back to top
2024. november 26. 04:28
Kezdőlap Blog Oldal 1080

Evans megtartotta vezető helyét

0

Elfyn Evans lett az első versenyző az ötödik szakaszon, aki a Svéd Rallyn képes volt megtartani vezető helyét.  

Ott Tanak második szakaszát nyerte a Svéd Rallyn, miután a leggyorsabb tudott lenni az ötödik szakaszon Esapekka Lappit 1.8, Elfyn Evanst pedig 4,1 másodperccel előzve. 

A verseny élén azonban nem történt változás, Elfyn Evans 1,1 másodperc előnnyel maradt az első helyen a második helyre lépő Ott Tanak előtt, míg Esapekka Lappi megtartotta harmadik helyét 2,2 másodperc hátránnyal. 

Oliver Solberg a kelleténél óvatosabban vezetve a negyedik helyre csúszott 3,8 másodperccel követve Lappit és 9 tizeddel megelőzve Thierry Neuville-t. 

Kalle Rovanpera a hatodik helyre csúszott, de az ő hátránya is csupán 8,9 másodperc Evans mögött. 

Gus Greensmith mai második hibáját követte el, miután a második szakaszon egy elágazást rontott el, ezúttal túl gyorsan érkezett egy kanyarba és a hóba csúszott, amivel fél percet vesztett. 

Még 2 szakasz van hátra a mai napon. 

A Svéd Rally állása 5 szakasz után 
1 (SS4 1.) #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 50:29,6
2 (5.) #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +1,1
3 (3.) #4 Esapekka Lappi / Janne Ferm (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +2,2
4 (2.) #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +6,0
5 (6.) #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +6,9
6 (4.) #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +8,9
7 (8.) #18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:09,7
8 (9.) #16 Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +1:18,3 (0:10)
9 (7.) #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +1:36,4
10 (10.) #24 Ole Christian Veiby / Stig Rune Skjaermoen (NOR) VW Polo GTI R5 (WRC2) +2:18,5 

További eredmények

Evans a negyedik lovas a Svéd Rallyn 

0

Elfyn Evans állt az élre a Svéd Rally negyedik szakasza után, így a walesi toyotás lett a negyedik versenyző, aki az élen tudott lenni a havas versenyen. 

Ott Tanak, Esapekka Lappi és Kalle Rovanpera után a Svéd Rally negyedik szakaszát már Elfyn Evans nyerte, aki a korábbi szakaszgyőztesekhez hasonlóan a verseny élére is állt. 

A második helyet tartja Oliver Solberg és csupán 1,6 másodperc a hátránya, míg Esapekka Lappit 2,9 másodperccel előzi meg. 

Kalle Rovanpera az élről a negyedik helyre csúszott 6 tizeddel Lappi mögé és 1 tizeddel Ott Tanak elé. 

Hogy mennyire is szoros a verseny, azt jól mutatja, hogy a hatodik helyen álló Thierry Neuville hátránya is csupán 10 másodperc. 

A hetedik helyen Gus Greensmith áll, hátránya neki azonban már tetemes, kereken 1 perc, amivel 5 tizeddel előzi meg a negyedik szakaszon kicsúszás miatt fél percet vesztő Takamoto Katsutát és 10 másodperccel áll Adrien Foumaux előtt. 

Még 3 szakasz van hátra a mai napon. 

A Svéd Rally állása 4 szakasz után 
1 (SS3 3.) #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 37:54,5
2 (2.) #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +1,6
3 (6.) #4 Esapekka Lappi / Janne Ferm (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +4,5
4 (1.) #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +5,1
5 (5.) #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +5,2
6 (4.) #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +6,2
7 (8.) #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +1:00,0
8 (7.) #18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:00,5
9 (9.) #16 Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +1:10,5
10 (10.) #24 Ole Christian Veiby / Stig Rune Skjaermoen (NOR) VW Polo GTI R5 (WRC2) +1:38,8
További eredmények

Lappi lefulladt, Rovanperä az élen

0

Kalle Rovanperä vezet a Svéd Rally első három szakaszát követően Oliver Solberg és Elfyn Evans előtt. A korábban élen álló Esapekka Lappi a harmadik szakasz rajtjában lefulladt, és jelentős időt vesztett. 

