Idén a Hyundai Motorsport legerősebb versenyzője Ott Tanak volt, aki év végén távozott a koreai gyártótól. Mivel a 2019-es világbajnoknak még nincs szerződése más csapattal, Thierry Neuville viccesen megjegyezte, talán még visszatérhet a Hyundaihoz.
“Azt hiszem a valaha volt legerősebb csapattársam távozott Ott Tanak személyében – mondta Thierry Neuville a Dirtfishnek. – Most folytatnunk kell a küzdelmet, amit eddig Tanakkal közösen vívtunk, de ő előbb feladta. Ha jól tudom, még nincs szerződése más csapattal, így talán még visszatérhet…”
A belga versenyző humoros megjegyzése érthető is, hiszen Tanak idén a második helyet szerezte meg a világbajnokságon, míg Neuville a harmadik lett, így igencsak fájhat a Hyundainak, hogy a 2019-es világbajnok egy évvel szerződése lejárta előtt távozott, főleg úgy, hogy még nem tudja mit hoz a jövő.
Julien Moncet hozzátette, olyan versenyzőket szeretnének Tanak és Oliver Solberg helyére szerződtetni, akik elég gyorsak és képesek célba is érni.
Fotó: Hyundai Motorsport
“Természetesen szeretnénk a leggyorsabb versenyzőt a 2023-as csapatunkba – mondta a Hyundai csapatigazgató-helyettese. – Az autó versenyképes , de ha olyan versenyzőnk van, aki nem képes célba érni, akkor nem ér semmit. Olyan versenyzőre van szükságünk, aki elég gyors, de célba is tud érni, valamint megérti a csapat stratégiáit a különböző versenyeken. Pár nap múlva bejelentjük a 2023-as csapatunkat.”
A Haas bejelentette, hogy Mick Schumacherrel a 2023-as szezonban már nem lesz a csapat tagja. A 23 esztendős német pilóta helyét honfitársa, Nico Hülkenberg veszi át, aki sokadszor tér vissza a mezőnybe.
Már hosszú ideje lógott a levegőben, a hét elején pedig a német sajtónak köszönhetően lényegében biztossá vált, de csak most lett hivatalos: a Haas nem hosszabbítja meg Mick Schumacher idén lejáró szerződését, helyette Nico Hülkenberggel vágnak neki a következő idénynek.
A hétszeres világbajnok Michael Schumacher fia tavaly debütált a Forma-1-ben az amerikai istálló színeiben. Bár az esetek túlnyomó többségében magabiztosan verte akkori csapattársát, Nyikita Mazepint, és az is teljesen elfogadható volt, hogy a mezőny legrosszabb autójával nem szerzett pontot, már akkor is voltak figyelmeztető jelek. A német pilóta viszonylag gyakran okozott súlyos kárt: a monacói és a hungaroringi harmadik szabadedzésen elszenvedett balesete miatt egyik időmérőn sem indulhatott el, Szaúd-Arábiában pedig a futamon törte össze csúnyán a VF-21-est.
Mindezek ellenére a helye ekkor még nem került veszélybe, ám az orosz-ukrán háború februári kitörésének közvetett következményeként a csapat kirúgta Mazepint, és a tapasztalt Kevin Magnussent hozta a helyére. A dán versenyző az egy év kihagyás és a minimális tesztelési lehetőség ellenére az ötödik helyen ért célba a szezonnyitón, és az első négy hétvégéből háromszor is pontot szerzett, miközben Schumachernek mindez csak a tizedik fordulóban, Silverstone-ban sikerült először.
Ez részben a balszerencsének volt betudható, ám addigra a 23 éves versenyző több súlyos bukáson túl volt. Dzsiddában akkorát esett az időmérőn, hogy ki kellett hagynia a másnapi versenyt, a Monacói Nagydíjon pedig ugyancsak kettétörte a Haast.
