind a baleset okait, mind annak utózöngéit illetően. Adrian Newey, az 1994-es Williams főtervezője természetesen bűntudatot érzett és magát hibáztatta a történtekért, de azt ő sem gondolta volna, hogy Olaszországban emberölés miatt kell majd bíróság elé állnia egy éveken át húzódó perben, amelyben a Ferrari korábbi technikai igazgatójával szemben állva kell majd bizonygatnia ártatlanságát, és közben még Patrick Head, a Williams technikai igazgatója és társalapítója és hátat fordít neki.

Hogy Newey szerint miért történt a baleset, illetve mire jutott a bíróság és hogyan mentették fel őt és Headet 1999-ben, arról alábbi cikkünkben írtunk.

Miért halt meg Ayrton Senna? – az emberöléssel vádolt tervező ezen a napon lélegezhetett fel végleg

A Williams a Monacói Nagydíjon csak egy autóval állt rajthoz, ám mivel az élet és a száguldó cirkusz sem állt meg, találni kellett valakit Senna helyére. Végül a tesztpilóta David Coulthard foglalhatta azt el (majd később néhány futamra a CART-ban versenyző Nigel Mansell is visszatért), de előbb az 1993 végén visszavonult Riccardo Patresének, majd Heinz-Harald Frentzennek is felajánlották azt. Patrese történetét ITT, Frentzenét ITT olvashatja.

Newey ügyvédei akcióba lendültek, a Red Bull zsenije tényleg másik csapathoz mehet

0

Egyre közelebb járhatunk Adrian Newey Red Bulltól való távozásához, és az egyik oka, amiért még nem tettek bejelentést róla, hogy a hírek szerint a klasszis mérnök kedvezményeket akar kicsikarni a távozása és az új csapatánál elhelyezkedése kapcsán.

Egész pontosan a BBC Sport úgy értesült, Newey ügyvédei azon dolgoznak, hogy a Red Bullnál 2025 végéig érvényes szerződéssel rendelkező mérnök korai távozása esetén ne csak 2027-től, hanem már jövőre munkába állhasson új F1-es csapatánál. Ez megerősítheti azt a feltételezést, hogy a most 65 éves mérnök cseppet sem óhajt hátat fordítani az autóversenyzésnek.

Az F1-es mérnökök esetében megszokott, hogy amikor távoznak egy csapattól, néhány hónapig, vagy (a kiemelkedő mérnökök esetében) akár egy évig nem állhatnak munkába másik riválisnál, nehogy kulisszatitkokat vigyenek magukkal az aktuális fejlesztésekről. Ezt hívják a szakzsargonban kertészkedési szabadságnak (gardening leave), időnként azonban elmarad különböző megállapodásoknak köszönhetően: 2022-ben például a Red Bulltól az Aston Martinhoz igazoló Dan Fallows is hamarabb elkezdhetett dolgozni.

Newey esetében különösen fontos lenne, hogy már 2026-ben kézbe vehesse a ceruzát új istállója uniformisában, hiszen teljesen új szabályrendszer érkezik, márpedig 2009-ben és 2022-ben láthattuk, hogy ilyenkor nagyon elemében van, ezekben az években nagyon erőssé tette a Red Bullt, 1998-ban pedig a McLarent. (Tény, hogy az új előírásokhoz készített autók tervezése ekkorra már a végstádiumába ér, ugyanakkor az új szabályrendszerek első éveiben mindig jóval nagyobb a mozgástér a fejlődésre, mint később.)

Newey a McLaren-Red Bull csapatváltás során sem hagyott ki egy teljes évet, 2006-ban már munkába állt a bikásoknál, ami később (ezidáig) hét versenyzői és hat konstruktőri vb-címet eredményezett.

A szakembert összeboronálták a Ferrarival, az Aston Martinnal és a Mercedesszel is, de még a McLarennél is szóba került a neve.

Itt az első beismerés Verstappenéktől arról, hogy Max tényleg a Mercedeshez igazolhat

Paddon bizakodva várja a Kanári-szigetek Rallyt

0

Hayden Paddon és John Kennard számára az ERC idei második versenyén jön el az a pillanat, amikor már ismerős pályákon tudnak versenyezni, ezért bizakodóak a spanyol verseny előtt. 

Hayden Paddon és John Kennard tavaly indult először a Kanári-szigetek Rallyn és azonnal a második helyen tudtak zárni. Idén már egy kis tapasztalattal tudnak ismét visszatérni a versenyre. 