A Svéd Rally első három szakaszán hárman is tudtak szakaszt nyerni, Ott Tänak, Esapekka Lappi és Kalle Rovanperä sorrendben. 

Az éjszaka lehullott hó és a WRC-khez képeset nehezebb Rally1-es autók i alaposan megtréfálták a mezőnyt. Szinte minden versenyző arra panaszkodott, hogy sokkal kevesebb a tapadása, mint amire számított. Ezért rendesen fogytak a lökhárítók, a hófalakban. 

Azonban Kalle Rovanperä mindhárom szakaszon kiegyensúlyozottan tudott autózni, csupán a takarítás szerepe hátráltatta, így kihasználva a többiek problémáit vezeti a versenyt a péntek délelőtti szakaszok után. 

A második helyre Oliver Solberg lépett a harmadik szakasz után, akinek a hátránya 10,4 másodperc. 

A harmadik helyen Elfyn Evans áll, aki nyolc tizeddel követi Solberget és 1 másodperccel előzi meg Thierry Neuville-t. 

Ott Tänak elvesztette a harmadik szakasz előtt az első lökhárítót, ami miatt romlott a Hyundai i10 Rally1 aerodinamikai csomagja, így a szakaszon kicsúszott és az ötödik helyre esett vissza 1,6 másodperccel követve belga csapattársát. 

Esapekka Lappi ugyancsak bajba került a délelőtti utolsó szakaszon, ahol a rajtnál lefulladt, a Toyota pedig nem akart azonnal beindulni, így az élről a hatodik helyre csúszott 2 tizeddel Tänak mögé. 

A hetedik helyen Takamoto Katsuta áll, míg az M-Sport két versenyzője, Gus Greensmith és Adrien Fourmaux inkább csak a pályák teljesítésére koncentrál, így a nyolcadik és kilencedik helyet foglalják el. 

A WRC2-ben Ole Christian Veiby vezet Georg Linnamae-t 11,8, Jari Huttunent 15,6 másodperccel megelőzve.  

Délután még négy szakasz vár a mezőnyre. 

A Svéd Rally állása 3 szakasz után 
1 (SS2 2.) #69 Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 29:23,3
2 (3.) #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +10,4
3 (5.) #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +11,2
4 (6.) #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +12,2
5 (4.) #8 Ott Tänak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +13,8
6 (1.) #4 Esapekka Lappi / Janne Ferm (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +14,0
7 (7.) #18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +32,7
8 (8.) #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +55,2
9 (9.) #16 Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +1:05,0
10 (10.) #24 Ole Christian Veiby / Stig Rune Skjaermoen (NOR) VW Polo GTI R5 (WRC2) +1:29,8
11 (12.) #31 Georg Linnamae / James Morgan (FIN / GBR) VW Polo GTI R5 (WRC2) +1:41,6
12 (13.) #23 Jari Huttunen / Mikko Lukka (FIN) Ford Fiesta Rally2 (WRC2) +1:45,4
13 (11.) #21 Nikolay Gryazin / Konstantin Aleksandrov (RUS) Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +1:45,6
14 (14.) #20 Andreas Mikkelsen / Torstein Eriksen (NOR) Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +1:47,3
15 (15.) #28 Egon Kaur / Silver Simm (EST) VW Polo GTI R5 (WRC2) +1:50,3
#42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 kiesett, Gy2

További eredmények 

Tempestini Olaszországban készül az Eb-re

0

Simone Tempestini egy Skoda Fabia Rally2 evo autóval rajthoz áll az olasz Rally Terra Valle del Tevere versenyen, melyen az Eb közelgő szezonnyitójára készül. 