Bár később nem volt komoly balesete, és a csapaton belüli erőviszonyok is kiegyenlítettebbé váltak, addigra már érezhető volt, hogy Günther Steiner csapatfőnök bizalma megingott benne. Ősszel már erősen pletykáltak a távozásáról, és több lehetséges utód is szóba került. Felmerült a tavaly még az F1-ben versenyző Antonio Giovinazzi, valamint a szintén a Ferrari kötelékébe tartozó Robert Svarcman neve, Daniel Ricciardo pedig alighanem meg is kapta volna az ülést, csak éppen ő nem tartott rá igényt.
Végül Hülkenberg lett a befutó, aki 2010-ben, valamint 2012 és 2019 között versenyzett állandó jelleggel a Forma-1-ben. Ezalatt egyszer sem állt dobogóra, amivel a futamok számát figyelembe véve ő a rekorder. Ennek ellenére természetesen nem nevezhető fakezű versenyzőnek, ezt többek között a 2010-es interlagosi pole pozíciója, valamint a 2018-as összetettbeli hetedik helye is igazolja.
Amióta 2019 végén távozott a Renault-tól, mindössze négy futamot teljesített. 2020-ban háromszor is be kellett ugrania a Racing Pointhoz a koronavírusos Sergio Pérez, majd Lance Stroll helyettesítésének céljából. Ebből egyszer nem tudott részt venni a futamon, utána a harmadik helyre kvalifikált, majd az utolsóról a nyolcadik pozícióig jött fel. Az idei év első két futamán a szintén COVID-os Sebastian Vettelt kellett pótolnia, de ezek a beugrások a sokkal rosszabb autónak is köszönhetően kevésbé sikerültek emlékezetesre.
Hülkenberg tehát Magnussen csapattársa lesz 2023-ban, és a sajtó szereti felemlegetni az ő konfliktusukat 2017-ből: a Magyar Nagydíjon a dán versenyző leszorította a németet, majd amikor a leintést követően utóbbi ezt számonkérte a Haas pilótáján, ő csak annyit mondott, hogy „sz*pd le a golyóimat, édes!”. Azóta viszont mindketten hangsúlyozták, hogy valójában semmi bajuk nincs a másikkal, sőt, az idei szezon elején Hülkenberg ezzel köszöntötte Magnussent a bahreini szezonnyitón, természetesen csak viccből.
A francia L’Équipe úgy tudja, nagyon megromlott Mattia Binotto és Charles Leclerc kapcsolata.
Miközben a Gazzetta dello Sport, a Corriere dello Sport vagy a Corriere della Sera is címlapon hozta le, hogy a Ferrari ki fogja rúgni Mattia Binottót – és a Scuderia ezt cáfoló közleménye sem tántorította el ezen álláspontjától egyik újságot sem –, a francia L’Équipe még tovább ment, és közölte: akkora a baj Maranellóban, hogy Binotto és Charles Leclerc a júliusi Brit Nagydíj óta nincsenek beszélőviszonyban.
Silverstone-ban történt ugyanis, hogy a maranellóiak a futam végi biztonsági autós fázis során nem hívták ki kerékcserére a versenyben vezető Leclerc-t, miközben Carlos Sainzot igen, az újraindítást követően a monacói pilótát pedig hárman is megelőzték, és végül csak negyedik lett, miközben Sainz megnyerte a versenyt. A leintést követően a csapatot kritizáló Leclerc-re dühös Mattia Binotto a kamerák előtt tette helyre a pilótáját, majd az azutáni héten Monacóban találkozott Leclerc-rel, hogy egy vacsora mellett beszéljék meg a történteket.
A L’Équipe szerint azonban a két fél kapcsolata végleg megromlott ennél az esetnél, ami sokat nyomhat a latba Binotto menesztésénél, John Elkann Ferrari-elnök ugyanis szeretné hosszú távon a csapatban tudni Leclerc-t, és előbb-utóbb meg akarja hosszabbítani 2024 végén lejáró szerződését.
Amennyiben tényleg így van, igen nehéz elképzelni, hogy Binotto maradjon Maranellóban.
