Az év második dupla World RX hétvégéjén a Hansen csapat nyerni akar Portugáliában. Ehhez a bajnokságot vezető, és eddig verhetetlen Johan Kristofferssont kell legyőzniük.
A technikás, jó tapadású rigai verseny után a gyors, csúszósabb, 40 százalékban murvás Montalegre pályán folytatódik a bajnokság. Tavaly Niclas Grönholm nyert Timmy Hansen és Kevin Hansen előtt, de az egy másik korszak volt. Ráadásul erre az évre a pálya is változott, új az első kanyar és a joker is változott.
„Sokat tanultunk Rigában, amit hasznosítani akarunk ezen a hétvégén. Abban bízok, hogy a második napon látott tempónkkal az első helyért harcolhatunk Portugáliában. Ez az a pálya, ahol az eddigi versenyek közül a legtöbb murva lesz, és van pár változás is. Szerintem az első kanyar jobb lett, mint korábban, szélesebb, nem csak egy autónak van helye. A jokerről nehéz megmondani milyen, amíg ki nem próbáljuk, de nagyon jó, hogy a szervezők próbálnak változtatni, és az is, hogy a joker a fő lelátó elé került” – mondta a csapatvezető Kenneth Hansen.
„A szezon eddig sűrű és rövid volt, nagyon meredek tanulási görbét kellett megmásznunk. Még mindig csak hat napot versenyeztünk az autókkal, úgyhogy még mindig keressük a szilárd alapokat. A legutóbbi rigai versenyről úgy gondolom, hogy jó irányt találtunk. Portugália nagyon különbözik Rigától, és nagyon érdekes lesz az autókat úgy beállítani, hogy keresztbe csússzanak, úgy gondolom, hogy kompromisszumot kell majd kötnünk. Azt hiszem, új végsebességi rekordot fogunk látni a hosszú egyenesben, több mint 200 km/h-val lefelé az első kanyarban. Remélhetőleg ezen a hétvégén a győzelemért harcolhatunk” – fogadkozott Kevin Hansen.
Foto: Joer Mitter/Red Bull Content Pool
„Portugália a leginkább murvás stílusú pálya, ami szerepel a naptárunkban, és úgy gondolom, hogy ez az összes versenyző kedvence. A murván elérhetõ ritmus hihetetlen, át kell dobni az autót a kerékvetőkön. Nagy kihívás lesz megtalálni a beállításokat, amelyek Rigához képest nagyon eltérőek. Tavaly talán Portugália volt a legerősebb pályánk a tempót tekintve. Nem nyertük meg a versenyt, de a döntőben nagy csatát követően második és harmadik helyen végeztünk. Nagy reményekkel megyek oda, erősek lehetünk, jó eredményeket érhetünk el, és visszakapaszkodhatunk a bajnoki küzdelembe” – mondta Timmy Hansen.
A bajnokságban Johan Kristoffersson eddig maximális pontot gyűjtve 60 ponttal az élen áll, mögötte a hansen testvérek 41-41 ponttal állnak a második és harmadik helyen.
Portugáliában az Euro RX1 is pályára lép, Kárai Tamás és Mózer Attila is indul.
Rácz Geri a brit Motorsport News hasábjain írt első angliai szezonjáról, amely során egyre jobb eredményeket ér el a MINI CHALLENGE JCW-ben, és úgy érzi, mostanra jött csak igazán lendületbe.
A jövő héten Silverstone-ban, a Forma-1 bölcsőjében folytatja szezonját a MINI CHALLENGE-ben Rácz Geri, aki egyre inkább belelendül a brit túraautó-bajnokság (BTCC) betétsorozataként szereplő szériában, hiszen a legutóbbi versenyhétvégén az egyik futamon a mezőny legfiatalabb tagjaként bezsebelte a legjobb újoncnak járó trófeát, egy fordulóval korábban pedig idei eddigi legjobb eredményét érte el egy 5. helyezés formájában.