“Tavaly már szereztünk némi tapasztalatot a Kanári-szigeteken, ezért jó lesz egy olyan versenyen indulni, ami már nem ismeretlen – mondta Hayden Paddon. – Örömteli, hogy fejlesztés történt az autó motorján, de más kisebb módosítások is el lettek végezve. Izgatottan és bizakodva várjuk az idei versenyt.” 

19 pontot ugyan tudott az új-zélandi páros gyűjteni a V-Híd Rally Hungaryn, azonban teljesen nem voltak elégedettek a negyedik helyezéssel. 

“Jó volt néhány pontot szerezni Magyarországon, de az eredmény nem az lett, amit szerettünk volna. Ezért a Kanári-szigeteken szeretnénk javítani és szeretnénk a legtöbb pontot szerezni. Szeretnénk idén minél több ERC-futamot megnyerni, amihez a kellő motivációnk is megvan.” 

Paddon szerint a veszprémi szezonnyitón is jól látszott, hogy az idei ERC-szezon is nagyon sok esélyes. 

“Magyarországon nem sikerült dobogón zárni, azonban a legnagyobb riválisainknak sem sikerült elég jól az a verseny. Azt gondolom, hogy akár 15 versenyző is képes lehet győzelemért harcolni az idei bajnokság során. Minden versenyen másképp alakulhatnak az erőviszonyok és azoknak a személye, akik képesek a győzelemért harcolni. Fontos, hogy folyamatosan az élmezőnyben tudjunk lenni és mindig sok pontot szerezzünk.” 

Mögötte érkező csapattársa egyből tudta, hogy Ratzenberger meghalt

0

A 30 évvel ezelőtt, 1994. április 30-án, a San Marinó-i Nagydíj szombati időmérő edzésén halálos balesetet szenvedett Roland Ratzenberger első és egyetlen F1-es csapattársa, David Brabham az F1.com-on megjelent visszaemlékezésben idézte fel a tragikus napot. Alább egy az egyben mi is közöljük a sorait.

„Versenyzőként mindig tudni akarod, hogy ki a csapattársad. Amikor valaki elmondja a nevüket, rögtön van egy elképzelésed a személyről. Vagy izgatott vagy csalódott leszel, és amikor Roland nevét említették, én izgatott lettem. Nem igazán ismertem őt jól, de tisztában voltam azzal, hogy ki ő és mit ért el a versenyzői pályafutása során. Tapasztalt pilóta volt, aki mindig gyorsnak tűnt, emellett nem hibázott és eléggé komplett versenyző benyomását keltette.”

„Volt némi F1-es és sportautós tapasztalatom, neki volt némi sportautós és együléses tapasztalata, ezért úgy gondoltam, hogy ez a kombináció jó csapatot alkothat. Egy újonc istállónak, mint a Simtek, amelynek egyszerűen nem voltak meg a forrásai, szüksége volt mindenkinek az együttműködésére. A sportautós háttere jól jött, mert tudta, hogyan kell viselkedni ebben a helyzetben.”

500 g-s erővel ölte meg a betonfal, de Senna halála szinte teljesen eltörölte az emlékét

„Mindketten Monacóban éltünk, és kihasználtuk az alkalmat, hogy együtt edzünk. Futottunk a hegyekben, ahol kősziklás és dombos vol a terep. Ez volt az az időszak, amikor megismerhettük egymást. Amikor elkezdtük vezetni az autót, beszéltünk arról, hogy min kell változtatni. Mindkettőnknek voltak ötletei, szóval a kapcsolatunk nagyon jól indult; úgy éreztük, jól dolgozunk együtt, és előre tekintettünk az egész szezonra, még akkor is, ha tudtuk, hogy hatalmas feladat vár ránk.”

„Roland az első évébe lépett az F1-ben, és lelkes volt. 33 évesen, viszonylag későn került be, tehát hosszú utat tett meg, mire eljutott idáig, ami olykor egyszerűen nem történik meg. De megkapta az esélyt, és keményen dolgozott a színfalak mögött, hogy összejöjjön neki. Függetlenül attól, hogy a rajtrács végére került, akkor is gyerekkori álma volt az F1-be jutás, ahogy mindannyiunknak. Elemében volt, úgyhogy érezni lehetett a zsizsegést a csapatban.”

„Az első két versenyt Brazíliában és Japánban rendezték. Roland nem tudott kvalifikálni a szezonnyitón, de a második futamra már igen. Az első versenyen én célba értem, ami már önmagában hatalmas eredmény volt, csak azért, mert volt egy autónk, amelyik befejezte a versenyt. Elkezdtünk lendületet szerezni, adatokat és információkat gyűjteni az autóról, mert nem volt pénzünk tesztelni. Soha nem voltak tartalék autóink vagy ilyesmi, mint az élcsapatoknak, ami azt jelentette, hogy minden tesztelést a versenyeken végeztünk, tehát minél több kört tettünk meg, annál többet tanultunk.”