Binotto kiosztja Leclerc-t Silverstone-ban:
Selon @lequipe, Charles Leclerc et Mattia Binotto "ne se parlent plus" depuis Silverstone !
Le Monégasque, qui avait perdu la course suite à une nouvelle erreur stratégique, s’était fait réprimander par Binotto devant les caméras à la sortie de sa voiture.#F1pic.twitter.com/PmuDrOH9d8
A francia lap az olasz újságokkal ellentétben ugyanakkor azt írja, hogy egyelőre nincs eldöntve Binotto menesztése, és még a lehetséges utódokat mérlegelik, akik között nemcsak Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke, hanem Laurent Mekies, a Ferrari sportigazgatója, Andreas Seidl McLaren-csapatfőnök, illetve Antonello Coletta, a Ferrari GT-részlegének vezetője is szerepel, mint potenciális jelölt.
2023-tól a Ford Fiesta értékesítése megszűnik Európában, azonban az M-Sport továbbra is ezt a jtípust fogja használni a Rally2-es, Rally3-as és Rally4-es versenyautók esetében.
Jövőre kivonják a piacról a Ford Fiestát, ennek ellenére a típus rallykon továbbra is látható lesz. Október végén a Ford jelentette be, hogy a Fiesta értékesítése jövőre megszűnik Európában, azonban az M-Sporttovábbra is ezt a típust fogja használni a Rally2-es, Rally3-as és Rally4-es autók esetében.
“A Fiesta az M-Sport üzleti tevékenységének központi részét képezi, az elmúlt két évtizedben a vállalt ennek a típusnak köszönhette sikereit – mondta Malcolm Wilson, az M-Sport ügyvezető-igazgatója. – A Forddal kötött hosszútávú együttműködésnek köszönhetően már előre fel tudtunk készülni a Fiesta gyártásának befejezésére. Szeretném biztosítani az ügyfeleinket, hogy még évekig a Fiesta Rallyautónkat fogjuk használni és építeni az Egyesült Királyságban és Lengyelországban is.”
“A Fiesta volt az elyső üfyélközpontú autója az M-Sportnak és a 2000-nél is több győzelem önmagáért beszél. A Fiesta fejlesztése folytatódik, a Rally2-es, Rally3-as és Rally4-es autó is komoly fejlesztési programban szerepel.”
“Köszönöm a Fordnak a Fiestával kapcsolatos támogatását az évek során. A Ford és a Fiesta tette lehetővé az M-Sport növekedését az ügyfélprogram segítségével, aminek irányítását a Ford ránk bízta és bízza a jövőben is.”
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, komoly technikai hiba veszélyeztette George Russell első futamgyőzelmét Brazíliában, amiről nem is szóltak neki. Az osztrák szakember szerint Lewis Hamiltonnak nem kell a könyöradomány a csapat részéről.
George Russell vasárnap óta Forma-1-es futamgyőztesnek mondhatja magát, hiszen megnyerte az interlagosi futamot. A brit pilóta hibátlanul versenyzett, és még a verseny végén behívott biztonsági autó révén sem lehetett kicsavarni a kezéből a diadalt. Azt a diadalt, amelynek már szűk két évvel ezelőtt meg kellett volna születnie.
Russell akkor a koronavírusos Lewis Hamilton helyére ugrott be a Mercedesbe a Szahíri Nagydíj hétvégéjén. Miután lerajtolta Valtteri Bottast, magabiztosan vezetett, ám egy Safety Car miatt mindkettejüket kihívták kerékcserére. A brackley-iek óriásit hibáztak, ugyanis kicserélték a két versenyző abroncsait, és bár ez még nem bizonyult végzetesnek, az akkor másodéves pilóta nem sokkal később defekt miatt kénytelen volt újból kimenni, és csak a leggyorsabb körrel vigasztalódhatott.
„Nem tudom, hogy ez egyfajta jóvátétel-e, de Bahreinben szerintem megérdemelte volna a győzelmet, és mi cserben hagytuk őt az autóval – nyilatkozta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke. – Ezért tesz minket boldoggá ez a győzelem, mert két évvel ezelőtt is megszerezhette volna az elsőt, de nem tette, most viszont megvan.”
Az osztrák üzletember elárulta, hogy az akkori esethez hasonlóan Russell kis híján megint elbukott önhibáján kívül. A verseny vége felé ugyanis veszélyes műszaki hibát észleltek, ám jobbnak látták mindezt nem tudatni az érintettel, aki így koncentrálhatott arra, ami valóban rajta múlt. Végül aztán a csapattagok fellélegezhettek.
„Egyébként szivárgott a víz az autóban, és nem volt egyértelmű, hogy valóban eljutunk-e a végéig – folytatta Wolff. – Beszéltünk erről egymással, és mindannyian egyetértettünk abban, hogy hagyjuk őt víz nélkül is vezetni, és próbáljuk meg befejezni a futamot.”
Hamiltonnak nem jár könyöradomány
A brazíliai kettős győzelem természetesen nem jelenti automatikusan azt, hogy a Mercedes a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon is a győzelemért lesz harcban, de ha igen, akkor felmerülhet egy kérdés: amennyiben hasonló lesz a helyzet, mint legutóbb, hozzásegíti-e a csapat idénybeli egyetlen győzelméhez a hétszeres világbajnokot? Statisztikai szempontból ez azért is fontos, mert jelenleg Michael Schumacherhez hasonlóan összesen és egyben zsinórban 15 idényben ünnepelhetett a dobogó tetején, vagyis egy esetleges abu-dzabi diadallal megdöntené a német versenyző csúcsait, ráadásul megőrizné 100 százalékos mutatóját. Wolff azonban leszögezte, hogy több indokból sem fogják Russell kárára segíteni Hamiltont.
„Szerintem Lewisnak semmiféle priorizálásra nincs szüksége, és ő soha nem is akarna ilyesmit – jelentette ki. – Azt hiszem, korábban már említette, hogy nem fontos számára a rekord, miszerint minden szezonban futamot nyert. Az sokkal inkább, hogy az autóval visszatérjünk oda, ahova lehet, jövőre pedig több futamgyőzelemért és remélhetőleg a bajnoki címért versenyezzünk.”
Hamilton nemrég valóban kijelentette, hogy nem fontos számára a rekord. Ellentétben azzal az úttal, amelyet az idénykezdet óta megtett a csapattal együtt. Az első néhány futamon úgy tűnt, hogy a Mercedes jó esetben is csak a középmezőny elején található, később aztán már önerőből harcoltak a dobogós helyekért, helyenként a győzelem esélye is felcsillant, most pedig össze is jött a diadal, és még a konstruktőri bajnokságban is van esélyük a második hely megszerzésére. A 37 éves pilóta viszont már elsősorban a következő évre koncentrál.
„Nehéz volt, mert csak próbálkoztunk, próbálkoztunk, és minden alkalommal, amikor jött valami újítás, megmaradtak a korábbi problémák – magyarázta. – Szóval ez óriási dolog. Tudjuk, hogy merre kell mennünk, tisztában vagyunk vele, hogy mibe kell tennünk minden erőfeszítésünket ezen a télen.”
Akio Toyoda, a Toyota vezérigazgatója nagyon örült, hogy WRC csapatát Japánban láthatta, legszívesebben minden pillanatot a csapattal töltött volna.
“Idén már résztvettem a csapattal a belga Ypres Rallyn, de nagyszerű volt a csapatot Japánban látni – mondta a Japán Rally után Akio Toyoda. – Annyira örültem, hogy a csapattal lehetek, hogy legszívesebben a szervizparkban aludtam volna. Köszönöm Jari-Matti Latvalának, hogy ilyen fantasztikus csapatot hozott össze.”
Ami a versenyt illeti, már nem sok öröme lehetett a Toyota vezéigazgatójának, hiszen Takamoto Katsuta dobogója lehetett csak némi vígasz arra, hogy Sébastien Ogier, Kalle Rovanpera, majd Elfyn Evans is defektet szedett össze.
“A csapat idén minden bajnokságot megnyert és megpróbálták jól szórakoztatni a japán szurkolókat. Keményen dolgoztak azért, hogy a verseny végén én is dobogóra állhassak. Ezért mindenkinek a munkáját köszönöm. A defektek és más problémák azonban megnehezítették a csapat dolgát. Sajnálom, hogy a pilóták és navigátoraik nem élvezhették eléggé a japán szakaszokat. Most javítjuk az autókat, hogy jövőre erősebben szerepeljünk.”
Toyoda örül, hogy sok szurkoló volt a pályák szélén, de sajnálja őket a törölt gyorsaságik miatt.
Fotó: Toyota Gazoo Racing
“Jó volt ennyi szurkolót a pályák mellett látni, sajnálom, hogy néhány szakaszt törölni kellett. Sok kihívást jelentett a verseny megrendezése, de remélem, hogy a jövőben is tudunk WRC futamot rendezni. Nagyon büszke vagyok arra, hogy a WRC-nek köszönhetően az egész világ láthatta a japán tájakat. Hiszem, hogy a szervező tud javítani a mostani problémákon és egy hagyományos őszi verseny lehet a Japán Rally a WRC-ben.”
Áprilisban kezdte az együttműködést az M-Sport és dél-afrikai Neil Woolridge Motorsport. A cél az volt, hogy a közösen fejlesztett Ford Ranger T1+ versenyautóval részt vegyenek a Dakaron. A program csúszik, a 2023-as Dakar rajtjánál nem lesz ott a csapat.
A fejlesztés nem állt le, de a szűkös határidők miatt a Dakaron nem tud részt venni a csapat. Az autót a november végi gépátvételre és behajózásra el kellett volna készíteni, és ezt a határidőt részben rajtuk kívül álló okok miatt nem tudták tartani.
“A fejlesztés nagyon jól halad. Újabb nagyon pozitív hetet töltöttünk Dubajban az autóval, amit Adrien (Fourmaux) vezetett, és minden a terveknek megfelelően halad. Hogy őszinte legyek, úgy gondolom, januárban el tudnánk indulni a Dakaron, de nem vagyunk száz százalékban biztosak benne, hogy úgy tudnánk megcsinálni, ahogyan azt szükséges. A világ többi részéhez hasonlóan nekünk is problémink adódtak az ellátási lánccal. Tisztában voltunk vele, hogy ezek gondot jelenthetnek, és ezért nem tettünk határozott vállalásokat a Dakarra” – mondta Malcom Wilson a projekttel kapcsolatban.
“Folytatjuk az autó tesztelését és fejlesztését az idei évben, a programunk jó úton halad, és az teljesen biztos, hogy el fogunk jutni oda, ahova akarunk és ez egy piszok jó autó lesz” – folytatta Wilson.
Sebastian Vettel elárulta, a Ferrarinál töltött időszakának közepén Niki Lauda megkörnyékezte őt, hogy a Mercedeshez csábítsa, ám ő a maranellói istállóval akart sikeres lenni. A négyszeres világbajnok arról is beszélt, hogy mikor kerültek közel egymáshoz Lewis Hamiltonnal.
Sokan emlékezhetnek rá, hogy két és fél évvel ezelőtt, amikor a Ferrari bejelentette Sebastian Vettel távozását, a sajtóban nagyon komolyan felmerült, hogy a Mercedesnél folytassa pályafutását. A valóságban ennek aligha volt igazán realitása, korábban viszont tényleg volt róla szó, hogy a csillagos istállóhoz igazoljon.
Ezt maga a négyszeres világbajnok árulta el. Elmondása alapján körülbelül 2017-ben környékezhette meg Niki Lauda, a Mercedes akkori ügyvezetői jogkör nélküli igazgatója. Ekkor már Nico Rosberg egy évvel korábbi visszavonulása miatt Valtteri Bottas volt a csapatnál, és a finn versenyző csupán egyéves szerződéssel rendelkezett, gy ez nem lehetett volna akadály. Vettel azonban érzelmi okokból nem akart az akkor a csúcson lévő istállóhoz menni.
„Nem tudom, talán igen – válaszolta aBeyond The Grid podcastban arra a kérdésre, hogy a Red Bull és a Ferrari után a Mercedesnél is versenyezhetett volna-e. – Beszéltem Nikivel a csatlakozásról, körülbelül a Ferrarinál töltött időszakom felénél. Nyilvánvalóan nagy dolog lett volna, mert Lewis akkor többé-kevésbé első számú [pilóta] volt, és nem vagyok benne biztos, hogy szerette volna, hogy egy csapatnál legyünk. Én sem mutattam nagy érdeklődést akkoriban, mivel nagyon elkötelezett voltam a Ferrari iránt, és az volt az álmom, hogy ezt [a projektet] vigyem sikerre. Szóval beszéltünk egymással, de nem volt igazán komoly.”
Vettel végül egy másik csapat színeiben vívott emlékezetes párharcokat Hamiltonnal
Hamilton akkoriban nyerte negyedik világbajnoki címét, így ők alkothatták volna a Forma-1 történetének legeredményesebb pilótapárosát. Szinte biztos, hogy hatalmas csatákat vívtak volna a pályán, talán még azoknál is nagyobbakat, mint amilyenekben így, különböző csapatok színeiben részük volt.
„Óriási kihívás lett volna, és szerintem élveztem volna – jelentette ki Vettel. – Azonban, ahogyan mondtam, abban az időben arra koncentráltam, hogy a Ferrarival győzzek, ez volt a célom. Nem akartam csapatot váltani csak azért, hogy nyerjek, amit egyébként nagyon szeretek. Az volt a nagy cél, hogy a Ferrarival diadalmaskodjak, úgyhogy végül nem történt meg [az átigazolás]. Ez rendben van számomra, de úgy vélem, élveztem volna a versenyzést Lewis-zal.”
A legnagyobb botrányuk után kerültek közel egymáshoz
Persze így is nagy rivalizálás alakult ki közöttük, amely 2017-ben és 2018-ban tetőzött. Ha egyetlen pillanatot kellene kiválasztani, akkor az alighanem a 2017-es Azeri Nagydíjon történt két koccanásuk lenne. Vettel előbb hátulról ment neki a Mercedesnek, és mivel úgy érezte, riválisa szándékosan ment lassan a biztonsági autó mögött, dühében odament mellé, és ráhúzta az autót, amiért egyébként 10 másodperces stop&go büntetést kapott.
„A 2017-es bakui futamon volt a nagy közös pillanatunk, amit manapság már nevezhetünk félreértésnek – emlékezett vissza a Ferrari akkori versenyzője. – Nagyon dühös voltam, és ez egyike volt azoknak a momentumoknak, amikor nem úgy alakultak a dolgok, ahogyan szerettem volna. Ez felbosszantott, és talán túlságosan elragadtak az érzelmek. Ugyanakkor azt gondolom, hogy ez kulcspillanat volt, mert el is távolodhattunk volna egymástól, vagy össze is hozhatott volna minket. Végül ez utóbbi történt.”
A német versenyző arra célzott, hogy ezt követően egyre jobb viszonyt ápoltak egymással, és többször is Vettel gratulált elsőként Hamiltonnak a világbajnoki címéhez. Mindez elsősorban annak volt köszönhető, hogy a bakui eset után leültek beszélgetni, és sikerült rendezniük a nézeteltérést.
„Elgondolkoztam a történteken – idézte fel Vettel. – Abban a pillanatban nem éreztem helyénvalónak [Hamilton viselkedését], és ezt meg akartam mutatni, el akartam mondani neki, de sisakban nyilván nehéz kommunikálni. Szóval ez a kommunikáció egy formája volt, de azt is láttam, hogy egy rossz formája. Nem volt helyes, nem volt sportszerű, amit utána beismertem, és beszéltünk egymással. Szerintem azóta állunk közel egymáshoz.”
Christian Loriaux elárulta, hogy sok kritikát kapott a Hyundai ebben a szezonban, azonban a koreai gyártó mérnöki részlegének vezetője szerint a szezon végén már rosszul érezhetik magukat a bírálók.
Christian Loriaux 2021-ben let a Hyundai Motorsport mérnöki részlegének vezetője, korábban pedig az M-Sport műszaki igazgatója volt.
A Hyundai az idei szezont nagyon nehezen kezdte a rally világbajnokságon, azonban év közben folyamatosan fejlődve komolyat lépett előre, a szezont pedig öt sikerrel fejezte be, ami a legtöbb 2014-es létrehozása óta.
Loriaux elárulta, hogy sok bírálat érte az év elején a Hyundait, azonban a második félévben a koreai gyártó bizonyított.
“Öt hónapon át ostorozott minket a média és más személyek – mondta Loriaux a francia Rallye Sport oldalnak. – Ha nincs a Compact Dynamics (a hibrid egység beszállítója) miatti probléma már Svédországban is nyerhetett volna Ott Tanak és akkor másképp alakult volna a szezon. Mindenki a Toyotát dícséri, de szerintem Kalle Rovanpera teljesítménye sokkal meggyőzőbb volt, mint a Toyotáé. Tény, hogy Rovanperán kívül Ogier is tudott nyerni, de ő mégis csak nyolcszoros világbajnok.”
A Hyundai az év második felében öt futamot tudott nyerni, Tanak háromszor, Thierry Neuville kétszer zárt az élen, és csapat szinten is verte a koreai gyártó a japánt.
“Háromszor tudtunk egymás után nyerni különböző körülmények között, Finnországban, Belgiumban és Görögországban. Azt hiszem, ekkor néhány bíráló kicsit rosszul érezhette magát. Görögországban ráadásul hármas sikert ünnepelhettünk. Igaz, hogy Észtországban a Toyota elrontotta Tanak buliját, később azonban Finnországban és Japánban is mi rontottuk el a Toyota partiját.”
A Hyundai először Szardínián tudta megverni a gyártók versenyében a Toyotát, aott 20 ponttal, majd Görögországban 25, Japánban pedig 23 ponttal gyűjtöttek többet, emellett Belgiumban egyforma pontszámot szerzett a két gyártó.
Fotó: Hyundai Motorsport
A Toyota végül 70 ponttal gyűjtött többet a Hyundainál.
Minőségi változást sürget a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség tisztújító közgyűlése előtt a magyar rali egyik legendás versenyzője, ifj. Tóth János. Janika szerint Szujó Zoltán elnökjelölt szakmai párbeszédet hoz létre a magyar autósportban, képviselheti a szövetségből jelenleg hiányzó menedzser szemléletet és jövőképet adhat a sportágnak.
Versenyzőként senkinek sem kell téged bemutatni, manapság milyen feladatot látsz el a sportban?
Bizonyos szinten benne vagyok a Rallyban. A Peugeot Kupa mentora vagyok, így az összes aszfaltos futamon ott vagyok és idén a Veszprém Rallyra is elmentem. Teljes mélységben nem látok bele a hazai rally életbe, a viszont pontosan látom, hogy milyen problémák, hibák vannak. A szervizparkban sokakkal beszélgetek, ezért valamennyi rálátásom van.
Kell a változás?
Nagyon! Minőségi változásra van szükség! Azt gondolom, hogy most mérföldkőhöz érkeztünk a magyar autósportban. Két alternatíva van előttünk. Vannak az eddigiek, és van egy egészen új. Szujó Zoli személyében egy nagyon komoly szakmai programot felvázoló új elnökjelöltünk van. Én már régóta benne vagyok az autósportban, de ilyen komoly tervezetet és elképzelést még nem láttam. Ez a részéről és a mögötte álló csapat részéről egy határozott szándék, hogy ezeket a dolgokat megvalósítsa.
Az „Új korszak a magyar autósportban” stratégia már mindenki számára elérhető. Megtaláltad benne a válaszokat a kérdésekre?