Simone Tempestini és Sergiu Itu is elindul a portugál Fafe Rallyn, az ERC első idei versenyén, ezért benevezett az olasz, murvás Rally Terra Valle del Tevere futamra. Az olasz-román versenyző a Fafe Rally után az Azori-szigeteken is készen áll indulni. 

“Néhány tesztet követően ezen a hétvégén megkezdjük a felkészülést a 2022-es szezonunkra – mondta Simone Tempestini az ERC hivatalos oldalának. – Indulunk a Fafe Rallyn és az Azori-szigetek Rallyn is, majd ezt követően döntünk a további programunkról, mely várhatóan hat versenyből fog állni. Tervezzük az indulást a Lengyel Rallyn, Róma Rallyn is. Idén visszatértünk régi barátainkhoz és megbízható partnereinkhez, a Keane Motorsporthoz, akikkel megnyertük korábban a Junior WRC-t, és az első két román bajnoki címünket.” 

Simone Tempestini 2015-ben nyerte első román bajnoki címét, melyet további öt cím követett, 2016-ban megnyerte a Junior WRC-t és a WRC3-as bajnokságot is. A fiatal versenyző tavaly négy Eb futamon állt rajthoz, és év végén a 24. helyen zárta a szezont. 

Az ERC idei szezonzáró versenyének időpontja és helyszíne nem ismert, sajtóhírek szerint akár a román Kolozsvár Rally id bekerülhet az Eb naptárba. 

Breen a hóban, Lappi vezet

0

Esapekka Lappi nyerte a Svéd Rally második szakaszát, és így összetettben is átvette a vezetést. A szakaszon kicsúszott és piros zászlót okozott Craig Breen. 

Esapekka Lappi nyerte a Svéd Rally második szakaszát Kalle Rovanperät 2,5, Oliver Solberget pedig 3,8 másodperccel megelőzve. 

Ott Tänak várhatta az élről a szakaszt, azonban 5,7 másodperccel elmaradt a legjobb eredménytől. 

A nagyon tempós szakasz kifogott Craig Breenen, aki kétszer is kicsúszott, és másodszor már a nagy hóban is maradt a Ford Pumával, így a szakasz Thierry Neuville, Takamoto Katsuta és Gus Greensmith számára etap lett, eredményüket később állapítják meg. 

Neuville ugyancsak egyszer a hóba csúszott, de pár másodperc elvesztésével tovább tudott menni. 

A verseny élére Esapekka Lappi állt 1 másodperccel megelőzve csapattársát, Kalle Rovanperät és 2.9 másodperccel Oliver Solberget. Ott Tänak pedig az élről 3,8 másodperc hátránnyal a negyedik helyre csúszott. 

Pénteken hét szakaszt teljesít a mezőny. 

A Svéd Rally állása 2 szakasz után 
1 (SS1 5.) #4 Esapekka Lappi / Janne Ferm (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 21:15.6
2 (2.) #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +1,0
3 (3.) #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +2,9
4 (1.) #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +3,8
5 (6.) #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +7,7
6 (10.) #16 Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +48,0
(7.) #42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 Kiesett, Gy2

1. szakasz után
(4.) #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +1,8
(8.) #18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +8,7
(9.) #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +21,2  

További eredmények

Tanak és a Hyundai először az élen 2022-ben 

0

Ott Tanak nyerte a Svéd Rally első szakaszát a Hyundaijal a toyotás Kalle Rovanpera és csapattársa, Oliver Solberg előtt. A Hyundai idén először vezet egy versenyen. 

Amilyen rosszul alakult a Monte-Carlo Rally a Hyundainak, olyan jól indult a Svéd Rally, miután a 2019-es világbajnok, Ott Tanak meg tudta nyerni sz első szakaszt. 

Az észt versenyzőt az első nap takarító Kalle Rovanpera követte 4 tizedmásodperc hátránnyal, míg a harmadik és negyedik időt ugyancsak Hyundai-versenyző érte el, Oliver Solberg 1, Thierry Neuville pedig 1,8 másodperc hátrányt szedett össze az első szakaszon. 