Embed from Getty Images

David Brabham 1994-ben 

„Imolába sokkal nagyobb tudással és néhány változtatással utaztunk el. Izgatottak voltunk. Roland egyre kényelmesebben érezte magát az autóban, de egy kicsit küzdött a fékekkel. Pénteken én vezettem az autóját, mert a csapat megkért, hogy próbáljam ki néhány körig, mondván, »Te vagy az, akinek van tapasztalata karbonfékekkel, úgyhogy meg tudnád állapítani, hogy amit Roland mond, az igaz-e vagy sem?«. Azt mondtam: »Igen, persze«, tehát beszálltam, majd három kört tettem meg, kiálltam és közöltem, hogy »Ezek a fékek szarok, le kell cserélni őket«.”

„Roland nagyon örült annak, amit mondtam, és megköszönte nekem. Egyszerűen csak az igazat mondtam: a fékek nem működtek. Szombaton már sokkal komfortosabban érezte magát az autóban, ami nagyszerű volt. Sokkal közelebb volt hozzám – fej-fej mellett voltunk – és ennek így is kellett lennie. Ezután jött az időmérő.”

„A pályán voltam és láttam néhány alkatrészt az úton, néhány karosszéria-elemet, amik ugyanolyan színűek voltak, mint az én autóm. Akkor tudtam, hogy ő az.”

„Amint befordultam a kanyarba, láttam őt és láttam az autót… Ez a pillanat nagyon élénken él a memóriámban, ma is élesen látom. Egy olyan embert néztem, aki már nem volt többé.”

„Visszamentem a bokszba, és persze mindenki pánikba esett. Elhaladtam az autója mellett, úgyhogy mindenkinek azt kérdezte tőlem: »Mit gondolsz?«. Emlékszem, a feleségem, Lisa megkérdezte, mit gondolok, és azt mondtam: »Szerintem elment«. Volt valami megmagyarázhatatlan a látványban.”

Halála után barátnője kifosztotta; Ratzenberger szülei mai napig fiuk lakásában élnek

„Aztán jött a bejelentés, hogy nincs többé, ami mindenkinek hatalmas sokk volt. Nem csak a csapatnak, hanem az egész F1-nek és mindenkinek, aki szereti az F1-et. Soha nem volt még dolgom ilyennel.”

„A feleségem mellett, aki három vagy négy hónapos terhes volt a fiunkkal, Sammel, a csapat is támogatott. Az este folyamán az F1 főnöke, Bernie Ecclestone és az FIA elnöke, Max Mosley jött be a lakókocsinkba Nick Wirth technikai igazgatóval.”

„Az, hogy a következő nap versenyzek-e, az én döntésem volt. A csapat azt mondta, »Nincs rajtad nyomás, ez a te döntésed«. Készek voltak elfogadni, bárhogy is döntök, de ezen a ponton nem tudod, mit tegyél, folytasd, vagy megállj.”

„Az első dolog, amit meg akartam érteni, hogy miért szenvedett balesetet Roland? Nyilvánvalóan nagy sebességnél levált az első szárnya, de egy körrel korábban lement az útról. Lelassított és cikázott egy kicsit, hogy érez-e valamilyen sérülést, vagy hogy bármi elromlott-e. Úgy döntött, hogy minden rendben van, még egy kört megtesz, de többé nem tért vissza.”

„A csapat megerősítette az első szárnyat, és Nick, aki nagy darab fickó volt, ugrált rajta, hogy megmutassa, hogy nem fog lejönni. Van egy pont, ahol meg kell bíznod a körülötted lévő emberekben, és ha nem ezt teszed, az nem ígér sok jót a szezon további részére sem. Ezért úgy döntöttem, hogy kimegyek a bemelegítő edzésre, és meglátom, hogy miként érzem magam.”

„Egy részem azt gondolta, hogy ha én lennék Roland, akkor azt mondanám, »Gyerünk, David, ne szórakozz, te versenyző vagy, menj versenyezni, ezért vagyunk itt!«. Úgy gondolom, kicsit furcsa döntés volt sok ember számára, hogy versenyzem, mert sokan csak összecsomagoltak és hazamentek volna tiszteletből. De én fordítva gondolkodtam, és úgy véltem, azzal mutatjuk ki a tiszteletünket, ha versenyzünk.”