Az anyag minden olyan területet érint, ami jelenleg problémás és javítani kellene. Nem is tudnék kiemelni egy-egy fontos területet, de ha mégis kellene, akkor az lenne a legfontosabb, hogy a támogatási rendszert kellene megreformálni. Ha valamilyen formában a rallyt be lehetne emelni a látványsportok közé, az óriási eredmény lenne. Nyilván elsősorban a rallyról beszélek, mert az én szívem csücske ez, de természetesen az autósport minden szakágának ez az érdeke. természetesen az átláthatóság, a tisztán látás, a rendezvények színesítése, színvonalas rendezvények szervezése, az utánpótlás is fontos. Gyakorlatilag az összes pontot felsorolhatnám, mert minden benne van a szakmai programban, ami fontos, és amire szükségünk lenne.
Nem véletlenül szerepel a program elején alapvetésként a szervezet megújítása, mert az lehet az alap, amire fel lehet építeni a jövőt.
Ez is egy nagy probléma a mostani rendszerben. Egyszemélyi vezetés van most. Nem működnek a bizottságok, nincs Elnökség, nincs Sporttanács. A szakmaiságnak a legkisebb jelét sem találni, tetszhalotti állapot van. Nagyon remélem, hogy ezt a tagság jól látja, és megértik, hogy ez egy olyan lehetőség nekik, ami nem biztos, hogy meg lesz négy év múlva. Most megvan, és jól át kell gondolni. Én azt gondolom, hogy ez a fejlődés lehetősége.
Azt, hogy az elnökjelölti programot több helyszínen személyesen mutatja be Szujó Zoltán, és ezeken az eseményeken a tagság véleményére, meglátásaira is kíváncsi, szinkronban van a stratégia alapvetéseivel?
Abszolút jónak tartom, és ha tudok én is szívesen segítek a meglátásaimmal. Nagyon pozitív a fogadtatása, és olyan dolgokról lehet személyesen beszélni, amelyeket csak így lehet megvitatni. Ez az országjárás számomra azt mutatja, hogy tényleg érdekli őket a tagság véleménye, foglalkoznak a problémákkal. Jól látják, hogy mennyi probléma van, és milyen területen vannak gondok, ez pedig azt mutatja, hogy felkészültek.
foto: Duen
Az egyik probléma épp a párbeszéd hiánya, amit már ez az országjárás már el is kezd orvosolni.
Pontosan. Nagyon ritkán volt ilyen. Egy-két összejövetel volt korábban is, de ez az átfogó párbeszéd már önmagában különleges. Azt gondolom, hogy kell ide ez a fajta menedzser szemléletű gondolkodás. A szakmát majd adják a versenyzők és a csapatok, a vezetésbe kell ez a fajta szemlélet.
De ehhez kell az is, hogy a szakma hangját meghallja a vezetés.
Benne is van a stratégiában. Ezért is mondtam, hogy ennyire komoly programot én még nem láttam.
A képzés és oktatás régóta Szujó Zoli szívügye. Nem is feltétlenül csak a szakmai képzésekre gondolok, hanem a nézők, szurkolók edukációjára is.
A megfelelő kommunikáció. Igen, ez is egy új eleme ennek a vezetésnek. Ezzel sem foglalkozott senki ilyen szinten. Nagyon fontos része az autósportnak, hogy ne csak a versenyzőkkel, hanem a nézőkkel, szakemberekkel, sportbírókkal is egy jól megtervezett stratégia mentén foglalkozzon a vezetés.
A tagságnak én azt tanácsolom, hogy jól gondolják át, hogyan döntenek december 1-én. Azt kell látniuk, hogy mit hoz ez a magyar autósportnak. Ezen belül a rally fontos része az egésznek, mert nagyon népszerű szakág, nagy részét adja a tagságnak. Mérlegelni kell, hogy mi a jövőkép, hol van jobb jövőkép. Hol tudunk előre mozdulni ebből az állapotból, hogy kicsit vonzóbbak legyünk, előre lépjünk. Ezt kell mérlegelni.