A magyar versenyző pedig nemcsak itthon, hanem Angliában is egyre népszerűbb a motorsportos közegben, így a szezon utolsó két versenyhétvégéje előtt a Motorsport News hasábjain jelent meg egy saját jegyzete, amelyben összegzi az idei évet, és előretekint a folytatásra. Alább ennek magyar fordítását olvashatják:
Tavaly Budapesten, egy késő őszi napon mutatta meg édesapám a versenyzi karrierem következő lépcsőfokát, a Mini Challenge-t. Azóta mellettem van, hogy először ültem gokartban, majd a Swift Cup Europe-ban versenyeztem. Így, amikor azt mondta, hogy a MOTAM – egy profi menedzsment-ügynökség – kapcsolatba lépett az EXCELR8 Motorspottal, tudtam, hogy a dolgok kezdenek komolyra fordulni.
Gerinek hozzá kellett szokni MINI Challenge-ben tapasztalható színvonalhoz Fotó: MOTAM // Rácz Geri – EXCELR8 Motorsport MINI
Tizenkét éves koromtól fogva versenyeztem Suzuki Swiftekkel; már azelőtt elkezdtem, hogy elértem volna a pedálokat. A 2021-es szezonra csatlakoztam a Swift Cup Europe egyik topcsapatához, és sikerült nyernem a szupergyors Salzburgringen és a Slovakiaringen. Ez arra késztetett minket, hogy megtegyük a következő lépést, és egy új kategóriába lépjünk.
A Swiftek hasonlóak a Mini Cooperekhez – egy kicsit erősebbek, de nem slick gumikon futnak –, ennélfogva a támogatóim úgy vélték, hogy 2022-re, az első olyan évre, amelyben a 16. születésnapom betöltése után versenyezhetek, képes leszek kategóriát váltani. Egy kicsit ideges voltam az első, Brand Hatch Indy nyomvonalán rendezett Mini Challenge-tesztem előtt, hiszen ez ismeretlen helyszín volt a számomra, egy teljesen új csapattal, új környezetben. Az utóbbi néhány hónap ugyanakkor bizonyította, hogy jó helyen vagyok. Ezt a két fő szponzorom, a Thomas Breitling Fashion, és a Magyar Autó-Motorsport fejlesztési ügynökség (HUMDA) is felismerte, és az év korábbi szakaszában csatlakozott hozzám.
Az EXCELR8 Motorsport tagjai nagyszerűek és megértőek azzal kapcsolatban, hogy hol tartok a karrieremben, és támogatnak, úgyhogy dolgozhatok a vezetési stílusomon és a versenyzésemen. Az első teszttől kezdve tudtam, hogy nagy kihívás lesz az idei szezon, az első két versenyhétvége pedig nem alakult a legjobban az eredmények terén, de az elvégzett munka a szezon felétől kezdve kezdett kifizetődni.
Rengeteg dologgal kellett. Megbirkóznom a vezetéssel kapcsolatban, miután ezt az autót nem könnyű elsajátítani. A mezőny tempója meggyőző, a pilóták pedig nagyon versenyképesek, miközben kemény, de fair módon küzdenek. Ez, az izgalmas pályákkal és a kiszámíthatatlan időjárással kombinálva pontosan az, amit kerestünk, és amit én szeretnék, hogy profi autóversenyzővé válhassak.
Fotó: MOTAM
Ugyanakkor hosszú út áll még előttünk, én pedig hálás vagyok annak a sok embernek, akik támogattak, mióta elkezdtük ezt az utazást az Egyesült Királyságban. Justina Williams, Andy Menzies és Connor Morgan kulcsszerepet játszottak a megfelelő környezet megteremtésében, és nagyon örülök, hogy edzőmmel, James “Jiggy” Gornall-lal, illetve mérnökömmel, Matt Ridout-tal és vezető szerelőmmel, Sam Becketts-el dolgozhatok együtt.
Szintén emlékezetes volt, ahogyan a csapattársaim fogadtak. Nagyszerű volt, hogy a kezdetektől fogva a csapat tagjaként kezeltek. Különösen hálás vagyok Dan Zelosnak a sok hasznos tanácsért és trükkért, és azért, hogy kisegített, miközben Jason Lockwoodtól és Ronan Pearsontól is sokat tanultam, valamint Joshua Jacksonnal és Ethan Hammertonnal is jókat csatáztam. Mindezt nagyon barátságos és pozitív légkörben, amit mindannyian nagyra értékelünk.
Ami a jövőt illeti, szeretnék továbbra is fejlődni. Vannak jelek, hogy annak ellenére kezdek közelebb kerülni az élmezőnyhöz, hogy limitálva van a pályán eltöltött időm mennyisége, és el kell sajátítanom azokat pályákat, amelyeken az ellenfeleim már számos versenyt teljesítettek. Az Oulton Parkban először sikerült a legjobb tízben végeznem, Knockhillben pedig ötödik lettem a harmadik versenyen.
Idei első trófeáját már begyűjtötte Fotó: MOTAM
Azután a hétvége után úgy éreztem, hogy konzisztensen tudom szállítani ezeket az eredményeket. Ezzel a mentalitással utaztam el Snettertonba, a legutóbbi verseny helyszínére, ami az eddigi legjobban sikerült hétvégém lett. Megnyertem a harmadik futam újonc értékelését, ami remélhetőleg csak az első volt a sok Egyesült Királyságban szerzett trófeám közül. Továbbra is nehezen tudom szavakba önteni, hogy mit éreztem, amikor átszeltem a célvonalat. Sokat jelent, hogy mindezt a mezőny legfiatalabb tagjaként értem el.
A célom, hogy fenntartsam ezt a lendületet a 2022-es szezon hátralevő két hétvégéjén, Silverstone-ban és Brands Hatch-ben, miközben a következő év egyre ígéretesebbnek tűnik a versenyképesség szempontjából. A legjobbamat fogom nyújtani, hogy beverekedjem magam az élmezőnybe, és fejlődjek a túraautózás vagy a sportautózás irányába. Remélem, hogy ezt a szenvedélyes brit drukkerek előtt tehetem, miközben a magyar embereket is büszkévé teszem az eredményeimmel.
A Toyota Gazoo Racing fő csapatának egyetlen versenyzője sem tudott a legjobb 10-ben zárni Görögországban, Jari-Matti Latvala szerint át kell gondolni a versenyen történteket és meg kell oldani a felmerült problémákat.
Görögországban Kalle Rovanpera a 15., Esapekka Lappi a 22. helyen ért célba, míg Elfyn Evans már a kockás zászlót sem érte meg a Toyota fő csapatát képviselve, a japán gyártó gondjaira csupán Takamoto Katsuta hatodik helye volt némi vígasz.
Jari-Matti Latvala szerint meg kell nézni a problémák okát és megoldást kell rá találniuk. “Össze kell szednünk minden információt a problémákról – mondta a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke a Rallit.fi oldalnak. – Most nem lehet csak úgy túllépni az Acropolis Rallyn, hogy egy rossz verseny volt. Alaposan meg kell vizsgálnunk, hogy mi romlott el és mit lehet tanulni a problémákból. Legközelebb kemény és csúszós úton várhatóan Mexikóban fogunk menni, ami nemsokára itt lesz. A problémákat azonban még előtte meg kell oldani.”
Latvala 2021 óta vezeti a japán gyártó WRC csapatát, azonban ennyire nehéz versenye még nem volt.
“Minden bizonnyal ez volt a legnehezebb hétvége, mióta csapatvezető vagyok. A verseny rosszul sikerült, ugyanakkor Esapekka Lappi és Kalle Rovanpera fontos pontokat tudott szerezni a gyártók bajnokságában, továbbá a Power Stage-en szerzett pontok is nagyon fontosak voltak.”
Nem zárható ki, hogy a Ferrari házon belülről talál utódot Mick Schumachernek, és saját juniorjára cseréli le a Haasban a németet
Nico Hülkenberg, Antonio Giovinazzi, Daniel Ricciardo. Ez a három név került rendszeresen szóba, mint Mick Schumacher lehetséges utódja a Haasnál, amennyiben az amerikai istálló úgy dönt, hogy megválik a 23 esztendős német pilótától, Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnökének nyilatkozata azonban egy olyan nevet is bedobott a kalapba, akire eddig nem sokan gondoltak. A svájci olasz szavai alapján azonban nem zárható ki, hogy a maranellóiak őt szeretnék jövőre a Haasban látni.
„Még van hátra néhány verseny, azután pedig a Haasszal közösen megvitatjuk, hogy mi legyen a következő évvel” – nyilatkozta Binotto Monzában Schumacherről, megerősítve, hogy a korábbi sajtóhírekkel ellentétben a német egyelőre nem szakított a Ferrarival. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem is fog, és, ha ez bekövetkezik, akkor nagy valószínűséggel a Haas sem fogja megtartani őt. Pláne, ha a Ferrarival szoros együttműködésben álló istálló a maranellóiakkal megállapodik, hogy egy másik juniorjukat ültesse az autóba.
Ez a junior pedig nem más, mint Robert Mihajlovics Svarcman, aki 2021-ben ezüstérmes lett a Forma-2-ben, 2020-ban pedig Schumacher csapattársaként versenyzett a Prema Racingben, és lett negyedik a pontversenyben, miközben a német megszerezte a bajnoki címet. Az orosz–ukrán háború kitörése miatt azóta izraeli licenc-el versenyző orosz pilóta az idén több alkalommal is tesztelte már a Ferrari tavalyi autóját, Binotto pedig megerősítette, hogy Austinban és Abu-Dzabiban a pénteki első szabadedzésen vezetheti az idei modellt, miután minden csapatnak kötelező legalább két gyakorláson fiatal versenyzőt alkalmaznia az idei szezonban.
Svarcman meggyőzhette a Ferrarit, hogy érdemes lenne őt beültetni a Haasba? Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
„Akármikor F1-es autót vezetett, nagyon gyors volt. Vannak pilóták, akik remekül mennek az F3-ban és az F2-ben, de aztán nem elég jók a Forma-1-ben. Szerintem Robert ennek az ellenkezője. Persze, nagyszerű volt az F3-ban és az F2-ben is, de az F1-ben nagyon-nagyon erős, és sajnálatos, hogy jelenleg nincs ülése [a 2023-as szezonra]. Ebben az évben sokat dolgozott a szimulátorban, és rengeteget segített a csapatnak az idei autó fejlesztésében” – méltatta versenyzőjét Binotto, aki mintha kicsit Schumacherre utalt volna azzal, hogy nem mindenki tudja hozni a Forma-1-ben az utánpótlás-szériákban mutatott tempóját.
„Versenyzőként javult és fejlesztette a képességeit, mostanra pedig már sokkal érettebb, még az egy évvel ezelőtti önmagához képest is – folytatta Svarcman dicséretét. – Olyan versenyző, aki megérdemelne egy ülést. Tudjuk, hogy ebben a helyzetben nagyon nehéz üléshez jutni, de remélhetőleg a jövőben ez megtörténhet.”
Ki tudja, akár már a közeljövőben is, ha a Ferrari inkább az oroszt látná a Haasban Schumacher helyett
Hülkenberg és Giovinazzi is játékban van
„Mindenki, akinek van szuperlicence, rajta van a listán. Ő is egy jelölt, mint az összes többi, mert van szuperlicence, versenyzett az F1-ben, és van tapasztalata” – nyilatkozta Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke az Olasz Nagydíjon, amikor arról kérdezték, hogy a 35 esztendős, jelenleg az Aston Martin tartalékjaként tevékenykedő, az idei szezon elején két futam erejéig a koronavírusos Sebastian Vettel helyére beugró Nico Hülkenberg is esélyes-e arra, hogy 2023-ban a Haasban versenyezzen.
Hülkenberg visszatérhet? Fotó: Aston Martin
Steiner korábban azt mondta, olyan versenyző kell nekik, aki előre tudja vinni a csapatot, Hülkenberg pedig a tapasztalatával bizonyára sokat segíthet. De bőven van tapasztalata a Forma-1-ben különösebb feltűnés nélkül három évet lehúzó, az Alfa Romeónál a sportágra már jóformán csak hobbiként tekintő Kimi Räikkönent is csak nagy nehezen legyőző Antonio Giovinazzinak is, aki az Olasz Nagydíj pénteki első szabadedzésén vezethette a Haast.
„Az emberek túl sokat látnak ebbe. Inkább arról volt szó, hogy a Ferrari megkért minket, hogy szerepeltessük a tartalékpilótájukat, nem arról, hogy »most le kell tesztelnünk őt, és le kell vonnunk ebből valamilyen következtetést«. Nagyon jó munkát végzett, miközben soha nem vezetett még 2022-es szabályok szerint épült autót. Azonnal felvette a tempót, nagyon jó volt. Jó látni, hogy az autó jó, mert, ha valaki, aki egy éve nem vezetett F1-es autót, ilyen időkre képes, az autó nem lehet olyan rossz” – igyekezett elbagatellizálni Giovinazzi szerepeltetését Steiner, az olasz versenyző azonban arról beszélt, hogy jó teljesítménnyel egyértelműen lehet esélyes ülést szerezni magának jövőre.
Steiner és Giovinazzi Monzában Fotó: Andy Hone / LAT Images / Haas
„Nem tudom, ezt a kérdést nem nekem kell feltenni – felelte arra a kérdésre, hogy mennyire lehet reális a visszatérése. – Természetesen itt akarok lenni jövőre, ez nem titok, de ez nem rajtam múlik. Várjuk ki, hogy mit tehetek. Jelenleg arra koncentrálok, hogy ezen a két szabadedzésen remek munkát végezzek. Az egyiknek már vége, és jön majd még egy.”
„Tudtam, hogy amennyiben jó munkát végzek, elképzelhető, hogy lesz esélyem. De ez nem rajtam múlik, úgyhogy nézzük meg, mire leszek képes Austinban. Szerintem a csapat boldog volt, Günther boldog volt, úgyhogy én is az vagyok. Aztán meglátjuk, mit tehetünk.”
Három nehéz verseny után a Toyotának összekell kapnia magát, hogy felvegye a tempót a szárnyaló Hyundai csapatával. Kalle Rovanpera szerint többet kell dolgozni az autó felkészítésén.
A Hyundai nagyon jól kezdte a vb szezont, hiszen az első hét futamból ötöt megnyert Kalle Rovanpera révén, azonban sorozatban harmadik versenye a Hyundai nyeri a versenyeket, aminek a csúcspontja az Acropolis Rally volt, ahol a koreai gyártó megszerezte első hármas sikerét.
A vb pontversenyekben még mindig 53 ponttal vezet Kalle Rovanpera Ott Tanak, és 63 ponttal a Toyota a Hyundai előtt, azonban érezhetően hátrányba került a japán gyártó a koreaival szemben.
Kalle Rovanpera bízik benne, hogy Új-Zélandon ismét fel tudja venni a tempót Ott Tanakkal szemben.
“Jobb lenne, ha nagyobb előnyünk lenne, de most ezt kell megtartani – mondta Kalle Rovanpera a Rallit.fi oldalnak. – Új-Zélandon ismét nehéz lesz elsőként indulni a nyitó napon, mert sokat kell majd takarítanunk. Remélhetőleg azonban sikerül az autót olyan állapotba hozni, mellyel tudunk Ott Tanakkal harcolni. Meg kell próbálnunk jó döntéseket hozni a teszten, ami nem sikerült Görögországban. Ez nem feltétlenül csak a versenyzők hibái miatt volt így, hanem az autót is sokkal jobban fel kell készítenünk.”
Jari-Matti Latvala korábban versenyzett Új-Zélandon, így jól tudja, hogy nem lesz könnyű helyzetben ott sem Kalle Rovanpera elsőként indulva.
“Ha esni fog Új-Zélandon, akkor nem lesz probléma, de ha száraz lesz, akkor megint sokat kell takarítania Kallénak az első napon – mondta a Toyota Gazoo Racing csapatvezetője. – Várhatóan azonban száraz utakon is jobb helyzetben lesz Kalle, mint Görögországban, mert a pályák nem annyira szűkek, hasonlóak Finnországhoz.”
Emil Lindholm fantasztikus teljesítményt nyújtott az Acropolis Rally WRC2-es mezőnyében, ahol csaknem rajt-cél győzelmet aratott, és amivel ismét feléledtek esélyei a vb címre is.
Emil Lindholm nagyszerű győzelmével a WRC2 második helyére lépett 20 pont hátránnyal a tavalyi bajnokot Andreas Mikkelsent követve, azonban amíg a norvég versenyző már teljesítette mind a hét versenyét, addig a finn skodás még két versenyen állhat rajthoz.
“A győzelemremélhetőleg segít indulni még két versenyen, legközelebb Spanyolországban – mondta Emil Lindholm a Rallit.fi oldalnak. – Tavaly nyertem Spanyolországban, ezért idén is meg kell próbálni ezt. Most, hogy lehetőség nyílt a vb címre, szeretnénk mindent megtenni, hogy még két versenyen induljunk. A Japán Rally azonban nagyon távoli és nagyon drága, ezért még kell a költségvetésünkön dolgozni. A szezon előtt nem hittem volna, hogy lehet esélyünk a bajnoki címre, de sokat fejlődtünk idén és ez lehetővé tette.”
A finn versenyző Görögországban szinte karrierje legjobbját nyújtotta.
“A görög versenyen bemutatott teljesítményem nagyon közel volt a legjobbhoz. Problémamentes versenyünk volt, sem defekt, sem műszaki hibánk nem akadt. Szombaton azonban a némileg biztos előnyünkben nehéz volt vezetni, mert más tempóban kellett vezetni. Sikerült azonban elérni a célunkat, ezért szeretnénk folytatni a szezont.”
A Hyundai Motorsport ismertette, mely versenyzőkkel áll rajthoz a Spanyol Rallyn, mely a világbajnokság utolsó előtti futama lesz októberben.
A vb második helyén álló Ott Tanak és harmadik Thierry Neuville mellett a sorozatban öt harmadik helyezést elérő Dani Sordot indítja a Hyundai Motorsport a Rally1-es autókkal. Sordo számára így adott lesz a lehetőség, hogy hazai szurkolói előtt is dobogóra álljon.
A koreai gyártó ugyanezzel a felállásban volt jelen a görög Acropolis Rallyn is, ahol a gyártó első hármas sikerét érte el.
A következő, új-zélandi versenyen Oliver Solberg vezetheti a harmadik hibrid Hyundait.
Sordo számára a hazai futam lesz az idei negyedik és könnyen előfordulhat, hogy az utolsó is.
Ott Tanak korábban nyolcszor állt rajthoz a Katalán Rallyn, ahol két dobogós eredményt is szerzett, legutóbb 2019-ben, amikor második lett.
Thierry Neuville azonban kettővel többször indult Spanyolországban, mint észt csapattársa és három alkalommal is dobogón zárt, a két legutóbbi versenyén pedig nyerni tudott.
Dani Sordo 18 alkalommal indult a versenyen és kilencszer zárt dobogón, ebből ötször a második helyet szerezte meg.
A Spanyol Rallyt október 20-23. között rendezik meg, a vb utolsó előtti futama mellett pedig az Eb szezonzárójának is helyszíne lesz.
Craig Breen négy problémás verseny után megnyugodott és ez segített visszanyerni régi formáját a görög Acropolis Rallyn.
Craig Breen számára nagyon rosszul alakult a kenyai Szafari Rally, Észt Rally, Finn Rally és belga Ypres Rally is, azonban az ír versenyzőnek sikerült megnyugodnia a görög Acropolis Rally előtt, és bár ott is szerzett egy defektet, egyébként már elégedett volt tempójával.
“Görögországban a defekten kívül minden jól működött – mondta Craig Breen a Dirtfishnek. – Most csak ezt a lendületet kell fent tartanunk. Az elmúlt néhány versenyen próbáltam sok fajta megközelítéssel hozzáállni a versenyhez, ami nem hozott eredményt. Most igyekeztem lenyugodni és nem feszülten vezetni, ami a péntek kivételével működött, ezért ezt a hozzáállást szeretnénk folytatni.”
Craig Breen az ötödik helyen ért célba az Acropolis Rallyn, ahol szombat délutántól folyamatosan legjobb ötben zárt a szakaszokon.
Az ír versenyző a vb hatodik helyén áll 10 versenyt követően.
Mick Schumacher is ott lehet azon versenyzők között, akik szeptemberben tesztelni érkeznek a Hungaroringre, hogy megküzdjenek az Alpine jövő évi versenyzői üléséért.
A RacingNews365.com értesülései szerint nem egy, nem kettő, de nem is három, hanem egyenesen négy pilóta érkezik szeptemberben a Hungaroringre, hogy részt vegyen az Alpine által rendezett privát teszten. A szaklap szerint a francia istálló arra fogja használni a mogyoródi dombok között zajló gyakorlást, hogy kiértékelje lehetséges jövő évi pilótáit, illetve lehetőséget adjon az IndyCarban versenyző Colton Hertának, akit a Red Bull szemelt ki, és amennyiben sikerül szerződtetnie, elengednék az Alpha Tauriban versenyző Pierre Gasly-t az Alpine-hoz.
Az Alpine az idei évben átfogó tesztprogramot bonyolít tavalyi F1-es versenyautójával. Ennek célja eredetileg az volt, hogy felkészítsék Oscar Piastrit a 2023-as debütálásra, de miután az ausztrál versenyző kikosarazta a franciákat, és a McLarent választotta, az Alpine nem törölte a hungaroringi tesztet, erősítette meg a csapat szóvivője a RacingNews365-nek.
Had some more fun in the A521 😁 This time around Spielberg, always an awesome place to come back to! pic.twitter.com/ybbY8IJH7g
Piastri az idén több alkalommal tesztelte a tavalyi autót, de a történtek után többet nem fogja
Noha az teszt pontos dátumát és az azon részt vevő pilóták névsorát nem hozták nyilvánosságra, Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója korábban azt mondta, hogy még a Szingapúri Nagydíj előtt sort kell rá keríteni, így minden bizonnyal szeptemberben tartják meg, méghozzá a hírek szerint a hétvégi Olasz Nagydíjon szenzációsan debütáló Nyck de Vries; az Alpine juniorjaként a Forma-2-ben versenyző Jack Doohan; a második éve a Haasszal az F1-ben versenyző, bizonytalan jövőjű Mick Schumacher, illetve a már említett Colton Herta részvételével.
Az Alpine-nak az a célja, hogy megtalálja Esteban Ocon jövő évi csapattársát azok után, hogy Fernando Alonso eligazolt az Aston Martinhoz, Piastri pedig hátat fordított neki. De Vries monzai teljesítménye egyértelműen jó ajánlólevél, noha a holland pilótát minden bizonnyal a Williams is a magáénak akarja majd tudni, így, amennyiben az Alpine-nak rá esik a választása, akkor sem biztos, hogy ő lesz Ocon csapattársa.
Ami Doohant illeti, vele kapcsolatban inkább 2024-es debütálásban gondolkodnának a kékek, akik először azt szeretnék, ha a legendás motorversenyző Mick Doohan fia egy másik istállóban – minden bizonnyal a Williamsben – gyűjtene tapasztalatot, mielőtt rendszeres pontszerzése alkalmas autóba ülni. De így sem lehet kizárni, hogy végül őt választják.
Schumacher pedig azért kerülhetett képbe, mert a jelek szerint sem a Haas, sem a Ferrari nem tart rá igényt, így az Alpine lehet a legjobb opció a számára. Noha Karun Chandhok, a Sky Sports riportere úgy tudja, a francia istálló vezetésének nem tetszett, hogy Esteban Ocon kijelentette: barátját látná legszívesebben maga mellett 2023-ban, a neve és az utóbbi időben mutatott teljesítménye a 23 esztendős németet is jelöltté tehette.
Nem úgy Nico Hülkenberget, akinek a neve szintén felmerült az Alpine-teszttel kapcsolatban, de a RacingNew365 értesülései szerint a 35 esztendős pilóta leigazolását sosem fontolta meg komolyan a csapat. Miként a teszten szintén részt vevő Colton Hertáét sem, az amerikai ugyanis a Red Bull közbenjárásával tesztelhet, Helmut Marko ugyanis szeretné őt az Alpha Tauriban tudni jövőre. Egyelőre kérdéses, hogy ez összejön-e, hiszen az Andretti versenyzőjének nincsenek meg a szükséges pontjai az F1-es szuperlicenc-hez, de amennyiben az FIA engedményt tesz, vagy más megoldást találnak, az energiaitalos csapat kész elengedni Pierre Gasly-t az Alpine-hoz, amely ebben az esetben szinten biztosan a francia pilótát választaná.
Gasly lehet az első számú jelölt, de az ő érkezése egyre valószínűtlenebb, mivel az FIA nem hajlik rá, hogy kivételt adjon Hertának a superlicenc-szabály alól Fotó: Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool /
„Olyan versenyzőt kell találnunk, aki azonnal képes sok pontot szerezni – idézi Laurent Rossit, az Alpine vezérigazgatóját az Autosport. – Ez tulajdonképpen a tapasztaltabb pilóták irányába visz minket, aki eközben képes fejlődni is velünk. Jelenleg ezen kritériumok mentén haladunk. Otmar [Szafnauer, az Alpine csapatfőnök] vezeti a folyamatot, találkozik minden pilótával és egyeztet velük, számba veszi a lehetőségeket, és kiértékeli őket akár teszteken. Úgy gondolom, ez a folyamat el fog tartani még egy ideig. A helyes döntést akarjuk hozni, úgyhogy nem sietünk”
Vettel nem tesztel
Felmerült még egy név az Alpine magyarországi tesztjével kapcsolatban, mégpedig Sebastian Vettelé. A RacingNews365 korábban úgy tudta, hogy a visszavonulását a Magyar Nagydíj alatt bejelentő négyszeres világbajnok nem vetné el, hogy mégis folytassa a pályafutását az F1-ben, mert az Alpine-nak Alonso távozása miatt szüksége lenne egy világbajnokra. Ezeket az értesüléseket azonban cáfolták.
Elfyn Evans nagyon szeretné, ha a Rally Világbajnokság mezőnye visszatérhetne az Egyesült Királyságba, még ötlete is van, hogy mely verseny lenne megfelelő, azonban azt már megkérdőjelezi, hogy az Brit Autósport Szövetség mennyire szeretné ezt.
2019 óta nincs brit Rally Világbajnoki futam, és bár próbálkozások voltak ez ügyben, még 2023-ban sem lesz verseny az Egyesült Királyságban.
2000 óta kizárólag Walesben rendezték a brit WRC futamot, azonban a helyi kormányzat megszüntette a rendezvény támogatását. Úgy tűnt, hogy idén lehet verseny Észak-Írországban, azonban ez a terv is kútba esett.
A hónap elején rendezték azonban a Ceredigion Rallyt Walesben, melyen Elfyn Evans is jelen volt és meggyőzte őt a szervezők elkötelezettsége.
“Az a lelkesedés és erőfeszítés, melyet a verseny szervezői és a Ceredigion mutat, nagyon kiemelkedik az Egyesült Királyságban – mondta Elfyn Evans a Dirtfishnek. – Láttam néhány szakaszt is, melyek nagyon megfelelnek egy komoly versenynek. Kérdés azonban, hogy a Motorsport UK mennyire szeretne WRC futamot rendezni, mert nem úgy tűnik, hogy szeretnének vb-t. Rejtély számomra, hogy egy kulcsfontosságú piaccal rendelkező ország, mely komolyan elkötelezett a motorsport iránt, meg vannak a megfelelő murvás, de már aszfaltos szakaszok is, miért nem szeretne WRC futamot.”
A Toyota walesi versenyzője szerint nehéz megmondani, hogy a Motorsport UK miért nem tesz nagyobb lépéseket a vb futam szervezésére, amikor a Szövetség tagjai között olyan személyek vannak, akik korábban a Prodrive-nál, valamint a Subaru World Rally Team-nél dolgoztak.
A Motorsport UK vezérigazgatója szerint azonban a szövetség dolgozik azon, hogy újra legyen brit vb futam.
“Elfyn Evans kételkedik abban, hogy az 1981-es világbajnok Dave Richards, a Motorsport UK elnöke szeretne-e vb-t rendezni? – lepődött meg Hugh Chambers. – Szerintem erre egyértelmű a válasz: Igen. Én pedig 10 év Prodrive-nál töltött időszak után szintén elkötelezett vagyok. Ugyanakkor, a 2019-es Wales Rally idején fontos százezreit veszítettük, és ezt nem szeretnénk ismét. Nem szeretnénk profitot a versenyből, de azt nem tudjuk megengedni, hogy veszteséget termeljünk. Egy WRC futamhoz 1-2 millió brit font külső támogatásra lenne szükség, és egyetlen WRC futam miatt nem tudunk megfelelő támogatót találni. A történelemben előfordult ilyen, de most már másképp történik a finanszírozás. Mivel a nézői jegyekből nem lehet elég pénzt remélni, a nevezési díjak pedig adottak, így csak a kormánytól remélhetnénk támogatást.”
Chambers szerint Észak-Írországban meg van az akarat, de nincs elég összefogás.
“Éstak-Írországban meg van a kellő politikai akarat, ugyanakkor a politika nem tud eléggé összefogni, ahhoz, hogy ezt megvalósítsák. Folyamatosan tárgyalunk az észak-ír szervezetekkel, valamint a skótokkal is. Nagyon szomorú, hogy nincs brit WRC futam, de ez nem a próbálkozás hiánya miatt van így.”