Gus Greensmith számára okozott csak nagyobb problémát a szakasz, aki egy elágban egyenesen szeretett volna tovább menni, emiatt 20 másodperccel maradt el a legjobb időtől. 

Az M-Sport csapata egyébként sincs könnyű helyzetben, mert Adrien Fourmaux a Montén történt baleset miatt csak a célba érésre koncentrál, míg Craig Breen másodikként rajtol az első napon.

Elfyn Evans pedig autójának bal hátulját csökkentette néhány dekával, miután félig hiányzó sárvédővel ért célba. 

Pénteken hét szakaszt teljesít a mezőny. 

A Svéd Rally állása 1 szakasz után 
1 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 8:34,1
2 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +0,4
3 #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +1,0
4 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +1,8
5 #4 Esapekka Lappi / Janne Ferm (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +1,9
6 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +3,7
7 #42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +7,4
8 #18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +8,7
9 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +21,2
10 #16 Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +23,1 

További eredmények

A Hankook Csomós Mixivel valósítaná meg álmát

0

A dél-koreai abroncsgyártó, a Hankook vezető pozíciót szeretne elérni a világ prémium versenygumi piacán. Ezért a 2024-ben lejáró Forma–1-es és rally vb tenderen is indul, a privát versenyzőket pedig a rally Európa-bajnokságon keresztül szeretné meggyőzni termékeiről. Ehhez egész Európából két párost, egy spanyolt és egy magyart választottak. Így került Csomós Mixi és Nagy Attila a programba, akik idén hét rally-Eb-futamon indulnak. De nem csak a Hankook nagykövetei lesznek az Eb-n, de az új abroncsok fejlesztésében is részt vesznek. 

„A Hankook vezető prémium versenyabroncs gyártó szeretne lenni a világban. A pályaabroncsok terén óriásit lépett előre, ott már meghatározó szerepe van. Ezt szeretné elérni a rallyban is” – mondta Kismarty-Lechner Gábor, a Hankook versenygumik Kelet-Európai forgalmazója, az RTH Versenyabroncs Kft. ügyvezető igazgatója.

„Idén, Z215 néven új aszfalt abroncsot fejlesztett, illetve a murvaabroncsokat is továbbfejlesztették. Ezeknek az új versenygumiknak a teljesítményét szeretnénk megmutatni nemzetközi szinten is, amihez partnert kerestünk. Mindenképpen utánpótláskorú versenyzőpárossal szerettünk volna együtt dolgozni, hiszen mi is a jövőt építjük. 

Erre a feladatra a Csomós Mixi–Nagy Attila páros volt az egyik legmegfelelőbb. Tudjuk, hogy milyen gyorsan, milyen komoly sikereket értek el, ugyanakkor megmaradtak azoknak a céltudatos, alázatos srácoknak, aki eddig is voltak. Ezért döntöttünk mellettük. 

A támogatásukra a Hankook központ is rábólintott, így egy olyan rangos sorozatban mint az Európa-bajnokság, a Csomós–Nagy kettős lesz a Hankook nagykövete, velük közösen szeretnénk meghódítani az Eb-t. 

Ehhez a versenyabroncsokon kívül mind a Hankook gyár, mind pedig a Hankook versenyabroncsok Kelet-Európai forgalmazója, az RTH Versenyabroncs Kft. támogatást nyújt nekik. 

Nagyon örülök, hogy egy ilyen fiatal, tehetséges páros első nemzetközi szereplését támogathatjuk, és nagyon bízom benne, hogy sok sikert fognak elérni Magyarország számára is.“ 

„Tavaly novemberben merült fel először annak a lehetősége, hogy Mixi és Attila az Európa-bajnokságon versenyezzenek – mondta Szabó Krisztián csapatvezető. –  Egy rövid teszten vettünk részt, ahol kipróbáltuk a Hankook versenygumikat, és gyakorlatilag azonnal igent mondtunk. 