„Kiszálltam az autóból a bemelegítés után, amelyen jobban teljesítettünk, mint ahogy általában szoktunk. Azt hiszem, a csapat kevés üzemanyaggal küldött ki engem, miközben mindenki más megtankolt autóval ment. Azt éreztem a csapaton, hogy mintha a sötét fellegek egy kicsit oszlottak volna. Ebbe kapaszkodtam és azt mondtam: »Versenyezni fogok… versenyezni fogok a csapatért, és csak folytatom a show-t, vezetek és versenyzem, ahogy Roland is akarná.«”

Embed from Getty Images

Brabham végigcsinálta a szezont a Simtekkel, de azután többé nem láthattuk az F1-ben 

„Aztán jött a vasárnap, és elvesztettük Ayrtont is. Mi, versenyzők, egészen a verseny utánig nem tudtuk, hogy elment. Tulajdonképpen akkor tudtuk meg, amikor este elhagytuk a pályát, mert a hírek kicsit később értek el minket. Először azt hittem, nem ő az; láttam a kéket, és azt hittem, az egyik Tyrrell. Csak amikor visszaértem a bokszba, közölték, hogy Ayrton az.”

„Ott volt Rubens Barrichello balesete az edzésen, aztán Roland balesete, aztán történt egy rajtbaleset, aztán egy bokszutcai incidens, majd Senna balesete… Sorban jöttek a katasztrófák, az ember csak kapkodta a fejét. Azt éreztük, hogy »Mi a fene történik itt?« Mint sokan mások, én is először éltem át ilyesmit.”

„Nyilván Ayrton tragédiája háttérbe szorította Rolandét. Más emberek voltak más pályafutással és más hatásuk volt a szurkolókra. De nagyszerű, hogy az emberek továbbra is emlékezni akarnak rá (Ratzenbergerre), mert akkoriban ő is az F1 részese volt. Ugyanolyan versenyző volt, ugyanazon a rajtrácson, és úgy halt meg, hogy azt csinálta, amit szeretett. Roland nagyon tehetséges volt, és sajnálatos, hogy soha nem tudtuk meg, mire lett volna igazán képes.”

Halála után barátnője kifosztotta; Ratzenberger szülei mai napig fiuk lakásában élnek

0

Roland Ratzenberger 91 éves apja és 86 éves édesanyja is részt vesz azon a mai, Imolában rendezett megemlékezésen, amelyet fiuk és Ayrton Senna halálának 30. évfordulója alkalmából rendeznek. Rudi és Margit a mai napi abban a lakásban él, amelyet fiuk a halála előtt egy héttel vehetett át.

Átfogó visszaemlékezés jelent meg az Autosporton Roland Ratzenberger halálának 30. évfordulójára az 1994. árpilis 30-án, a San Marinó-i Nagydíj második időmérő edzésén halálos balesetet szenvedett pilótát jól ismerő Gerhard Kuntschik-tól. Az osztrák újságíró találkozott Ratzenberger szüleivel is, akik a mai napig fiuk és másik két gyermekük, Elisabeth és Gabi szülővárosában, Salzburgban élnek.

Ratzenberger apja, Rudi (91), és édesanyja, Margit (86) ráadásul abban a kétszintes, az Untersberg hegyre pazar kilátást biztosító lakásban laknak, amelyet fiuk nem sokkal halála előtt vásárolt magának, de már soha nem élvezhette ki, hogy milyen ott élni. „Roland körbeutazta a világot autóversenyzőként, de mindig ragaszkodott hozzá, hogy a szülővárosában legyen otthona. Ezért vette meg ezt a lakást, amelyet egy héttel Imola előtt vett át” – emlékezett vissza Rudi, majd hozzátette: „Először nem akartunk beköltözni, de aztán úgy döntöttünk, hogy nem adjuk el vagy ki, hanem mi magunk fogunk itt élni.”

500 g-s erővel ölte meg a betonfal, de Senna halála szinte teljesen eltörölte az emlékét

Az 1960. július 4-én született Roland már gyerekkorában imádta az autókat, de szülei nem osztoztak a szenvedélyében, introvertált gyerekként pedig nem is nagyon beszélt erről nekik. A 80-as évek végén azonban saját kezébe vette a sorsát, és az érettségi előtt otthagyta a rendes iskolát, hogy a Walter Lechner versenyzőiskolában tanulhasson.

