Noha egyik csapat sem jelent meg szponzoroktól mentes, teljesen lecsupaszított autóval, mint tette azt a Ferrari a 2001-es Olasz Nagydíjon a szeptember 11-i terrortámadás áldozataira emlékezve, Monzában így is minden istálló megemlékezett valamilyen módon a 96 éves korában elhunyt II. Erzsébetről.
Ízig-vérig brit gyökerű sportként a Forma-1-et is megrázta II. Erzsébet királynő csütörtöki halála, és miután a csapatok, pilóták és az F1 vezetői egyaránt részvétüket fejezték ki a közösségi médiában, az Olasz Nagydíj pénteki napján tovább folytatták az emlékezést a 96 éves korában elhunyt uralkodóra.
Az első monzai szabadedzés előtt az összes csapat és versenyző kiállt a garázsa elé, és egy perces néma csenddel adózott az 1952 és 2022 között uralkodó II. Erzsébetre, de az F1 által szervezett közös emlékezés mellett az istállók külön-külön is gondoskodtak róla, hogy autójukon is leróják kegyeletüket. Az alábbiakban azt válogattuk össze, hogy melyikük miként tette ezt meg.
Black band on the Mercedes cars as tribute to the passing of Queen Elizabeth II. Red Bull and McLaren also to carry tributes too. #F1#ItalianGPpic.twitter.com/vkJVWt27Ug
Csúfos véget ért a Forma-2-es mezőny pénteki időmérő edzése a japán Ivasza Ajumunak az Olasz Nagydíjon. A Red Bull juniorprogramjának versenyzője a kvalifikáció hajrájában hibázott a Parabolica-kanyarban (hivatalosan már Alboreto-kanyar), és akkora tempóval csapódott a falnak, hogy az autója egy pillanatra kigyulladt.
Az idei Forma-2-es szezon utolsó előtti fordulóját rendezik a hétvégén a Forma-1-es Olasz Nagydíj betétfutamaként. Pénteken szokás szerint a szabadedzésre és az időmérőre került sor, utóbbi vége pedig igencsak látványosra sikeredett, de nem a szó pozitív értelmében véve. A DAMS-csapatban versenyző Ivasza Ajumu ugyanis éppen úton volt afelé, hogy javítson a korábbi idején, amikor az utolsó kanyarban megcsúszott, majd ellenkormányzás után a falnak csapódott.
A japán Red Bull-támogatott autója háttal találta el a védőfalat, amitől autója hatalmas lángcsóva kíséretében állt meg a bukótérben. A váltó szemmel láthatóan leszakadt a kocsiról, de szerencsére az anyagi káron kívül más baj nem történt. Mivel már kevesebb, mint egy perc volt hátra, a piros zászlóval félbeszakított körözést nem indították újra, a pole pozíciót a főfutamra Jack Doohan szerezte meg Liam Lawson és Marcus Armstrong előtt, míg Ivasza a bukással együtt is a hetedik lett.
Az F3 egyik bajnokesélyese is hibázott
Nem Ivasza volt az egyetlen versenyző pénteken, akinek meggyűlt a baja a Parabolicával, a Forma-3-as időmérőn ugyanis a Red Bull egy másik reménysége, az utolsó hétvégét a pontverseny második helyén állva kezdő Isack Hadjar is rontott. Ő nem törte annyira össze az autót, mint japán kollégája, az elkeseredettsége azonban jóval nagyobb volt, hiszen így csak a 16. idő érte el, míg a bajnoki éllovas Victor Martins negyedik lett.
A Ferrari versenyzője, Carlos Sainz volt a leggyorsabb az Olasz Nagydíj pénteki edzésnapján, a 2022-es Forma-1-es világbajnokság 16. fordulójában.
Sainz csapattársa, Charles Leclerc az első szabadedzésen bizonyult a legjobbnak.
1. szabadedzés
Verstappen a kemény gumikon 1.22.853 perces idővel, 1.173 másodperccel előzte meg Fernando Alonso Alpine-ját. Az edzés második felére a csapatok lágy gumikra váltottak, Leclerc 1.22,410-es idővel állt újra az élre, ami több mint négy tizeddel volt jobb, mint Verstappen kemény gumikon futott köre.
Verstappen első etapját elrontotta a lágyakon, ráadásul Lando Norris feltartotta őt az utolsó szektorban, ami 0,43 másodpercébe került a hollandnak Leclerc idejéhez képest, hiába remekelt az első szektorban.
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Sainz 0,077 másodperces hátránnyal a második helyen végzett Leclerc mögött, megelőzve George Russellt, aki negyed másodperccel maradt le a Mercedes-szel. Lewis Hamilton több, mint négy tizedet kapott a monacóitól. Verstappen a nem túl reprezentatív ötödik időt autózta, megelőzve Esteban Ocon és Fernando Alonso Alpineját.
A Red Bull-os Sergio Pereznek már korán gondjai akadtak a DRS-ével, és a 14. helyen végzett.
A Ferrari tartalékpilótája, Antonio Giovinazzi ezen az edzésen Mick Schumacher helyettesítette a Haasnál, és a 18. lett, három tizeddel lemaradva Kevin Magnussen mögött.
A Mercedes tartalékosa, Nyck de Vries, aki Sebastian Vettel autójában kapott lehetőséget az Aston Martinnál, rövid időre a kavicságyat is meglátogatta az Ascariban, és a korábbi F2-es és Formula E bajnok végül a 19. helyen fejezte be a napot.
Poz
Versenyző
Csapat
Kör
Idő
Kül
Előző
Km/h
1
Charles Leclerc
Ferrari
25
1.22,410
–
–
253.061
2
Carlos Sainz
Ferrari
23
1.22,487
0,077
0,077
252.825
3
George Russell
Mercedes
27
1.22,689
0,279
0,202
252.207
4
Lewis Hamilton
Mercedes
24
1.22,831
0,421
0,142
251.775
5
Max Verstappen
Red Bull
27
1.22,840
0,430
0,009
251.747
6
Esteban Ocon
Alpine
28
1.23,075
0,665
0,235
251.035
7
Fernando Alonso
Alpine
26
1.23,099
0,689
0,024
250.963
8
Yuki Tsunoda
AlphaTauri
26
1.23,260
0,850
0,161
250.478
9
Valtteri Bottas
Alfa Romeo
27
1.23,394
0,984
0,134
250.075
10
Daniel Ricciardo
McLaren
26
1.23,511
1,101
0,117
249.725
11
Alex Albon
Williams
24
1.23,529
1,119
0,018
249.671
12
Zhou Guanyu
Alfa Romeo
28
1.23,570
1,160
0,041
249.548
13
Pierre Gasly
AlphaTauri
27
1.23,640
1,230
0,070
249.340
14
Sergio Perez
Red Bull
21
1.23,661
1,251
0,021
249.277
15
Lance Stroll
Aston Martin
28
1.23,688
1,278
0,027
249.197
16
Lando Norris
McLaren
27
1.23,856
1,446
0,168
248.697
17
Kevin Magnussen
Haas
24
1.24,006
1,596
0,150
248.253
18
Antonio Giovinazzi
Haas
25
1.24,317
1,907
0,311
247.338
19
Nyck de Vries
Aston Martin
22
1.24,731
2,321
0,414
246.129
20
Nicholas Latifi
Williams
24
1.24,941
2,531
0,210
245.521
2. szabadedzés
A csapatok a közepes gumikon kezdték ezt az edzést, Verstappen 1.23,021 perces idejét gyorsan megjavította Leclerc, aki 1.22,307-es kört futott. A holland erre még válaszolt és 4 ezreddel gyorsabbat futott a Ferrari kiválóságánál, Perez tempója ekkor fél másodperccel volt lassabb kettejüknél. Sainz két tizeden belüli kört teljesített az éllovas Verstappenhez képest.
A bajnoki éllovas az első lágyakon való próbálkozását elrontotta, a célegyenes végi sikánba érve átvágta a pályát, azonban második köre sikeresnek bizonyult és 1.21,807-es időt futott. Pillanatokkal később Mick Schumacher meghibásodott autója piros zászlót idézett elő.
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Sainz edzését oldaldobozának javítása hátráltatta, ám amint újra a pályára gurult 1.21,664-es idővel átvette az első helyet, amelynél gyorsabbat pénteken már senki nem tudott autózni. Verstappen 0.143, míg Leclerc 0.193 másodperccel futott lassabbat Sainz köridejénél.
Lando Norris feljött a negyedik helyre a McLarennel, fél másodperccel lemaradva a harmadik helyezett Leclerc-től. A gyorsabb Mercedes pilóta ezúttal is Russell volt, aki 5. legjobb idejével megelőzte Perezt, Hamiltont, Ocont és Alonsót is.
Valtteri Bottas többször is meglátogatta a Lesmoban a kavicságyat, míg Alex Albont pedig az Ascari kijárata viccelte meg.
Sébastien Loeb a pénteki utolsó szakaszon megelőzte Pierre-Louis Loubet-t és vezet az Acropolis Rally első napjának végén, a harmadik helyen Esapekka Lappi áll.
A csütörtöki athéni Olimpiai Stadionban rendezett szuperspeciál után pénteken hat szakasz várt az Acropolis Rally mezőnyére. A nap során egy szakasz kivételével mindet csak egyszer kellett a versenyzőknek teljesíteni.
A Szardíniához hasonló durva talajon zajló verseny első murvás szakasza előtt már tudni lehetett, hogy minél hátrébb indul valaki, annál gyorsabb lehet. Ez pedig maximálisan be is igazolódott.
A nap első három szakaszán kétszer egyedül, majd a harmadikon Esapekka Lappival együtt ért el leggyorsabb időt a nyolcadikként induló Sébastien Loeb, aki így 2.7 másodperccel vezetett a negyedikként induló Thierry Neuville előtt, míg a már az első szakaszoktól fantasztikus vezetést bemutató és 11-ként induló Pierre-Louis Loubet 4.8 másodperc hátránnyal állt a harmadik helyen.
A délelőtt egyetlen drámai pillanatát Craig Breen okozta, aki a nap második szakaszán defektet szedett össze és kerekének kicserélése miatt 2 percet vesztett.
A délutáni három szakaszon is folytatták jó formájukat az M-Sport versenyzői, azonban ekkor már sokkal inkább Loubet tudta megmutatni jó teljesítményét, aki a délutáni első szakaszon megszerezte első szakaszgyőzelmét, miközben Sébastien Loeb egy hajtűben túlcsúszott és tolatnia kellett. Így nem csak első részsikerét szerezte Loubet, de első ízben vezetett egy WRC futamot is. Előnyét pedig a következő szakaszon újabb szakaszgyőzelemmel sikerült növelnie, így 7.8 másodperc előnnyel vezetett Lappi és 8.3 másodperccel Loeb előtt a pénteki záró szakasz előtt.
A záró szakaszon azonban Sébastien Loeb ismét nem talált legyőzőre, miközben Loubet 10 másodperccel volt lassabb, így a kilencszeres rally világbajnok zárta élen a napot, mindössze 1.7 másodperccel megelőzve csapat és honfitársát. A harmadik helyen Esapekka Lappi zárt a Toyotával 7 másodperccel követve Loubet-t.
A görög verseny első napját tehát az M-Sport kettős vezetéssel zárta!
A világbajnokság első négy helyén álló versenyző közül a negyedik Thierry Neuville számára sikerült legjobban a nap, melynek végén a negyedik helyet foglalja el, míg a második helyen álló Ott Tanak a félnapot a hibrid rendszer nyújtotta plusz erő nélkül teljesítve a hatodik helyet foglalja el. Elfyn Evans a nyolcadik.
Kalle Rovanpera egész nap takarítva azonban csak a kilencedik helyen zárt pénteken, ahonnan csak legjobb formáját nyújtva és riválisai esetleges problémáit kihasználva tud majd előre lépni a folytatásban.
A WRC2-ben Emil Lindholm domináns teljesítménnyel fél perc előnnyel vezet Nikolay Gryazin és Teemu Suninen előtt.
Acropolis Rally, állás 7 szakasz után 1 #19 Sébastien Loeb / Isabelle Galmiche (FRA) Ford Puma Rally1 1:12:11.9 2 #7 Pierre-Louis Loubet / Vincent Landais (FRA) Ford Puma Rally1 +1.7 2 #4 Esapekka Lappi / Janne Fermc (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +8.7 4 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +16.0 5 #6 Dani Sordo / Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +22.2 6 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +31.1 7 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +33.9 8 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +34.5 9 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +1:07.8 10 #18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:38.9 11 #42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +2:15.3 12 #25 Emil Lindholm / Reeta Hamalainen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo +2:29.6 13 #23 Nikolay Gryazin / Konstantin Aleksandrov Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +3:00.1 14 #22 Teemu Suninen / Mikko Markkula (FIN) Hyundai i20 N Rally2 (WRC2) +3:05.7 15 #21 Yohan Rossel / Valentin Sarreaud (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +3:26.5
A Milton Keynes-i székhelyű csapat két pilótája a Belga Nagydíj óta használ különböző padlólemezeket.
Max Verstappen autójában a jól bevált, a szezon korai szakaszától használatban lévő padlólemez található, míg Sergio Perez egy újabb verzióra váltott, melyet mindkét pilóta kipróbált Ausztriában és Franciaországban, de úgy tűnt, hogy nem hozta meg a remélt előrelépést.
Perez a múlt hétvégén Zandvoortban úgy nyilatkozott, hogy még néhány futamon kitart az újabb fejlesztésű padlólemez mellett, annak ellenére, hogy úgy tűnik, nem ez az optimális verzió, és egy ideje már azon van, hogy megegyezzen csapattársával a régi darabok használatáról.
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner elárulta, hogy az ezzel kapcsolatos döntéseket anyagi okok kényszerítették ki, mivel a csapat nem szeretett volna az év ezen szakaszában, a költségkorlátozás közepette újabb régi specifikációjú padlólemezt gyártani.
A legtöbb nagy F1-es alakulat azért küzd, hogy a költségplafon alatt maradjon, ami arra kényszeríti őket, hogy óvatosak legyenek az új alkatrészek bevezetésével, ha azok nem nyújtanak jó ár-érték arányt.
Nem nagy a különbség
Horner elhessegette azokat a feltételezéseket, hogy a padlólemez az oka annak, hogy Perez az elmúlt versenyeken olyan messze elmaradt Verstappen mögött a tempó tekintetében.
„Ezt túlnyomórészt a pótalkatrészek elérhetősége okozta. Szerintem a különbség valószínűleg kevesebb, mint egy tized, vagy körülbelül talán egy tizedmásodperc.”
„De Checónak trükkös versenye volt [Zandvoortban], és sajnos az újraindításnál meglendültek, azt hiszem, hogy utólag talán a közepes gumit jobban preferálta volna.”
„Távolabbról szemlélve a dolgokat azonban azt hiszem, hogy a lágy gumi valószínűleg jobb lett volna a támadáshoz. Még mindig tisztességes pontok várnak rá.”
Fotó: Mark Thompson/Getty Images / Red Bull Content Pool
Perez a szezon elején sokkal jobban érezte magát az RB18-asban, és azóta azt tapasztalta, hogy a fejlesztések sokkal inkább a csapattárs Verstappen számára hoztak kedvező változást.
„Azt hiszem, az év elején komfortosabban éreztem magam.” – monta Perez a Holland Nagydíj hétvégéjén.
„Úgy éreztem, hogy minden egyes hétvégén, amikor az első szabadedzésre megérkeztem, könnyedén és természetesen mentek a dolgok és boldog voltam az egyensúlyommal.”
„Ahogy haladt előre a szezon, úgy érzem, hogy egyre nehezebb lett számomra. Minden hétvégén nagyon mélyen bele kell mennem az elemzésbe. És igen, már nem érzem magam olyan kényelmesen az autóban, mint korábban.„
Pierre-Louis Loubet sorozatban második szakaszát nyerte, miután a leggyorsabb volt az Acropolis Rally utolsó előtti pénteki szakaszán is, míg mögé Esapekka Lappi lépett Sébastien Loeböt megelőzve.
Egy szakasz ererjéig tartott a kettős M-Sport vezetésaz Acropolis Rallyn, azonban ami fontosabb, hogy Loubet sorozatban második szakaszát tudta nyerni a verseny hatodik szakaszán.
Az M-Sport francia versenyzőjét Esapekka Lappi 3.6, Sébastien Loeb pedig 6.4 másodperc hátránnyal követte.
Összetettben így Loubet előnye 7.8 másodpercre nőtt, azonban mögötte már a toyotás Esapekka Lappi áll, aki 5 tizedmásodperc előnnyel megelőzte Loeböt.
„Azt hiszem lappi most nagyon gyors. Jól mentünk a szakaszon, úgyhogy nincs valós oka az időveszteségnek” – mondta Loeb a stopban.
Thierry Neuville a negyedik legjobb Hyundai versenyzőként 7.9 másodperccel követve Loeböt és 10.1 másodperccel megelőzve Dani Sordot.
Sordo, valamint a hatodik helyre lépő Elfyn Evans is megelőzte a hibrid rendszer problémájával küzdő Ott Tanakot az utolsó előtti mai szakaszon.
„Ha megpróbálnám tartani ezeknek a srácoknak a tempóját leesnék az útról és veszítenék egy percet. Nincs meg a magabiztosságom most, de próbálom a legjobbat nyújtani. Próbálok közel maradni a többiekhez, de nem könnyű” – mondta Sordo.
A vb második helyén álló észt versenyzőt már Gus Greensmith is csak 1.9 másodperccel követi.
A mai napon takarító Kalle Rovanpera azonban igen nehéz helyzetbe került, miután ezen a szakaszon 22.6 másodperccel maradt el a legjobb időtől.
Puskádi János és Gódor Barna is célba ért a gyorsaságin. A magyar duó 44. időt futott, összetettben a 42. helyen állnak. Az RC2-es kategóriában még 34 autó van versenyben, a magyarok a 25. pozícióban várják a pénteki utolsó gyorsaságit.
Acropolis Rally, állás 6 szakasz után 1 #7 Pierre-Louis Loubet / Vincent Landais (FRA) Ford Puma Rally1 58:13.1 2 #4 Esapekka Lappi / Janne Fermc (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +7.8 3 #19 Sébastien Loeb / Isabelle Galmiche (FRA) Ford Puma Rally1 +8.3 4 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +16.2 5 #6 Dani Sordo / Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +26.3 6 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +33.0 7 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +33.5 8 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +35.4 9 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +52.9 10 #18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:30.2 11 #25 Emil Lindholm / Reeta Hamalainen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo +1:47.8 12 #42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +2:14.2 13 #23 Nikolay Gryazin / Konstantin Aleksandrov Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +2:16.6 14 #22 Teemu Suninen / Mikko Markkula (FIN) Hyundai i20 N Rally2 (WRC2) +2:21.7 15 #21 Yohan Rossel / Valentin Sarreaud (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +2:38.2 16 #24 Eyvind Brynildsen / Roger Eilertsen (NOR) Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +2:44.3 #9 Jourdan Serderidis / Frédéric Miclotte (GRE / BEL) Ford Puma Rally1 +6:40.7 (0:10)
Noha versenyez egy Schumacher a hétvégi Olasz Nagydíjon, kívülről olyan lesz, mintha kettő lenne, hiszen a hétszeres világbajnok egykori festése is „pályára lép” Monzában.
Különleges gesztust tett Esteban Ocon az Olasz Nagydíj előtt. Az Alpine francia versenyzőjéről köztudott, hogy gyerekkorában rajongott Michael Schumacherért, és a mindenkori sisakfestését is ez határozza meg. Monzában azonban nem pusztán vörös sisakban fog versenyezni, hanem egy az egyben átvette a hétszeres világbajnok 2006-os szezonban használt festését, így tisztelegve példaképe előtt.
„Nagyon sok érzelem tör elő belőlem, amikor ránézek erre a sisakra. Minden itt van, ami jellemez engem versenyzőként – mutatta be a közösségi oldalain közzétett videóban a Schumacher-festést. – Ez nyilván tisztelgés a nagy Michael Schumacher előtt, a sisak hátulján az összes Olasz Nagydíjon aratott győzelmével. Úgy gondoltam, hogy Monzába érve mindannyiunknak eszébe jut, ahogy a vörös sisak vezeti és megnyeri a versenyt. A Forma-1 iránti szenvedélyem és az, hogy mennyire hajtok, hogy a csúcsra érjek, mind Michaelnek köszönhető.”
„Amit a sisakon láttok, mind Michael ötletei. Rajta van a sárkány, illetve a tetején az Eiffel torony, amit mindig a sisakomon viselek, és szintén Michaeltől származik. Az oldalán látható az aláírásom, amit szintén az ő aláírása inspirált. Minden, ami inspirál, és az első gokartos sisakom, amit az apukám készített, nagyjából ilyen volt. A színeit is egészen mostanáig viseltem, ez határoz meg versenyzőként. Örömmel fogom viselni ezt a sisakot az Olasz Nagydíjon, és remélem, hogy szerencsét hozni.”
Nem az Alpine francia versenyzője azonban az egyetlen, aki egyedi festéssel készült Monzára. A Ferrari pilótái egyaránt új színezést villantottak, igazodva a Scuderia 75. évfordulós sárga festéséhez, de az Alfa Romeo hazai versenyére Valtteri Bottas és Csou Kuan-jü is új bukóval készült. Hasonlóan tett Pierre Gasly is, aki nemcsak csapata hazai futamát ünnepelheti, hanem első F1-es győzelmének második évfordulóját is. De nemcsak ő nyerte első versenyét a legendás pályán, hanem Sebastian Vettel is, aki szintén új sisakkal készült utolsó monzai fellépésére, és első győzelme mellett a pálya 100. évfordulójára is megemlékezett. Végül, de nem utolsó sorban pedig Mick Schumacher is újított, és visszatért a sárga színhez, némi csavarral. Íme:
Pierre-Louis Loubet első szakaszgyőzelmét szerezte az Acropolis Rally ötödik szakaszán, amivel a verseny élére állt. Sébastien Loeb és Gus Greensmith egy elágazásban hibázott és időt vesztett.
Pierre-Louis Loubet egyelőre maximálisan kihasználja, hogy az Acropolis Rallyelső napján 11. helyen rajtolhat, ezáltal sokkal tisztább úton vezethet, mint társai.
Az M-Sport fiatal francia versenyzője az ötödik szakaszt a harmadik helyről kezdhette, azonban a szakaszon megszerezte karrierje első szakaszgyőzelmét, amivel átvette a vezetést Sébastien Loebtől.
A kilencszeres rally világbajnok egy hajtűben hibázott, későn fékezett és túlcsúszása miatt tolatnia kellett. Hasonlóképpen járt Gus Greensmith is.
Összetettben Loubet 1.9 másodperccel vezet Loeb előtt, így kettős M-Sport vezetés alakult ki.
A harmadik helyre Esapekka Lappi lépett, míg Thierry Neuville a negyedik helyre csúszott, azonban hátránya csupán 4.9 másodperc.
Kalle Rovanpera eközben már fél perces hátrányban, ugyanakkor a hibrid rendszer nyújtotta plusz erő nélküli Ott Tanaktól mindössze 16.5 másodpercre van.
Acropolis Rally, állás 5 szakasz után 1 #7 Pierre-Louis Loubet / Vincent Landais (FRA) Ford Puma Rally1 45:11.8 2 #19 Sébastien Loeb / Isabelle Galmiche (FRA) Ford Puma Rally1 +1.9 3 #4 Esapekka Lappi / Janne Fermc (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +4.2 4 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +4.9 5 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +13.8 6 #6 Dani Sordo / Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +15.4 7 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +15.5 8 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +25.7 9 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +30.3 10 #18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:12.6 11 #25 Emil Lindholm / Reeta Hamalainen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo +1:17.6 12 #23 Nikolay Gryazin / Konstantin Aleksandrov Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +1:49.6 13 #22 Teemu Suninen / Mikko Markkula (FIN) Hyundai i20 N Rally2 (WRC2) +1:50.0 14 #21 Yohan Rossel / Valentin Sarreaud (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +1:56.7 15 #24 Eyvind Brynildsen / Roger Eilertsen (NOR) Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +2:02.5 #42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +2:06.8 #9 Jourdan Serderidis / Frédéric Miclotte (GRE / BEL) Ford Puma Rally1 +4:59.5
Sébastien Loeb és Esapekka Lappi azonos idővel nyerte az Acropolis Rally negyedik szakaszát, így Loeb még tovább növelte előnyét az élen. Craig Breen defektet cserélt. A junioroknál két bajnokaspiráns kiesett.
A Loutraki szakasz volt az egyetlen pénteken, melyet kétszer teljesített az Acropolis Rally mezőnye, és két leggyorsabb idő után, ezúttal Sébastien Loeb Esapekka Lappival együtt bizonyult a leggyorsabbnak, míg Dani Sordo 2.7 másodperc hátránnyal a harmadik időt érte el.
Ott Tanak autójában szakasz előtt meghibásodott a hibrid rendszer, ezért a rendszer nyújtotta plusz erőt nem tudta használni, így 6.3 másodperccel maradt el a legjobb időtől.
Takamoto Katsuta elméretezett egy féktávot, és kicsúszott, így 25.3 másodperccet zsebelt be.
Craig Breen azonban ennél is rosszabbul járt, az ír versenyző defektet szedett össze és a szakaszon kicserélte a kereket, ami miatt végül 2 percet kapott a leggyorsabbaktól. Igazán kár volt a defektért, mert a kerék csere után folyamatosan tudta ledolgozni hátrányát, az akkor még leggyorsabb idővel rendelkező Thierry Neuville-el szemben.
A szakasz után Loeb előnye már 6.4 másodperc Neuville előtt, míg Pierre-Louis Loubet továbbra is tartja a harmadik helyet további 1.6 másodperc hátránnyal, míg Lappi a negyedik helyre lépett 9 tizeddel a francia fordos mögött.
Ott Tanak csupán 2.8 másodperc hátrányban van a harmadik helyhez képest, ugyanakkor kérdéses, hogy a hibrid rendszert megtudja-e javítani, hiszen szervizelési lehetőség csak este van.
Elfyn Evans a hetedik, míg a takarító szerepét betöltő Kalle Rovanpera 22 másodperc hátránnyal a kilencedik.
Komoly dráma alakult ki a Junior WRC mezőnyében, miután a harmadik szakaszt követően kettősdefekt miatt kiállni kényszerült a bajnoki címvédő és éllovas Sami Pajari, míg a bajnokság negyedikje, Lauri Joona 2:20 perc büntetést kapott, miután elkésett a harmadik szakaszról, majd az első felfüggesztés sérülése miatt ki is állt.
A JWRC-ben a görög verseny a szezonzáró, melyen dupla pontot szerezhetnek a versenyzők. A görög verseny előtt a bajnokság első négy helyezettje csupán 6 pontra volt egymástól.
Három szakasz után a bajnoki második Jon Armstrong 9.6 másodperccel vezet a bajnoki harmadik Robert Virves előtt.
Acropolis Rally, állás 4 szakasz után 1 #19 Sébastien Loeb / Isabelle Galmiche (FRA) Ford Puma Rally1 37:08.2 2 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +6.4 3 #7 Pierre-Louis Loubet / Vincent Landais (FRA) Ford Puma Rally1 +8.0 4 #4 Esapekka Lappi / Janne Fermc (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +8.9 5 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +10.8 6 #6 Dani Sordo / Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +14.3 7 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +14.6 8 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +20.7 9 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +22.1 10 #25 Emil Lindholm / Reeta Hamalainen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo +1:09.6 11 #18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:11.1 12 #23 Nikolay Gryazin / Konstantin Aleksandrov Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +1:33.7 13 #21 Yohan Rossel / Valentin Sarreaud (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +1:37.7 14 #22 Teemu Suninen / Mikko Markkula (FIN) Hyundai i20 N Rally2 (WRC2) +1:40.2 15 #26 Chris Ingram / Craig Drew (GBR) Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +1:40.9 #42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +2:10.5 #9 Jourdan Serderidis / Frédéric Miclotte (GRE / BEL) Ford Puma Rally1 +3:42.2
A Porsche lefújta a Red Bull Racing-gel 2026-tól kezdődő Forma-1-es partnerségre vonatkozó terveit, miután megerősítette, hogy a tárgyalások véget értek.
Miután a Volkswagen-csoport jóváhagyta, hogy a Porsche belépjen az F1-be, a német gyártó tárgyalásokat folytatott a Red Bull-lal egy 2026-tól kezdődő lehetséges partnerségről.
„Az elmúlt hónapok során a Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG és a Red Bull GmbH tárgyalásokat folytatott a Porsche Forma-1-be való belépésének lehetőségéről.” – áll a közleményben.
„A két vállalat most közösen arra a következtetésre jutott, hogy ezeket a tárgyalásokat a továbbiakban nem folytatják.”
„Az előfeltétel mindig is az volt, hogy a partnerség egyenrangú alapokon nyugszik, amely nemcsak a motorpartnerséget, hanem a csapatot is magában foglalja. Ezt nem sikerült megvalósítani.”
„A véglegesített szabályváltozásokkal a versenysorozat mindazonáltal továbbra is vonzó környezet marad a Porsche számára, amelyet ezt követően figyelemmel kísérünk.”
A Red Bull és a Porsche azt remélte, hogy már a július közepén megrendezésre kerülő Osztrák Nagydíjon bejelentést tehetnek partnerségi terveikről, ám a tárgyalások elhúzódtak.
A Red Bullnál minden megy tovább
Christian Horner, a Red Bull F1 főnöke az elmúlt hetekben hangsúlyozta, hogy fontos megőrizniük függetlenségüket és gyors reagálási képességüket. A Red Bull Powertrains 2026-ra vonatkozó tervei továbbra is haladnak, függetlenül az esetlegesen érkező partnerektől.
Fotó: Joerg Mitter / Red Bull Content Pool
„A csapat a legnagyobb marketingeszköz a Red Bull számára globálisan – miért tennénk ezt hosszú távon stratégiai szempontból kockára?” – mondta Horner.
„2026-ra teljes mértékben elkötelezettek vagyunk. A Red Bull Powertrains keretében a Forma-1 legjobb tehetségeit vettük fel, 55 hét alatt létrehoztunk egy gyárat, teljesen üzembe helyezett próbapadokkal, megépítettük az első prototípus motorunkat 2026-ra, és még a nyári szünet előtt beindítottuk.”
„Igazán izgalmas úton haladunk, amely nem függ külső részvételtől vagy befektetésektől, ha stratégiailag megfelelő partnerre van szükség.”
Nem csak a Porsche vár a lehetőségre
Mivel az Audi 2026-tól a Sauberrel fog összeállni, egyelőre nem világos, hogy milyen lehetőségei maradtak a Porschénak 2026-ra vonatkozóan. Az F1 főnöke, Stefano Domenicali a hét elején elárulta, hogy más gyártók is várakoznak, hogy csatlakozhassanak a rajtrácshoz, ha a Porsche tervei esetleg meghiúsulnának.