A csapatunk korábbi támogatói, akiket szinte családtagként kezelünk, szintén az Eb-program mellé álltak. Innentől már csak nagyon sok munka kellett ahhoz, hogy most itt legyünk ezen a sajtótájékoztatón. 

Még sok a teendőnk a márciusi szezonnyitóig, de már nagyon várom, hogy Portugáliában felállítsuk a szervizparkunkat. Onnantól kezdve a srácok mindent megoldanak, efelől nincs kétségem.“ 

FIA: A mi sportunkban nincs helye ilyennek

0

A Svéd Rally előtt rasszista megnyilvánulás érte a Junior WRC-ben első versenyére készülő kenyai McRae Kimathit. A megnyilvánulásokat az FIA elítélte. 

McRae Kimathi norvég tesztjéről tett közzé a Junior WRC oldala posztot, ami alá rasszista felhangú emojikat tett néhány olvasó, amik a kenyai versenyző bőrszínére vonatkoztak. 

A rasszista megnyilvánulásokat elítélve az FIA közleményt tett közzé. 

“A Svéd Rally előtt az FIA Junior WRC pilótája, McRae Kimathi rasszista megnyilvánulások kereszttüzébe került a közösségi médiában – áll az FIA közleményében. – Elítéljük a rasszista visszaéléseket, valamint csapatainkkal, versenyzőinkkel és szurkolóinkkal szembeni diszkrimináció minden fajtáját. Minden szükséges lépést megteszünk annak biztosítása érdekében, hogy minden visszaélést jelentsünk az illetékes hatóságnak. Azon dolgozunk, hogy egy változatosabb és inkluzívabb sportágat építsünk, a visszaélésekre pedig rá kell mutatnunk és fel kell őket számolnunk. Ilyennek nincs helye a sportunkban és a társadalomban.” 

A JWRC menedzsere, Maciej Woda ugyancsak megszólalt. 

“A rasszizmusnak nincs helye a mi sportunkban és sehol a világon – mondta Woda. – Megdöbbentem, elszomorított az a néhány megnyilvánulás, ami a közösségi médiában megjelent. A rally egy olyan sport, mely a különböző kultúrákra, közösségekre és az emberek felkarolására támaszkodik a világ minden tájáról. Szorosan figyelemmel követjük a közösségi média csatornáinkat és lépéseket teszünk minden rasszista megjegyzéssel vagy nézettel szemben, mely versenytársainkra vonatkozik. Csodálattal teli érzés tölt el azt látva, amit McRae és navigátora, Mwangi csinál, miközben teljesen szokatlan és kihívásokkal teli környezetbe helyezik magukat. Túllépnek komfortzónájukon és ezért meg kell tapsolni őket.” 

Kimathi az egyetlen színesbőrű és afrikai versenyző, aki a Svéd Rallyn indul. 

Jön az Alpine Rally1 – új gyártó a vb-n?

0

A Renault-csoport ügyvezető igazgatója, Luca de Meo érdeklődését árulta el a WRC iránt az F1-es Alpine csapat bemutatóján. 

Az Alpine komolyan letette már névjegyét a WRC-ben, azzal, hogy 1973-ban megnyerték az akkor még csak gyártók számára kiírt világbajnokságot. 

Ezt követően azonban kiszállt a sorozatból, most azonban az Alpine F1-es csapatának bemutatóján Luca de Meo, a Renault-csoport ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy az F1 mellett szeretne a márka belépni a WRC-be is, ami által jelen lenne a motorsport két legmagasabb színtű sorozatában. 

A WRC-nek megfelelően vélhetően az Alpine A5 autót építenék meg, mely 2024-ben kerül piacra. 

Egy új gyártó megjelenése örvendetes lenne a WRC számára, ahol jelenleg csak a Hyundai és a Toyota van jelen gyártói szinten, míg az M-Sport félgyártói szinten. 

A vb-n az idei évvel megjelentek a hibrid autók, melyek korszaka egyelőre három évre szól. 

Mennyire viseli meg a svéd hideg a Rally1-es hibrideket?