Innentől a versenyzés volt az élete, ugyanakkor folyamatosan pénzhiánnyal küzdött. De nem adta fel a szenvedélyét, és hol instruktorként, hol szerelőként (mint a német Formula Fordban) dolgozott azért, hogy fedezni tudja a költségeket, és ha kellett, a csapata kamionjában aludt. 1985-ben az osztrák, a német és ez európai Formula Ford-bajnokságot is megnyerte, majd Angliában is sikeres lett (Race of Champions és Formula Ford Festival első hely), amit az F3 és a túraautózás követett.

1989-ben debütált a Le Mans-i 24 óráson, majd 1990-ben a Toyota első nem japán gyári versenyzője lett. Úgy vélte, a sportautózás közelebb viheti nagy álmához, a Forma–1-hez, amelybe 1991-ben, a Jordannel lett volna esélye először bekerülni, de az ülést végül Bertrand Gachot kapta (ha nem így van, lehet, hogy Michael Schumacher karrierje is teljesen máshogy alakult volna). Az IndyCarban is lett volna esélye karriert csinálni, de az F1-et szem előtt tartva maradt a sportautózásnál és Japánban. Jó lóra tett, hiszen az 1994-es szezonra innen térhetett vissza Európába, a Simtek-istállóhoz.

Noha csak az első öt versenyre volt meg a pénze, és egyértelműen ő volt a második számú versenyző, Aidában szerzett 11. helye nagy lökést adott neki az európai szezonkezdetre. Aztán jött Imola és a szombati időmérő, amelynek kezdete után 15 perccel a falnak rohant és meghalt. Szülei azokban a percekben egy mexikói nyaralásról tértek haza Salzburgba, és éppen, hogy bekapcsolták a tv-t, hogy megnézzék fiukat, amikor a következő percben a tragédia képsoraival kellett szembesülniük.

Embed from Getty Images

Ennyi maradt az autóból 

Apja, aki soha nem akarta, hogy fiából autóversenyző legyen, sokakkal ellentétben kifejezetten örül neki, hogy Roland halálát a sors összekapcsolta Ayrton Senna egy nappal későbbi tragédiájával, mert szerinte így „soha nem fogják elfelejteni.” Természetesen szülei enélkül sem felejtenék soha, és a mai napig ápolják az emlékét, viszont nem mindenkire emlékeznek szívesen, fiuk akkori barátnője, a szomáliai modell Kadisha ugyanis a baleset után kirámolta közös monacói otthonukat, és mindent magával vitt, amit csak tudott. „Nem akarunk rá gondolni” – mondta Rudi.

Ratzenberger szülei a mai napon ott vannak Imolában, hogy részt vegyenek a fiuk és Senna tiszteletére rendezett megemlékezésen, de úgy érzik, lehet, hogy most utoljára tudják ezt megtenni ezen a szomorú évfordulón. „Ez a 30. évfordulója ennek a tragikus hétvégének, de gyanítjuk, hogy számunkra ez az utolsó alkalom az emlékezésre” – mondták.

Ogier: Le kell ülni és nyugodtan átgondolni a 2025-ös WRC-szabályokat

0

Sébastien Ogier jól tudja, hogy baj van a WRC-ben, miután kevés autó indul a csúcskategóriában, azonban szerinte nem a februárban megjelent szabálymódosítások fogják ezt a problémát megoldani. 

“Azt gondolom, hogy a 2025-re tervezett szabályok túl gyorsan és nem átgondolva lettek kitalálva – mondta Sébastien Ogier. – Biztos vagyok benne, hogy még alaposan átlesznek gondolva ezek a szabályok, mielőtt azt jóváhagyásra benyújtják a Motorsport Világtanácsnak. A WRC jelenlegi gyári csapatai nagy költségeket fordítottak a jelenlegi Rally1-es autók megalkotására. Ugyanakkor tudom, hogy a jelenlegi nyolc autó nem elég a csúcskategóriában. Valahogy ezeknek az autóknak a számát növelni kell, de azt nem lehet kérni, hogy a gyártók gyengítsék le a Rally1-es autókat a Rally2-es járművek szintjére.” 

A WMSC ülésén született rallysportot érintő összes döntés egy helyen

Ogier tudja, hogy változtatásokat kell eszközölni, azonban ezeket nem szabad elkapkodni. 

“Egyértelmű, hogy változtatni kell, mégpedig minél hamarabb, de ezeket a módosításokat át kell gondolni. Ha jól tudom, a jelenleg bejelentett szabálymódosításokat egy gyári csapat sem támogatta. Egyértelmű az is, hogy olcsóbbá kell tenni a Rally1-es autókat, mégpedig úgy, hogy továbbra is látványosan lehessen velük közlekedni, mert a szurkolók a látvány miatt szeretik ezt a sportot. Közeleg a WMSC júniusi ülése, mely előtt már hetekkel be kell nyújtani a szabályokat jóváhagyásra, azonban most kell igazán a nyugodt gondolkodás. Biztos vagyok benne, hogy még sok fejtörést fog okozni az illetékes személyeknek a végleges szabályok kitalálása, azonban szerint középtávon kellene változtatni és nem egyik napról a másikra.” 

A tavalyinál hosszabb lesz a Skandináv Rally

0

A svéd Skandináv Rallyn idén egy szakasszal többet kell teljesíteni, mint 2023-ban, így a versenytáv is növekszik, a programban is lesznek módosítások. 

Tavaly nagy sikert aratott a Skandináv Rally, melyet a Svéd Rally korábbi pályáin rendeztek meg, azonban hó helyett murván, nyári környezetben. 

Az idei versenyen több változás is lesz a tavalyi versenyhez képest. Egy szakasszal több, 17 gyorsaságit kell teljesíteni a mezőnynek, így a versenytáv is 182 km-ről 190 km-re növekszik. 

Változás ugyancsak, hogy a híres Colin’s Crest ugrató szakaszát az első napon kell majd teljesíteni, tavaly pedig ezen a pályán tartották a Power Stage-et. 

A Skandináv Rally időterve 
Június 13., csütörtök 
11:00 Shakedown (Bäck-Hult) 4.43 km 

18:00 Rajt – Bauhaus Warehouse 

20:05 SS1 Bauhaus 2.15 km 

Június 14., péntek 
07:00 Szerviz A – Karlstad – 15 perc
07:51 SS2 Grönlund 1 10.18 km
08:37 SS3 Bomdestad 1 11.74 km
10:07 SS4 Colins 1 6.43 km
10:51 SS5 Gårdsjö 1 12.09 km
12:17 Gyűjtő – 15 perc
12:32 Szerviz B – Karlstad – 30 perc
13:53 SS6 Grönlund 2 10.18 km
14:39 SS7 Bondestad 2 11.74 km
16:09 SS8 Colins 2 6.43 km
16:53 SS9 Gårdsjö 2 12.09 km
18:13 Szerviz C – Karlstad – 45 perc 

Június 15., szombat 
06:35 Szerviz D – Karlstad – 15 perc
07:42 SS10 Ölme 1 5.83 km
08:27 SS11 Lungsund 1 20.20 km
09:17 SS12 Ängebäckstorp 1 14.76 km
10:05 SS13 Mölnbacka 1 13.19 km
11:11 Gyűjtő – 16 perc
11:27 Szerviz E – Karlstad – 30 perc
12:49 SS14 Ölme 2 5.83 km
13:34 SS15 Lungsund 2 20.20 km
14:24 SS16 Ängebäckstorp 2 14.76 km
14:49 Gyűjtő – Molkom – 50 perc
16:05 SS17 Mölnbacka 2 (Power Stage) 13.19 km
17:11 Cél
18:00 Dobogó – Karlstad 

Rövidesen hivatalossá válhat Newey távozása a Red Bulltól

0

Az utóbbi napok találgatásai után már ma pont kerülhet Adrian Newey és a Red Bull közös jövőjére.

Múlt héten robbant a bomba a Forma–1-ben, hiszen több mértékadó médium is arról számolt be, hogy küszöbön áll Adrian Newey távozása a Red Bulltól. Ezután lassan körvonalazódni kezdett, hogy a 2006 óta a bikás csapatot erősítő, annak eddigi összes győzelmében és világbajnoki címében kulcsszerepet játszó tervezőzseni a Christian Horner csapatfőnök és közte húzódó személyes ellentétek miatt hagyhatja el a csapatot, amelyhez legalább 2025 végéig szerződés köti.

Az első hírek megjelenése óta eltelt napokban folyamatosak voltak azok a találgatások, hogy Newey most tényleg megy-e vagy sem, de ezekre hamarosan pont kerülhet, az F1-insider.com ugyanis azt írja, hogy a Red Bull már ma, április 30-án hivatalos közleményt adhat ki arról, hogy elváltak útjaik a 65 esztendős szakemberrel.

Kiderült Adrian Newey távozási szándékának valódi oka?

A szaklap Newey-hoz közeli forrásokra hivatkozva írja, hogy nemsokára várható a hivatalos bejelentés, amelyből információi szerint a különválás feltételei is ki fognak derülni. „A közlemény szerint a brit lángelme megegyezett a Red Bull-lal arról, hogy idő előtt elengedik a 2025 végéig szóló szerződéséből” – írják.

Ez egyben azt is jelentené, hogy amennyiben Newey nem vonul vissza, hanem marad a Forma–1-ben, 2027-nél korábban (ha 2025 végén ment volna el, az egy éves kényszerszabadság miatt csak ekkor állhatott volna munkába máshol) elkezdhet majd dolgozni új csapatánál, amely minden bizonnyal a Ferrari, Aston Martin, Mercedes hármasból kerül ki.

Hogy a mérnökzseni távozása milyen láncreakciót indíthat el a Red Bullnál, arról az alábbi cikkben írtunk:

Lassú halál, de tömegkatasztrófa is várhat a Red Bullra Adrian Newey távozásával

Sennánál is nagyobb veszteségnek tartja Ratzenberger halálát az F1 egyik világbajnoka

0

Elsősorban nem a Forma–1-nek volt veszteség Roland Ratzenberger és Ayrton Senna 30 évvel ezelőtti halála – véli Jacques Villeneuve, aki az osztrák versenyzővel baráti viszonyt ápolt. Az 1997-es világbajnokot 30 évvel később is fájdalmasan érinti, hogy sokan miként tekintenek Ratzenberger tragédiájára.

Április 30-án, a San Marinó-i Nagydíj időmérő edzésén, 13 óra 15 perckor Jacques Villeneuve barátja irányíthatatlanul a betonfalnak csapódott és meghalt abban a kanyarban, amelyet a kanadai pilóta 12 évvel azelőtt elhunyt édesapjáról, Gilles Villeneuve-ről neveztek el. Ha valaki, akkor a később maga is az F1-be kerülő, ott világbajnoki címig jutó Jacques tudja, milyen fájdalmas elveszíteni egy hozzá közel álló személyt a motorsportban, és a mai napig fájlalja, hogy Roland Ratzenbergert sokan nem tartják akkora veszteségnek, mint az egy nappal később meghalt Ayrton Sennát.

Embed from Getty Images

Roland Ratzenberger 

Villeneuve és Ratzenberger 1992-ben kötöttek barátságot, amikor a fiatal kanadai az olasz Forma–3-ból a japán F3 felé vette az irányt, hogy második legyen a bajnokságban. Ratzenberger ekkor már évek óta Japánban élt és versenyzett a japán túraautó-, illetve sport prototípus-bajnokságban, 1992-ben pedig a japán Forma–3000-be is belekóstolt egy verseny erejéig, hogy 1993-ban már 10 futamon vezessen (végül ez adta meg neki a lehetőséget az 1994-es F1-es debütálásra a Simtekkel).

„A Japánból származó nagyszerű emlékeimnek Roland is a részese – idézi Villeneuve-öt a Casino Online. – A szárnyai alá vett, amikor Japánba költöztem. A japán Forma–3000-ben versenyzett a Toyotának, akiknek én is vezettem. Szórakoztató fickó volt. Nem Tokióban élt, de gyakran autóba pattant és elvezetett Tokióba, hogy velünk bulizzon, majd az autójában aludt, mert nem tudott hazavezetni. Nagyon old school volt ebben az értelemben. Élvezte az életet.”

Villeneuve 1994-ben mutatkozott be az IndyCarban, miközben Ratzenberger az F1-ben kötött ki. Mint általában mindenki esetében, aki közelről ismerte őt, Ratzenberger debütálása Villeneuve-öt is boldogsággal töltötte el, hogy aztán nem sokkal később jöjjön a teljes sokk…

„Amikor bekerült az F1-be, annyira örültem neki. Csodálatos volt. A korai 30-as éveiben járt, ami igazán késő [az F1-be kerüléshez] – emlékezett az 1997-es F1-es világbajnok, majd kifejtette, még 30 évvel később is rosszul érinti, hogy barátja halála mondhatni jelentéktelenné vált Ayrton Senna egy nappal későbbi tragédiája miatt. – Nagyon nehéz hétvége volt, minden szempontból borzasztó. És ami a legfájdalmasabb, hogy minden évnek ebben az időszakában az emberek arról kérdeznek, mit érzek Senna halálának évfordulója kapcsán. Én mindig azt mondom nekik, hogy nem ismertem Sennát, Ratzenbergert viszont igen. Erre azt felelik: »Ó, ő minket nem érdekel, minket Senna érdekel.«”

„Erre én azt szoktam reagálni, hogy »Engem érdekel Ratzenberger, a barátom volt, úgyhogy engem ő érdekel.« Ezt a mai napig nagyon fájdalmasnak találom. Hirtelen Senna lett a nagy veszteség, Ratzenberger pedig nem volt az. A sajtóban a legtöbben így tálalják ezt, amit borzasztónak találok.”

Senna tragédiája miatt lábjegyzet lett a halálából az F1-et rajongásig imádó osztráknak

Villeneuve szerint az emberek ráadásul sokszor azt is elfelejtik, hogy elsősorban nem a sportág szempontjából kell tekinteni Senna és Ratzenberger halálára.

„Ez megmutatja, mennyire nevetséges volt ez az egész. Az emberek azt mondják, hogy a haláluk nagy veszteség volt az F1-nek. Nem, a családjuknak volt nagy veszteség, akiknek gyászolni kellett. Ratzenberger pont ugyanakkora veszteség volt, mint Senna. Számomra pedig ő volt a nagyobb veszteség, mert a barátom volt. A tévében néztem a versenyhétvégét, és beleégett a memóriámba. Két halott pilóta, balesetek a bokszutcában és a rajtnál. Egyszerűen csak balszerencse volt, a dolgok pedig 48 óra alatt rosszról még rosszabbra fordultak.”

Villeneuve 11 éves volt, amikor 1982 májusában apja életét vesztette Zolderben, a Belga Nagydíj időmérő edzésén, és 23, amikor végig kellett néznie Ratzenberger halálát. Ám ezzel még nem volt vége, 1999-ben ugyanis újabb barátot veszített el honfitársa, a hatalmas tehetségnek és a jövő nagy IndyCar-sztárjának tartott, 24 éves korára ötszörös győztes Greg Moore személyében.

„Több különböző embert is elvett tőlem a versenyzés, úgyhogy rideg maradok és nem reagálok. Az apám halálával kezdődött, aztán Roland halála után nagyon szoros kapcsolatba kerültem Greg Moore-ral, aztán ő is elment, úgyhogy azóta nem szokásom közel kerülni pilótákhoz. Önvédelemből rideggé válsz. Nem mutatod ki az érzelmeidet, mindent magadban tartasz” – mondta az 53 esztendős kanadai.

Ma lenne 64 éves Ayrton Senna – lassan 30 éve nincs köztünk a legenda

Efrén Llarena három dobogó után már nyerni szeretne hazai ERC-futamán

0

Efrén Llarena számára nem jól indult az idei ERC-szezon, miután a Rally Hungaryn kiállni kényszerült, ezért a 2022-es Európa-bajnok nyerni szeretne a hazai versenyének számító Kanári-szigetek Rallyn, ahol korábban már háromszor zárt dobogón.

Efrén Llarena a veszprémi Rally Hungaryn már az első napon kiállni kényszerült, miután egy ugratón után orra érkezett Skodájával és megsérült annak hűtője.

A 2022-es Európa-bajnok miután tavaly csupán negyedik lett a bajnokságban, idén a versenyeken való jó szereplésben bízik és nem a bajnoki címre gondol.

Az ERC-szezon második versenyét pedig a Kanári-szigeteken rendezik, ahol korábban már háromszor tudott dobogóra állni.

Közel száz nevező, köztük három magyar kettős a Kanári-szigetek Rallyn

“Megpróbálunk idén nyerni a Kanári-szigeteken – mondta a spanyol versenyző az ERC hivatalos oldalának. – A győzelem megfelelő lenne a pontszerzés szempontjából is, idén azonban elsősorban versenyekről versenyekre szeretnénk jól szerepelni, nem a teljes bajnokságra gondolunk. Az MRF a tél folyamán azon dolgozott, hogy minél jobb gumikat tudjon az idei évre készíteni, mi pedig harcolni szeretnénk velük az élmezőnyben. A Kanári-szigeteken az elmúlt három évben dobogón tudtam állni, így most már jó lenne nyerni, még ha nagyon nehéz is lesz.”

Az ERC idei második versenyén is igen erős mezőny jön össze, így senkinek sem lesz könnyű dolga, ha nyerni szeretne.

“Az ERC mezőnye is igen erős, de most a Spanyol Szuperbajnokság versenyzőivel is tovább erősödik. Szeretem ezt a versenyt, a pályáit és hogy sok a szurkoló mindig. Igaz, hogy 3000 km-re vagyunk az otthonomtól, de mégis ez a hazai versenyem, ahol sok szurkoló támogatását élvezhetjük.“

A tavaly nagy sikert aratott gyorsaságival indul idén is a Kanári-szigetek Rally

A Kanári-szigetek Rally csütörtökön a kvalifikációval kezdődik.