0

Az elektromos hajtás egyik legnagyobb ellensége a hideg, jól tudja ezt aki szembesült már azzal, hogy a mínuszokban milyen drasztikusan csökken egy elektromos autó hatótávja. A Svéd Rally egyik nagy kérdése az lesz, hogy a Rally1-es versenyautók hibrid rendszere hogy működik majd a fagyos időjárásban.

Igaz, hogy a Monte-Carlo Rallyn is versenyeztek a csapatok havon és jégen, de igazán zord időjárás ott nem volt. A főpróba a hétvégére marad.

A versenyautók hibrid rendszereinek beszállítója, a Compact Dynamics fellélegezhetett a Monte Carlo Rally után. Egyetlen olyan hibrid meghibásodás sem történt, amely a rally világbajnokság egyik elitpilótáját is a verseny feladására kényszerítette volna. Volt egy furcsa jelenség, amikor több versenyző is megjegyezte, hogy alkalmanként nem tudták kihasználni a hibrid plusz energiáját egy szakaszon. De ennyi. Nem rossz egy új hibrid rendszertől, amelyet vadonatúj autókba építenek be.

Az év legnagyobb kihívását azonban a Svéd Rally jelenti. Az akkumulátorok nem működnek jól szélsőséges hőmérsékleten, mind a kapacitás, mind a teljesítmény-leadás tekintetében komoly csökkenésre lehet számítani, és ezen a hétvégén várható a WRC egész évben mért legalacsonyabb hőmérséklete.

„A Montén elég jók az éghajlati viszonyok, de Svédországban hideg van” – mondta a Compact Dynamics vezetője, Oliver Bamberger a DirtFishnek.

Umeában most napközben fagypont felett van a hőmérséklet, éjszaka viszont -7 fokig süllyed az előrejelzés szerint. A viszonylag enyhe hőmérséklet segíthet, de a kémia nem mindig egyértelmű. A vegyületek egymás közötti kölcsönhatása befolyásolja az elektromos motorok hatékonyságát, és ezek a kölcsönhatások nem mindig következetesek a hőmérséklet ingadozása esetén.


A hőmérsékleten kívül még egy kihívással kell szembenézniük a versenyzőknek: elegendő energiát kell fékezés közben visszanyerni a következő gyorsítás plusz energiájának biztosításához. Ráadásul ezt az energiát okosan kell felhasználni, hiszen havon és jégen a kigyorsítás nem olyan egyértelmű mint aszfalton. Sokszor a belsőégésű motor ereje is túl sok, a hibrid rendszer erre még rátesz egy lapáttal. Ha viszont sikerül felhasználni a hibridben tárolt energiát, akkor azt a szintén nem könnyű féktávokon újra is kell termelni.

Bizonyára egyes szakaszok, vagy sok szakasz, ahol sokkal kisebb extra erőt ad, mert ezt mindig újra kell regenerálnunk” – magyarázza Kalle Rovanpera, aki megnyerte a shakedownt. „Ott ahol a gyors kanyarokban csak bal lábbal simítunk rá a fékre, vagy csak egészen picit fékezünk, nem lesz elég energiánk.”

Természetesen a pálya mindenkinek ugyanaz, így ezen a területen a stratégia lehet az, ami különbségeket eredményez. Adott esetben lehet, hogy érdemes a féktávon némi sebességet beáldozni egy hosszabb fékezéssel, hogy a hatékony kigyorsítással összességében időt nyerjen a versenyző. Az biztos, hogy ez is újfajta megközelítést kíván majd a versenyzőktől, akik természetesen már készültek erre is.

Az egyetlen megoldás, ha megpróbálsz igazán hatékony fékezést végrehajtani. Ha blokkolnak a kerekek, akkor nincs regenerálás” – mondta Adrien Fourmaux. „Tehát teljesen tiszta fékezésre van szükség, és talán érdemes meg egy kicsit korábban fékezni egy kicsit hosszabb ideig. De ez az egyetlen dolog, amit megtehetsz.”

rally
Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool